Sergeant Rutledge (1960)

Western / Misdaad

geregisseerd door John Ford
met Jeffrey Hunter, Constance Towers en Woody Strode

De zwarte cavalerist 1st Sgt. Braxton Rutledge (Strode) wordt in 1881 beschuldigd van verkrachting en moord op de dochter van een blanke officier. Een luitenant krijgt de opdracht hem te verdedigen.

Vergeten Western van good old John Ford, maar mensen ga hem zien.

avatar van Koos
beetje late post, maar helaas is deze film nergens te zien!!

avatar van Brix
Schitterende rol van Woody Strode!

Een zwarte acteur in een western hoofdrol, in 1960!

Een mijlpaal in de filmgeschiedenis als je het mij vraagt...

Deze film zou meer aandacht verdienen is mijn bescheiden mening.

avatar van Pacino88
Wow, weer een topper van Ford! Na hiervoor het afschuwelijke Mary of Scotland gezien te hebben, was dit wel weer een eye-opener! En ik heb al heel wat van Ford gezien.

Zijn latere films blinken uit in minder over-acting en het betere acteerwerk. Woody Strode in zijn beste rol, tenminste na de andere films die ik zag. Dat waren allemaal kleine rollen, (spartacus, once upon a time in the west.)

De 'I'm a man' scene vind ik nu al een van Ford's beste scenes in zijn carriere. Ook al die legale acties van de prosecutor in de rechtzaak werden briljant getoond.

Een klassieker die zich kan meten met films als Anatomy of a Murder en the Searchers.

Pacino88 schreef:

Inderdaad Woody Strode's beste rol.

Een andere sterke rol van hem, waarin hij ook een totaal ander personage speelt (een overtuigende slechterik) kun je zien in ' Tarzan's three challenges' (1963)
Ook wanneer je niet van Tarzan films zou houden de moeite waard m.i.
Zijn rol daarin is bijna even groot als die van de hoofdfiguur (Tarzan/ Jock Mahoney)
(Tussen haakjes, Strode redde Mahoney's leven tijdens de opnames voor die film in Thailand.)

Na afloop van de film heb ik mij aan een dansje door de huiskamer gewaagd.
Alles wat een John Ford-film mooi kan maken, komt hier samen in deze film.

Het overbekende Monument Valley komt in deze film helemaal tot zijn recht, gefilmd in kristalheldere kleuren met dank aan Technicolor.
Eindelijk eens een verhaal van Ford dat blijft boeien tot de eindcredits verschijnen.
Een rechtbankdrama, in flashbacks verteld, met prachtige locaties, kleurgebruik en uitmuntend acteerwerk van de gehele cast.
Heel af en toe wat overacteren van Billie Burke en Willis Bouchey. Zij spelen het echtpaar Fosgate. Hij is de voorzitter van de jury, zij een getuige in de zaak.
Maar juist dit beetje overacteren, met heerlijke humor gebracht, is precies wat de film iets extra's geeft.

Je zit meteen al in de film als na de beginscène het verhaal verder gaat bij "Spindle Station". Een avondscène met als decor "Spindle Station" met op de achtergrond Monument Valley.
Volgens mij er achter geplakt, want de scène lijkt mij opgenomen in de studio's. Het zier er niettemin geweldig uit met zeer veel sfeer.
Het verhaal liet mij nergens meer los, het blijft spannend, ondanks schakelingen tussen de rechtbank en de verhalen van de getuigen, verteld aan de hand van flashbacks.

Geen enkele acteur valt uit de toon, stuk voor stuk allemaal goed. Eigenlijk meer dan goed.

Het drama in de film voelt uitermate realistisch aan: een zwarte soldaat wordt verdacht van moord en kan rekenen op de behulpzaamheid van de gemiddelde burger om hem schuldig te verklaren en ter plekke op te hangen.
De schuld staat bij voorbaat al vast. Dit wordt duidelijk, zonder dat er al te zwaar de nadruk op wordt gelegd, door de menigte mannen die de rechtszaak bij wil wonen.

Dit keer vergat Ford niet om, naast het schieten van mooie plaatjes, een reuze interessant en spannend verhaal te maken. Driewerf hoera!

avatar van Brix
Een mooie, enthousiaste, filmbespreking Barfly.
En...zeer terecht, want dit is een onterecht minder bekende Ford film.

