Scandal - Joseon Namnyeo Sangyeoljisu (2003)

Alternatieve titel: Untold Scandal

Zuid-Korea

geregisseerd door Je-yong Lee
met Yong-jun Bae, Mi-suk Lee en Do-yeon Jeon

Cho is een begaafde vrouw die de sobere levensstijl die ze geacht wordt te leven vervloekt. Naar de buitenwereld presenteert ze zich als een toegewijde vrouw, maar in het geheim heeft ze sexuele escapades. Haar jongere neef Jo-won is geslaagd als student en vergevorderd in het beoefenen van martial arts. Hij gaat echter niet in op een aanbieding om een hoge overheidsfunctie te vervullen. Hij houdt zich liever bezig met het verslijten van zoveel mogelijk vrouwen. Samen met Cho begint hij een waar steekspel van liefde en intriges, terwijl ze de gevoelens voor elkaar verborgen proberen te houden.

avatar van Ganesha
Leuke, oosterse bewerking van het "Dangerous Liasions" verhaal
Goed acteerwerk, maar er had meer in gezeten
de film had nog meer een eigen insteek kunnen kiezen, in plaats van zo strak het originele verhaal te volgen

Zuid Koreaanse 'Cruel Intentions'.

avatar van Legan
Een redelijke remake, maar met weinig sfeer, voor mij het belangrijkste in een film. Deze kaalheid is onder andere erg zichtbaar in de decors en de kostuums. Het acteren is goed maar de dialogen zijn natuurlijk wat deze film maken, gecombineerd met de situaties waarin de personages zich bevinden.

Een (semi)luchtige drama met een komisch randje en natuurlijk romantiek.

avatar van Verhoeven
Je-yong Lee ‘Untold Scandal’ is een soort van remake van Dangerous Liasions althans het is berust op hetzelfde boek. Het liefdesverhaal dat vreselijk zal eindigen is een universeel thema en dus dacht de regisseur, dat laten we zo, alleen veranderen we de setting naar Zuid-Korea’ en dat is eigenlijk de enige (grote) verandering. Hoewel er aardig in geacteerd wordt merkte ik al heel snel op dat de film niet iets nieuws bracht. Het is geen verkeerde film maar we hebben het allemaal al eens eerder gezien. Aantal pluspunten waren de kostuums, de setting en de omgeving en dat allemaal kwam prachtig in de film naar voren. Alleen jammer dat er inhoudelijk niet veel veranderd.

avatar van belchinees
Weinig negatiefs over te zeggen. Heerlijke dialogen, settings, kostuums en acteurs/-trices waaronder enkele bekende gezichten die het natuurlijk uitermate naar voor brengen.
Dangerous Liaisons heb ik niet gekeken (gelezen?), maar het zal toch verschillend genoeg (andere cultuur, periode ed.) zijn.

Na alle prutfilms die de afgelopen tijd uit mijn beeldscherm zijn geflitst, eindelijk nog eens iets waar ik tevreden van ben. 4.0*

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Opvallend is dat de oosters cultuur perfect aansluit met de kostuumtijd uit de 18e eeuw in het westen. Ook hier een grote aandacht voor tradities, gewoontes en etikette. Het originele aan de film is de aparte setting, verder is dit uiteraard al verschillende keren verfilmd. Ook Cruel Intentions baseert zich hier op. De film draait wel goed en is aangenaam om te volgen, maar echt veel eigenheid wordt er ook niet toegevoegd aan de film. Als je Dangerous Liaisons hebt gezien, is de verrassing er wel wat af. Geen topper dus, al is de film best aangenaam om te zien.

Van de drie verfilmingen van de schandaalroman van Choderlos de Laclos, die ik tot nu toe gezien heb, vind ik dit de beste. De verplaatsing van de inmiddels welbekende intriges naar Koreaanse aristocratische kringen in de 18e eeuw voegt een nieuwe dimensie toe aan het verhaal. Naast de settings zijn ook het acteer- en camerawerk nagenoeg vlekkeloos. Prima film derhalve.