ad

Geregisseerd door: Damien Chazelle

Met onder meer: Ryan Gosling, Claire Foy en Jason Clarke

Releasedatum: 11 oktober 2018

Over First Man

"One giant leap into the unknown"

Een kijk in het leven van de Amerikaanse astronaut Neil Armstrong en de legendarische ruimtemissie waardoor hij de eerste man werd die een voet op de maan zette op 20 juli 1969. We volgen zijn reis die leidt tot deze gebeurtenis die gerust een van de gevaarlijkste in de geschiedenis van de ruimtereizen genoemd mag worden. Hiertoe behoren ook de offers die hij en het land moeten brengen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Robert R. Gilruth

Patricia White

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Aardig, heel aardig, maar nu niet de 'of my feet swept' ervaring die ik gehoopt had.

De film kenmerkt zichzelf vooral als een drama dat zich richt op de weerslag, die een dergelijke onzekere en gevaarlijke baan, op het geestelijke gestel heeft, en voornamelijk het gezinsleven. En ondanks de lading die het overlijden van het dochtertje met zich meebrengt moet ik eerlijk zeggen dat ik na afloop van de film niet echt de indruk heb het karakter Armstrong te kennen. Sterker, ik vind het een afstandelijk persoon, met tunnelvisie, en een weinig sociale en open houding naar zijn gezin. Ik vind het maar een merkwaardige man die bijna labiel overkomt. Goed, als hij zo was en dit dicht bij de waarheid komt dan zal het...

Verder slaagt de film wel qua mooie beelden. De testvluchten en de lancering zelf zien er prachtig uit. Net als de beelden op de maan zelf. Dit allemaal vergezelt van een soundtrack die zich vooral tijdens de lancering en op de maan van zijn beste kant laat zien. De acteerprestaties zijn prima verder van Gosling, de ongelukkige afloop van Apollo 1 in beeld gebracht en Pablo Schreiber komt voorbij als Jim Lovell, de man die in Apollo 13 voor grote moeilijkheden kwam te staan en daar gestalte gegeven werd door Tom Hanks.

Wat mij toch het meest bezig houd is dat de film niet een bijzonder duidelijke koers heeft. Het zou een biopic/drama moeten zijn maar de echte innerlijke Armstrong krijgen we naar mijn mening niet te zien, wel het falende gezinsleven en natuurlijk de druk die alles met zich meebrengt. Als aviation/NASA vehicle komt het even min niet heel erg uit de verf, daar heeft de film teveel oog voor het gezinsleven en komt er te weinig lancering en techniek in voor. Dus echt een ruimtevaart film is het ook weer niet. Ik vind dat de regisseur veilig in het midden blijft zitten tussen alle genres in zonder duidelijk een koers te kiezen, iets wat mij betreft afbreuk doet aan de diepte en pakkendheid van de film. Desondanks een prima film om te zien met goede punten en mooie beelden maar hier had ik toch iéts meer van verwacht.

avatar van Lakte

Lakte

De film word op een hele langzame manier verteld en in beeld gebracht met prachtige shots wat ik erg fijn vind. Ryan Gosling was een goede keuze voor deze rol, hij heeft een goede uitstraling, net zo’n uitstraling wat hij in Drive ook had. Ik vind hem eigenlijk een soort van Amerikaanse Alain Delon die ook zo’n kille en lege blik had.

Erg mooi weergegeven hoe het destijds gegaan is. Er zat ook een soort filter over het beeld heen waardoor het echt een 35mm film uit de jaren 60 leek wat erg realistisch gedaan is, bij veel films zie je vaak dat de filter wat nepperig is maar deze leek erg echt met zogenaamd filmgrain erbij. Knap gedaan.

avatar van DoctorMovie

DoctorMovie

Het zou een Michael Mann film kunnen zijn

avatar van Angel9999

Angel9999

DoctorMovie schreef:

Het zou een Michael Mann film kunnen zijn

Wat een domme opmerking en niet onderbouwd.

