Cleopatra (1963)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Zwitserland
Drama / Historisch
192 minuten / 243 minuten (roadshow-versie) / 251 minuten (blu-ray)

geregisseerd door Joseph L. Mankiewicz
met Elizabeth Taylor, Richard Burton en Rex Harrison

De film vertelt het verhaal van koningin Cleopatra VII van Egypte die haar macht wil stabiliseren door gebruik te maken van de spanningen in het Romeinse Rijk. Caesar bezoekt haar in Egypte, heeft een relatie met haar, en keert terug naar Rome. Ze baart zijn kind en bezoekt Rome om haar plaats aan Caesars zijde te claimen. Hij wordt vermoord voor dit gebeurt. Vervolgens keert ze terug naar Egypte, Marcus Antonius volgt haar en wordt verliefd op haar.

Afgeschrikt door de lange speelduur heb ik mijn hele “filmleven” lang met een boogje om deze film heen gelopen. Dat is achteraf gezien niet terecht. Het is best een goede film, zoals je mag verwachten van regisseur Mankiewicz. Veel meer dan de andere epische films uit die tijd is het een acteursfilm, die Shakespeareaans aandoet, al kan dat komen omdat ik bij Richard Burton vrijwel automatisch steeds aan Shakespeare moet denken. Hoe het ook zij, ik ben onder de indruk geraakt van het acteerwerk van Burton, Harrison en Taylor, ondersteund door gedegen camerawerk, fraaie settings en mooie dameskostuums. Het is een lange zit, maar de film is dat best waard.

Hmf. Die bluray versie van 250 min. is wel een ERG langdradige zit.
Op een gegeven moment heb je de zoveelste interne machtsstrijd, verraderlijke intrige en overdreven spectaculaire entree van Cleo inclusief weldadige decolleté wel gezien.

Niettemin kan ik dit soort immense spektakelstukjes uit die decennia wel waarderen. Burton speelt altijd even manisch maar wat een fijne acteur is Rex Harrison toch en ook leuk bijrolletje van een jonge Martin Landau als Rufio.

avatar van james_cameron
Het uitzitten van dit megalomane spektakel, destijds een gigantische flop, is een hele opgave. Met ruim vier uur speeltijd strekt de lengte van de film zich als een niet te nemen hindernis voor je uit. In korte etappes is het echter goed te doen. Op Blu-ray ziet de meesterlijk gerestaureerde film er in ieder geval puntgaaf uit. Production design en decors zijn werkelijk een lust voor het oog. Qua akteerwerk en plot is de boel helaas vaak aan de statische kant. Vooral de eerste helft is een taaie bedoening, met vrijwel geen aktie en een overdaad aan dialogen. De tweede helft verloopt gelukkig wat vlotter. Qua montage worden er soms rare sprongen gemaakt, niet vreemd wanneer je het problematische productieproces van de film kent, maar zoals gezegd ziet alles er zo mooi en overweldigend uit dat de film toch wel enige waarde (en waardigheid) blijft behouden.

avatar van kissyfur
In één woord: pretentieus. Dat werkt positief uit op sommige aspecten. Groots aangepakt, goed gefilmd, goede muziek, goede acteurs... Maar aan de andere kant wordt teveel Shakespeariaans gedaan, met dramatische sterfscènes en diepe dialogen. Ondanks de lange tijdsduur komt dit toch niet goed uit de verf; en soms zijn de motieven simpelweg ongeloofwaardig. Iets waar Shakespeare zelden last van had.

Daarnaast een beetje jammer dat mevrouw Taylor wat teveel als sexsymbool weggezet wordt met tevaak teveel cleavage en een zoon die nauwelijks in beeld komt om haar aantrekkelijkheid niet te verstoren. Elizabeth zelf speelt in een stijl die begin jaren zestig gewaardeerd werd, maar nu nogal melodramatisch overkomt. Het lijkt wel alsof ze twee standen heeft: onnavolgbaar stoïcijns óf geaffecteerd. Burton speelt een stuk beter, naar mijn mening, maar beide zijn een stuk sterker in "Who's afraid of Virginia Woolf?".

