Mogambo (1953)

geregisseerd door John Ford
met Clark Gable, Ava Gardner en Grace Kelly

De sensuele oorlogsweduwe Honey Bear Kelly uit New York reist op uitnodiging van de maharadja van Indië naar Kenia. Bij haar aankomst op het domein van Victor Marswell, de leider van een safari-onderneming, blijkt dat ze voor niets is gekomen. De maharadja is vervroegd vertrokken. Omdat Honey Bear pas over tien dagen naar de bewoonde wereld kan terugkeren, vergezelt ze haar oude liefde Victor Marswell en zijn twee klanten, de antropoloog Donald Nordley en diens attractieve echtgenote Linda, op safari naar een gorillakolonie. Tijdens de tocht windt Honey Bear er geen doekjes om, dat ze nog steeds verliefd is op de norse maar aantrekkelijke Victor. Maar Victor heeft zijn hart verloren aan de gesofisticeerde Linda.

vic
ik heb deze heel lang geleden gezien dus weet ik niet meer zeker hoe hij was. Maar ik kan me iets herineren dat grace kelly en clark gable erg goede chemistry hadden. leuke film

neo (crew)
Eigenlijkt lijkt Victor Marswell (Gable) meer in een soort van driehoeksverhouding te zijn beland. Hij gaat zowel aan de haal met zowel Gardner als Kelly.Beiden hebben een geweldige chemistry met Gable.Het is meer een relatie en praatfilm dan iets avontuurlijks (wat je waarschijnlijk verwacht zonder iets van de plot te weten).Prachtig wordt er geacteerd in de romantische jungle comedy.4 sterren

Dit wat clichématige romantische verhaal is een remake van de film Red Dust uit 1932 en wat dof. Ook ben ik zo weg van Ava Gardner.
Gable is 'cool' als altijd.

ik bedoel: ....Ook ben ik niet zo weg van Ava Gardner.

avatar van Brix
Véél dialoog en weinig actie in deze film.
Jammer dat men daarvoor de moeite gedaan heeft om helemaal naar Afrika te gaan voor de opnamen, met alle moeilijkheden van dien.
De locaties zijn wel prachtig, maar spelen een te kleine rol in het geheel.
Prachtige kleuren ook.
De scènes met gorilla's komen erg onrealistisch over omdat er een groot verschil te zien is in kleur en filmkorrel in vergelijking met de opnamen waarin de acteurs in beeld zijn.
Het acteerwerk is prima.
Grace Kelly komt flets over, zoals in zowat alle film waarin ze speelde.
Bewust of niet?
Mijn favoriete actrice is het niet in ieder geval.
Ava Gardner is heel wat warmbloediger, en beheerst de scènes volledig.
Deze film meerdere malen bekijken zou voor mij geen pretje zijn.

avatar van Dogie_Hogan
Nu op TCM-UK.

avatar van kort0235
Ik heb de DVD in mijn bezit en heb hem jaren geleden gezien. binnenkort maar weer eens kijken en een recensie schrijven.

avatar van Dogie_Hogan
Vanmorgen -weer- op TCM-UK. 'Battle of the beauties', maar ook hier weer vind ik Ava de warmbloedige van beiden.
John Ford, niet mijn fav regiseur, heeft de dames prachtig gekleed, maar eigenlijk niet 'jungle-proof'.
Gable zoals vaker op de automatische piloot (maar hij zit hier ook in bekende rol); zijn 'looks' doen de rest.
Hoogst irritant zijn de vele studiobeelden met in Afrika gedraaide natuuropnames op de achtergrond, vooral tijdens die zg. boottrips en autoritten. (Gable draait maar willekeurig aan het stuur van een stilstaande auto...) De overgangen zijn te goed te zien en maken de film onrealistsch. Overbodig ook die religieuze 'pauze' bij die hooghartige priester (typisch iets voor J. Ford); haalt vaart uit toch al wat trage film en voegt niets toe.
Tja, en wondelijk die groep gorilla's, die anassen eten, een vrucht die in Afrika niet voorkomt.
Remake van de ongecensureerde RED DUST uit '32, ook met Clark Gable, die zou ik graag op DVD willen zien.
IMDB *4/10.

avatar van Metalfist
The battle of the sexes! The battle of the gorillas!

Ik had gisteren zin in een kleine Grace Kelly marathon, als je het al een marathon kunt noemen als het maar twee films zijn. Eerst kwam deze Mogambo en dan The Swan. Bij Mogambo had ik de minste verwachtingen door de lage score hier op Moviemeter en de negatievere recensies.

Misschien was het omdat mijn verwachtingen zo laag stonden dat de film uiteindelijk niet zo tegen sloeg. Oké, het is geen hoogvlieger maar verdient wel een voldoende. Vooral als je kijkt wat voor cast Ford hier bijeen heeft gekregen. Clark Gable, Ava Gardner en vooral Grace Kelly. Ik verschiet er dan ook van dat die 3 de gehele film op auto-pilot lijken te acteren, vooral Gable. Ik heb hem nu al in een aantal films gezien maar elke keer speelt hij dezelfde rol, die zich vooral concentreert op zijn looks. Gardner, geroemd door de meesten hier kon me ook niet echt bekoren. Ze is inderdaad warmbloediger dan Kelly in de film maar qua acteren kwam het allemaal maar wat (weeral) standaard over. Het heeft er misschien wel mee te maken dat ze tijdens het filmmaken een abortus heeft laten uitvoeren van Sinatra's kind... Grace Kelly, de actrice waarvoor ik de film in de eerste plaats keek was ook een kleine teleurstelling. Chemie is er zeker met Gable, geldt ook voor Gardner maar het totaalbeeld kwam maar ontzettend flets en ongeïnspireerd over.

