First Man (2018)

Verenigde Staten / Japan
Biografie / Drama

geregisseerd door Damien Chazelle
met Ryan Gosling, Claire Foy en Jason Clarke

Een kijk in het leven van de Amerikaanse astronaut Neil Armstrong en de legendarische ruimtemissie waardoor hij de eerste man werd die een voet op de maan zette op 20 juli 1969. We volgen zijn reis die leidt tot deze gebeurtenis die gerust een van de gevaarlijkste in de geschiedenis van de ruimtereizen genoemd mag worden. Hiertoe behoren ook de offers die hij en het land moeten brengen.

avatar van Thomas83
Mooie film. In bepaalde opzichten is het wel een typische biopic, met keurig alle belangrijkste gebeurtenissen erin en op het einde nog even de originele geluidsopnames van de maanlanding, maar wat de film zo aardig maakt is dat Chazelle kiest voor een visueel heel andere aanpak. Het filmformaat plaatst je in die tijd, en in plaats van allerlei overzichtshots zien we vooral alles door de ogen van Armstrong in de cockpit of dicht op zijn huid met handcamera's. Dat maakt het een frissere film en je krijgt goed mee hoe claustrofobisch, desoriënterend en ronduit beangstigend het was om in elk geval in die tijd astronaut te zijn. De shaky cam is zowaar eens echt nuttig.

Gosling is wel nogal robotachtig. Het was denk ik ook de bedoeling om hem als emotioneel afstandelijke man neer te zetten, maar hij weet zijn personage gewoon niet interessant te maken (lijkt wel alsof ze Buzz Aldrin daarom maar sterk hebben aangedikt ter compensatie). Dan vond ik Foy toch stukken beter. Zij is echt weer goed als je nagaat hoe halfbakken de familieverhaallijn nog eigenlijk is. First Man moet het toch vooral van de details en de beelden vanuit de cockpit en ruimte hebben. Een paar scènes zijn echt ontzagwekkend, waaronder uiteraard de maanlanding. 3.5*.

avatar van fondip
Kort samengevat: Een biografische film over neppe gebeurtenis.

Wat hebben de Russen moeten lachen zeg.

Mooie film. Had wel iets meer wien zien van de Armstrong na de maanlanding.l

avatar van james_cameron
Het waargebeurde verhaal en de hoofdpersonen zijn natuurlijk bekend, maar toch is dit een fascinerende en bijzonder meeslepende film. Veel is te danken aan de indrukwekkende visuele aanpak, die veel zaken bewust klein en persoonlijk houdt. Het ziet er in ieder geval allemaal prachtig verzorgd uit. Even imposant is de overweldigende soundtrack, die rijk is aan detail. Erg mooi gedaan. De cast tenslotte is eersteklas. Gosling is weliswaar meer Gosling dan Armstrong, maar toch zet hij een fraaie ingetogen rol neer. De akteurs om hem heen zijn al even goed. Derde uitstekende film van regisseur Chazelle op rij.

Lastig..

Om heel eerlijk te zijn had ik hetzelfde als veel andere kijkers hier.
Het ruimtevaartgedeelte is echt heel sterk (en waarschijnlijk in de bios nog meer), maar het drama/familiegedeelte juist niet.

Het helpt allemaal niet dat Armstrong kennelijk een redelijk saaie knakker en binnevetter is die totaal niet communiceert. Weinig dankbaar voor een film.

Laatste kwartier maakt het toch wel net weer extra, met name de mooie maanlanding en dito muziek (The Landing)

avatar van FlorisV
macrobody schreef:
[Als het zo simpel was om in die tijd met die technologie op de maan te landen met bemande raketten waarom doen ze dat nu niet meer dan? De kosten zijn nog maar een fractie, de technologie is superieur vergeleken met toen en we zijn nog lang niet klaar met onderzoek daar.

De race to space als prestigestrijd met Rusland is allang klaar en het kost nog steeds veel geld. Met name bemande NASA missies. Daarom is daar steeds meer op bezuinigd. Mars was meer onverkend terrein dan de maan die al een aantal keer bezocht is. Het wagentje op Mars heeft waarschijnlijk meer opgeleverd voor minder kosten. Maar ook dat was nog voor vele nieuwe bezuinigingen bij NASA.

avatar van macrobody
FlorisV schreef:

