Biyeolhan Geori (2006)

Zuid-Korea
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Ha Yoo
met Yoon Jae-Moon, Ho-jin Jeon en In-seong Jo

Byung-du is een 29 jarige crimeel, werkend voor een maffiabaas genaamd Sang-chul. Byung-du z'n moeder is terminaal ziek, en als oudste zoon moet hij ook zorgen voor z'n broertjes en zusjes. De financiële druk is zwaar, en hij probeert wat extra duistere zaken te regelen om zo wat extra geld in het laatje te brengen. Maar de echte problemen ontstaan pas wanneer hij een oude schoolvriend wil helpen met een film over de maffia.

avatar van triqo
dragonmaster schreef:
boeiend, echter traag verhaal.

Euhh ..

Hoofdrolspeler vond ik top, degelijk gefilmd, typische gevechten en hij keek lekker vlot en makkelijk weg.

Vermakelijk idd, leuk een keer gezien te hebben

groente12
Heerlijke misdaad film. De film heeft een typische rise and fall story, maar wat de Koreanen hier flikken is alweer fantastisch. De vecht scenes is lekker rauw in beeld gebracht, zoveel chaos ongelofelijk, ook trouwens super gemonteerd. Iedereen die zo met knuppels zit te vechten heerlijk die scenes blijven voorlopig in mijn hoofd rond spoken. De personages ontwikkeling vind ik ook sterk, de romance vind ik in dit geval een goede toegevoegde waarde en niet zomaar een vulling voor de film, wat ook leuk is dat de film echt grappige scenes heeft zoals de karaoke scenes waar de gang stom dronken is. Erg vermakelijke scenes.

avatar van Barcel
Geweldige actiefilm.

Mooie verhaallijn, toffe personages en de actiescenes zijn heerlijk om te zien. Alweer een Zuid-Koreaanse film met messen, knuppels en benen om te schoppen. Heerlijk gewoon, soms zit je met een glimlach ernaartoe te kijken. Schitterend, zo kennen we Koreanen weer.

Deze film, A Dirty Carnival, heeft een verhaallijn die bijna nooit voorkomt. Een dappere regisseur die wel durft in de gangsterwereld binnen te komen om meer informatie te kunnen halen voor zijn gangsterfilm. Best knap, ik zou dat nooit durven. Maar aan de andere kant, de gangsterwereld, leer je Byung-doo te kennen. Een geweldige crimineel die ook best emotioneel kan zijn. Zijn gezin wordt verzorgd door hem en hij wordt nog verliefd ook op een oude schoolvriendin. Maar tijdens de acties of iets anders die te maken heeft met zijn carrière is hij heel erg hard en nooit bang. Heel mooi om te zien dat hij dus 'twee kanten' heeft.

Zulke films vermaken me altijd en daarvoor geef ik ze graag een hoge cijfer:

avatar van Fortune
Goede actiefilm.

Toch wel een bruut actiefilmpje. De film heeft hier en daar saaie momenten en voelt wat te opgerekt aan. Maar er zitten een aantal scenes die dat allemaal goed maken. Er zitten meerdere scenes in waarin ze met ijzeren knuppels elkaar te lijf gaan, wat er ontzettend pijnlijk uitziet en de club scène op het einde ziet er erg goed uit. Dus vermaak voor de liefhebber van gangster en misdaad films. Al kan ik niet zeggen dat deze ergens bovenaan hoort te staan. De acteurs zijn allemaal wel goed gecast. De hoofdpersoon speelt perfect een meedogenloze gangster en daarnaast een eersteklas familie man en romanticus. Krijg wel het gevoel dat hij eigenlijk helemaal niet in dat wereldje wil zijn maar hij zit er zover in dat hij er niet meer terug kan. Hebben we wel vaker gezien volgens mij maar hier vind ik het er echt oprecht uit zien.
Of deze film nou echt de gangster spirit heeft waar ze het in deze film over hebben is moeilijk te zeggen. Aan de ene kant wel, maar aan de andere kant weet ik niet of dit nou een realistische weergave is met al die ijzeren knuppels. Ach ja beslis zelf maar.

3.5

avatar van Spetie
Een degelijke misdaadfilm, waar je er bijna niet aan ontkomt om deze te vergelijken met Dalkomhan Insaeng. A Dirty Carnival kan daar echter niet aan tippen, daarvoor is het allemaal niet goed en stijlvol genoeg.

Toch is A Dirty Carnival zeker geen slechte film. De actie die er in zit is mooi en ook lekker hard, op dat gebied zit het dan ook zeker wel goed. De hoofdrolspeler in deze film is echter niet zo goed op dreef. Ik vind hem niet altijd overtuigend spelen en daarnaast is zijn personage ook niet altijd bijster interessant. Op muzikaal gebied is de film ook best apart. De ene keer is de muziek erg goed, terwijl vijf minuten later er juist weer veel mindere muziek voorbijkomt. Ook had er wel wat minder in gezongen mogen worden.

