First Man (2018)

Verenigde Staten / Japan
Biografie / Drama

geregisseerd door Damien Chazelle
met Ryan Gosling, Claire Foy en Jason Clarke

Een kijk in het leven van de Amerikaanse astronaut Neil Armstrong en de legendarische ruimtemissie waardoor hij de eerste man werd die een voet op de maan zette op 20 juli 1969. We volgen zijn reis die leidt tot deze gebeurtenis die gerust een van de gevaarlijkste in de geschiedenis van de ruimtereizen genoemd mag worden. Hiertoe behoren ook de offers die hij en het land moeten brengen.

avatar van Thomas83
Mooie film. In bepaalde opzichten is het wel een typische biopic, met keurig alle belangrijkste gebeurtenissen erin en op het einde nog even de originele geluidsopnames van de maanlanding, maar wat de film zo aardig maakt is dat Chazelle kiest voor een visueel heel andere aanpak. Het filmformaat plaatst je in die tijd, en in plaats van allerlei overzichtshots zien we vooral alles door de ogen van Armstrong in de cockpit of dicht op zijn huid met handcamera's. Dat maakt het een frissere film en je krijgt goed mee hoe claustrofobisch, desoriënterend en ronduit beangstigend het was om in elk geval in die tijd astronaut te zijn. De shaky cam is zowaar eens echt nuttig.

Gosling is wel nogal robotachtig. Het was denk ik ook de bedoeling om hem als emotioneel afstandelijke man neer te zetten, maar hij weet zijn personage gewoon niet interessant te maken (lijkt wel alsof ze Buzz Aldrin daarom maar sterk hebben aangedikt ter compensatie). Dan vond ik Foy toch stukken beter. Zij is echt weer goed als je nagaat hoe halfbakken de familieverhaallijn nog eigenlijk is. First Man moet het toch vooral van de details en de beelden vanuit de cockpit en ruimte hebben. Een paar scènes zijn echt ontzagwekkend, waaronder uiteraard de maanlanding. 3.5*.

avatar van fondip

Wat hebben de Russen moeten lachen zeg.

Mooie film. Had wel iets meer wien zien van de Armstrong na de maanlanding.l

avatar van james_cameron
Het waargebeurde verhaal en de hoofdpersonen zijn natuurlijk bekend, maar toch is dit een fascinerende en bijzonder meeslepende film. Veel is te danken aan de indrukwekkende visuele aanpak, die veel zaken bewust klein en persoonlijk houdt. Het ziet er in ieder geval allemaal prachtig verzorgd uit. Even imposant is de overweldigende soundtrack, die rijk is aan detail. Erg mooi gedaan. De cast tenslotte is eersteklas. Gosling is weliswaar meer Gosling dan Armstrong, maar toch zet hij een fraaie ingetogen rol neer. De akteurs om hem heen zijn al even goed. Derde uitstekende film van regisseur Chazelle op rij.

Lastig..

Om heel eerlijk te zijn had ik hetzelfde als veel andere kijkers hier.
Het ruimtevaartgedeelte is echt heel sterk (en waarschijnlijk in de bios nog meer), maar het drama/familiegedeelte juist niet.

Het helpt allemaal niet dat Armstrong kennelijk een redelijk saaie knakker en binnevetter is die totaal niet communiceert. Weinig dankbaar voor een film.

Laatste kwartier maakt het toch wel net weer extra, met name de mooie maanlanding en dito muziek (The Landing)

avatar van FlorisV
macrobody schreef:
[Als het zo simpel was om in die tijd met die technologie op de maan te landen met bemande raketten waarom doen ze dat nu niet meer dan? De kosten zijn nog maar een fractie, de technologie is superieur vergeleken met toen en we zijn nog lang niet klaar met onderzoek daar.