Voor Woody Strode heb ik altijd bewondering gehad.
Hij was overigens ook een van Ford's beste vrienden.
Aan 't eind van Ford's leven, toen hij ernstig ziek was, bleef Strode zelfs vier maanden aan een stuk bij hem, als verzorger.
Ook in andere films van Ford had hij (kleinere)rollen.

Toch bleef Strode naar mijn mening altijd ondergewaardeerd, en kreeg meestal maar bijrollen.
Maar daarin wist hij wel altijd op te vallen.
Voor zijn rol als gladiator in 'Spartacus' werd hij genomineerd als best supporting actor.

Grotere bekendheid verwierf hij eigenlijk met de spaghettiwesterns waarin hij speelde.

Ik hoop dat je positieve recensie meer mensen zal enthousiasmeren om deze film eens te bekijken.
Hij verdient het.

avatar van simonvinkie
Erg knappe film hoor, van John Ford. Die hier zoals Barfly al zegt niet alleen wat schitterende beelden schiet, maar hij propt ook nog een erg boeiend en spannend verhaal in de film, knap!

De film zelf is eigenlijk een soort mix tussen een rechtbankfilm en een western. Het verhaal werd onder andere door middel van flash-backs verteld, en dat is wat mij betreft een gouden greep. Het bracht ook bij sommige scenes erg veel spanning met zich mee. Het was niet zo spannend als volgens het poster, maar toch heb ik regelmatig op het puntje van mijn stoel gezeten. Verder vond ik het tintje humor in de film ook prima werken. Ik heb wel gelachen om die Cordelia Fosgate (de vrouw van de president van de rechtbank).

Vanzelfsprekend speelt Woody Strode hier uitstekend. Erg fijne acteur die vooral prima op zijn plaats was in westerns. Ja, dit was een uitstékende western. Erg sterk gemaakt, en niet alleen kent deze film een aantal schitterende plaatjes, maar ook het verhaal was erg boeiend en spannend. Heerlijk westerntje dus, van grootmeester Ford.

3,5*, die absoluut dikverdient zijn!

avatar van simonvinkie
Absoluut, voer een correctie in zal ik zeggen.

avatar van yeyo
Ik ben blij dat de film hier zo goed gewaardeerd wordt (i.v.m. de rest van Ford's oeuvre), maar snap de lofuitingen niet helemaal. Natuurlijk is dit een zeer degelijke western met een prima plot en overtuigende acteerprestaties, maar nergens wordt het opzienbarend. De thematiek van loyaliteit wordt veel krachtiger aangekaart in Ford Apache en de rechtbankscènes zijn dan weer inferieur aan die in Young Mr. Lincoln (met name de 'plottwist' op het eind vond ik nogal flauw). Ford bewijst met deze western versie van To Kill a Mocking Bird alleszins wel sociaal geëngageerd te zijn en verdient het dus allesbehalve om als ouderwets of xenofoob bestempeld te worden.

avatar van madmax1
Eens met yeyo degelijk,of ik hem nog een kijkbeurt geef , geen idee, ligt ergens in het vergeet hoekje.

avatar van Mochizuki Rokuro
Een zeldzaamheid dat deze op TV komt, maar had geen zin om de wekker te zetten of wakker te blijven. Iemand m toevallig opgenomen? Stuur me dan svp een PM

Dang !!
Gemist!
Ik sluit me graag aan bij het verzoek van mijn gerespecteerde mede-MM user Mochizuki Rokuro.

avatar van mr rumson
Zo juist deze western gezien .
Wie zegt dat western allemaal het zelfde zijn die zou er eens goed aan doen deze film te bekijken.
Dit is een western waarvan een groot gedeelte zich in de rechtbank afspeelt.
En je zou dan kunnen zeggen is het dan een western .
Dat is het wel zeker omdat de film met flashbacks werkt komen hierin de westernelementen in terug.
Dus wat dat betreft zit het met de actie ook wel goed.
Bovendien spelen die flashbacks zich af in misschien wel de mooiste landschappen waar je een western kunt maken namelijk Monument Valley.
Het gedeelte in de rechtbank vond ik niet altijd even boeiend om te volgen en is wat aan de langdradige kant.
Maar naar mate de ontknoping nadert neemt ook hier de spanning toe .
Want het maakt je nieuwsgierig hoe het nu allemaal gegaan is totdat je helemaal op een verkeert spoor word gezet .
En er nog eens een verrassing uitkomt.
Ook was de western op sommige momenten luchtig en kwamen er een paar grappen tussen het echtpaar de rechter en zijn vrouw.
Maar ook dat ze tijdens de pauze zaten te kaarten en dan de manier waarop de rechter zijn geld verloor doordat de ander hem telkens afblufte was leuk om te zien .

