The Right Stuff (1983)

Alternatieve titel: De Pure Klasse

Avontuur / Drama

geregisseerd door Philip Kaufman
met Sam Shepard, Scott Glenn en Ed Harris

Chuck Yeager was testpiloot met een missie door de geluidsbarrière te gaan. Na veel pogingen en een aantal doden lukt het hem. Toch haalt het de kranten niet, het moet geheim blijven omdat het de voorbereidingen zijn voor het Amerikaanse ruimteprogramma. Daarna worden de voorbereidingen begonnen om uit te zoeken wie de ruimte in mogen, het moeten de beste mannen van Amerika worden. Veel tests zullen moeten worden gedaan.

avatar van mikey
JJ_D schreef:
Ze bestaan dus toch nog:
Toch nog? alle 80 movies zijn inmiddels gemaakt.

avatar van JJ_D
Lees de aanvulling aub.

avatar van Alittleromance
Mijn beste film van 1983 die ik dat jaar in de bioscoop zag. Knap camera werk, prachtig acteur werk, zeer goed geluid, ik heb thuis home cinema en heb deze op DVD, gewoon klasse. een lange film die geen seconde verveeld, een dike 4.5.

avatar van Baklap
Wat een geweldige film inderdaad. Mooi gedraaid, mooi gemonteerd goede verhaal lijn een topper een dikke 4,5

Film met net zo veel min- als pluspunten. Overduidelijk de voorloper van tientallen kaskrakers die erna zouden komen; bijv. Top Gun, Appolo 13, Armageddon en zelfs Pearl Hearbor. Een legertje aankomend talent is te te zien. De film is bij vlagen adembenemend mooi gefilmd. De film is kritisch over het hele ruimtevaartprogramma (Vice-president Johnson wordt haast neergezet als een karikatuur, de mediageile astronauten en komische momenten (Goldblum in een van zijn eerste rollen is geestig).

Tegelijk is de film te lang, is er niet echt een spanningsboog en is de film vrij patriottisch (hoewel wel duidelijk gemaakt wordt dat de Amerikanen eigenlijk alleen de ruimte in gingen omdat de Russen dat ook deden).

Aardige klassieker die misschien beter had gewerkt als ik hem 10-15 jaar geleden had gezien. 3 sterren.

Baklap schreef:
ik vondt dit altijd al een cult uitstraling hebben; klopt dit ook?

Goeie film die helaas veel te weinig mensen kennen. Denk dat het komt omdat ie bijna nooit op tv komt (is geweest?).

avatar van Kricky
hij komt regelmatig op televisie, maar wel op een achterlijke tijd. Rond een uur of 12 ofzo en hij duurt ook nog eens drie uur

avatar van goongumpa
'Patriottisch' lees ik hier. Is de ironie jullie ontgaan?
Deze film is een satyrische kijk op de grote luchtbel die de space-race was. Visueel geweldig, goed geacteerd en erg vermakelijk. Bijna niet te geloven dat dit uit '83 komt.

JJ_D schreef:
In mijn ogen stelt Philip Kaufman (of Thom Wolfe?) de kijker (/ lezer) voortdurend de vraag wie de echte held is, en het antwoord pleit juist tégen Amerika
Precies. De piloten die elke dag weer hun leven wagen en écht wat moeten kunnen, worden genegeerd, zo kwam Yeager niet eens op tv toen hij door de geluidsbarrière ging. De astronauten, die helemaal niets moeten doen, behalve in een capsule zitten als een aap, worden uitgeroepen tot nationale helden. De film klaagt dit aan .

4 sterren, ruim.

avatar van Film Fan
Een geromantiseerd beeld van het begin van de ruimtevaart. Dat is waar het in deze film over gaat. Het berust grof weg op waarheid (Original Seven) waar een mooi verhaal omheen gebakken is. Het sfeertje wordt goed overgebracht, die van (niet verstoken van haantjes gedrag) licht gestoorde testpiloten. Special effects zijn niet om over naar huis te schrijven. Al met al een erg leuke film met enige geschiedkundige waarde.
Zeker de moeite waard als je iets met de ruimtevaart hebt.

avatar van Jan W
Geweldige film over de begintijd van de ruimtevaart. Het begint bij de luchtmachtpiloten die na WO II snelheidsrecords (proberen te) breken in allerlei gammele straaljagers waarna het overgaat (dankzij de Russen die grote stappen maken in hun ruimtevaartontwikkeling) in de beginfase van het Mercury project. Goed acteerwerk, prima effecten (ondanks of juist dankzij het onbreken van CGI) en heel goed in de geest van het boek van Wolfe. Zijn prachtige boek had ik eerder gelezen maar deze film doet er niet voor onder.
De film geeft een mooi beeld van de mentaliteit van de piloten/astronauten en (soms) het amateurisme waarmee men probeerde mensen in de ruimte te krijgen (try or die). Er zit tussen alle scenes door genoeg humor in deze film om het geheel een bijzonder aangename kijkervaring te maken. Ik heb de dvd een tijd in huis en al een paar keer herzien. De film blijft staan als een huis. Bij de FRS spotte ik 'm laatst voor 2,50 euri. Gewoon kopen!

avatar van Spetie
Leuke film met een hoop bekende gezichten.

