Genre: Biografie / Drama
Speelduur: 161 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Clint Eastwood
Met onder meer: Forest Whitaker, Diane Venora en Michael Zelniker
IMDb beoordeling: 7,1 (13.433)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 24 november 1988
On Demand:
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Bird
Saxofonist Charlie Parker komt in 1940 in New York aan. Hij wordt snel opgemerkt door zijn opzienbarende speelwijze. Hij raakt verslaafd aan drugs maar zijn liefdevolle vrouw Chan probeert hem te helpen.
Externe links
Acteurs en actrices
Charlie 'Bird' Parker
Chan Parker
Buster Franklin
Young Bird
Red Rodney
Dizzy Gillespie
Brewster
Esteves
Kim
Dr. Heath
Video's en trailers
Reviews & comments
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30449 berichten
- 5199 stemmen
Eastwood is wel goed in dergelijke films. Sterke drama's met een underdog en dit geval een grote portie jazz. Of liever be-bop met Charlie Parker. De biopic duurt 161 minuten en dat is best lang. Ik weet niet welk publiek Eastwood wil bereiken, al denk ik dat hij het vooral voor zichzelf gedaan heeft. Ik mis een beetje de overtuigingsrol van de regisseur die z'n publiek warm wil krijgen voor de artiest in de picture. Versta me niet verkeerd, Charlie Parker is een geweldige muzikant. Maar de film zal enkel liefhebbers amuseren en geen nieuwe fans trekken. Wat andere muzikale biopics soms wel lukt. En dan duurt de lange film wel te lang voor wat hij wil doen, een drama brengen van het leven van een verslaafde muzikant...
scorsese
-
- 11780 berichten
- 10189 stemmen
Goeie film over het leven van de beroemde saxofonist Charlie 'Bird' Parker. Alhoewel er aardig wat jazz te horen valt, concentreert deze biopic toch meer op de drugsverslaving waarmee deze talentvolle muzikant worstelt. Genoeg mooie scenes, maar de film is ook een beetje langdradig en lang. Forest Whitaker zet een prima titelrol neer, maar Diane Venora als zijn vrouw mag zeker niet onvermeld blijven.
Collins
-
- 6243 berichten
- 3719 stemmen
Een portret van Charlie Parker. Een excentriek genie. Zijn excessieve levensstijl wordt door Clint Eastwood in melancholische beelden gevat. Smoezelige jazzclubs en rokerige kroegen. Voor de neonverlichte gevels zijn klantenlokkers geestdriftig in de weer. Cadillacs golven arrogant door het straatbeeld. Er is muziek. Het bruist. Volg de klanken van de Bebop. Binnen is de massa rumoerig. Binnen wordt muziekgeschiedenis geschreven. De naam is Charlie Parker.
Parker‘s leven staat in het teken van obsessieve verlangens. Drugs en alcohol zijn de vaste begeleiders op zijn furieuze weg naar eeuwige roem. De camera cirkelt om hem heen en probeert door zijn verlangens heen te breken en zijn genie te vatten. Prachtig camerawerk dat in vloeiende samenhang optrekt met de waanzinnige klank van de saxofoon. De film is een samenspel tussen muziek, beeld en verhaal. Een pulserend ritmisch geheel dat nadrukkelijk naar de ondergang toewerkt van een muzikale grootheid. Fantastisch gespeeld door Forest Whitaker.
De film laat zien hoe Parker wordt gedreven door de zucht naar muziek en de zucht naar drugs. De film laat weinig licht door. Eastwood gaat bepaald niet voorbij aan de duistere schaduwen die aan Parker‘s wezen kleven. Heftig en vol felle emotie toont de film hoe zijn verlangens Parker uitputten en hem naar een uitzichtloze duisternis slepen vol inktzwarte en suïcidale gedachten.
Niet alles is donker. De film heeft ook aandacht voor geanimeerde interactie met een grootheid als Dizzy Gillespie en de stimulerende werking daarvan op de diepte van Parker's muziek. Nog een graadje lichter zijn de hilarische scènes tijdens een toernee door het Zuiden van de VS. Maar zelfs onder de frivolere onderdelen van de film sluimert de dreiging van het duister. Het duister dat onlosmakelijk aan Parker is verbonden.
Bird was een buitenstaander. Een onbegrepen genie. Een egoïstisch mens. Maar ook een fantastische muzikant en het onsterfelijke stijlicoon van de Bebop. De film is een eerlijk eerbetoon aan een kleurrijke jazzlegende en zijn onnavolgbare muziek. Prachtig.