Ik vind het reuze jammer dat Ryan Gosling gestopt is maar respect voor zijn keuze om er voor zijn familie te zijn.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

Ik ben een persoon van herzieningen en aan mijn collectie zal het niet liggen, want al wordt ik 100 jaar, dan zal ik nog lang niet alles hebben herzien. En ik kijk gemiddeld elke dag sowieso 2 films of meer.Ik ben een liefhebber van o.a exploitatiefilms, B-Films en oude films wereldwijd en alle genres. Mij oudste film uit mijn collectie is uit 1915. Als de film engelstalig of duitstalig is gesproken dan ben ik niet afhankelijk van ondertitels, is de film anderstalig bv. Chinees e.d. dan zijn naast nederlandse, de engelse ondertiteling ook prima Ondanks mijn tik van herzieningen, ga ik natuurlijk ook iets nieuws niet uit de weg en hou het aanbod van Netflix en Videoland ook in de gaten. Ik heb vanmiddag de 194 minuten durende versie van The Right Stuff uit 1983 gezien en zojuist First Man gezien en wat een afknapper is First Man. De film duurt minstens 30 tot 40 te lang. Armstrong is een onsympathieke, arrogante en onpersoonlijke man, wiens prive leven mij dus totaal niet intereseerd. Dat had in zijn totaal uit de film moeten blijven en dus alleen beroepsmatig interessant moeten zijn. Nou, dat is het dus ook niet. Ik vond de fitness testen maar magertjes en beide lancerings- / vluchttesten waren zo uitermate vervelend gefilmd met al die vele akelige close ups en continu overdreven en blijvende schokkende beeld. Zeer irritant camerawerk. Ook het aanvliegen en de maanlanding zelf vond ik matig. Ik vond The Right Stuff, zelfs ondanks ook nog zijn veel langere speelduur beter verfilmd. First Man is voor mij een zware teleurstelling en krijgt dus ook een zware onvoldoende. Een 1.5

avatar van DoctorMovie

DoctorMovie

Angel9999 schreef:

Wat een domme opmerking en niet onderbouwd.

Ik vind het reuze jammer dat Ryan Gosling gestopt is maar respect voor m'nzijn keuze om er voor zijn familie te zijn.

Qua stijl zou het een Michael Mann film kunnen zijn zo'n domme opmerking vind ik dat niet, ik hoef dat niet te onderbouwen, dat is een gevoel wat ik kreeg. En ik geloof dat Ryan Gosling al jaren geleden aangaf te stoppen maar daarna nog steeds films deed en nog doet, hij gaf bv aan graag in de nieuwe Indiana Jones (5) film te willen spelen dus ik weet niet waar je de informatie vandaan hebt dat hij gestopt is

avatar van Basto

Basto

Mooi ingetogen relaas over Niel Armstrong en de weg naar de maan. De huiselijke scenes hadden veel weg van Tree of life met een zwevende camera en veel invallend licht. Was wel blij met de hele stijl waarbij de emotie onderhuids voelbaar was, en er gelukkig niet zoals bij de meeste Amerikaanse films meters dik boven op land. De 4k blu ray en het geluid is prachtig.

Goed! 4*

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

Knappe film die als het ware verder gaat waar The right stuff ophoudt. Ik zie dat de beslissing om dicht bij Armstrong en zijn persoonlijke leven te blijven niet bij iedereen hier in goede aarde valt, maar de film is nou eenmaal gebaseerd op een biografie, en het is Chazelle's keuze om hier meer een film over één specifieke (beroemde) astronaut van te maken dan een feitelijke ruimtevaartfilm, ook al komt dat laatste onderwerp dan ook ruimschoots ter sprake. Moeilijker vind ik de kwestie van Goslings vertolking: het traumatische verlies van zijn kleine dochtertje maakt de toch al vrij eenzelvige Armstrong nóg geslotener, en de tragedie van Ed White c.s. in de Apollo 1 zal het er niet beter op hebben gemaakt, maar Goslings toch al vrij onderkoelde stijl van acteren houdt Armstrong zódanig op afstand dat ik het moeilijk vond om echt "in" de film te komen. De technische perfectie, de fraaie visuals en de indrukwekkende maanlanding maakten dat wel gedeeltelijk goed, maar als geheel was de film niet de overdonderende ervaring waar ik eigenlijk op gerekend had. Geweldige rol van Claire Foy overigens – haar Janet laat Armstrong wel scherper uitkomen.

avatar van GoodOldJack

GoodOldJack

Mijn eerste vijf sterren van het jaar zijn ondanks een filmdip snel uitgedeeld dit jaar, wat een rit, alleen al de eerste paar minuten bliezen mij helemaal weg.

avatar van Rodger

Rodger

Ok.. prima.. maar geen wauw...

De beelden en de sfeer zijn goed gemaakt en gebracht, maar toch net niet een topper..

