• 12.644 nieuwsartikelen
  • 167.789 films
  • 10.882 series
  • 31.246 seizoenen
  • 626.136 acteurs
  • 195.639 gebruikers
  • 9.155.781 stemmen
Avatar
 
banner banner

Valmont (1989)

Drama / Romantiek | 137 minuten
3,35 141 stemmen

Genre: Drama / Romantiek

Speelduur: 137 minuten

Oorsprong: Frankrijk / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Milos Forman

Met onder meer: Colin Firth, Annette Bening en Meg Tilly

IMDb beoordeling: 7,0 (14.540)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 2 februari 1990

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

  • tv Maandag om 20:15 uur op ARTE

Plot Valmont

"As unpredictable as love itself."

Frankrijk, eind 18de eeuw. Het milieu van de bourgeoisie, die haar tijd graag doorbrengt met amoureuze intriges. Vooral Markiezin de Merteuil en Valmont, vroeger minnaars maar nu nog vrienden, zijn meesters in dit spel. Madame de Merteuil probeert Valmont voor haar plan te winnen: hij zou de jonge Cécile, die net uit de kostschool komt, het hoofd op hol moeten brengen en haar ontmaagden. Valmont is ondertussen echter de kuise Madame de Tourvel, de jonge echtgenote van een rechter, aan het opvrijen.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van narva77

narva77 (crew films)

  • 12466 berichten
  • 6440 stemmen

He, dit is van hetzelfde boek als 'Dangerous Liaisons' en 'Cruel Intentions'.


avatar van hugohei

hugohei

  • 2149 berichten
  • 2347 stemmen

Kijk bij Dangerous Liaisons.

Het schijnt toeval te zijn geweest dat zowel Frears als Milos Forman ongeveer gelijktijdig het plan kregen om de tweehonderdzoveel jaar oude roman van Choderlos de Laclos (opnieuw) te gaan verfilmen.

Forman had pech. Frears was hem net voor.

Toch erg de moeite waard !


avatar van RolfWolf

RolfWolf

  • 1016 berichten
  • 1206 stemmen

Wat een verschrikkelijke pech voor Forman inderdaad. Ik vond zijn versie bijna net zo mooi als die van Frears, maar hij zal altijd in zijn schaduw blijven staan. De filmverhalen komen sterk met elkaar overeen. Ideaal studiemateriaal voor de filmacademie.


avatar van jasmyn

jasmyn

  • 139 berichten
  • 150 stemmen

Ik vond deze film wel grappig.

Had in eerste instantie zoiets van, waar begin ik aan... vooral door hoe de film begon...

Maar ik heb hem afgekeken..... dus 3 sterren..... !


avatar van gotti

gotti

  • 14042 berichten
  • 5733 stemmen

Iets minder dan Dangerous Liasons, maar erg veel doet deze film daar niet aan onder. Heb het doorgaans niet erg op kostuumdrama's, maar bovengenoemde en deze hebben me uiterst weten te vermaken. 3,5*


avatar van Querelle

Querelle

  • 6548 berichten
  • 4894 stemmen

ik vind deze versie beter dan de versie van Frears. In de versie van Frears lijkt het verhaal gedragen te worden door de acteurs, waaronder Glenn Close die weer lekker mag excellereren in haar feeksen rol en John Malcovich die totaal niet overkomt als een "aantrekkelijke" vrouwenverslinder, wat het personage volgens het boek wel zou moeten zijn.

In Valmont worden de acteurs gedragen door het verhaal. Het scenario is heel strak en solide, de acteurs passen erg goed bij hun rol en het donkere camerawerk dient als contrast voor de kleurrijke maar lege libertijnse gemeenschap uit die tijd.

.


avatar van Lupussy Galore

Lupussy Galore

  • 456 berichten
  • 728 stemmen

Oh god, die heb ik in 1989 nog in een pers preview gezien. Ik was toen nog in de ban van Dangerous Liasons en het boek zelf. Dus dat was heel moeilijk te beoordelen toen......Misschien moet ik mezelf maar eens een herkansing geven vanavond. Ben alleen bang dat ik nu aan Bridget Jones ga zitten denken. Want ik vind John Malcovich als vrouwen verslinder zoveel keer gevaarlijker aantrekkelijk dan Colin Firth ooit kan zijn. Misschien was hij dat wel in deze film maar ik kan het me niet meer herinneren helaas........ook al heb ik hem geloof ik nog een keer gezien op video. Ja, toen nog op video!

