Ragtime (1981)

geregisseerd door Milos Forman
met James Cagney, Brad Dourif en Moses Gunn

Verfilming van de bestseller van E.L. Doctorow over de smeltkroes die Amerika was aan het begin van de 20ste eeuw. De film concentreert zich op twee families, één blank en één zwart. Het racisme van de Amerikaanse samenleving dwingt een ragtimepianist tot een wanhoopsdaad om genoegdoening te verkrijgen.

Aardig tijdje geleden dat ik deze gezien heb, maar hij maakte toen veel indruk. Cagney zet zijn rol van klootzaak met verve neer. 4 sterren.

Beetje langdradige film met een aantal verhaallijnen die onnodig lijken te zijn. Al met al toch niet onaardig, en met een grote, bekende cast; met bv. Jeff Daniels en Samuel L. Jackson in hun eerste rollen. 3*

avatar van boerenpummel
James Cagney en Samuel L. Jackson in 1 film. Dat dat mogelijk is zeg! ]

avatar van Demini
Schitterende film! Ik had niks voorkennis betreffende deze film, alleen bekeken omdat ik een grote fan ben van de films van Milos Forman. Moet gezegd, van degene die ik reeds bekeken heb, en dat zijn ze belange allemaal niet. Ik kijk er vooral naar uit om ook zijn eerste, nog in Tsjechoslovakije gemaakte films te ontdekken. Maar wat ik totnogtoe van de man gezien heb dat in Hollywood is geproduceerd, allemaal grote klasse. Daar zijn natuurlijk de kunstwerkjes waar het bijna iedereen over eens is zoals "One Flew Over the Cuckoo's Nest" en "Amadeus", maar ook een naar mijn mening sterk onderschatte parel als "Goya's Ghosts" en het voortreffende "The People vs. Larry Flynt". Zelfs "Hair", als zijn bijna laagst genoteerde film op IMDb haalt toch nog een score van 7,1!
Deze Ragtime uit 1981 krijgt van mij een ere-plaatsje naast Cuckoo's Nest en Amadeus! Zoals we van Milos gewoon zijn is alles op de scene tot in de perfectie uitgewerkt. De kostuums zijn schitterend, de decors levensecht, het camerawerk perfect. Het begin van het script is een huzarenwerkje. Het eerst uur van de film word je meegezogen van de ene gebeurtenis naar de andere, door een fantastische montage, uitstekende acteer prestaties, en intrigerende personage's. Je hebt geen idee waar deze film naartoe gaat, waar, of welk het verhaal is waar het uiteindelijk om zal draaien. Het begint zowat met drie verhaallijnen, die beetje bij beetje mooi in elkaar vallen en ons zo bij het hoofd-thema van de film brengen. Vanaf dit punt gaat de film een wat klassiekere weg op, maar dan ben je al zo meegetrokken in de gebeurtenissen dat de spanning het reeds moeilijker maakt om ook nog oog te hebben voor de meer filmtechnische details, een tweede keer bekijken is de boodschap!
De eindplot is aardig uitgewerkt, met een (spoiler)onverwacht einde dat natuurlijk eigenlijk toch wel te verwachten was.

avatar van Uzza_Sparta
een aanrader maar niet zo bekend al had deze film ook oscars gewonnen.

avatar van dreambrotherjb
Niet vergeten met de muziek van de geweldige Randy Newman!