Ondanks deze kritiekpunten sluit ik me aan bij de mensen hierboven die erop wijzen dat Cleopatra zonder problemen wint van andere klassieke sandalenfilms uit die tijd als Ben Hur of Spartacus. Kortom, je moet deze film in zijn tijd zien, als een produkt van de tijdgeest. Als je dat lukt, dan kun je een deel van de beperkingen terzijde schuiven, en zie je de film voor wat hij is: pretentieus, in de goede en slechte betekenis van het woord.

avatar van Sisko
4**** sterren voor deze film; alleen al voor de scene van de intocht van Cleopatra in Rome. Heb de film in 2 delen gezien. Had 'm al jaren in bezit maar het was er nooit van gekomen.
Volgens de extra documentaire is men nog altijd bezig om de film in z'n oorspronkelijke staat van 6 uur te restaureren. Weet iemand wat daar de status van is?
Ik heb mij erg vermaakt, hou dus wel van dit genre. Ik zie liever 26.000 echte figuranten dan computer figuranten. Dit soort films vind ik dan nog altijd superieur aan films als 300, met al het computer geweld.
Nog een aardig historisch feitje wat niet algemeen bekend is en correct in de film is weergegeven is dat Octavianus (latere keizer Augustus), geen groot krijgsman of held was. Bij veldslagen was hij vaak ziek, zwak of misselijk of moest net even de hond uitlaten.

MaartenTuinstra
Een grootse film, uitstekend gecast, echter te lang.

De Romeinse geschiedenis heeft mij altijd erg geïnteresseerd, toch heeft de film mij niet altijd kunnen boeien. Niet gek ook, gezien de lange speelduur. De cast speelt wel goed en de decors zijn een genot om te zien. De moeite waard, zeker voor de liefhebber, maar je moet wel even de tijd hebben.

avatar van TornadoEF5
tonen deze op TV, zaterdagavond 24 maart op CAZ.

Een prachtige film is deze wel, een van de duurste films ooit gemaakt.
Dat men voor deze prent massa's figuranten nodig had ik het pré-computertijdperk was al een huzarenstukje op zich.
Het verhaal is welbekend, maar wordt hier dus vertelt in een ruim 4 uur durende film, misschien voor velen té lang, maar als het waar is dat de oorspronkelijke bedoeling was dat de film 6 uur duurt en hij wellicht nog zou worden uitgebracht in die tijdsduur wil ik hem zeker eens zien, hij heeft me in ieder geval niet verveeld tijdens deze 4 uur dat hij nu duurt.
Topcast natuurlijk ook, met de mooie Elizabeth Taylor als Cleopatra.
Maar leuk om Martin Landau, onlangs overleden, eens te zien als jonge man.
Warm aanbevolen voor wie van een lange film houdt !!

avatar van alexspyforever
Een van de duurste films ooit lees ik en het werd uiteindelijk geen kassucces, een financiële flop zeg maar. Ik had die opgenomen van CAZ (een zender die ik anders nooit bekijk). Vorige week met familieleden bekeken, op 2 avonden want 4 uur (en dan reclame tussendoor om door te spoelen) was toch wat lang. Deel 1 is eigenlijk Cleopatra en Julius Caesar, deel 2 Cleopatra en Marcus Antonius.

De goede punten zijn de acteerprestaties vooral dan van Elizabeth Taylor in de titulaire rol, heel verleidelijk ook (best gewaagd bij momenten voor die tijd) en Rex Harrison als Caesar. Richard Burton als Antonius ging me zeker naar het einde toe toch wat op de zenuwen werken maar wellicht was dat wel de bedoeling voor die rol. Over de setting en kostuums kan ik ook niet anders dan lovend zijn, daarvoor zijn kosten nog moeite gespaard. De intrede van Cleopatra op de sfinx in Rome is fenomenaal.