De race to space als prestigestrijd met Rusland is allang klaar en het kost nog steeds veel geld. Met name bemande NASA missies. Daarom is daar steeds meer op bezuinigd. Mars was meer onverkend terrein dan de maan die al een aantal keer bezocht is. Het wagentje op Mars heeft waarschijnlijk meer opgeleverd voor minder kosten. Maar ook dat was nog voor vele nieuwe bezuinigingen bij NASA.

avatar van macrobody
FlorisV schreef:

Lol, leuk 'bedacht' maar die vlieger gaat niet op want sinds wanneer maakt Amerika zich druk om kosten? Oorlogen voeren kost klauwen met geld maar daar zijn er genoeg van gevoerd. Het Pentagon is nog altijd triljoenen kwijt maar daar wordt gewoon een wet voor opgesteld dat overheden nu toegestaan wordt om met de boeken te sjoemelen. En wat dacht je van het oude space programma van Reagan en het nieuwe space programma van Trump, dat kost(te) ook biljoenen als het niet meer is. Als ze op de maan waren geland dan hadden ze daar allang een militaire basis neergezet, maar ik denk dat ze er nog nooit zijn geweest.

avatar van Captain Pervert
Verhoogd naar 5 sterren. Na meer dan een maand kijk ik met mijn zoontje van 4 nog bijna dagelijks de laatste 40 minuten (lancering begint rond 1:38). Hij wil het steeds zien (ruimtevaart fanaat) en ik kijk bijna elke keer met hem mee. De soundtrack is ook geweldig. Beklijvende film.

avatar van KillingFields
heel goed Pervert, laat je niet gek maken.
het Rijksmuseum heeft zelfs nog een lunar rock in haar collectie, opgeraapt door Armstrong himself.
misschien leuk om ook eens te bekijken..

avatar van arno74
macrobody schreef:
Al vond ik Capricorn One net zo goed
First Man vond ik persoonlijk niet zo best, geef mij maar The Right Stuff (1983), maar Capricorn One (1977) was een hele fijne tip waar ik nooit van had gehoord, dus bedankt bij deze

avatar van Angel9999
Captain Pervert schreef:

Zo leuk om dit te lezen want ik had hetzelfde met het zien van de Titanic met mijn zoon, destijds rondom 4 jaar oud. Mijn zoon probeerde zelfs met duplo de titanic na te bouwen. En ja, ik zie ook het mooie in van First Man. Ingetogen en toch imposant.

Is een autobiografie. En echt wel letterlijk. Maw. geen Hollywood toestanden. Geen Sci-Fi. Rauwe en bij momenten zelfs saaie realiteit. Neil Armstrong moet echt wel een saaie en coole kikker geweest zijn. Zowel professioneel als in zijn relatie. Uiteraard is zijn prestatie, eerste man op de maan een verfilming waard, maar als zijn karakter zoals vertoond klopt, is hijzelf het vertellen niet waard. Als je het wil brengen zoals hij was en ik hoop dat dit in deze film het geval was, dan is het eigenlijk geen film waard. Te droog... Maar natuurlijk is zijn prestatie een der grootse uit de geschiedenis van de mensheid. Maw. is de geschiedenis het verfilmen waard, niet het karakter van Neil zelf. Tenzij het een verkeerde keuze van acteur was, maar gezien ik Neil Armstrong niet ken, kan ik hier geen mening over nemen...
Persoonlijk had ik liever iets meer Hollywood-toestanden gehad, denk maar aan Apollo 13 met Tom Hanks. Deze vind ik 100x beter...

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Off topic bericht verwijderd.

avatar van Frankmaril
fondip schreef:

Was je erbij?

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Realistisch ruimtereizen.

Filmmaker Damien Chazelle weet wel hoe je door moet dringen bij de kijker. Dat bewijst hij wederom met deze film over Neil Armstrong en de maanlanding. Het is een interessante film geworden, met soms een weinig boeiende inhoud. Dat klinkt wat tegenstrijdig, maar het gezinsleven van de eerste man op de maan begint met een vreselijk drama en is daarna vooral een redelijk saai gebeuren. Dat kun je als filmmaker op allerlei manieren ondervangen en dat probeert Chazelle ook wel, maar hij hinkt kennelijk teveel op twee gedachten. Realisme moet het hebben gewonnen.

Afgezien van het biografische gedeelte moet gezegd worden dat het ruimtereizen wel beter uit de verf komt en een hoop goedmaakt. Uiteraard ook met de handycam - zodat het lijkt of we er echt bij zijn - totdat we (vrij snel) op de maan zijn geland. Daar krijgen we de Kubrick-achtige shots te verduren. Zo steady als maar kan. Vervolgens is het vooral wachten op de beroemde uitspraak 'One small step for man..'. De meer interessante Buzz Aldrin hangt er een beetje verloren bij verder. Af en toe krijgt hij wat ruimte, maar hij blijft net als de onderlinge relatie met Armstrong onderbelicht.

