Being There (1979)

Alternatieve titels: Chance | Welkom Mister Chance

Drama / Komedie

geregisseerd door Hal Ashby
met Peter Sellers, Shirley MacLaine en Melvyn Douglas

De autistische tuinman Chance brengt zijn hele leven door in het huis van een oude man in Washington. Als deze man overlijdt, staat Chance op straat zonder enige kennis van de wereld, behalve dat wat hij op TV heeft gezien. Chance komt terecht bij Eve en Ben Rand, een invloedrijke, doch gladde zakenman. Chance wordt diens vriend en vertrouweling, en Chance's uitspraken (veelal tuinmetaforen) worden opeens als grote wijsheden gezien. Naar de roman van Jerzy Kosinski.

avatar van sabsabsab
Oke want ik zag een keer ergens staan dat Peter Sellers een pervasive stoornis had 'weet niet precies wat Asperger of PDD-NOS' maar ik kan best geloven dat als je al een verstandelijke berperking hebt en je altijd maar moet voor doen als iemand anders dan raak je uit eindelijk ook je zelf kwijt...

avatar van the big lebowski
Gezien de hele discussie bij deze film, maar eens even een positief krabbeltje.

Een gezellig komische film, zonder grof te zijn.
Een serieuze ondertoon, zonder 'kijk eens hoe verschrikkelijk'- te worden.

Maar vooral: Wát een einde jongens! Goddelijk!
Die laatste halve minuut aan het water, waar Ashby zijn hoofdpersonage verheerlijkt en de kijker met een vriendelijke knipoog bedonderd!

Gewaagd, maar voor mij persoonlijk erg goed geslaagd.
Komt dat dus zien!

avatar van Spetie
Fijne film om te zien en dat komt vooral door de uitstekende Peter Sellers, die niet alleen goed acteert, maar ook nog een interessant en soms aandoenlijk personage neerzet.

Zijn leven is mooi om te volgen en vooral de momenten dat hij voor hem weer iets nieuws ontdekt zijn van grote klasse, evenals bijvoorbeeld het bezoek aan de president. Een minpunt in de film vond ik de rol van het personage dat Shirley MacLaine speelt. Ik vond het nogal ongeloofwaardig dat ze Chance al zo snel begint te kussen, terwijl haar man op sterven ligt. Dat irriteerde een klein beetje.

Maar verder kijkt het lekker weg en heb ik me ondanks de speelduur niet verveeld. Het einde mocht er zeker zijn. Ja zeker een leuke film dit!

avatar van Friac
Erg fijne film, met nagenoeg geen enkel zwak kantje (behalve dan inderdaad misschien de manier waarop Eve meteen als een blok voor Chance viel, terwijl haar man op sterven lag). Alhoewel ik in veel andere films niet compleet overdonderd wordt door Sellers' kwaliteiten, vind ik hem hier uitstekend spelen. Erg houterig, zweverig, out-of-this-world,...:sterke vertolking van een prachtig personage.

De film houdt een mooi evenwicht tussen de vertedering en de gulle lach. Heerlijk om te zien hoe gespeeld wordt met het gegeven van de Jezusfiguur, iemand naar wie iedereen opkijkt en in wiens woorden men altijd diepere betekenissen tracht te zoeken. Het maakt niet uit wat Chance zegt, hij komt er telkens mee weg. Erg fijn gedaan, zowel als sneer naar de blinde idolatrie als naar de lege grootspraak.
Hiernaast zitten er ook nog enkele grappige zaken, zoals bv. het shot waarop Chance en Ben doorheen de gang lopen, met in het kielzog twee bedienden met de rolstoelen. Ook de hilarische politieke uitstapjes de CIA en de FBI die zowat tegen elkaar uitgespeeld worden, de vrijmetselaars/industriëlen die Chance als nieuwe president willen voordragen,... zorgen voor een extra laag binnen deze mooi gedoseerde komedie.

