• 143.377 films
  • 7.066 series
  • 21.459 seizoenen
  • 482.302 acteurs
  • 286.562 gebruikers
  • 8.234.077 stemmen
Avatar
 
banner banner

The French Lieutenant's Woman (1981)

Drama / Romantiek | 124 minuten
3,04 112 stemmen

Genre: Drama / Romantiek

Speelduur: 124 minuten

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Karel Reisz

Met onder meer: Meryl Streep, Jeremy Irons en Hilton McRae

IMDb beoordeling: 7,0 (13.016)

Oorspronkelijke taal: Engels

Releasedatum: 28 januari 1982

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play

Over The French Lieutenant's Woman

"She was lost from the moment she saw him."

Een filmcrew is bezig met de opnamen van de film 'The French Lieutenant's Woman'. De film handelt over een door een luitenant verlaten 19e eeuwse vrouw die een romance begint met een jonge bioloog. De acteur en actrice die de twee geliefden in de film spelen krijgen 'in werkelijkheid' ook een relatie en hun romance begint paralellen te vertonen met de romance uit de film.

imageimageimageimageimageimage

Externe links

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van hugohei

hugohei

  • 2149 berichten
  • 2346 stemmen

Clever scenario van Harold Pinter naar de roman van John Fowles.

Mooi, met goeie details - maar echt meeslepend wil het niet worden. Te artificieel misschien.


avatar van Movsin

Movsin

  • 6092 berichten
  • 7382 stemmen

Redelijk origineel scenario, aanvankelijk nogal traag en wat onduidelijk maar gaandeweg boeiender.

De combinatie Pinter/Irons haalt niet het niveau van in "Betrayal".

Een beetje ontgoocheld over deze film die ik pas nu voor het eerst zie.


avatar van Norma

Norma

  • 3463 berichten
  • 5002 stemmen

Een film in de film; het maakt het vrij eenvoudige verhaal aanzienlijk mysterieuzer en verwarrender.

Wel grappig om te merken dat ik ook bij “de film” toch zo opging in het verhaal dat ik wederom vergat dat het “maar” film was. Elke overgang naar, laat ik het maar de realiteit noemen, werkte elke keer weer een beetje ontnuchterend.

De parallel tussen beide verhalen is op zich best duidelijk, maar bij de aftiteling zat ik desondanks wat verdwaasd te kijken met het gevoel dat ik gaandeweg stiekem toch een beetje de draad was kwijtgeraakt. Misschien heb ik het voor mezelf ingewikkelder zitten maken dan het was, maar het kan ook komen doordat de beweegredenen van Sarah me niet echt duidelijk zijn geworden.

Veel afbreuk aan de beleving heeft dat verder niet gedaan; ik vond het sfeervol, Streep en Irons acteerden zeker niet onaardig en het heen en weer switchen geeft het allemaal net even iets extra’s.


avatar van blurp194

blurp194

  • 3117 berichten
  • 2847 stemmen

Een mooi spel met twee verhalen. Wel blijft het verhaal in de tegenwoordige tijd wat achter in diepgang, en is het niet makkelijk om het hoe en waarom van beide verhalen te begrijpen - er blijft nogal wat onduidelijk. En dan heb ik het nog niet eens over het enorme verschil in de normen en waarden van nu ten opzichte van die in het 'oude' deel van de film. Moeilijk te overbruggen eigenlijk.

Waar de parallellen in de beide verhalen op zich best aardig zijn, is het toch wel terecht om de vraag te stellen waarom beide verteld worden. Op zich een leuke gimmick, en een manier om een verder wat saai verhaal op te leuken. Maar aan de andere kant ook een wat flauwe boel, een soort excuus om zowel een happy end als een slechte afloop te kunnen bieden. Echt goed werken doet het eigenlijk niet.

Leuk vooral eigenlijk om Jeremy Irons en Meryl Streep weer eens te zien, en nog in de opbouw van hun roem waren. Vooral Meryl Streep was halverwege de jaren-80 razend populair, haar poster hing op menige studentenkamer. De reden daarvoor is misschien niet precies deze film, want behalve een wat voor de hand liggend romantisch gedoetje en een mooie bos rood haar is er eigenlijk maar weinig bijzonders. Niet slecht geacteerd of zo, maar nou ook weer niet zo heel bijzonder. Dat kwam later nog - en in precies de goede films ook.


avatar van gauke

gauke

  • 9816 berichten
  • 12908 stemmen

Een oppervlakkig en warrig romantisch kostuum-melodrama over passie, verraad, onderdrukking en verlies, met twee parallel aan elkaar lopende verhalen: anno 1981 en het veel betere anno 1867. In ieder geval zagen de Victoriaanse scènes er visueel prachtig uit en speelde zowel Meryl Streep als Jeremy Irons een goede partij.


avatar van Tarkus

Tarkus

  • 6380 berichten
  • 5300 stemmen

Mooie film met 2 zeer goede hoofdrolspelers.

Een beetje een raar concept maar het werkte wel, 2 bijna identieke verhalen door elkaar geweven, waarbij men handig gebruik maakt van een filmset om de tijdsverschillen te overbruggen.

Heb me zeker niet verveeld met deze prent.


avatar van Fransman

Fransman

  • 2360 berichten
  • 1847 stemmen

Blijft een mooie film, die ik geloof ik al drie of vier keer gezien heb. De eerste keer in 1981. Had toen zelf een paar jaar eerder bij toeval Lyme 'ontdekt'. Was betoverd door het stadje en z'n omgeving, over de pier gelopen, de winkeltjes met de fossielen bekeken en onderdak gevonden in een hotelletje met een prachtig tuin, uitkijkend over zee vanuit een ligstoel.

Maar dat terzijde. Het was toen al een punt van discussie of de keuze van Karel Reisz om heden en verleden met elkaar te vervlechten, een gelukkige was geweest. Er is zeker iets voor te zeggen. Het maakt het verhaal (en de film) misschien spannender. Anderzijds vraag ik me af of Fowles' verhaal dat nodig had. Nadeel vond ik dat ik steeds uit die negentiende eeuwse sfeer werd gehaald. Meryl Streep en Jeremy Irons zijn aan elkaar gewaagd. Vooral Streep vond ik hier prima op dreef.


avatar van jono

jono

  • 314 berichten
  • 3445 stemmen

Engeland, 19de eeuw. Een jonge bioloog krijgt een relatie met een mysterieuze vrouw, die ooit werd verlaten door een Franse luitenant. Probleem: de bioloog is verloofd met een rijke erfgename en zal zijn verloving dus moeten verbreken.

Gedurende de film ontdekken we echter dat we naar filmopnames zitten te kijken, en de acteur en actrice die de twee geliefden in de film spelen krijgen in werkelijkheid ook een relatie. Er wordt regelmatig geschakeld tussen de film en de werkelijkheid, en dat stoorde me nogal. Van mij had deze kunstgreep niet gehoeven. Het kostuumdrama in de 19de eeuw was op zich boeiend genoeg, en de romance in het heden heeft de film er wat mij betreft niet beter op gemaakt. 3*


avatar van scorsese

scorsese

  • 9109 berichten
  • 8972 stemmen

Aardige film waarin een vrouw een relatie begint met een man die verloofd is. Een film in een film waarbij de montage ervoor zorgt dat je op een andere manier naar het verhaal kijkt dat zich afspeelt in de 19de eeuw. Mooie opnames langs de Engelse kust en ook prima acteerwerk. Echter wel wat langdradig en ook het einde valt wat tegen.