Lol, leuk 'bedacht' maar die vlieger gaat niet op want sinds wanneer maakt Amerika zich druk om kosten? Oorlogen voeren kost klauwen met geld maar daar zijn er genoeg van gevoerd. Het Pentagon is nog altijd triljoenen kwijt maar daar wordt gewoon een wet voor opgesteld dat overheden nu toegestaan wordt om met de boeken te sjoemelen. En wat dacht je van het oude space programma van Reagan en het nieuwe space programma van Trump, dat kost(te) ook biljoenen als het niet meer is. Als ze op de maan waren geland dan hadden ze daar allang een militaire basis neergezet, maar ik denk dat ze er nog nooit zijn geweest.

avatar van Captain Pervert
Verhoogd naar 5 sterren. Na meer dan een maand kijk ik met mijn zoontje van 4 nog bijna dagelijks de laatste 40 minuten (lancering begint rond 1:38). Hij wil het steeds zien (ruimtevaart fanaat) en ik kijk bijna elke keer met hem mee. De soundtrack is ook geweldig. Beklijvende film.

avatar van KillingFields
heel goed Pervert, laat je niet gek maken.
het Rijksmuseum heeft zelfs nog een lunar rock in haar collectie, opgeraapt door Armstrong himself.
misschien leuk om ook eens te bekijken..

avatar van arno74
macrobody schreef:
Al vond ik Capricorn One net zo goed
First Man vond ik persoonlijk niet zo best, geef mij maar The Right Stuff (1983), maar Capricorn One (1977) was een hele fijne tip waar ik nooit van had gehoord, dus bedankt bij deze

avatar van Angel9999
Captain Pervert schreef:

Zo leuk om dit te lezen want ik had hetzelfde met het zien van de Titanic met mijn zoon, destijds rondom 4 jaar oud. Mijn zoon probeerde zelfs met duplo de titanic na te bouwen. En ja, ik zie ook het mooie in van First Man. Ingetogen en toch imposant.

Is een autobiografie. En echt wel letterlijk. Maw. geen Hollywood toestanden. Geen Sci-Fi. Rauwe en bij momenten zelfs saaie realiteit. Neil Armstrong moet echt wel een saaie en coole kikker geweest zijn. Zowel professioneel als in zijn relatie. Uiteraard is zijn prestatie, eerste man op de maan een verfilming waard, maar als zijn karakter zoals vertoond klopt, is hijzelf het vertellen niet waard. Als je het wil brengen zoals hij was en ik hoop dat dit in deze film het geval was, dan is het eigenlijk geen film waard. Te droog... Maar natuurlijk is zijn prestatie een der grootse uit de geschiedenis van de mensheid. Maw. is de geschiedenis het verfilmen waard, niet het karakter van Neil zelf. Tenzij het een verkeerde keuze van acteur was, maar gezien ik Neil Armstrong niet ken, kan ik hier geen mening over nemen...
Persoonlijk had ik liever iets meer Hollywood-toestanden gehad, denk maar aan Apollo 13 met Tom Hanks. Deze vind ik 100x beter...

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Off topic bericht verwijderd.

avatar van Frankmaril
fondip schreef:
Kort samengevat: Een biografische film over neppe gebeurtenis.

Wat hebben de Russen moeten lachen zeg.
Was je erbij?

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Realistisch ruimtereizen.

Filmmaker Damien Chazelle weet wel hoe je door moet dringen bij de kijker. Dat bewijst hij wederom met deze film over Neil Armstrong en de maanlanding. Het is een interessante film geworden, met soms een weinig boeiende inhoud. Dat klinkt wat tegenstrijdig, maar het gezinsleven van de eerste man op de maan begint met een vreselijk drama en is daarna vooral een redelijk saai gebeuren. Dat kun je als filmmaker op allerlei manieren ondervangen en dat probeert Chazelle ook wel, maar hij hinkt kennelijk teveel op twee gedachten. Realisme moet het hebben gewonnen.

Afgezien van het biografische gedeelte moet gezegd worden dat het ruimtereizen wel beter uit de verf komt en een hoop goedmaakt. Uiteraard ook met de handycam - zodat het lijkt of we er echt bij zijn - totdat we (vrij snel) op de maan zijn geland. Daar krijgen we de Kubrick-achtige shots te verduren. Zo steady als maar kan. Vervolgens is het vooral wachten op de beroemde uitspraak 'One small step for man..'. De meer interessante Buzz Aldrin hangt er een beetje verloren bij verder. Af en toe krijgt hij wat ruimte, maar hij blijft net als de onderlinge relatie met Armstrong onderbelicht.