Toch kijkt de film verder wel lekker weg en heeft de film gelukkig ook andere personages die wel cool zijn. Daarnaast heeft de film ondanks de lange speelduur ook niet verveeld en kijkt het best lekker weg. Een makkelijke voldoende dus.

avatar van FillumGek
Keiharde misdaadfilm die in één adem genoemd mag worden met A Bittersweet Life en Goodfellas. Ondanks de lange speelduur heb ik van iedere minuut genoten!

A Dirty Carnival neemt rustig de tijd om op te bouwen. Het verhaal is niet origineel, maar wel erg sterk neergezet door verschillende overtuigende rollen. Zoals in veel andere maffiafilms draait het om macht en krijg je te maken met de ene intrige na de andere. Gangsters worden op de geniepigste manieren van de kaart geveegd, mooi om te zien is dat altijd. Vooral omdat het met het geweld wel goed zit. Erg agressief, harde klappen en af en toe bloederig. Opvallend dat er weinig gebruik gemaakt wordt van schietwapens.

De film wordt naar een hoger niveau getild door erg goed acteerwerk van verschillende personen. Hoofdpersoon Byung-do is subliem gecast en het verbaasd me dat zijn laatste film alweer uit 2008 komt. Door zijn enorme charisma kan hij erg vriendelijk overkomen, soms zelfs wat verlegen. Maar wanneer de stoppen doorslaan is het echt een beest. Regisseur Min-ho is ook erg goed. Zijn hoofd kwam me bekend voor, maar dit is zijn enige rolletje op zijn cv. Mooi om te zien hoe goed de twee bevriend zijn, maar hun vriendschap in gevaar komt door een fout. Een beetje medelijden met Min-ho kreeg ik wel, vooral door zijn sympathieke lach de hele tijd, maar achteraf gezien had ik hem toch liever het loodje zien leggen. Daarnaast nog wat interessante rollen van onder andere Sang-chul, Hwang en Jong-soo.

De film weet de spanning goed vast te houden, want voor iedereen ligt het gevaar op de loer. Er zitten sowieso een aantal ijzersterke scenes in van knokpartijen en achtervolgingen, hoewel het soms iets te veel van de hak op de tak was. Het ene moment zit je in een achtervolging te voet en het andere moment zit hij in de auto zonder dat je precies weet hoe hij is ontkomen. Het slot in de discotheek was audiovisueel genieten geblazen. Wederom spannend, maar wel een voorspelbaar einde. Toch een klein beetje teleurstellend, want ik had Min-ho toch graag vermoord zien worden en de reactie van Byung-do's vriendin en zus leken me ook wel ontroerend, maar dat word je dus onthouden.

Na I Saw the Devil mijn favoriete Zuid-Koreaanse misdaadfilm! Ha Yu levert een spijkerharde gangsterfilm af die bol staat van de geweldige scenes en geloofwaardige personages. Spanning en sensatie, 140 minuten lang!

Deze realistische en harde film doet enigszins denken aan het (vroegere) werk van Martin Scorsese, met name Goodfellas. Door het gematigde tempo, vooral in het eerste gedeelte, overtuigt dit misdaadverhaal minder. De regisseur wijdt te veel uit over onbelangrijkheden, in futiliteiten. Ook het bijbehorende liefdesverhaal is wat clichématig opgezet en neemt onnodig veel tijd in. Gelukkig worden de beweegredenen van de hoofdpersoon (waarom hij voor het gangsterleven kiest) met recht belicht en dit maakt de film sterker. De acteerprestaties zijn van formaat.

avatar van Number23
Sterke misdaadfilm van Zuid-Koreaanse origine. Het script kent bijna geen zwakke momenten en de acteurs houden je zeer goed bij de les. Zelfs het romantische gedeelte(vaak een zwakte van de Aziaten) wordt goed uitgewerkt. Wat me ook erg opviel was het feit dat die Koreaanse gangsters vaak iets te vieren hebben in clubs waar ze een speciale afgesloten ruimte hebben voor zichzelf. Iets te vieren? Karaoke!! Fantastisch volk toch??

avatar van jipt
Ernstig goede gangsterfilm. Als je denkt dat het enige goede wapen een pistool is zit je er goed naast, hier meppen ze elkaar namelijk helemaal verrot met stokken, honkbalknuppels, planken en ander slaghout. Één van de veste hand to hand combat scènes waarin een hoop Koreanen elkaar helemaal kapot meppen en steken. Daarbij is het gangsterverhaaltje van niveau Scorcese en zitten er een aantal erg spannende scènes in, het zag er cool uit en de soundtrack was ook van hoog niveau (zelfs Alan Parson Project op 't einde was een succes).
dikke 4*/4,5*

avatar van MatthijsGr00t
Vermakelijke Zuid-Koreaans film van Ha Yu maar niets meer dan dat.