Cruel Intentions vond ik gewoon leuk, niks meer niks minder.


avatar van Greeneyelady1

Greeneyelady1

  • 406 berichten
  • 0 stemmen

ik vond dit werkelijk een prachtige film om naar te kijken.
Ik heb met veel plezier gevolgd hoe men elkaars harten probeerde te veroveren (especially Valmont) of juist niet!
De rollen zijn overtuigend goed gespeeld en vooral ook de, ik zal het maar listigheid noemen, tussen Valmont en Markiezin. Geweldig! Vooral toen Markiezin aan Valmont liet zien dat zelfs Danceny bij haar in bed was beland! De kostuums die ze er aanhadden vond ik ook erg mooi, ik had eigenlijk niet echt het idee dat ik naar een film uit 1989 aan het kijken was.
Een aanrader voor elke liefhebber van dit genre!!


avatar van $@@$

$@@$

  • 25 berichten
  • 39 stemmen

Had cruel intentions gezien en vond het verhaal toen al goed,

zojuist deze gezien en vond deze nog veel sterker.

Ben benieuwd naar 'Dangerous Liaisons!

4,5*


avatar van Querelle

Querelle

  • 6548 berichten
  • 4894 stemmen

Vergeet de versie van Roger Vadim niet: Les Liaisons Dangereuses (1959). Speelt zich net als Cruel Intensions ook af in de "tegenwoordige tijd" en staat bij mij op een goede tweede plaats van de versies die ik van dit geniale verhaal heb gezien. Beste vertolking ook van de rol van Juliette door (natuurlijk Jeanne Moreau.) Maar Valmont blijft onovertroffen.

De versie van Frears moet ik nog steeds een keer helemaal zien.


avatar van Lupussy Galore

Lupussy Galore

  • 456 berichten
  • 728 stemmen

Nou dat viel mee, dat was zelfs verrassend. Ik heb me eigenlijk prima vermaakt. Goed geacteerd door vooral Annette Bening en Colin Firth (was de "Darcy's" al snel vergeten!) en de kwetsbare Meg Tilly was ook heel goed. God, waar zijn actrices als zij tegenwoordig?

De kostuums zowel als de set decoraties waren prachtig. Ook dat deze film wat humor bevatte hetgeen in Dangerous Liasons (in mijn herinnering) totaal ontbrak was verfrissend.

Ik ga de films maar verder maar niet met elkaar vergelijken. Toentertijd vond ik het zo vreselijk jammer dat de pech, zowel voor de regisseurs, acteurs en wij als filmliefhebbers niet te vergeten, toevallig ongeveer gelijkertijd werden opgenomen en Forman toen gewacht heeft met het uitbrengen van Valmont.

Twintig jaar later waardeer ik de film hoger dan ik ooit gedacht had. Ben blij dat ik gekeken heb want ik was niet in de stemming maar dat was snel over.


avatar van radboud

radboud

  • 19 berichten
  • 24 stemmen

In zijn genre een formidabele film, in acteerwerk, kostuums en locaties. Dit samen met de intriges van weleer, goed in beeld gebracht. Tja, de rijken hadden per slot niet veel meer te doen dan dit. En dan na te gaan dat het een film uit 1989 is, ik had niet het idee toen ik er naar keek. Knap staaltje fimwerk!


avatar van Fayerin

Fayerin

  • 66 berichten
  • 914 stemmen

toch (imo) beter dan dangerous liasons

en ook eigenlijk wel een flinke klassieker wbt kostuums/settings.


avatar van Fran

Fran

  • 1953 berichten
  • 1732 stemmen

Ik moest heel even bijschakelen want ik had een echt romantisch kostuumdrama verwacht a la Pride and Prejudice maar dat is bij deze film niet het geval. Maar het was wel leuk om eens een kostuumdrama te bekijken met wat meer duistere figuren die niet perfect zijn en die allerlei gemene plannetjes smeden. Het maakte het voor mij net weer wat anders.