Daar zag het in het begin nog niet naar uit moet ik zeggen. De film bestrijkt drie uur, maar het eerste uur is duidelijk het minst. Het oogt soms nogal rommelig en het is verder ook nog niet zo interessant.

Dat verandert op het moment dat het ruimteprogramma begint. Vannaf dat moment wordt de film samenhangender, komt er humor in de film en wordt het automatisch ook boeiender. De acteurs doen het prima, waarbij Ed Harris en Dennis Quaid er in mijn ogen uitspringen. Daarnaast valt op hoe mooi de beelden van de ruimte er tijdens de vluchten soms uitzien. Knap filmwerk.

De film is soms wat patriotistisch, maar gezien het onderwerp is dat best te begrijpen. Toch is Kaufman ook wel kritisch richting het ruimtevaartprogramma en krijgt de opdringerige media bijvoorbeeld wel een veeg uit de pan van hem.

Lang niet slecht dus en dankzij de prima laatste twee uur zeker niet langdradig.

avatar van james_cameron
Nog steeds een uitstekende film, amper gedateerd. Meesterlijke cast, fantastisch camerawerk, knappe montage, mooie score. De film is wellicht aan de (te) lange kant, maar het afwisselende en voortdurend boeiende script zorgt ervoor dat de boel altijd onderhoudend blijft. Min of meer geflopt toen de film uitkwam in 1983, maar inmiddels kunnen we rustig stellen dat dit een klassieker is die de tand destijds ruimschoots heeft (en nog zal gaan) doorstaan.

Verheerlijking van het Amerikaans vliegwezen en ruimtevaart. Geen wonder dat de film met 4 Oscars werd bedacht.
Het mag natuurlijk, als, zoals hier, er een filmisch mooie prent wordt van gemaakt.
Spijtig wat langdradig, zeker in de beginne, en niet zonder de nodige sentimentaliteit wat ook in het Amerikaans patroon thuis hoort.
Goed acteerwerk.

avatar van Leo1954
Na een hele tijd weer eens herbekeken. Prachtige film over de beginjaren van de bemande ruimtevaart, goed verhaal en goed gespeeld ook. Geen kritiekloos heldenepos, dat kun je aan Thomas Wolfe die het boek schreef ook wel overlaten. Film doet hier en daar wel wat verouderd aan, de muziek speelt hier ook een grote rol. Maar de film blijft de moeite waard.

avatar van Malli
Reis doorheen de beginjaren van het Amerikaanse ruimtevaartprogramma, en de jaren die eraan voorafgingen, met een hoog testosteron- en entertainmentgehalte.

avatar van John Milton
Vermakelijke film, leuke acteurs en een aantal mooie scènes. hoewel er ook wel kritiek op een aantal zaken binnen het ruimtevaartprogramma wordt gegeven zijn er ook een aantal scènes waar de heroïek vanaf druipt, iets waar ik niet altijd even blij van word, al valt zoiets bij dit verhaal wellicht lastig te omzeilen.

De special effects van de ruimte scènes staan nog steeds goed overeind en de cinematografie en muziek mogen er ook wezen. Ik ben een fervent lange film kijker, maar deze had voor mij geen drie uur hoeven duren. Als ik deze als eerste had gezien was het cijfer wellicht hoger uitgevallen, maar ik heb nou eenmaal eerst alle andere films die schatplichtig zijn aan The Right Stuff gezien, waardoor ik minder onder de indruk was dan wanneer ik deze eind jaren 80 of begin jaren negentig zou hebben gezien.

Mooi brok in de keel moment: Ed Harris' John Glenn die zijn vrouw steunt om Lyndon B. Johnson niet in huis te laten

avatar van SnakeDoc
Ik kwam toevallig bij the Right Stuff terecht door een fragment dat werd getoond bij de College Tour uitzending met André Kuipers. Daarin was te zien hoe men voor het eerste door de geluidsbarrière heen vloog. Een indrukwekkend moment, en ik wist direct dat ik deze film wou zien.

Het toeval bracht mij twee dagen later een wehkamp kortingsbon van €10,- en ik wist natuurlijk gelijk waar ik die aan moest besteden.

De speelduur was pittig, en dat resulteerde erin dat deze DVD nog een tijdje op mijn kast stof heeft kunnen sparen. Tot afgelopen zondag, want toen bracht een flinke kater mij de tijd die ik voor deze film nodig had.

Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in de ruimtevaart, en hoopte altijd een film te vinden die een zo echt mogelijk beeld gaf van het ontstaan, het begin en dus de spacerace.

Deze film is dat bij uitstek.
Ja, hij is wat langdradig, en ja het grote Amerika krijgt een aantal veren in de reet gestoken, maar geef ze is ongelijk? Deze film is nagenoeg perfect. De opbouw van de film is opvallend goed.
De eerste 90 minuten zijn wat traag. Soms won mijn kater het zelfs even van de film, en viel ik in slaap, maar boeiend wist het te blijven.