Mogambo lijkt in de eerste plaats een avonturenfilm te zijn die zich afspeelt in de Jungle van Afrika maar wanneer de aftiteling over het scherm rolt dan voel je je in het zak gezet. Afgezien van een paar gorilla's naar het einde toe gebeurt er niet bijzonder veel. Gelukkig zit het met de dialogen dan wel goed. Gable heeft een uitstekende chemie met de twee leading ladies en het blijft allemaal wel boeiend. Wat wel moet worden gezegd over de paar momenten actie die in de film voorkomen is dat het er allemaal overduidelijk fake uitzag doordat je overduidelijk kon zien dat de beelden van de gorilla's van ergens anders kwamen en er waren tussen gemonteerd. Ook de Jungle achtergronden zijn vaak ontzettend fake en dat is wel erg voor een film die claimt dat hij is geschoten op een werkelijke safari door MGM... Iets wat ook hard opvalt, is de hoge racistische factor die doorheen heel de film zit geweven. Zowel ten opzichte van de inwoners, Gardner die zegt dat ze wordt achtervolgd door een constant lachende Afrikaan om dan nog maar niet te spreken van de behandeling die de inwoners krijgen door Gable maar ook ten opzichte van vrouwen. Gardner wordt in het begin van de film gewoon tentoon gesteld als een idioot die de simpelste woorden niet kent om dan om uitleg te vragen op een gewoon irritante manier. Nu kan ik dat van die inwoners nog wel begrijpen, het ging er in die tijd ook zo aan toe maar toch ik stoorde me er wel wat aan.

Niet zo slecht als sommige reacties hier door vermoeden maar toch geen hoogstaande cinema. Leuk om eens te zien voor de rol van Kelly maar voor de rest is er geen enkele noodzaak om deze film te zien.

Drie Amerikaanse sterren van het witte doek en John Ford aan de regie, dat moet vonken geven.
Helaas, deze romance-avonturenfilm in Zwart Afrika, is eerder van middelmatige kwaliteit.
Enkele shots in het dierenrijk zijn best geslaagd maar voor de rest erg stijfjes en kunstmatig.

gauke schreef:
Gable is 'cool' als altijd.

Deze weelderige remake over een driehoeksverhouding, destijds gefilmd in Kenya, Oeganda en Tanganyika, komt vandaag de dag (waarschijnlijk) belachelijk over. Bovendien duurde ie (onnodig) lang. Clark cCble was, ondanks zijn leeftijd, sexy, maar zoals ik hierboven al aangaf ben ik geen fan geweest van Ava Gardner (door haar optreden werd de sexy gevoelens behoorlijk getemperd.

Het is eigenlijk enkel de sexy uitstraling van Ava Gardner die deze film nog enigszins de moeite waard maakt. Clark Gable was ten tijde van het maken van deze film duidelijk over zijn top heen en zag er daarnaast veel te oud uit voor geloofwaardige romances met veel jongere vrouwen als Gardner en Kelly. Die laatste is trouwens een van de problemen van deze film. Grace Kelly komt wat grauw en grijs over, zeker in vergelijking met de stralende Ava Gardner, en haar karakterontwikkeling is allesbehalve overtuigend. Bovendien is de film tamelijk slordig gemaakt. De wildlife opnamen zijn op zo’n nonchalante manier versneden met de studio-opnamen, dat de overgangen soms pijn doen aan de ogen. Toch nog goed voor 3* vanwege het gevatte optreden van Gardner in wellicht haar beste rol ooit (naast The Barefoot Contessa).

avatar van Metalfist
BBarbie schreef:
Ik moet toegeven dat ik The Barefoot Contessa nog moet zien, maar de ultieme Ava Gardner rol is toch Night of the Iguana Moet Mogambo eigenlijk eens herzien. Het was volgens mij mijn eerste Gardner film en kan me herinneren dat het niet zo'n geslaagde kennismaking was.

Voor het overige had ik het niet beter kunnen zeggen.

Metalfist schreef:

Grappig , want de The Night of the Iguana staat op mijn "te herzien"-lijstje. Ik heb die in een grijs verleden gezien, maar kan me daar behalve de cast weinig van herinneren. Wellicht moet ik daarna mijn mening over de "ultieme Ava Gardner" film ook herzien. Ik laat het je weten

Pfoe.

Clark Gable, twee vrouwen en erg veel jungle. En dat in een nogal bruut 50s jasje gegoten. Vrouwen worden duchtig in het rond gegooid, dierenhandel is een eerlijk beroep en de zwarte stammen zijn perfecte neo-slaafjes. Ja, de hedendaagse moraalridder kan alvast z'n kas beginnen opeten.

Maar het is toch vooral een wat saaie, voorspelbare film, waarbij de keuze van Gable maar moeilijk te verklaren valt. Zoals wel vaker is Grace Kelly een grijze muis, een saai personage met nogal vervelende maniertjes. Gardner is een stuk levendiger, hoewel iets te dommig om echt een leuk personage te hebben.

De opnames van de dieren worden nogal onbeholpen tussen de rest gemonteerd, de romantische perikelen weten niet echt te boeien en 2 uur voor dit wat melig gehaspel is veel te lang. Mijn derde Ford was niet bepaald een succes.

Ik zou het oeuvre van Ford eens lekker uitpluizen als ik jou was. Zit vast veel moois tussen de kleine 80 films die je nog moet

Tegen die tijd ben ik zelf 80 denk ik