First Man is ten dele geslaagd, zou je kunnen stellen. Na een adembenemend begin en nog een andere claustrofobische ruimtereis wordt de vaart vooral weggenomen door een drama zonder hoogtepunt. Wat rest is het wachten op de volgende spannende ruimtegebeurtenis, maar als de maanreis uiteindelijk wordt ingezet weet iedereen wel hoe laat het is. Het slot waar de werkelijkheidsgetrouwe film eigenlijk naartoe werkt wordt dan ook als een nachtkaars uitgeblazen en voorzien van een vreemde scène waarin Armstrong iets doet wat vooral des Hollywood aandoet, maar misschien wel echt gebeurd is.

De 4K Ultra HD schijf is voorzien van HDR, waardoor het beeld gerust superieur valt te noemen en goed van pas komt in de vele donkere en schaduwrijke scènes die de film rijk is. De Dolby Atmos audiotrack draagt bij aan een redelijk gedoseerde multidimensionale geluidsbeleving, waardoor je af en toe schrikt van de geluiden boven je hoofd. Het maakt de ervaring van het 'meereizen' met Armstrong alleen maar meer levensecht. In de doos zit ook een blu-ray waar de film eveneens op staat + allerlei bonusmateriaal waaronder verwijderde scènes, audiocommentaar en mini-documentaires.

***

Met dank aan Universal voor het recensie-exemplaar.

avatar van Multimediaknaller
Aardig filmpje die her en der iets aan de lange kant is (dialogen) maar het geluid en beeld weet veel goed te maken.

Gehuurd in 4K

Voorkeur voor DTS HD MA, maar de Atmos track klonk prima.

Het ruimte programma, de NASA, de ruimtewedloop, de technologie, het onbekende: allemaal interessant en voldoende stof voor (talloze) films. Minder interessant is het karakter Neil Armstrong. Een saaie eikel, slechte vader en vervelende collega. Helaas draait de film volledig om hem en zijn fixatie om naar de maan te gaan. Nu denk je tijdens deze film ook wel 'naar de maan met die vent', maar dan niet per se een retourtje. Voor Armstrong 100 anderen die de eerste stap had kunnen zetten op de maan. Helaas voor Hollywood/ de kijker moesten ze het met hem doen.

avatar van mixmaster
Prachtige film over de Amerikaanse astronaut Neil Armstrong en de legendarische ruimtemissie waardoor hij de eerste man werd die een voet op de maan zette op 20 juli 1969.

Visueel een parel van een film, ook het acteerwerk is sterk. Mooi om te zien hoe het gezinsleven van Armstrong was en hoe z´n kinderen en vrouw er mee om moesten gaan.

Ik blijf me wel altijd afvragen....... is deze hele maanlanding nou echt gebeurd of is het allemaal in scene gezet destijds ???

Bron Wikipedia:

De Apollo-maanlandingscomplottheorie is een complottheorie die stelt dat de Verenigde Staten niet echt astronauten naar de maan hebben gestuurd. Vrijwel alle wetenschappers, technici en ruimtevaartkenners schuiven de theorie als ongegrond terzijde. Er is namelijk een overvloed aan fysiek bewijs voor het tegendeel.

De complottheorieën rond de Apollo-maanlanding stellen dat de Verenigde Staten niet echt astronauten naar de maan hebben gestuurd. Volgens deze theorieën hebben de maanlandingen binnen het Apollo-ruimtevaartprogramma in de jaren 1969 tot 1972 niet daadwerkelijk plaatsgevonden, maar zijn ze door de NASA en de Amerikaanse regering in scène gezet.

De aanhangers van deze theorieën voeren een aantal argumenten aan. Zo zouden er schaduwen zijn waargenomen op de foto's die op de maan zijn genomen, waarbij sprake zou zijn van meerdere lichtbronnen in plaats van één. Andere bekende argumenten zijn het ontbreken van sterren op de foto's, en de wapperende Amerikaanse vlag.

Een mogelijk motief van de Amerikanen om de landing in scène te zetten in plaats van daadwerkelijk naar de maan te reizen zou zijn dat het niet mogelijk was om mensen naar de maan te sturen vanwege de vele onopgeloste problemen.