Kortom een mooie western om een keer gezien te hebben.

avatar van Sol1
Brix schreef:
Dang !!
Gemist!

Ik weet niet hoe goed jij en Mochizuki Rokuro in de Engelse taal zitten en hoeveel jullie bereid zijn voor een film uit te geven, maar voor dit soort lastig verkrijgbare films wil ik wel eens rond kijken op de Zuid-Europese internetmarkt. Deze film is daar wel verkrijgbaar onder namen als
I Dannati E Gli Eroi of El Sargento Negro. Dan heb je géén Nederlandse ondertiteling (maar die van het Zuid-Europese land ... ...), maar wél de oorspronkelijke Engelse audio. Helaas kom ik hem daar niet zo snel beneden de circa € 10 tegen.

Sol1

Dank voor de tip!
Besteld via Amazon

avatar van Sol1
Dat ging snel ... ...
Over die Spaanse of Italiaanse DVD-hoes komen we ook wel heen.

Sol1
Ach, ik heb er al zoveel in mijn collectie uit Spanje, Duitsland en Frankrijk dat het mij niet meer uitmaakt, als de film maar o.k. is.
Toevallig heeft deze dan ook nog een heel fraaie cover.
US versie had ook gekund, maar drie keer zo duur, of nóg duurder.
Dat heb ik er dan weer niet voor over.

i dannati e gli eroi DVD Italian Import: Amazon.co.uk: billy burke, constance towers, john ford: DVD & Blu-ray

Nacht van 5 op 6 november op BBC 2.

avatar van W.V.
Eindelijk de kans gezien om deze film te zien, stond al lang op mijn verlanglijstje. Ben het wel eens met bovenstaande scribenten dat dit een prima film is, maar de film heeft niet het niveau van andere Ford meesterwerken als Searchers, Liberty Valance of Grapes of Wrath.
Begrijp me goed dit is een uitstekende film, maar ik heb na de kijkbeurt wel een paar pijnpunten, bijvoorbeeld de officiersvrouwen die wat mij betreft te nadrukkelijk aanwezig waren, waardoor er een soort humor boven kwam die totaal niet bij de film past. Ook de rol van Bouchey past niet bij de film, in grote lijnen geeft hij in mijn ogen een imitatie weg van Ward Bond in Searchers.
Toch kent de film ook hele sterke dingen, de rol van Strode, zijn kleine monoloog voor de rechtbank, mag wat mij betreft onder het kopje klassieke filmmomenten. De wederom schitterende landschappen, het kenmerk van Ford, al is in een scene, het werd hierboven al benoemd, een geschilderd decor stuk te zien, de werkelijke buiten opnames zijn subliem, al kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat de opnames welke bij de rivier werden gemaakt op dezelfde plek zijn als die in Searchers. Ik zoek niet naar overeenkomsten maar dit is iets wat me is opgevallen.
Het sterkste van de film is het onderwerp, wederom is racisme en vooroordelen het onderwerp van een Ford western, ook nu weer gedurfd voor de tijd waarin de film werd uitgebracht en actueler daar de strijd om rassengelijkheid in 1960 steeds sterker werd. Ook het feit dat Ford zaken als de slavernij en die idiote burgeroorlog durft te benoemen getuigd in mijn ogen van lef.
Afsluitend de sterke muziek, het nummer Captain Buffalo behoort tot de klassieke westernsongs.
Ondanks dat de film bij mij niet zo hoog scoort als andere Ford films, ga ik deze zeker nog eens zien.

Uitstekende film waarin een zwarte sergeant terecht staat voor de krijgsraad vanwege moord en verkrachting. Een onderhoudende opzet waarin verschillende getuigenissen als flashbacks worden getoond en zo krijgt het verhaal langzaam vorm. Het verloop lijkt in eerste instantie voorspelbaar, maar tegen het einde zijn er toch nog een paar verrassingen. Van de cast maakt Woody Strode de meeste indruk in de titelrol.