Johnny Guitar (1954)

Western

geregisseerd door Nicholas Ray
met Joan Crawford, Sterling Hayden en Mercedes McCambridge

Vienna heeft een saloon annex gokpaleis in een nu nog afgelegen gebied laten bouwen. Vienna weet dat binnen niet al te lange tijd een spoorweg langs haar pand zal lopen en verwacht dan veel omzet. Het nabij gelegen dorpje wil echter niets van haar aanwezigheid weten. Ook niet van haar vriend The Dancin' Kid en zijn bende, die regelmatig Vienna's saloon aan doen. Opgestookt door de fanatieke Emma Small, probeert het dorpje dan ook een einde te maken aan Vienna's saloon. Vienna krijgt hulp van haar oude vlam Johnny ‘Guitar’ Logan, die echter geen geweld wil gebruiken.

avatar van John Milton
Hoezo recenseert hij die nu opeens? Is er een re-release?

avatar van Biosguru
BFI programma rond de western, waarbij wat ik zo zie dit het centerstuk is.

avatar van de grunt
Peter Bradshaw is onnavolgbaar

Biosguru is me voor; inderdaad in het kader van BFI Southbank.

avatar van John Milton
denk je niet dat Peter zag dat ik hem recenseerde van de week en dacht, 'shit, die moet ik ook nog?'

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een heerlijke western. 2 sterke vrouwen die tegenover elkaar staan, wat opvallend is voor zowel het (oude) Hollywood als voor western als genre. Toegegeven dat de mannen zich wel prompt naar voor willen schuiven, maar toch. Het conservatieve Amerika moet nog meer geschrokken zijn als de held geen wapen draagt, maar een gitaar. De hippie!!

Die (voor Amerikaanse normen) rebels aanpak maakt de film net zo boeiend. Het blijft een western natuurlijk met het kleine dorpje, de schietgrage kerels, paarden en zonnige landschappen. Maar toch kleurt het buiten de lijntjes, zonder te vergeten een klassieke western te zijn. Met al die personages valt de montage op en de dialoog die vlot pingpongt. Dat rebelse toonde regisseur Nicholas Ray een jaar later nog meer met Rebel without a Cause.