Het commerciële Amerikaanse televisiestation Fox News Channel heeft op 15 februari 2001 een documentaire over deze theorieën uitgezonden. De meeste wetenschappers, technici en ruimtevaartkenners schuiven de theorieën als ongegrond terzijde. Er is een overvloed aan fysiek bewijs voor het tegendeel ervan. De complottheorie dat de maanlandingen in scène werden gezet wordt verder ontkracht in de mockumentary Opération Lune.

avatar van DiamondsRealDeal
Als ze op de zon komen verbranden ze, als ze op de maan komen bevriezen ze.

avatar van Ajax&Filmfreak
Ben het bijna helemaal eens met Leno hierboven.
Alleen geef ik de film er geen onvoldoende om.
Film vind ik gewoon goed gemaakt.

Uitstekende film die het verhaal verteld van de eerste man op de maan. De film gaat natuurlijk over het Amerikaanse ruimteprogramma van de jaren '60, maar nog meer wat het persoonlijk en emotioneel gezien allemaal betekende voor Neil Armstrong. De film oogt niet direct spectaculair, maar meer realistisch (desalniettemin blijft de finale met de maanlanding zelf indrukwekkend).

Interessante film, we weten allemaal hoe het afloopt, dus verrassingen daar moet je niet op rekenen.
Alleen de persoon Neil Armstrong leer je hier beter kennen, en dat is een beetje een tegenvaller, niet de interessante persoon om een biografie over te maken.
Maar de rollen worden goed vertolkt en ook het verhaal is duidelijk.
Prachtige ruimtebeelden ook...
Een betere soundtrack was wenselijk geweest.

avatar van Noodless
Degelijke film om eens naar te kijken, maar een tweede kijkbeurt zal er nooit meer in zitten. Daarvoor is deze biografie natuurlijk te bekend voor en wordt het zeker naar het einde toe logischer wijze ook allemaal voorspelbaar. Niet dat dit een obstakel is, maar qua uitvoering blijf je toch bij de belangrijkst scène van de film een beetje op je honger zitten. Mooie beelden , dat wel...maar niet pakkend. Wel interessant is om al die voorbereidingen , teleurstellingen , ongelukken en verschillende vlieg - en ruimteactiviteiten die achteraf nodig zijn om zo ver te komen voor de eerste mens op de maan, dat dit uitvoerig en stapsgewijs vanaf begin jaren 60 wordt weergegeven met als achtergrond ook een kijk op de mens Neil Armstrong en zijn gezin en hoe zij daar mee omgaan. Misschien wat droogjes gepresenteerd, maar dat kan ook positief werken. Het blijft ook een biografie. 6/10

avatar van JJ_D
In zekere zin het negatief van ‘La La Land’, deze ‘First Man’? Als Damien Chazelle met zijn alom gelauwerde musical de American dream illustreert en verheerlijkt, dan ontrafelt hij diezelfde droom met zijn jongste film. Tegen welke prijs wordt een mens een held? En hoe ziet heldendom eruit, bezien van binnenuit?

Geen astronauten die met doodsverachting de ruimte veroveren in ‘First Man’. Wel mannen die het bijna in hun broek doen van de schrik. Die moeten kotsen, die opbotsen tegen de grenzen van hun eigen lichaam. Die vrienden moeten opgeven. Die overgeleverd zijn aan de willekeur van de techniek, en dat verdomd goed beseffen. Toch drijft iets hen voorbij de grenzen van het menselijke. In geval van Neil Armstrong een dochter die hij aan het hiernamaals moest afgeven. Althans dat is het narratief dat Chazelle ontwikkelt. Een shortcut naar je reinste sentiment, misschien?

In zekere zin wel, doch in zekere zin ook niet. Ryan Gosling zet immers geen sympathiek personage neer. Integendeel verzaakt hij aan elke plicht jegens zijn vrouw en zijn kinderen. Dit is het offer dat hij brengt voor zijn gewichtloze ballet op de maan: een gebroken gezin, waarin aan het slot geen woorden meer over zijn om de scherven te lijmen. Of toch? Deemstert er hoop nu Armstrong zijn missie heeft volbracht, en zijn dochter een plaats heeft kunnen geven tussen de sterren? Wie weet.