First Man is ten dele geslaagd, zou je kunnen stellen. Na een adembenemend begin en nog een andere claustrofobische ruimtereis wordt de vaart vooral weggenomen door een drama zonder hoogtepunt. Wat rest is het wachten op de volgende spannende ruimtegebeurtenis, maar als de maanreis uiteindelijk wordt ingezet weet iedereen wel hoe laat het is. Het slot waar de werkelijkheidsgetrouwe film eigenlijk naartoe werkt wordt dan ook als een nachtkaars uitgeblazen en voorzien van een vreemde scène waarin Armstrong iets doet wat vooral des Hollywood aandoet, maar misschien wel echt gebeurd is.

De 4K Ultra HD schijf is voorzien van HDR, waardoor het beeld gerust superieur valt te noemen en goed van pas komt in de vele donkere en schaduwrijke scènes die de film rijk is. De Dolby Atmos audiotrack draagt bij aan een redelijk gedoseerde multidimensionale geluidsbeleving, waardoor je af en toe schrikt van de geluiden boven je hoofd. Het maakt de ervaring van het 'meereizen' met Armstrong alleen maar meer levensecht. In de doos zit ook een blu-ray waar de film eveneens op staat + allerlei bonusmateriaal waaronder verwijderde scènes, audiocommentaar en mini-documentaires.

***

Met dank aan Universal voor het recensie-exemplaar.

avatar van Multimediaknaller
Aardig filmpje die her en der iets aan de lange kant is (dialogen) maar het geluid en beeld weet veel goed te maken.

Gehuurd in 4K

Voorkeur voor DTS HD MA, maar de Atmos track klonk prima.

Het ruimte programma, de NASA, de ruimtewedloop, de technologie, het onbekende: allemaal interessant en voldoende stof voor (talloze) films. Minder interessant is het karakter Neil Armstrong. Een saaie eikel, slechte vader en vervelende collega. Helaas draait de film volledig om hem en zijn fixatie om naar de maan te gaan. Nu denk je tijdens deze film ook wel 'naar de maan met die vent', maar dan niet per se een retourtje. Voor Armstrong 100 anderen die de eerste stap had kunnen zetten op de maan. Helaas voor Hollywood/ de kijker moesten ze het met hem doen.

avatar van mixmaster
Prachtige film over de Amerikaanse astronaut Neil Armstrong en de legendarische ruimtemissie waardoor hij de eerste man werd die een voet op de maan zette op 20 juli 1969.

Visueel een parel van een film, ook het acteerwerk is sterk. Mooi om te zien hoe het gezinsleven van Armstrong was en hoe z´n kinderen en vrouw er mee om moesten gaan.

Ik blijf me wel altijd afvragen....... is deze hele maanlanding nou echt gebeurd of is het allemaal in scene gezet destijds ???

Bron Wikipedia:

De Apollo-maanlandingscomplottheorie is een complottheorie die stelt dat de Verenigde Staten niet echt astronauten naar de maan hebben gestuurd. Vrijwel alle wetenschappers, technici en ruimtevaartkenners schuiven de theorie als ongegrond terzijde. Er is namelijk een overvloed aan fysiek bewijs voor het tegendeel.

De complottheorieën rond de Apollo-maanlanding stellen dat de Verenigde Staten niet echt astronauten naar de maan hebben gestuurd. Volgens deze theorieën hebben de maanlandingen binnen het Apollo-ruimtevaartprogramma in de jaren 1969 tot 1972 niet daadwerkelijk plaatsgevonden, maar zijn ze door de NASA en de Amerikaanse regering in scène gezet.

De aanhangers van deze theorieën voeren een aantal argumenten aan. Zo zouden er schaduwen zijn waargenomen op de foto's die op de maan zijn genomen, waarbij sprake zou zijn van meerdere lichtbronnen in plaats van één. Andere bekende argumenten zijn het ontbreken van sterren op de foto's, en de wapperende Amerikaanse vlag.

Een mogelijk motief van de Amerikanen om de landing in scène te zetten in plaats van daadwerkelijk naar de maan te reizen zou zijn dat het niet mogelijk was om mensen naar de maan te sturen vanwege de vele onopgeloste problemen.

Het commerciële Amerikaanse televisiestation Fox News Channel heeft op 15 februari 2001 een documentaire over deze theorieën uitgezonden. De meeste wetenschappers, technici en ruimtevaartkenners schuiven de theorieën als ongegrond terzijde. Er is een overvloed aan fysiek bewijs voor het tegendeel ervan. De complottheorie dat de maanlandingen in scène werden gezet wordt verder ontkracht in de mockumentary Opération Lune.

avatar van DiamondsRealDeal
Als ze op de zon komen verbranden ze, als ze op de maan komen bevriezen ze.