Bij het tweede deel van de film is slapen geen optie. Er gebeurd teveel moois, spannends en spectaculairs. De mannen gaan na hun (vaak hilarische) training één voor één de ruimte in.
En dan na te gaan dat dit destijds op deze manier ook echt is gebeurd. Wat een moment moet dat zijn geweest. Wat een euforie, wat een feest.
Ik waande mij als broekie van 25 in de tijdsgeest van deze astronauten. En dat is het knappe van de film. Je word er ingezogen en leeft mee met de astronauten en hun vrouwen. Gaat het ze lukken? Komen ze veilig terug?

the Right Stuff omschrijft zeer spectaculair en met grote precisie een stukje onvergetelijke geschiedenis, en laat simpel gezegd zien hoe de mens steeds verder wil gaan, meer wil, maar tegen welke prijs?

Deze film verdiend wat mij betreft een hoog cijfer. Voornamelijk door zijn perfectie. Acteurs, specialeffects, het verhaal, de muziek. Allemaal top!

Ik zal de komende dagen is opzoek naar verhalen over de Russische kant van het verhaal. Want hoe stoer en knap de prestaties van de Mercury Seven ook waren, eigenlijk waren die Russen Amerika natuurlijk gewoon de baas!

avatar van cloffie
SnakeDoc schreef:
Toprecensie, hierboven te lezen!

Geweldige recensie van SnakeDoc omdat:
1. De film ook mijn aandacht kreeg door die College Tour tv-uitzending op woensdag 29 augustus;
2. Ik al vanaf de basisschool ook zo’n sterke interesse heb in de ruimtevaart (spreekbeurten ed.). Ik ben inmiddels 29 jaar oud hen heb die interesse nog steeds;
3. Ik de dvd daags erna ook direct bestelf heb;
4. Na 2 dagen (zaterdagavond) direct de film heb bekeken;
5. Zelfs over de inhoud vond ik SnakeDoc’s recensie een Feest der Herkenning!!!!!!!!

Daarnaast vond ik het tof om dat ik - enkele maanden later nadat ik de film gezien heb - op Moviemeter terug kom en te lezen dat een generatiegenoot de film op precies dezelfde manier (behalve die kater) heeft ervaren als mezelf. Zelfs de persoonlijke interesse voor ruimtevaart. Ik deel deze prachtige enthousiasme dus voor 99%.

avatar van Dogie_Hogan
apie74 schreef:
Maar binnenkort wel op Blu-ray!

avatar van anva69
Niet slecht maar wel langdradig,jammer...

avatar van 93.9
Ik ken de regisseur een beetje van andere films en dan weet je juist dat patriotische niet bij hem past.
Hij maakt juist de betere film in Amerika, wat bijna automatisch betekend dat ie z'n eigen weg gaat.
Patriotisch films zijn vaak gemaakt met een zak geld van de Amerikaanse overheid.
Dit geeft gewoon weer HOE Amerika met zijn ruimtevaart omging. Dat chauvanistiche is dus een middel in plaats van het doel.
Verder te lang en soms saai, echt een mannetjesfilm

avatar van orko82
Valt mij op dat veel mensen de film simpelweg wegzetten als puur patriottistisch, terwijl het ook een aanklacht is tegen de overheid en haar manipulatieve kracht. Zie bijvoorbeeld het spel tussen de overheid en het publiek, waarbij de eerstgenoemde duidelijk de macht heeft om te bepalen hoe nieuws gebracht wordt en hoe het dan gaat nestelen in ons collectief geheugen.

avatar van Vinokourov
Gaaf hoor, zo'n film over het Amerikaanse ruimtevaartprogramma. Telkens werden ze in het begin afgetroefd door de Russen en om in de space-race bij te blijven besloot de overheid om 7 piloten te selecteren en op te leiden tot astronaut. Erg leuk en interessant om te zien hoe dat hele traject gaat. Het heeft zelfs wat weg van een uitgebreide documentaire, tenminste dat gevoel krijg je wel bij het zien van deze film.

The Right Stuff is een tikkeltje vaderlandslievend, maar ook is er ruimte voor genoeg incompetentie en ridiculiteit als in zwaar opdringerige media, een eindeloze rij ontploffende (onbemande) raketten en het grappigste vond ik nog dat helemaal in het begin de overheid nog dacht astronauten te kunnen vinden in het circus . Al met al met ruim drie uur (!) speelduur erg interessant.

avatar van missl
Film begint wat rommelig en onoverzichtelijk, echter wordt dit in de uren erna goed gemaakt. Je wordt meegenomen met de mannen die astronauten gaan worden, vleugje humor. Leuk.

avatar van Zwolle84
Prachtfilm! Zelden zo geboeid gebleven tijdens een film van +3 uur. Heel fijne mix van historie, avontuur, beetje humor erbij en schitterende beelden.

avatar van wihu61
Niet slecht, had van mij echter wat zakelijker gemogen: ik snap dat men dit niet als een documentaire wilde presenteren, maar het hoge "kwajongens-tough guy" gehalte van sommige hoofdrolspelers, in een beroep waar het toen echt om leven en dood draaide vond ik storend en eigenlijk ongeloofwaardig. Maar ja, schijnt helaas vaker zo te moeten...