Being There (1979)

Alternatieve titels: Chance | Welkom Mister Chance

Drama / Komedie

geregisseerd door Hal Ashby
met Peter Sellers, Shirley MacLaine en Melvyn Douglas

De autistische tuinman Chance brengt zijn hele leven door in het huis van een oude man in Washington. Als deze man overlijdt, staat Chance op straat zonder enige kennis van de wereld, behalve dat wat hij op tv heeft gezien. Chance komt terecht bij Eve en Ben Rand, een invloedrijke, doch gladde zakenman. Chance wordt diens vriend en vertrouweling, en Chance's uitspraken (veelal tuinmetaforen) worden opeens als grote wijsheden gezien. Naar de roman van Jerzy Kosinski.

Sergio Leone schreef:

De sfeer is aangenaam relaxed. Het naïeve ligt er soms wat dik op (het duurt erg lang vooraleer iemand doorheeft dat Chauncey Gardiner gewoon Chance the gardener is), maar zorgt voor een feelgood-gevoel.

Dat is nu precies het grote thema, de satire van de film. Niemand in de film, behalve de medicijnenman uiteindelijk, gelooft dat er iemand zo wereldvreemd is dat hij antwoordt met 'ik ben Chance, de tuinman'. In deze zin is het een allegorie voor het totale onbegrip dat er heerst tussen een autistische man, die uit het heelal lijkt te zijn gegrepen, en de opportunistische commercieel-politieke wereld dat alles wat het niet begrijpt voor wijsheid aanziet.

avatar van Baggerman
Nickon schreef:
Het feit dat een infantiel, debiel, narcistisch, sexistisch, racistisch iemand als Trump kan gekozen worden als president bewijst dat deze film zijn tijd voor was. "I am smart" "I am rich, very rich", "Amazing"... debiel en toch kiest een Amerikaan voor zo een persoon. En blijkt dat hij nog geliefd is bij vrouwen ook!

Inderdaad! De verkiezingen van Trump en ook George W. Bush (2x!!!!) maken deze film wel èrrug relevant! Dat de film niet geheel realistisch overkomt hindert niet en is juist niet relevant. Geloofwaardig is de film wel, zeker als je de geschiedenis er ook op naslaat (ik denk aan Raspoetin en Greet Hofmans). Sellers als Clouseau vind ik vaak irritant en ongrappig, maar hier vind ik hem geweldig.

Prachtig laatste shot trouwens!

Uitstekende film waarin een tuinman het huis van zijn werkgever verlaat als die komt te overlijden. Een mooi en wereldvreemd hoofdpersonage. Peter Sellers draagt de film met gemak hier in een a-typische en ingetogen rol. Subtiel grappig en de film wordt gaandeweg eigenlijk steeds leuker, waardoor de lengte ook niet zo opvalt.

avatar van jono
De simpele tuinman Chance (Peter Sellers in een van zijn laatste filmrollen) heeft in zijn leven niets anders gedaan dan tuinieren en tv kijken. Wanneer zijn werkgever overlijdt, staat hij op straat zonder enige kennis van de wereld. Als hij bij toeval terechtkomt in het huishouden van een invloedrijke zakenman, ziet men hem door zijn onbevangenheid en simpele wijsheden als een financieel genie.

Being There is een verfilming van de roman van Jerzy Kosinski en heeft met Peter Sellers de perfecte hoofdrolspeler. Ondanks het onwaarschijnlijke verhaal is de film goed genietbaar met een prachtig einde. 'I like to watch' zal voor mij nooit meer hetzelfde klinken. 3,5*

avatar van John Milton
Jammer dat Sellers niet wat ouder is geworden, blijf het een fijn acteur vinden. Net geen vier sterren maar het scheelt weinig.

avatar van Iron Maiden
Wat een acteerprestatie. Wat een einde. Wat een film.