Kramer vs. Kramer (1979)

geregisseerd door Robert Benton
met Dustin Hoffman, Meryl Streep en Justin Henry

Ted Kramer is een zakenman die zijn werk belangrijker vindt dan zijn gezin. Zijn vrouw Joanna kan er niet meer tegen en besluit hem te verlaten. Ted heeft nou de taak zelf het huishouden te doen en op zichzelf en zijn zoontje Billy te passen. Wanneer Ted heeft geleerd te leven met deze verantwoordelijkheden in zijn leven, wil Joanna haar zoontje terug. Ted weigert om het op te geven en dat leidt tot een rechtszaak om de voogdij van het kind.

avatar van JHagenstein
Genoten van deze klassieker.

Gisteren nog eens opgezet. De cast is geweldig, Dustin Hoffman was in die tijd al een gerenommeerde naam in Hollywood en Meryl Streep was met rollen in Julia en The Deer Hunter natuurlijk upcoming. Ook Jane Alexander was geen onbekende naam.

De film zelf was in die tijd natuurlijk bijzonder, omdat dit thema toen nog niet uitgelicht werd. Hierna werden er nog zo-veel van dit soort films gemaakt, maar Kramer vs. Kramer blijft op eenzame hoogte, simpelweg omdat het de voorloper is en omdat het op de meest pure wijze werd weergegeven.

Meryl is geweldig, maar de acteerprestatie van Hoffman is er een van de hoogste orde in de filmgeschiedenis. De man speelt een vader die kampt met allerlei soorten problemen en leert om er mee om te gaan. De laatste scene, waarin zijn zoontje en hij voor het laatste wentelteefjes maken, is er een om kippenvel van te krijgen. Man, man. Wat was dat mooi.

4,5* - Nu oogt het misschien gedateerd, maar het is een voorloper van een héél nieuw genre en een lust voor het oog om Streep en Hoffman te zien acteren.

avatar van mjk87
Op momenten vreselijk met papa die natuurlijk niet precies weet hoe hij een huishouden moet runnen, met verbrand eten en al. Ook die hele film daarna is voorspelbaar tot en met, en eigenlijk is dat einde om te kotsen als Hoffman wel ineens goed eten kan maken. Maar ik zag dat iet als onderdeel van de film, maar gewoon als los moment, net als alle momenten tussen vader en zoon die vooral door een sterke Hoffman en een geweldige chemie tussen beiden echt sprankelen. Mag het nog zo vol clichés zitten, ik gaf wel om die twee en de momentjes zijn echt mooi om te zien. Verder is een rechtbankstuk altijd leuk. Streep is wat meer naturel dan dat ze de laatste 15 jaar is, en dat past haar een stuk beter, maar memorabel of zelfs maar bijzonder is haar rol niet. Film kijkt al met al goed weg, maar vanwege het vreselijke eind toch iets lager dan ik wilde geven. 3,0*.

Mooie film , blijft goed .

mjk87 schreef:

Tja bijna 2 jaar later kan hij wel eieren roeren , ohh wat moeilijk na 2 jaar , dat was moeilijk he

avatar van Filmkriebel
Scheiden voor dummies

Intussen zijn we alweer 40 jaar verder en is scheiden bijna net zo natuurlijk als een pint drinken. Gelukkig bestaat er nog een film als deze die ons eraan herinnert dat scheiden best een pijnlijke zaak is, vooral voor het kind. De impact van een scheiding op de ontwikkeling van het kind vind ik zelfs vandaag nog ferm onderschat door scheidende ouders en iets waar men soms nogal lichtvoetig over doet. Het scheidingsscenario in Kramer vs Kramer is het meest klassieke maar de regisseur weet toch alle implicaties ervan in beeld te brengen. Hoffman in een mooie rol, misschien een tikkeltje hypernerveus (ja, met de eieren).

Ik heb ook de indruk dat de makers niet echt dezelfde meevoelendheid aan de dag legden voor de vrouwelijke rolinvulling in een relatie, waardoor het op bepaalde momenten een wat eenzijdige benadering is van de vader-zoon relatie. Maar goed, ik snap de jaren '70 cultuur nog wel: vrouwenemancipatie stond nog in de kinderschoenen en was zelfs nog tot ver in de jaren '80 redelijk taboe.

Deze film durfde het onderwerp aan te snijden en het pakte goed uit.