Twijfelend tussen een stevige 3,5* en een 4*, kies ik voorlopig voor de 4*, mede dankzij het mooie einde van de film.

avatar van Mega-Video
Een meesterwerk die mij diep heeft geraakt. Sellers had niet veel nodig om mensen te laten lachen. Maar ook niet om ze te raken op het emotionele vlak. Hij was wie hij speelde, letterlijk. Geen acteur ter wereld die prive zo leek op zijn personages. Al scheen hij voor zijn medemens niet altijd even aardig geweest te zijn. Deze man was wat dat betreft te groot voor deze wereld, getuige de laatste scene aan het meer. Deze scene verdiende hij.

Een film die mij direkt in gedachten kwam bij het zien van Being There was Meet Joe Black. Een meesterwerk met o.a. Brad Pitt in de hoofdrol als mysterieuze engel die tycoon Anthony Hopkins op komt halen voor de laatste reis. Parallellen genoeg voor de oplettende kijker. Hollywood vertelt veel verhalen die voortkomen uit een verhaal, maar die steeds weer anders verteld. Snappie!

5 sterren

jeeke21
Maar één groot minpunt in deze film ! En dat is de scene met Chirley Maclaine waarin hij zegt I like to watch !

avatar van eddyeddy
Meesterlijke film, zelfs na een paar keer zien blijft het meeslepend en doorspekt met droge humor.

avatar van boemboem27
wist niet wat ik van moest verwachten.
vond 'm achteraf best wel leuk,inderdaad de uitspraken die door een ander heel anders worden
begrepen.
het kalme en zijn nietszeggende blik is erg leuk

avatar van kuk
kuk
Nadat ik Sellers in zijn triplerol mocht aanschouwen in Dr. Strangelove, was dit voor mij persoonlijk even wennen. Gelukkig steelt de beste man hier wederom de show met een uiterst overtuigende rol waarmee hij ruim 2 uur lang alle aandacht naar zich toe trekt. Hij alleen maakt Being There zeer de moeite waard, want een willekeurig ander acteur had het gehele concept om zeep kunnen helpen. Sommige scènes vlogen namelijk wel enigszins uit de bocht (zoals hieronder genoemd 'I like to watch') zonder dat het idee overigens geheel uit het zicht verdwijnt. Al met al een origineel, niet optimaal benut werk dat met Sellers een man in vorm als centraal middelpunt kent.

Mooie ingetogen film met een eveneens gereserveerde rol van Sellers. De hilariteit zit hem in de scenes waarop zijn uitspraken volledig anders worden geïnterpreteerd en hij al gauw voor een wijs man wordt aangezien. Sellers speelt in feite een compleet hersenloos personage en daar ligt soms ook de irritatie. Aan de ene kant vind je het een ontzettend aandoenlijk personage, aan de andere kant erger je je af en toe dood aan zijn manier van doen. Dit neemt niet weg dat Sellers het goed doet en Ashby voortreffelijke regie aflevert.

avatar van Sergio Leone
Aangename tragikomedie.

Het eerste uur is tamelijk laks en bij momenten zelfs een tikkeltje saai, maar vanaf de ontmoeting met de president komt er wat meer vaart in de film en krijgen we ook meer leuke scènes voorgeschoteld.
Het gegeven is interessant en het is te zien waar een film als Forrest Gump de mosterd vandaan gehaald heeft.

Peter Sellers levert een zeer goeie acteerprestatie af. Het personage an sich vind ik niet echt toegankelijk en het is me nog steeds niet 100% duidelijk wat hij juist "mankeert", maar Sellers zelfs is helemaal één met het personage.
In de bijrollen zien we een uitstekende Melvyn Douglas en een zeer te pruimen Shirley MacLaine.

De sfeer is aangenaam relaxed. Het naïeve ligt er soms wat dik op (het duurt erg lang vooraleer iemand doorheeft dat Chauncey Gardiner gewoon Chance the gardener is), maar zorgt voor een feelgood-gevoel.

avatar van wihu61
Tegenvaller.