Wat leuk ook om een jonge Collin Firth te zien. Heerlijke man om naar te kijken. Dangerous Liasons heb ik nog nooit gezien maar na de reviews hierboven gelezen te hebben ga ik die ook zeker eens proberen als ik hem tegenkom.

Ik had wel nèt iets meer onderliggende emoties willen meemaken. Op zich zijn de complotjes tussen Valmont en de Markiezin wel heel sterk overgebracht maar ik mis af en toe de onderliggende emoties. Bijvoorbeeld op het moment dat Valmont komt te overlijden had ik meer emotie bij de markiezin verwacht. Ook tussen Madam de Tourvel en Valmont ontbreekt iets. Want volgens mij was Valmont toch echt wel verliefd op haar. Als deze emoties nou wat verder uitgewerkt zouden zijn dan had ik de film een veel hogere waardering gegeven.

Maar desalniettemin een goede film om te bekijken met sterk acteerwerk en mooie beelden.


avatar van blurp194

blurp194

  • 4722 berichten
  • 3709 stemmen

Onmogelijk om deze film niet te vergelijken met Dangerous Liaisons. En ik ben bang dat ik die film toch echt op alle vlakken beter vind - het verhaal wordt scherper aangezet, de timing is beter, de casting is beter, de rollen worden beter gespeeld - niets tussen te krijgen. Daarmee nog niets ten nadele van deze film of de acteurs die er in spelen - maar, Colin Firth kan op geen enkele manier de rotzak zijn die John Malkovich speelt. En net zo min kan Annette Bening de kwaadaardigheid zo van het scherm laten druipen als Glen Close.

Daarmee is deze film niet slecht. Maar er is wel een verschil tussen een prima film en een meesterwerk.


avatar van Mug

Mug

  • 13981 berichten
  • 5969 stemmen

Gisteren Valmont gekeken, en vandaag (in de herziening) Dangerous Liaisons. Wellicht een van de vreemdste cinema-wedlopen ooit die qua faam en timing (kwam nu eenmaal eerder uit) gewonnen werd door Dangerous Liaisons. (komt natuurlijk ook dat het de scriptschrijver van het bejubelde theaterstuk in dienst werd genomen) Dat Valmont haast compleet in de vergetelheid is geraakt, is zeer onterecht. Ook al is het bronmateriaal (enigszins) gelijk, het leverde 2 compleet verschillende films op. De humor en frivoliteit winnen het glorieus in deze versie, net als het scandaleuze karakter. Alhier is de jonge Cécile slechts 15 lentes jong (Fairuza Balk is om op te eten!!!) en Madame de Tourvel is stukken preutser dan Michelle Pfeiffer in de concurrerende film. Eigenlijk draagt het verhaal hier ook meer de film dan de door vele dialogen toneel-gescripte Dangerous Liaisons. Tevens eindigen de films op een andere manier, waardoor het nog interessanter blijft.

Highly recommended, beide films, en fascinerend cinemavergelijkingsvoer voor de liefhebbers. Zeker een tip om beide films vlak na elkaar te kijken. Iets voor het paasweekend.

Ik ga op mijn beurt het boek eens opsnorren...


avatar van Movsin

Movsin

  • 8019 berichten
  • 8273 stemmen

Helemaal weg van "Dangerous Liaisons" was ik eigenlijk niet. Deze "Valmont" viel meer in de smaak, alleen wat spijtig dat het intrige op het einde precies wat sneller uit de doeken wordt gedaan dat wat vooraf ging.
Te bewonderen in deze film is zeker het sterk contrast dat wordt uitgebeeld tussen de onschuld en naïeviteit van het veeertienjarige meisje enerzijds en de geraffineerdheid van het duo markiezin de Merteuil en Valmont. "Ik neem Gercours als echtgenoot en Danceny als minnaar", wordt haar als het ware publiekelijk in de mond gelegd. Het mag trouwens ook gezegd dat Annette Bening heel goed in de rol zit van speelse, immorele (mooie) vrouw , dat een jonge Colin Firth wel gelukt is als charmeur-verleider en Fairuza Balk evenzeer bekoort.
Te waarderen is zeker de muziek en de humor die af en toe de kop boven steekt.


