Mister Roberts (1955)

Komedie / Oorlog

geregisseerd door John Ford en Mervyn LeRoy
met Henry Fonda, James Cagney en William Powell

Doug Roberts werkt op het marine bevoorradingsschip U.S.S. Reluctant tijdens de tweede wereldoorlog. Hij heeft het gevoel dat de oorlog aan hem voorbijgaat, en wil mee gaan strijden. Zijn verlangen wordt gedeeld door de meeste andere opvarenden, onder wie Doc en marineofficier Pulver. Bovendien gunt de kapitein, een autoritaire tiran die door iedereen gehaat wordt, de bemanning geen moment vrijheid. De gemoederen raken stilaan verhit...

Prima film met natuurlijk een geweldige cast. Prachtig stukje als ze eindelijk verlof krijgen, meteen het hele eiland op z'n kop zetten en de haven uit gekickt worden

Vermakelijke film met een luchtig verhaal. De kapitein is meer een karikatuur dan een tiran, en de wisselwerking met m.n. Roberts is aardig. Verder nog wat komische momenten, vooral wanneer de nurses aan boord komen. Bovendien wordt er uitstekend geacteerd.
Aangezien er bar weinig gebeurt en de scenes lang zijn moet je er wel van houden. De speelduur had wat mij betreft wat korter mogen zijn, maar zelfs nu prima vermaak!

avatar van Poisonthewell
Inderdaad een prima film met zoals gezegd een droomcast: Henry Fonda, James Cagney, William Powell en Jack Lemmon. Wellicht een tikkie te lang, maar met de humor zit het wel snor. 3,5*

FisherKing
Gebaseerd op een toneelstuk dat Henry Fonda gespeeld heeft.

Original director John Ford quit the production after getting into a fistfight with Henry Fonda over how he should play the title character. As Fonda had played Mister Roberts countless times on stage, he effectively won the argument. Ford was replaced by Mervyn LeRoy.

Sappige details

Weet iemand waar ik deze film kan kopen ? Fonda heeft zo heb ik gelezen, op het toneel een tony ( oscar voor het toneel) gewonnen voor deze rol. En de rest is kennelijk ook super! Waar is deze film dus te (goed)koop?

avatar van Goodfella_90
Nooit van deze film gehoord, maar kwam toevallig zojuist deze foto tegen en een film met die cast moet ik toch maar eens uitzoeken..

avatar van The One Ring
Inderdaad een interessante cast en beide regisseurs zijn ook niet de minste. Jack Lemmon won volgens mij zelfs een Oscar voor deze rol. Ben zeer benieuwd.

avatar van wendyvortex
Film zwalkt nogal tussen drama en komedie.
Enkele aardige komische momenten dankzij Jack Lemmon en James Cagney.
Verder net zo vervelend als het leven aan boord.
Rare wens ook van Henry Fonda om zich zo graag aan het front te melden, alsof oorlog zo leuk zou zijn.
Of is het toch overdreven patriotisme?
Als drama komt het wat mij betreft allemaal niet zo sterk uit de verf.