Volkomen ongeloofwaardig dat iemand op deze manier "hogerop" komt.
Enig raffinement zou hiervoor toch wel nodig zijn, en dat ontbrak bij Chance geheel.
Zo kan dit dus nooit, dit zou snel afgelopen zijn.

De hoge beoordelingen hier zijn voor mij dan ook onbegrijpelijk.

Hoewel het uitgangspunt natuurlijk erg leuk is.

avatar van Kronos
wihu61 schreef:
Zo kan dit dus nooit,...

En wat gebeurt in de films uit je top 10, dat kan allemaal wel?

De hoge beoordelingen hier zijn voor mij dan ook onbegrijpelijk.

Misschien hebben degenen met een hoge beoordeling de film vooral als fantasie gezien en niet als mogelijke realiteit...

Tip, bekijk de afbeelding van de filmaffiche eens goed. Ook dat kan dus nooit hè.

avatar van wihu61
Kronos schreef:

En wat gebeurt in de films uit je top 10, dat kan allemaal wel?

Och, hij getuigt in ieder geval van een goede smaak...

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Geweldig einde. Zo'n einde dat de film echt beter maakt. Was er een beetje bang voor toen ik de film keek Gaat dit niet hard naar een wat platte anti-moderne-tijd fabel? Gelukkig trekt het einde de film eigenhandig naar een hoger niveau en bleek het gelukkig niet bepaald het centrale punt van de film te zijn. Sellers is fijn en ook de bankier is genuanceerd genoeg.

Hoewel ik Ashby's Harold and Maude toch een stuk beter vind, was dit ook een mooie film.

avatar van Movie-Addicted
Heerlijk 70s feel-good filmpje met een grote korel zout. Erg droog gebracht en uitstekende acteerprestatie's, met name door Sellers (ook wel bekend uit The Pink Panther)

Voortreffelijk.

*3.75

avatar van dreambrotherjb
Tegenvaller.

Volkomen ongeloofwaardig dat iemand op deze manier "hogerop" komt.
Zo kan dit dus nooit, dit zou snel afgelopen zijn.

De hoge beoordelingen hier zijn voor mij dan ook onbegrijpelijk.

Hoewel het uitgangspunt natuurlijk erg leuk is.

Moet film dan altijd 'geloofwaardig' zijn? Deze film lijkt mij juist als overtuiging te dienen van niet.

Ik sluit me aan bij de meeste anderen, de rol van Shirley Maclaine vind ik een minpunt, zeker de masturbatie-scene vind ik nogal ongepast (niet in de 'zedenlijke' zin, maar in het geheel van de film)
Voor de rest zeker een aangename film, met een sterk hoofdpersonage.

Een van de mooiere eindes ooit gezien trouwens.

Melvin Udall
Wat een krachtige film! Sellers is hier werkelijk een grootheid, zijn timing is prachtig en elk woord, elke zin, al zijn het er niet veel, zijn raak. Met een kabbelend tempo dat je je in hedendaagse films nauwelijks meer kan voorstellen. Het verhaal is evenwel simpel als groots en dat einde... wauw. In de categorie: Zo worden ze niet meer gemaakt.

avatar van Boenga
De dubbelzinnigheden, woordspelingen, foute interpretaties,... zijn indrukwekkend, maar herhalen zich zo vaak dat de film zich al te zeer moet voortslepen. Het op zich wel fijne verhaal én een fantastische Sellers kunnen daar helaas weinig aan veranderen.

mooie film. begint langzaam, maar wordt steeds grappiger en ontroerender en heel mooi eind

avatar van knusse stoel
Pracht van een film vol met humor. "rubenhendriksen" haalde al aan dat de film iets traagjes begint maar nadat Peter Sellers eenmaal is verhuist gaan de lachspieren langzamerhand hun werk doen.

avatar van koningtoet
Dat Eve voor Chance valt is begrijpelijk, aangezien zij blijkbaar een zwak heeft voor mannen met macht.

