Bird (1988)

Biografie / Drama

geregisseerd door Clint Eastwood
met Forest Whitaker, Diane Venora en Michael Zelniker

Saxofonist Charlie Parker komt in 1940 in New York aan. Hij wordt snel opgemerkt door zijn opzienbarende speelwijze. Hij raakt verslaafd aan drugs maar zijn liefdevolle vrouw Chan probeert hem te helpen.

FisherKing
Een van de beste films over Charlie Parker; met een glansrol van Forest Withaker en een goede regie van Eastwood !!

Kan me niet voorstellen dat maar 3 MM'ers deze film gezien hebben?

Clint Eastwood = de grote promotor van jazz! "Bird" is echt wel de moeite. Is mijn herinnering verkeerd wanneer die me zegt dat Eastwood luisterde naar "Kind Of Blue" van Miles Davis in de film "In the Line Of fire?"

FisherKing
Yep !!

Dit is weer een prachtregie van Clint Eastwood. Zijn voorliefde voor de jazz is algemeen gekend. En de muziek in deze film is om van te genieten. Helaas is het levensverhaal van Charlie 'Bird' Parker, dat hier in deze film op een wel heel schitterende manier wordt verteld, niet zo mooi. Verslaafd aan heroine en alcohol, ondermijnen zijn gezondheid, maar verbazingwekkend niet zijn virtuositeit. Uiteindelijk sterft Charlie Parker op zeer jonge leeftijd (34) en laat hij een schat aan muziek achter, die nog steeds vele muzikanten inspireert. Een film die iedere muziekliefhebber, en niet alleen de jazzliefhebbers, gezien moeten hebben. Dramatisch en toch een mooi eerbetoon aan een groot muzikant.

al_pacinO
is dit nou echt zo'n goede film?

Jazeker! Hoewel ik het acteerwerk hier en daar wat minder goed vind, vind ik het geheel erg boeiend (alleen ben ik niet helemaal onbevooroordeeld ).

Reinbo
Te brave verfilming van het leven van Bird. Conservatief eastwood vermijd het drugs en drankgebruik (wordt wel genoemd, maar komt nauwelijks in beeld), waardoor eer een beetje tamme film overblijft. Jammer, met een iets gedurfdere aanpak (a la Bad Leutenant) had er veel meer drama in gezeten. 3-3,5*

avatar van Donkerwoud
Ik wil deze graag nog eens zien. Forest Whitaker is een weergaloze acteur.

Voor mij de minste film die ik uit de hand van Clint Eastwood gezien heb. Deze biografische film vind ik te lang(dradig) en kent te weinig boeiende momenten, ondanks het briljante spel van Whitaker. De muziekfragmenten zijn ook een beetje te veel van het goede.

avatar van Grover
Had moeite om deze film in zijn geheel uit te zitten. Wel sfeervol en de muziek die erin voorkwam was goed...tuurlijk als je ook de originele tapes gebruikt van Parker zelf...slimme zet
Maar buiten zijn talent, drugsgebruik om en zijn aparte verstandhouding met zijn vrouw, vond ik het eigenlijk een saai geheel. Wat dat betreft kijk ik liever een film als Round Midnight.

avatar van alphapunk
brilljant door de heerlijke donkere jazzy sfeer, whitaker verdiend een pluim...

avatar van timburton
Erg mooi levensverhaal. Niet het beste van Eastwood, maar zeker de moeite waard!

avatar van Leo1954
Ingetogen donkere film over het leven van Charlie Parker. Forest Whitaker is fenomenaal. Nergens gaat Clint Eastwood te ver, wat zo makkelijk zou zijn geweest. Geen smeuïg junkie verhaaltje op een manier die al zo vaak is vertoond. Die aanpak maakt het wel een lange zit, maar het drama uiteindelijk des te sterker. Ik zou haast zeggen, Eastwood's film met de minst Amerikaanse aanpak. Heel indrukwekkend.

groente12
Forest Whitaker is echt Charlie Parker respect! De film is prima qua geloofwaardigheid maar minder in het visueel expirimenteren. Dat vind ik wel teleurstellend van Eastwood.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Eastwood is wel goed in dergelijke films. Sterke drama's met een underdog en dit geval een grote portie jazz. Of liever be-bop met Charlie Parker. De biopic duurt 161 minuten en dat is best lang. Ik weet niet welk publiek Eastwood wil bereiken, al denk ik dat hij het vooral voor zichzelf gedaan heeft. Ik mis een beetje de overtuigingsrol van de regisseur die z'n publiek warm wil krijgen voor de artiest in de picture. Versta me niet verkeerd, Charlie Parker is een geweldige muzikant. Maar de film zal enkel liefhebbers amuseren en geen nieuwe fans trekken. Wat andere muzikale biopics soms wel lukt. En dan duurt de lange film wel te lang voor wat hij wil doen, een drama brengen van het leven van een verslaafde muzikant...

avatar van fun in acapulco
Eastwood lijkt me de regisseur te zijn om het leven van Robert Johnson te verfilmen.

avatar van DragQueen
Dat Clint Eastwood een liefhebber van Jazz is, Blijkt wel uit deze film over muzikant Charlie Parker. De regie is zeer goed te noemen. Verder is het aanwezige verhaal goed uitgevoerd, en wordt er zeer overtuigend geacteerd door o.a hoofdrolspeler Forest Whitaker. Ondanks de wat lange speelduur heeft de film me niet verveeld, en bleef boeiend. 4 Sterren.