• 8.352.759 stemmen

Met onder meer: Forest Whitaker, Diane Venora en Michael Zelniker

Releasedatum: 24 november 1988

• Google Play Bekijk via Google Play

Plot Bird

Saxofonist Charlie Parker komt in 1940 in New York aan. Hij wordt snel opgemerkt door zijn opzienbarende speelwijze. Hij raakt verslaafd aan drugs maar zijn liefdevolle vrouw Chan probeert hem te helpen.

imageimageimageimage

avatar van FisherKing

FisherKing

Een van de beste films over Charlie Parker; met een glansrol van Forest Withaker en een goede regie van Eastwood !!

Kan me niet voorstellen dat maar 3 MM'ers deze film gezien hebben?

avatar van Zachery Glass

Zachery Glass

Clint Eastwood = de grote promotor van jazz! "Bird" is echt wel de moeite. Is mijn herinnering verkeerd wanneer die me zegt dat Eastwood luisterde naar "Kind Of Blue" van Miles Davis in de film "In the Line Of fire?"

avatar van FisherKing

FisherKing

Yep !!

Tarkus

Dit is weer een prachtregie van Clint Eastwood. Zijn voorliefde voor de jazz is algemeen gekend. En de muziek in deze film is om van te genieten. Helaas is het levensverhaal van Charlie 'Bird' Parker, dat hier in deze film op een wel heel schitterende manier wordt verteld, niet zo mooi. Verslaafd aan heroine en alcohol, ondermijnen zijn gezondheid, maar verbazingwekkend niet zijn virtuositeit. Uiteindelijk sterft Charlie Parker op zeer jonge leeftijd (34) en laat hij een schat aan muziek achter, die nog steeds vele muzikanten inspireert. Een film die iedere muziekliefhebber, en niet alleen de jazzliefhebbers, gezien moeten hebben. Dramatisch en toch een mooi eerbetoon aan een groot muzikant.

avatar van al_pacinO

al_pacinO

is dit nou echt zo'n goede film?

avatar van Marcel-

Marcel-

Jazeker! Hoewel ik het acteerwerk hier en daar wat minder goed vind, vind ik het geheel erg boeiend (alleen ben ik niet helemaal onbevooroordeeld ).

avatar van Reinbo

Reinbo

Te brave verfilming van het leven van Bird. Conservatief eastwood vermijd het drugs en drankgebruik (wordt wel genoemd, maar komt nauwelijks in beeld), waardoor eer een beetje tamme film overblijft. Jammer, met een iets gedurfdere aanpak (a la Bad Leutenant) had er veel meer drama in gezeten. 3-3,5*

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Ik wil deze graag nog eens zien. Forest Whitaker is een weergaloze acteur.

gauke

Voor mij de minste film die ik uit de hand van Clint Eastwood gezien heb. Deze biografische film vind ik te lang(dradig) en kent te weinig boeiende momenten, ondanks het briljante spel van Whitaker. De muziekfragmenten zijn ook een beetje te veel van het goede.

avatar van Grover

Grover

Had moeite om deze film in zijn geheel uit te zitten. Wel sfeervol en de muziek die erin voorkwam was goed...tuurlijk als je ook de originele tapes gebruikt van Parker zelf...slimme zet

Maar buiten zijn talent, drugsgebruik om en zijn aparte verstandhouding met zijn vrouw, vond ik het eigenlijk een saai geheel. Wat dat betreft kijk ik liever een film als Round Midnight.

avatar van alphapunk

alphapunk

brilljant door de heerlijke donkere jazzy sfeer, whitaker verdiend een pluim...

avatar van timburton

timburton

Erg mooi levensverhaal. Niet het beste van Eastwood, maar zeker de moeite waard!

avatar van Leo1954

Leo1954

• 2071 berichten

Ingetogen donkere film over het leven van Charlie Parker. Forest Whitaker is fenomenaal. Nergens gaat Clint Eastwood te ver, wat zo makkelijk zou zijn geweest. Geen smeuïg junkie verhaaltje op een manier die al zo vaak is vertoond. Die aanpak maakt het wel een lange zit, maar het drama uiteindelijk des te sterker. Ik zou haast zeggen, Eastwood's film met de minst Amerikaanse aanpak. Heel indrukwekkend.