Ah, we weten ondertussen dat Chazelle verhalen kan vertellen. Ook in ‘First Man’ blijkt dat nog een keer. Zijn portret van Armstrong is alleszins bijzonder menselijk, op het irritante af – je moet maar durven. En een bij momenten haast ondraaglijke spanning bereiken, terwijl de hele wereld toch al weet hoe de film zal aflopen? Faut le faire…

Knappe film die je niet alleen meesleurt in een historisch wetenschappelijk en toch risicovol en avontuurlijk gebeuren, maar terzelfdertijd ook de mens op het voorplan brengt. Er wordt voldoende aandacht besteed aan de familiale impact van het project en de politieke en sociale reacties. Naast het visuele is het de goede dosering van die elementen die de film zo geslaagd en toegankelijk maakt.
Keurige opbouw dus en overtuigend acteerwerk.

avatar van Shadowed
Toch wel knappe regie.

Chazelle heeft toch wel weer degelijk bewezen om voor zo'n jonge leeftijd goed geregisseerde films te maken. Deze film is daar toch wel weer wederom een voorbeeld van. Soms duidelijk knappe regie in de film waar ik vooraf van dacht dat het niks ging worden.

Gosling zet een redelijk veilig karakter neer voor zijn doen. Hier en daar wat extra drama dat prima uitgevoerd wordt maar over zijn karakter zelf krijg je geen oscarwinnende prestaties te zijn. Daarbij zijn de andere karakters ook redelijk saai. Foy daarbij voorop.

Op acteerwerk is de film dan ook wel heel Amerikaans, te Amerikaans als je het mij vraagt. Ondanks dat het nooit helemaal doorbreekt dankzij de regie zelf. Gelukkig maar, want als er iets is wat de film totaal niet kan gebruiken, is het wel dat Amerikaanse gedoe.

Wat dan wel gelukt is is de regie zelf. De opbouw voor zo'n opstijging is wel optimaal sfeervol gebracht. De gedachtes zoals "zit alles wel goed vast?" of "Wat als er nu iets misgaat?" kwamen maximaal bij me naar voren. De cabines zijn sfeervol en spannend in beeld gebracht,

Het cameragebruik, ondanks het soms iets te nerveus is, heeft een optimale meerwaarde in de stijgingen. Het is spannend, en vooral de opening met Gosling zet gelijk een soort toon. Het weet allemaal sfeervol te zijn en daarom duren de 141 minuten uiteindelijk niet al te lang naar mijn gevoel.

Daarbij is de drama soms uitstekend gelukt. Begrafenis van het kind, maar ook dat Gosling dat bandje in dat donkere gat laat vallen zijn werkelijk uitstekend. Chazelle laat alle bombastische muziek voor een groot deel eruit dat echt helpt.

Wanneer de muziek echter terugkeert is het een stuk minder leuk om te volgen want dan begint de sfeer wat te vloeken. Echter lijkt Chazelle dit ook wel te weten en daarom is de regie een stuk beter. Dit is veel beter dan die standaard biofilms die tegenwoordig ook nog uit Amerika komen rollen.

Chazelle, een van de betere regisseurs. Weet vaak toch wel zijn eigen dingetje te doen. Ik wil dan ook nog La La Land zien.

avatar van notsub
First Man was een bijzondere ruimtevaart beleving. We gaan echt ver terug in de tijd. Het waren toen best riskante avonturen, welke werden ondernomen. Het gevaar is dan ook regelmatig erg tastbaar. Neil Armstrong wordt mooi zonder franje neergezet, zowel als privépersoon als astronaut. Ik dacht ook trekjes van een (autistische?) nerd te zien. De politiek is ook aanwezig en de wedloop met de Russen mag natuurlijk niet ontbreken, maar ook de protesten zijn present. Qua geluid was het ook een feestje, ik geloof direct dat die oude techniek zo geklonken heeft. Het moeten fascinerende tijden zijn geweest en de film laat dat op een imponerende wijze zien.

avatar van Boneka
fondip schreef:

Hoe waarheidsgetrouw is Neil Armstrong-biopic First Man? - De Standaard

Zo nep is het dus niet. Russen die zijn er nooit geweest he. Dus wie lacht hier nu pfff.

avatar van Boneka
Puike film van het leven van Neil Armstrong die heel aardig is verfilmd naar de werkelijkheid. Familie en de NASA zijn in nauw contact geweest. Uiteraard zijn er dingen verzonnen het is tenslotte een film. Dat kettinkje van zijn dochter heeft hij nooit in die krater gegooid. Vond ik al gelijk wat raar. Staren naar de maan was ook al niet wat de echte Neil Armstrong deed. Dat zijn van die kleine geromantiseerde dingetjes in dit verhaal. Zijn relatie met zijn vrouw weet ik niet. Die stond toch wel op enige spanning, Ik denk dat dat wel vaak zo is bij dit soort figuren die hun doelen willen nastreven. Ik vond het familiegebeuren interessant, maar wel geforceerd. Alsof het leekt of hij niet echt geïnteresseerd was in zijn kinderen die er maar bij hingen. De uitbrander van zijn vrouw vond ik daarin ook terecht en goed vertolkt. In de film leek het dat het verlies van zijn dochtertje hem meer pijn deed. De getoonde huilbui vond ik mooi in beeld gebracht.