Lovelyboy
-
- 3085 berichten
- 2260 stemmen
Met grote interesse aangeschaft in een actie met klassiekers, en niet alleen had ik hier wel erg zin aan vanwege de muziek, tevens verwachte ik ook wel het nodige van deze Eastwood. Maar het moet meteen gezegd dat het er geen moment voor mij uitkwam, noch dat de film mij heel erg boeide.
Charlie 'Bird' Parker en het bekende verhaal van het deksel gegooid door Jo Jones, een verhaal dat ook verschillende keren in Whiplash voorbij komt. Het is volgens Fletcher in diezelfde Whiplash een reden om vervolgens als een bezetene te gaan oefenen. Ik kan me toch niet aan het idee onttrekken dat de nog jonge en kwetsbaar geest van Parker daar een knauw kreeg die de rest van zijn leven als een soort droogrot in zijn geest nestelde en hem ontvankelijk maakte voor drugs. Her maakte hem tot wat hij was zowel in de negatieve als positieve zin, het beste in zichzelf naar boven halende maar altijd de angst dat het niet goed genoeg wass. En dat is wat we te zien krijgen. Net als enkele weken terug gaat mijn gedachten uit naar Jim Morrison en Kurt Cobain, en andermaal zie ik parallellen rond een bepaalde bewijzingssdrang, genialiteit, maar ook iets ongrijpbaars. Moeilijk voor hun omgeving,maar wellicht het moeilijkste voor zichzelf.
We zien in die zin een fragiele en gekweld man die het steeds moeilijkere krijgt naarmate de jaren verstrijken. Is het niet de drugs die lonkt, dan wel de drank. Afspraken zijn bijna niet te maken met de wazige Bird en meerdere keren zit hij in een inrichting, de eerste keer omdat hij niet aan drugs kon komen, en probeert verschillende keren zelfmoord te plegen. Het enige dat Bird wil en kan is op het podium staan en op zijn 'toeter' blazen, het zijn de momenten waarop hij alles lijkt te kunnen vergeten, maar ja, je moet ook weer eens van dat podium af. Behalve dat is Bird ook het typische verhaal van een artiest in de problemen. De verdiensten zijn niet goed genoeg en er zijn verkeerde mensen en verkeerde keuzes. De donkere en regenachtige sfeer doet de rest en Bird is daarmee een film waarvan je spontaan depressief zou worden als je al niet bipolaire zou zijn zoals waarschijnlijk in het geval van Bird zelf.
Whitaker is natuurlijk uitstekend, en wat heeft die man reeds een cv bij elkaar gespeeld. Sterk is ook zeker Diane Venora en de donkere sombere sfeer is uitstekend. De muziek...ach ja, de muziek. Wat een fraaie stukken muziek krijgen we toch te horen, werkelijk heerlijk! Je zou haast zeggen, wat kan er nog misgaan? Ja, veel dus. Want wat een bloedeloze strafexpeditie maakt Eastwood van de meeste scènes. Dialogen die eindeloos doormodderen of simpelweg nergens over gaan, scènes die of onnodig aanvoelen of simpelweg te lang zijn, een speelduur van meer dan tweeëneenhalf uur, en talloze karakters die amper iets toevoegen. Het wil maar niet boeien op enkele momenten na en wat is dat jammer, want een verhaal als dit verdient toch beter.
Poeh....dit viel heel erg tegen en het is dat ik, ondanks dat me het nergens in de greep krijgt, wel de nodige kwaliteit zie. Her is daarom dat ik de film niet een onvoldoende geef en voorlopig nog in de collectie houd voor een herkijk. Maar eigenlijk kon ik hier helemaal niets mee.
Gerelateerd nieuws
Vijf goede relatief onbekende films van een beroemde topregisseur
Bekijk ook
The Killing
Misdaad / Film noir, 1956
211 reacties
Zwartboek
Thriller / Oorlog, 2006
3.473 reacties
Il Posto
Drama, 1961
33 reacties
Being There
Drama / Komedie, 1979
168 reacties
Predator
Actie / Sciencefiction, 1987
1.321 reacties
Miller's Crossing
Misdaad / Drama, 1990
295 reacties
Gerelateerde tags
jazz-saxophoneheroïnebiografiepsychiatric hospitalheroin addictelectroconvulsive therapy death of daughterbebopjazz music eiffel tower, parisjaren 50
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.