Tucker: The Man and His Dream (1988)

geregisseerd door Francis Ford Coppola
met Jeff Bridges, Joan Allen en Martin Landau

Preston Tucker was als kind al gefascineerd door auto's en nam zich voor er alles over te leren, zodat hij ze later zelf zou kunnen bouwen. Hij reisde als jongeling inderdaad naar Detroit, het hart van de automobielindustrie, leerde er het vak, ontmoette er Vera, stichtte met haar een gezin en ontwierp er zijn eerste automodel. Als extravagant en extrovert man werd Tucker niet door iedereen gewaardeerd. Zijn oorlogsvoertuigen werden door de overheid afgekeurd, omdat ze méér op sport- dan op terreinwagens geleken. Maar de centen stroomden wel binnen toen hij een soort koepel ontwierp van waaruit soldaten en piloten de tegenstander onder vuur konden nemen. Na de oorlog stelde een enquête dat de meeste Amerikanen met hun eerste spaarcenten een auto wensten te kopen. Met dit gegeven als basis ontwierp Tucker zijn droomauto. Alle tegenwerking van concurrenten ten spijt, zonder eigen kapitaal en met slechts een mooie tekening van het te maken model, begon Tucker aan zijn avontuur.

avatar van jedymaster
mooie film over een droom van een man

Dustyfan
Heel vermakelijke film. Jammer van de beroerde kwaliteit van die RTL5 vertoning. Voorlopig een 3,5*, maar herziening op het juiste formaat levert wellicht meer op.

avatar van joko16
Mooi gemaakte film, leuke auto's die Tuckers

Hm.. nee.

avatar van AGE-411
Ik vind hem beter passen bij de sfeer en de tijdsgeest.

avatar van AGE-411
Wat weinig berichten bij deze film

En zeker toch geen oninteressante film, want het is stuk voor stuk waargebeurd. Coppola is trouwens eigenaar van een van de 51 Tuckers die ooit gemaakt zijn.

De sfeer zit er eigenlijk wel goed in. Je kunt je daardoor goed inleven in de film en de tijd, en het verhaal wordt ook goed vertelt. En dat is toch het belangrijkste bij een een film als deze.

Moet wel gezegd worden dat de uitwerking minder fraai is. Ik vind Jeff Bridges hier belachelijk/slecht over komen, en de andere acteurs vind ik over het algemeen ook maar niets. Om een of andere reden zetten de personages te veel als typetjes neer.

Het laatste deel, in de rechtzaak, vind ik niet goed. Met name zijn speech tot de jury (en dat ene jurylid dan) zijn zeer ongeloofwaardig.