avatar van scorsese

scorsese

  • 12258 berichten
  • 10480 stemmen

Uitstekende film waarin een weduwe te horen krijgt dat haar geliefde gaat trouwen met de dochter van haar nicht. Uiteraard kan een vergelijk met Dangerous Liaisons niet uitblijven, maar wat mij betreft kunnen deze films gemakkelijk naast elkaar bestaan. Het verhaal blijft immers sterk. Een verwerpelijk en heerlijk manipulatief hoofdpersonage. Prachtige kostuums, decors en locaties.


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 12893 berichten
  • 7675 stemmen

Naar mijn mening kan deze verfilming van de roemruchte 18e eeuwse zedenroman ─met uitstekende rollen van Annette Bening en Fairuza Balk─ wedijveren met de vrijwel gelijktijdig verschenen versie van Stephen Frears.

Het brievenboek van Choderlos de Laclos is op diverse wijzen al menigmaal verfilmd. Van al die films spreekt de Koreaanse versie Seukaendeul: Joseon Namnyeo Sangyeoljisu [a.k.a. Untold Scandal] uit 2003 mij nog steeds het meest aan.


avatar van cornelis2

cornelis2

  • 232 berichten
  • 476 stemmen

Schitterende kostuums en fraaie passende locaties in Frankrijk. Een goed verteld verhaal. Goede cameravoering. En toch ... had het mij meer overtuigd als Forman er een Frans gesproken film van gemaakt had. Maar ja, die zou een beperkter publiek getrokken hebben. En Colin Firth wil mij maar niet overtuigen als een vileine schurk en verstokt verleider van vrouwen en minderjarige meisjes.


avatar van stefan dias

stefan dias

  • 2383 berichten
  • 1373 stemmen

Zeker het bekijken waard, welja… alleen al om de kostuums. Bij de psychologie moest ik er wel de aandacht bij houden en had ik niet altijd goed door waar spel ernst werd en andersom. En wat te denken van de bedenkelijke verkrachtingsscène? Wie voelt nu exact wat voor wie? Nee, ik weet niet goed wat ik hiervan moet maken… en wil ik hier iets van maken? Daar kent wellicht het schoentje. Alsof de oppervlakkigheid van de hoofdpersonages mij had aangetast…
De weduwe de Merteuil nam nog een te verdedigen positie in. Ach…


avatar van GoodOldJack

GoodOldJack

  • 1338 berichten
  • 4516 stemmen

Intriges, listen en achterklap bij de betere klasse in Frankrijk enkele eeuwen terug. Dit is kort samengevat wat ik uit deze film haal qua verhaal, ik heb het bronmateriaal nog niet gelezen maar Pierre Choderlos de Laclos lijkt mij een begaafd schrijver geweest, ik voelde nergens de dreiging van een goedkope stationsroman opdoeken.

Het levert dus een meer dan onderhoudende film op. In de eerste plaats dankzij een, wederom, wonderbaarlijk sterk acterende Annette Bening als soort van femme fatale die iedereen naar de mond praat zolang dat van nut blijkt maar uitendelijk altijd en overal enkel aan zichzelf denkt (ze was ook super in American Beauty en 20th Century Women).

Ook de decors en de kostumering dragen mee bij aan het feit dat deze film de middenmoot overstijgt, denk aan prachtige landhuizen en kastelen, bevolkt door adel van allerlei slag en volgestouwd met kunstwerken allerhande.

Muzikaal voornamelijk klassieke muziek op de achtergrond, niet altijd de meest originele keuze maar uiteraard wel passend, al is er wel één scène waarin er plots muziek tevoorschijn komt (nogal letterlijk) die opvalt en bijblijft.

Tel bij dit alles nog een zwierige camera op en het feit dat er voldoende humor inzit om alles luchtig te houden.

En je hebt een sterke film, vlotte 4*

PS: Wel benieuwd naar Dangerous Liasons nu .