3.5 ***

avatar van des1

des1

Dat Neil Amrstrong zo'n anti-held was in het eggie, behoorlijk gesloten, maakt het moeilijk een biopic van hem te maken. Wie meer wil weten over de persoon: The Truth About Neil Armstrong (Op-Ed) | Space Gosling met z'n minimal acting was een goeie keus. Gemini 8 gevalletje was inderdaad een close call. De opbouw zoals in het legendarische (wel langere speelduur) The Right Stuff zat, is hier zoek. Alsof de maandlanding nog een "oh ja, die moeten we natuurlijk ook nog coveren" afterthought is. Lees waarom de keus op Neil viel. Why Neil Armstrong Got to Take the First Step on the Moon - gizmodo.com.

avatar van The Brain

The Brain

Aardige film om kennis te maken met één van de belangrijkste gebeurtenissen in de menselijke geschiedenis. Zeer geloofwaardig in beeld gebracht. Net als bij Apollo 13 weet je wat de afloop is. Waar Ron Howard desondanks dat weet de spanning op te voeren lukt het regisseur Damien Chazelle niet om er een super spannende film van te maken.

avatar van Capablanca

Capablanca

Het onderwerp boeit me enorm, ik vond The right stuff geweldig, maar toch wist deze film me niet echt te pakken. Misschien omdat ie iets te dicht op de huid van Armstrong zat. Daarentegen was het laatste half uur, ondanks dat je de afloop al weet, razend spannend en mooi in beeld gebracht.

avatar van Lavrot

Lavrot

Drie turven hoog waren mijn broer en ik (ik nog iets minder zelfs) toen mijn vader ons midden in de nacht uit bed haalde. We sliepen in een bungalowtent op luchtbedden in slaapzakken. Vakantie, ergens op de Veluwe. In de kantine van de camping was het een drukte van belang. Aan alles was te merken dat er iets bijzonders stond te gebeuren: mannen op de maan.

Maar wie was die (eerste) man, Neil Armstrong? Deze film, First Man, geeft een uitstekende inkijk op het leven van deze astronaut. We leren hem kennen als een zwijgzame, introverte vader, met ... een hart van goud. Zonder diep in de psychologie te duiken, durf ik wel te stellen dat hij hier en daar lichtelijk autistische trekjes vertoonde, wat voor het uitvoeren van complexe protocollen geenszins een nadeel is, maar daar waar het aankomt op gevoelens de buitenstaander op een muur stuit. Zelfs zijn eigen vrouw kon niet/amper tot hem doordringen. Het predikaat "eigenaardig" passeert mijn gedachten.

Wat ik vooral uitmuntend gedaan vind in deze film zijn de fragmenten waarin de stilten heel nadrukkelijk uit de doeken worden gedaan. Hoe Neil in zijn diepste eenzaamheid een gedenkteken achterlaat en vooral dat traag verlopende einde, waarin het/zijn isolement magnifiek wordt weergegeven.

Een einde dat boekdelen spreekt en ver voorbij de aftiteling na blijft galmen.

avatar van panax

panax

prachtige film over the first man on the moon

ryan gosling is en blijft een topacteur

eigenlijk hebben bergbeklimmers en austronauten dezelfde overeenkomst

hun passie is nummer 1 en dan komt het gezin,velen zullen het egoisme noemen.

avatar van ILDIB

ILDIB

• 2056 stemmen

Prachtige sfeersetting. Boeiend verhaal. Nergens over de top of te sentimenteel of te USA. Mooie actie icm beeld en geluid. Fijn gewoon.

avatar van martijn011

martijn011

Interessante biopic over Neil Amstrong, geregisseerd door een geweldige regisseur, Damien Chazelle.

De absolute hoogtepunten van de film hebben met de ruimtevaart te maken. Ik verbaasde me er tijdens het kijken meerdere keren over hoe het toch mogelijk is geweest om met deze gammele bakken naar de maan te vliegen, ongelooflijk. Door de film verweven zit ook het privéleven van Armstrong, daarin blijkt al vrij snel dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn was. Niet alleen in z'n privéleven heeft hij te maken gehad met verlies, ook z'n collega's om hem heen vallen bij bosjes.

De protesten van de bevolking tegen de enorme uitgaven en menselijke verliezen komen niet goed uit de verf. Er valt natuurlijk wat voor te zeggen als er voor een prestige project als dit miljarden worden uitgegeven en een groot gedeelte van de bevolking met honger te kampen heeft. Een aantal seconden wordt hier aandacht aan geschonken, meer niet. Sowieso is het persoonlijke leven van Armstrong het minste deel van de film, het is nogal vlak allemaal, qua uitvoering dan.

Gosling doet het uitstekend, begenadigd acteur die een prima combi vormt met Chazelle. De verdere cast is goed verzorgd, veel bekende gezichten en allemaal een prima prestatie.

Prima en interessante film dit, ruim voldoende!