De film duurt lang, maar is te doen. Misschien hadden kleine delen eruit geknipt kunnen worden, maar verder is First man wel goed in balans. Goede muziek, tempowisselingen, prachtige plaatjes en een goed "plot". Twee scenes zijn er helaas uitgeknipt, waarvan ik de (echte) brand wel interessant vond, maar had kennelijk geen meerwaarde voor de film. First man is wel gefocust op Neil Armstrong en niet zo zeer op de andere astronauten. Dat vond ik wel een beetje jammer, maar is de keuze geweest van de filmregisseur.

Beeld is goed en mooi in tijd gebracht. Geluid prima en de extra's zijn legio. Wat mij betreft is First Man een van de betere films van 2018

Film 4.0
Beeld 4.5
Geluid 4.5
Extra's 4,5

avatar van Lovelyboy
Aardig, heel aardig, maar nu niet de 'of my feet swept' ervaring die ik gehoopt had.

De film kenmerkt zichzelf vooral als een drama dat zich richt op de weerslag, die een dergelijke onzekere en gevaarlijke baan, op het geestelijke gestel heeft, en voornamelijk het gezinsleven. En ondanks de lading die het overlijden van het dochtertje met zich meebrengt moet ik eerlijk zeggen dat ik na afloop van de film niet echt de indruk heb het karakter Armstrong te kennen. Sterker, ik vind het een afstandelijk persoon, met tunnelvisie, en een weinig sociale en open houding naar zijn gezin. Ik vind het maar een merkwaardige man die bijna labiel overkomt. Goed, als hij zo was en dit dicht bij de waarheid komt dan zal het...

Verder slaagt de film wel qua mooie beelden. De testvluchten en de lancering zelf zien er prachtig uit. Net als de beelden op de maan zelf. Dit allemaal vergezelt van een soundtrack die zich vooral tijdens de lancering en op de maan van zijn beste kant laat zien. De acteerprestaties zijn prima verder van Gosling, de ongelukkige afloop van Apollo 1 in beeld gebracht en Pablo Schreiber komt voorbij als Jim Lovell, de man die in Apollo 13 voor grote moeilijkheden kwam te staan en daar gestalte gegeven werd door Tom Hanks.

Wat mij toch het meest bezig houd is dat de film niet een bijzonder duidelijke koers heeft. Het zou een biopic/drama moeten zijn maar de echte innerlijke Armstrong krijgen we naar mijn mening niet te zien, wel het falende gezinsleven en natuurlijk de druk die alles met zich meebrengt. Als aviation/NASA vehicle komt het even min niet heel erg uit de verf, daar heeft de film teveel oog voor het gezinsleven en komt er te weinig lancering en techniek in voor. Dus echt een ruimtevaart film is het ook weer niet. Ik vind dat de regisseur veilig in het midden blijft zitten tussen alle genres in zonder duidelijk een koers te kiezen, iets wat mij betreft afbreuk doet aan de diepte en pakkendheid van de film. Desondanks een prima film om te zien met goede punten en mooie beelden maar hier had ik toch iéts meer van verwacht.

avatar van Lakte
De film word op een hele langzame manier verteld en in beeld gebracht met prachtige shots wat ik erg fijn vind. Ryan Gosling was een goede keuze voor deze rol, hij heeft een goede uitstraling, net zo’n uitstraling wat hij in Drive ook had. Ik vind hem eigenlijk een soort van Amerikaanse Alain Delon die ook zo’n kille en lege blik had.

Erg mooi weergegeven hoe het destijds gegaan is. Er zat ook een soort filter over het beeld heen waardoor het echt een 35mm film uit de jaren 60 leek wat erg realistisch gedaan is, bij veel films zie je vaak dat de filter wat nepperig is maar deze leek erg echt met zogenaamd filmgrain erbij. Knap gedaan.

avatar van DoctorMovie
Het zou een Michael Mann film kunnen zijn