Ssang-hwa-jeom (2008)

Alternatieve titels: A Frozen Flower | Blood & Flowers | Blood and Flowers

Zuid-Korea

geregisseerd door Ha Yoo
met Jin-mo Joo, In-seong Jo en Ji-hyo Song

Tegen het einde van het Goreyo-tijdperk tracht de koning van de Goreyo-dynastie de Chinese overheersing door de Yuan-dynastie (Mongolen) van zich af te schudden en een echte onafhankelijke staat te stichten. Van jongs af aan worden jongeren getraind voor zijn paleiswacht van 36 jonge soldaten. Een van hen, Hong-rim, wordt niet alleen de militaire commandant van dit elitekorps maar ook de minnaar van de koning. Wanneer de koningin, een prinses van de Yuan-dynastie, maar niet in verwachting raakt, besluit de koning dat zijn minnaar met haar het bed moet delen om voor hem een troonopvolger te verwekken. Diens aanvankelijke tegenzin slaat al gauw om, met alle gevolgen van dien voor het drietal direct betrokkenen.

avatar van Chuck Taylor
Nieuwe film van Ha Yu, benieuwd alhoewel het plot nou niet bijster leuk klinkt. Maar wel weer met In-seong Jo.

Erg mooie film van de maker van A dirty carnival, wat 1 van mijn favoriete koreaanse films is.
Deze film doet een beetje denken aan de film the king and the clown, als je die gezien hebt dan begrijp je wat ik bedoel...
Deze film is iets minder maar is toch heel mooi gemaakt en boeit toch wel genoeg tot het eind al had ik er persoonlijk iets meer van verwacht.

avatar van Wadjoe
Ssang-hwa-jeom heeft me positief verrast, hoewel ik stiekem ook een fijne film verwachtte gezien Biyeolhan Geori en In-seong Jo. Mooi verhaal over liefde en verraad met een prachtige vormgeving.

Door de imponerende fotografie, kleurenpracht, rijkdom aan kostuums en oog voor detail isdeze film een lust voor het oog. Doet zo nu en dan denken aan 'Curse of the Golden Flower', ook vanwege de (bloedige) martial arts. Het verhaal, vol erotische beelden, is prachtig en intigrerend.

Raffael77
gauke schreef:

Als dat zo is moet ik hem snel kijken.

Dit is de eerste film die ik zie van dit soort waar zoveel erotiek in zit. Mooi hoor en de gevechten zijn ook prima

avatar van jeuletaxi
In het begin dacht ik waar ben ik aan begonnen maar hoe verder de film vorderde hoe meer hij ging boeien.
Inderdaad zelde zoveel erotiek in dit soort films, maar had een reden natuurlijk.
Toch zeker een aanrader en een dikke 7

Ik zat gekluisterd aan het beeld; zowel de thematiek, de uitwerking daarvan als de cimatografie spreken mij enorm aan. En ach de gevechtscenes neem ik dan voor lief; al had het daar wel wat beperkter gekund.

avatar van Filmkriebel
Ja, ze kunnen er wat van die Koreanen. Dit is tragedie zoals tragedie hoort te zijn. Een Koreaanse koning en zijn geliefde generaal Hong zijn in het begin onafscheidelijke vrienden, maar wanneer de homoseksuele koning de generaal vraagt om de koningin een kind te schenken , neemt alles een heel andere wending. De generaal zit vast tussen zijn trouw tegenover de koning en zijn groeiende liefde voor de koningin . De koning zit vast tussen zijn vorstelijke functie en zijn liefde voor de generaal. Het is wat wennen aan de stomende erotische scènes, wat niet zo gebruikelijk is in Aziatische films. Met de actie heeft men hier niet overdreven. Er komt wat actie bij kijken maar de film pint zich voornamelijk vast op de vreemde driehoeksrelatie en de in aantocht zijnde tragedie. Het is allemaal ook goed gespeeld en gechoreografeerd. Goede film, maar wel voor wie meer van drama dan van actie houdt.

Film speelt ten tijde van de Goryeo-dynastie, waaraan Korea zijn huidige naam ontleend heeft. Het is een boeiende film vol pracht en praal ter illustratie van een intrigerend verhaal over (homo)seksuele relaties, loyaliteit en samenzweringen.
Regisseur Ha Yoo is terecht tamelijk scheutig met (geraffineerd gefilmde) erotische scènes, omdat die de kern van het verhaal raken. Zulks in tegenstelling tot de bloederige actiescènes, die behalve de overvloedige bloedspatten nauwelijks iets bijdragen.
Film doet denken aan het nog mooiere (want subtielere) Wang-ui Namja (2005).