First Man (2018)

Biografie / Drama

geregisseerd door Damien Chazelle
met Ryan Gosling, Claire Foy en Jason Clarke

Een kijk in het leven van de Amerikaanse astronaut Neil Armstrong en de legendarische ruimtemissie waardoor hij de eerste man werd die een voet op de maan zette op 20 juli 1969. We volgen zijn reis die leidt tot deze gebeurtenis die gerust een van de gevaarlijkste in de geschiedenis van de ruimtereizen genoemd mag worden. Hiertoe behoren ook de offers die hij en het land moeten brengen.

• vanaf 20 februari 2019 te koop op blu-ray

avatar van arno74
Angel9999 schreef:

Nee.
Helder, weet ik hoeveel respect jou mening waard is.

avatar van Angel9999
arno74 schreef:
Helder, weet ik hoeveel respect jou mening waard is.

Je bent de w vergeten, ik vergeef het je.

avatar van schumacher
Ik weet wel waarover het gaat maar het is mijn ding niet echt, langdurig en bij vele momenten saai. Toch respect.

Geweldige film en gelijk een van de beste films uit 2018 ook de uitstekende cast helpt hier aan mee. Ook de feiten die ik nog niet allemaal wist bv hoeveel mensen er dood zijn gegaan en de dochter van Armstrong die kanker had etc etc.

avatar van max cady
stinissen schreef:

Er zijn vast meer mensen die dat nog niet weten ..

avatar van blurp194
Mijn favoriete onderwerp voor een film - de race naar de ruimte, en dan in het bijzonder het Apollo-programma. De ongekend positivistische benadering ervan, en het bereiken van iets dat vandaag nog steeds een heel grote uitdaging zou zijn, en wellicht even makkelijk als 'onmogelijk' zou worden betiteld.

Jammer van deze dan. Want hoewel er best een hoop goed gaat - de muziek, zenuwslopend als die af en toe is, is wel erg mooi afgestemd - en sowieso fijn om naar te luisteren, al is de hele soundtrack achter elkaar misschien wat te veel van het goede.

De beelden zijn soms echt schitterend. Vooral als ze net op de maan aangekomen zijn komen er een paar verstilde plaatjes voorbij, te mooi om waar te zijn.

Maar dat is het dan ook wel, de rest is ergernis. En de ergste daarvan is toch wel voor de hoofdrolspeler. Wat ik niet begrijp, echt niet, is hoe regie en casting zo'n flater hebben kunnen begaan met Gosling. Precies hetzelfde moeizame karakter met rare trekjes als hij al in tientallen films gespeeld heeft. Zelfs als we al voor een moment zouden willen geloven dat Armstrong diezelfde onbeschikbare sociopathe trekjes had, dan nog zou dat nooit door Gosling gespeeld mogen hebben worden, zo cliche is het. En het overschaduwt alle andere acteurs, maar dan in het negatieve. Jammer, want er is toch een behoorlijke cast bij elkaar, en dan is het toch wat triest als je nauwelijks opvalt omdat de hoofdrol zo irriteert. Wat me nu alleen nog bijstaat is Foy, daar was ik ook niet heel erg onder de indruk, maar dat kwam wellicht meer door de in een aantal shots erg lelijke manier waarop ze in beeld gebracht werd. Eerder een misser van Chazelle dan iets anders.

Verder toch voor een film die pretendeert netjes bij de feiten te blijven behoorlijk veel foutjes. Het schudden van de ruimtevaartuigen bijvoorbeeld, absurd gewoon - en ook knap irritant in de beelden. De irritante herrie tijdens het koppelen van de Gemini. Leuk om het allemaal erg dramatisch over te laten komen, en zo dramatisch was het natuurlijk ook in het echt, maar dan wel zonder die herrie.

Kortom, ik ben er niet heel erg van onder de indruk allemaal - Chazelle vertilt zich nogal stevig aan dit project. Er zijn nogal wat films over dit onderwerp gemaakt, en ik herinner me zo direct eigenlijk alleen maar betere.

avatar van mobistar
Mooie plaatjes, sfeervol, maar ook ingetogen en strak. Je kan bijna niet geloven dat iemand vrijwillig in zo'n rammelkast de ruimte wil ingeschoten worden en gewoon alles op zich laat afkomen.
Ik vond wel dat de film de indruk gaf dat je als astronaut maar in de stoel van de capsule moet gaan zitten en wat knopjes moet duwen om uiteindelijk vanzelf op de maan te landen. Had iets technischer gemogen voor mij.
Gosling vond ik onwennig om naar te kijken. Een beetje een bordkartonnen personage, geen uitstraling of charisma. Misschien was Neil Armstrong zo, heb de man uiteraard ook nooit ontmoet.
Leuk reisje door de (ruimtevaart) geschiedenis van de jaren '60 maar niet meer dan dat.