Wang-ui Namja (2005)

Alternatieve titels: The King and the Clown | 왕의남자

Zuid-Korea

geregisseerd door Joon-ik Lee
met Woo-seong Kam, Jin-yeong Jeong en Hang-Seon Jang

In 1506 treden enkele artiesten op in de straten van Korea. In hun shows voeren ze acrobatische kunsten op, maar maken ook hun eigen koning belachelijk. Ze worden opgepakt, en er kan maar één straf volgen; de doodstraf. Als laatste wens willen ze hun optreden doen voor de koning.

Dit was dé hit van Korea in 2005! Meer dan 12 van de 49 miljoen inwoners in Korea hebben deze film gezien.
(bron: http://koreanfilm.org/kfilm05.html )

De mise en scene in deze film is de meest verbluffende die ik ooit heb gezien, alleen daarvoor moet je de film eigenlijk al zien. Het verhaal klinkt simpel, en is het ook, maar toch een hele sterke film.

Ben benieuwd! Ik ga af op jouw enthousiasme

wanneer komt deze film uit? lijkt mij wel een goeie.

evelknevel schreef:
wanneer komt deze film uit? lijkt mij wel een goeie.

Is uit inmiddels. Niet officieel, maar wel ....

avatar van J.T.O
Schandelig dat deze film maar 8 stemmen heeft! Ik hoef dit niet eens te vertelen, gewoon kijken!

4.5

avatar van film-gek
Komt dit nog uit op dvd in Nederland??

avatar van belchinees

Het eerste deel is nog leuk, met af en toe wat komedie van de clowns, maar het tweede deel van het verhaal is puur oninteressant drama.

avatar van film-gek
Erg goede film

avatar van Villevalo23
Op zijn minst gezegd een erg bijzondere film. Dit is wel het soort film dat je kan waarderen of juist absoluut niet aanstaat.

In mijn ogen deed het soms erg denken aan een lange aflevering van een Koreaanse serie, dit is overigens geen slecht punt aangezien Korea de beste drama's maakt.

Toch kon op bepaalde momenten de film mij niet geheel overtuigen en bleef het allemaal erg ver van me af staan. Aan de andere kant zaten er prachtige scenes tussen die bovengemiddeld waren. Voor mensen die van Koreaans drama houden is dit een zeer grote aanrader!

Een voortreffelijk, betoverend, boeiend, kleurrijk, verbluffend en vooral karaktergestuurd dynastie- en overvloedig kostuumdrama met een Shakespearachtige dramatische vertelstructuur. De regisseur heeft aandacht voor volkskunst en details, de personages zijn origineel en de homoseksuele aspecten zijn verbazingwekkend voor een Koreaanse film. Mede door de uitstekende cast is dit drama (in Zuidkorea de meest omvangrijke filmproductie van 2005) prachtig om naar te kijken.

vanaf het begin spannend, intrigerend, betoverend en meeslepend. Ook de karakters van de personnages zijn meerlagig en geloofwaardig. Deze film behoort voor mij zonder meer tot mijn persoonlijke klassiekers.

Van tijd tot tijd adembenemende, gelaagde tragikomedie over liefde en jaloezie aan het despotische Koreaanse hof begin 16e eeuw. Knap hoe regisseur Joon-ik Lee de (homo)seksuele spanningen tussen de drie hoofdpersonages weet bloot te leggen zonder expliciete beelden te gebruiken.
Naast de oogverblindende settings, de kleurrijke kostuums en de uitstekende cinematografie valt het overtuigende acteerwerk van de protagonisten op. Bijzonder mooie rol van Jun-ki Lee als de androgyne poppenspeler.
Zonder meer een heel mooie film.

avatar van Villevalo23
En wat een geniaal nummer blijft dit toch: ???(Lee Sun Hee) - ??(Fate) [Kor&Eng Lyrics] - YouTube

Dat moet je de Koreanen toch nageven, alles klopt vaak tot in de puntjes. Zo ook de muzikale omlijsting.