avatar van HarmJanStegenga
Prachtig. Ik moest er het eerste half uur even inkomen, maar naarmate het verhaaltje vorderde zat ik er steeds meer in. Peter Sellers is fantastisch als Chauncey. Een leuk en aandoenlijk personage. De humor is heerlijk droog. Vaak wel aan de naïeve kant, maar dat zorgt voor wel voor een mooi zorgeloos feel good sfeertje. 'Being There' zorgt sowieso voor een mooie mix tussen humor en drama en het einde maakt het sprookje compleet. Erg mooi. Heb me uitstekend vermaakt met deze prent. Dikke voldoende.

avatar van Demeter
Over deze film ben ik dus helemaal niet te spreken. De humor is infantiel en is voor het grootste deel gebaseerd op misverstanden tussen de personages. Nou zou dat nog niet per se een probleem hoeven zijn als dit op een geloofwaardige manier gebeurde, maar dat is helaas niet het geval. Dat de hoofdpersoon van toeten nog blazen weet en maar in het wildeweg wat zegt is één ding, maar dat de andere personages dat allemaal slikken als zoete koek is zeer ongeloofwaardig. Laat staan dat de vrouwtjes ook nog eens stuk voor stuk in katzwijm vallen voor deze houterige, saaie, traag sprekende, apathische koude drol. De humor was trouwens ver te zoeken.

avatar van W.V.
Uitgangspunt van de film was prima, maar de uitvoering mankeert van alles aan. De film kan als komedie, maar ook als drama niet overtuigen. Mijns inziens was het beter geweest als er of duidelijk voor drama of duidelijk voor komedie was gekozen, nu blijft het de hele film lang hinken op twee gedachten. Daarbij helpt het spel van Sellers ook niet, iedere keer als ik hem in een andere rol dan die van Clouseau zie, dan krijg ik juist dat beel in mijn hoofd en raak ik dat niet meer kwijt. Dus voor mij was Sellers een absolute miscast voor deze rol. Jammer want het idee was goed, misschien later een betere poging.

Life is a state of mind

avatar van Kuck-x
Demeter schreef:

Trump.

avatar van Nickon
"Yes Ben. I understand." Subliem. Over hoe cynisch het leven wel kan zijn.

avatar van Nickon
Demeter schreef:

Het feit dat een infantiel, debiel, narcistisch, sexistisch, racistisch iemand als Trump kan gekozen worden als president bewijst dat deze film zijn tijd voor was. "I am smart" "I am rich, very rich", "Amazing"... debiel en toch kiest een Amerikaan voor zo een persoon. En blijkt dat hij nog geliefd is bij vrouwen ook!

Sergio Leone schreef:

Dat is nu precies het grote thema, de satire van de film. Niemand in de film, behalve de medicijnenman uiteindelijk, gelooft dat er iemand zo wereldvreemd is dat hij antwoordt met 'ik ben Chance, de tuinman'. In deze zin is het een allegorie voor het totale onbegrip dat er heerst tussen een autistische man, die uit het heelal lijkt te zijn gegrepen, en de opportunistische commercieel-politieke wereld dat alles wat het niet begrijpt voor wijsheid aanziet.

avatar van Baggerman
Nickon schreef:

Inderdaad! De verkiezingen van Trump en ook George W. Bush (2x!!!!) maken deze film wel èrrug relevant! Dat de film niet geheel realistisch overkomt hindert niet en is juist niet relevant. Geloofwaardig is de film wel, zeker als je de geschiedenis er ook op naslaat (ik denk aan Raspoetin en Greet Hofmans). Sellers als Clouseau vind ik vaak irritant en ongrappig, maar hier vind ik hem geweldig.

Prachtig laatste shot trouwens!

Uitstekende film waarin een tuinman het huis van zijn werkgever verlaat als die komt te overlijden. Een mooi en wereldvreemd hoofdpersonage. Peter Sellers draagt de film met gemak hier in een a-typische en ingetogen rol. Subtiel grappig en de film wordt gaandeweg eigenlijk steeds leuker, waardoor de lengte ook niet zo opvalt.