avatar van groente12

groente12

Forest Whitaker is echt Charlie Parker respect! De film is prima qua geloofwaardigheid maar minder in het visueel expirimenteren. Dat vind ik wel teleurstellend van Eastwood.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Eastwood is wel goed in dergelijke films. Sterke drama's met een underdog en dit geval een grote portie jazz. Of liever be-bop met Charlie Parker. De biopic duurt 161 minuten en dat is best lang. Ik weet niet welk publiek Eastwood wil bereiken, al denk ik dat hij het vooral voor zichzelf gedaan heeft. Ik mis een beetje de overtuigingsrol van de regisseur die z'n publiek warm wil krijgen voor de artiest in de picture. Versta me niet verkeerd, Charlie Parker is een geweldige muzikant. Maar de film zal enkel liefhebbers amuseren en geen nieuwe fans trekken. Wat andere muzikale biopics soms wel lukt. En dan duurt de lange film wel te lang voor wat hij wil doen, een drama brengen van het leven van een verslaafde muzikant...

avatar van fun in acapulco

fun in acapulco

Eastwood lijkt me de regisseur te zijn om het leven van Robert Johnson te verfilmen.

avatar van DragQueen

DragQueen

Dat Clint Eastwood een liefhebber van Jazz is, Blijkt wel uit deze film over muzikant Charlie Parker. De regie is zeer goed te noemen. Verder is het aanwezige verhaal goed uitgevoerd, en wordt er zeer overtuigend geacteerd door o.a hoofdrolspeler Forest Whitaker. Ondanks de wat lange speelduur heeft de film me niet verveeld, en bleef boeiend. 4 Sterren.

scorsese

Goeie film over het leven van de beroemde saxofonist Charlie 'Bird' Parker. Alhoewel er aardig wat jazz te horen valt, concentreert deze biopic toch meer op de drugsverslaving waarmee deze talentvolle muzikant worstelt. Genoeg mooie scenes, maar de film is ook een beetje langdradig en lang. Forest Whitaker zet een prima titelrol neer, maar Diane Venora als zijn vrouw mag zeker niet onvermeld blijven.

avatar van Gastel

Gastel

Acteerwerk is top en de film ziet er schitterend uit. Maar de film doet er veel te lang over het verhaal te vertellen en de vertelstructuur is me wat te onnodig pretentieus. Hierdoor is de film wat een lange zit.

Wie ben ik om Clint Eastwood de les te lezen, maar had je dit wat strakker en korter gemonteerd had je een klassieker kunnen hebben.

avatar van Collins

Collins

Een portret van Charlie Parker. Een excentriek genie. Zijn excessieve levensstijl wordt door Clint Eastwood in melancholische beelden gevat. Smoezelige jazzclubs en rokerige kroegen. Voor de neonverlichte gevels zijn klantenlokkers geestdriftig in de weer. Cadillacs golven arrogant door het straatbeeld. Er is muziek. Het bruist. Volg de klanken van de Bebop. Binnen is de massa rumoerig. Binnen wordt muziekgeschiedenis geschreven. De naam is Charlie Parker.

Parker‘s leven staat in het teken van obsessieve verlangens. Drugs en alcohol zijn de vaste begeleiders op zijn furieuze weg naar eeuwige roem. De camera cirkelt om hem heen en probeert door zijn verlangens heen te breken en zijn genie te vatten. Prachtig camerawerk dat in vloeiende samenhang optrekt met de waanzinnige klank van de saxofoon. De film is een samenspel tussen muziek, beeld en verhaal. Een pulserend ritmisch geheel dat nadrukkelijk naar de ondergang toewerkt van een muzikale grootheid. Fantastisch gespeeld door Forest Whitaker.

De film laat zien hoe Parker wordt gedreven door de zucht naar muziek en de zucht naar drugs. De film laat weinig licht door. Eastwood gaat bepaald niet voorbij aan de duistere schaduwen die aan Parker‘s wezen kleven. Heftig en vol felle emotie toont de film hoe zijn verlangens Parker uitputten en hem naar een uitzichtloze duisternis slepen vol inktzwarte en suïcidale gedachten.

Niet alles is donker. De film heeft ook aandacht voor geanimeerde interactie met een grootheid als Dizzy Gillespie en de stimulerende werking daarvan op de diepte van Parker's muziek. Nog een graadje lichter zijn de hilarische scènes tijdens een toernee door het Zuiden van de VS. Maar zelfs onder de frivolere onderdelen van de film sluimert de dreiging van het duister. Het duister dat onlosmakelijk aan Parker is verbonden.

Bird was een buitenstaander. Een onbegrepen genie. Een egoïstisch mens. Maar ook een fantastische muzikant en het onsterfelijke stijlicoon van de Bebop. De film is een eerlijk eerbetoon aan een kleurrijke jazzlegende en zijn onnavolgbare muziek. Prachtig.