Zowel het verhaal, als de gevechten, als het personage Byung-du is wel boeiend maar weet me toch op de één of andere manier niet zó te overtuigen dat ik er heel erg enthousiast van wordt. Het is allemaal wel redelijk maar niets meer dan dat. Daarvoor duurt de film te lang en zoomt het te veel in op minder relevante subplots zoals het liefdesverhaal. Het is wellicht ook een sterkte van de film omdat het ook voornamelijk gaat om de zaken naast het gangsterbestaan. Maar dat werkte voor mij onvoldoende. Al met al kijkt A Dirty Carnival wel lekker weg en heeft het het voordeel dat het genre me altijd wel aanspreekt. 3,5*.

avatar van popcorn en cola
Een aardige Koreaanse film, onderhoudend, maar niet zo onderscheidend als bijv. No Mercy, The Chaser e.d. Overigens niet opvatten als verloren tijd, zeker het kijken waard

avatar van Shinobi
Keiharde maffiafilm à la Scarface en Dalkomhan Insaeng.

De film kent enkele harde vechtscènes gepaard met een goed verhaal en een toch wel verrassend einde. Hier en daar misschien net iets te langdradig, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt.
Ook leuk is de botte humor.

Al met al een zeer onderhoudende film, 4,0 sterren.

avatar van Insignificance
Kogelvrij en krakkemikkig. Dat eerste is geen probleem, dat laatste wel. Visueel een opvallend fletse film. Weinig dat echt in het oog springt, pas op het einde fleurt het allemaal nog een beetje op. De soundtrack valt wel op, maar dan in negatieve zin. Truttig, storend aanwezig en wanneer het los gaat zelfs een aantal keer belegen. Qua sfeer valt er dus niet veel te halen, verhalenderwijs is het allemaal ook geen pretje. Film loopt voor geen meter door rigoureus geswitch tussen misdaad en drama.

Voor wat betreft de criminele carrière van Byung-doo heeft het een aantal pieken, maar vaak meteen na zo'n moment wordt er weer verder geprutst aan de relaties met z'n vriendin en familie. Waar het dan eens goed en dan eens slecht gaat, zonder dat er verder veel lijn in te ontdekken valt. Het is er gewoon en dat is dat. Een gebrek aan flow dat zich wreekt wanneer Min-ho's film een rol gaat spelen. Dat ziet iedereen natuurlijk aankomen, maar op deze manier is het vooral een potsierlijk gebeuren.

De hoofdrol heeft ook niet echt de uitstraling om dit over de streep te trekken, al zijn zijn agressieve uitspattingen wel de moeite waard. De massale kloppartij ergens in het begin is lekker hectisch en zo heeft het nog wel wat redelijk harde confrontaties met buizen, knuppels en sashimi messen. Dat redt de film nog enigszins, maar verder blijft het hangen bij een bleke rise & fall die hortend en stotend richting z'n eind strompelt. Die mag er, zeker vergeleken met het voorgaande, dan nog wel zijn.

avatar van Montorsi
Aardig.

Leukste aan de film zijn de realistisch ogende knokpartijen, en hoe deze in beeld worden gebracht. Zeker in het begin is het totale mayhem, kwam goed over! Alles er om heen is een stuk minder. Verhaaltechnisch en qua personages is het allemaal niet zo bijzonder, en 140 minuten is wat aan de lange kant. Met name het middenstuk blijft te lang aanslepen, en de romance hangt er wat plichtmatig bij. Ook visueel is het (buiten de vechtscenes) te saai.

avatar van hannes64
Godsamme, wat een goeie film.
En weer 1 uit zuid-korea..............dus dààr komen ze weg.
Net als Man from nowhere, alweer zo`n goeie.

avatar van Bottleneck
Redelijke knuppel-film. Tenminste het eerste deel blijft overeind dankzij een paar goede knok- en knuppel-scenes, daar tussendoor wil de film niet echt los komen en audiovisueel blijft het ook wat op de vlakte. Er is een vrij realistische insteek (wat indirect ook blijkt uit de 'interviews' met Byung-du) maar het had toch wel wat meer pit mogen hebben.

Zo vind ik de hoofdpersoon bijvoorbeeld ook niet echt denderend maar ongeveer het laatste halfuur wordt het een stuk beter en het einde is zelfs verrassend - althans ik zag het niet aankomen - waardoor je alsnog een tevreden gevoel overhoudt.

PS die zing/karaoke-scenes

avatar van tattoobob
Redelijk goed
Niet een van de beste van de Zuid-Koreanen maar ook zeker niet de minste!!

avatar van tattoobob
Beetje chaotische film dat wel....maar dat komt wel vaker voor uit azië.
Goed acteerwerk en toffe en harde scenes komen op het scherm voorbij.....ja ik heb me er zeer mee vermaakt.

Aanrader

avatar van MovieMind
Stond al een tijdje op mijn watchlist en nu eindelijk gezien.
Goede misdaadfilm, heb me er prima mee vermaakt.