Wat zijn dan de negatieve punten? Voor een film waarin Romeinen en veroveringen een rol spelen zijn er weinig strijdtaferelen. De film focust zich meer op dialoog. Bij de zoveelste intrige begint de verveling dan toch wel eens toe te slaan ook omdat het een lange film is. En ondanks de lange speelduur lijkt de film er van uit te gaan dat de kijker de hele geschiedenis en personages kent. Er zijn personages die geen introductie krijgen, waar soms over wordt gesproken en niet altijd een uitleg wordt gegeven hoe dat precies in elkaar zit. Ik heb geen Latijn of Grieks gevolgd, maar in de geschiedenislessen hebben we het vrij uitgebreid gehad over Caesar. Dat is ondertussen ook al een jaar of 20 geleden en je kan niet verwachten dat ik eerst een opfrissingscursus ga volgen voor ik deze film bekijk. Leuk om eens gezien te hebben, maar ik snap enigszins wel waarom het geen succes werd. Episch zoals een Quo Vadis, The Ten Commandments of Ben Hur is het niet geworden.

avatar van filip500
Enorm lang(dradig), vele conversaties en weinig actie; daarentegen een must see voor de filmliefhebber door de mooie kostuums, fantastische decors en de duizenden echte figuranten.

avatar van joolstein
De beweringen van sommige stukjes, dat deze film een flop zal zijn geweest kloppen niet. Het was in 1963 de film die de meeste bezoekers had en dus flink wat geld binnen gehaald. Wel overschreed de film het budget in overtreffende trap, wat bijna het eind betekende voor studio 20th Century Fox. Hierdoor is er dus uiteindelijk niet heel veel geld aan de film verdiend. Rekening houdend met inflatie moet dit dan ook één van de duurste films ooit zijn geweest. Daarnaast werd Cleopatra ook genomineerd voor negen Academy Awards waarvan het er vier won en werd de film genomineerd voor vier Golden Globes, al werden deze niet verzilverd. De film was dus redelijk succesvol.

De megaproductie Cleopatra ging ook de geschiedenis in met zaken die niets met de film te maken hadden. Op de set kregen de getrouwde Liz Taylor en Richard Burton een verhouding, met een enorm schandaal als gevolg. Taylor werd erg ziek tijdens de eerste opnamedagen en moest met spoed in het ziekenhuis worden opgenomen. ( een tracheotomie, het litteken is te zien in de film) Om te herstellen was het Engelse klimaat niet geschikt. daarom werden de opnames regelmatig stilgelegd. Na pas 6 maanden werd er besloten de opnames te verplaatsen van Engeland naar Italië. Elizabeth Taylor kreeg voor haar rol 1 miljoen dollar, (toen het hoogste ooit betaald) maar door de vertragingen in de productie liep dit zelfs op naar 7 miljoen dollar. Door het ontstane uitstel had ook regisseur Rouben Mamoulian afgehaakt. Waarna regisseur Joseph L. Mankiewicz het stokje over nam. Deze is zelf ook nog even ontslagen geweest. En is er nog het feit dat Mankiewicz er oorspronkelijk twee films van drie uur van wilden maken. Hij wilde daarmee genoeg tijd gebruiken om de relaties tussen Cleopatra (Taylor), Caesar (Harrison) en Marcus Antonius (Burton) in beeld te brengen, maar de studio vond dit te riskant en er moest twee uur weg worden gesneden.

De productie kampte dus nogal met problemen maar ‘Cleopatra’ is zeer indrukwekkend, en dan vooral visueel: met groots opgezette massascènes, spektakel en Taylor in al haar voluptueuze schoonheid als het stralende middelpunt. Het is een pure, “old school” Hollywood productie, met schitterende gigantische decors, duizenden figuranten, vele kostuums als geeft blijk van de grote klasse van de oude cinema. Taylor is de onbetwiste ster van de film met een record (lang niet gebroken) van 65 verschillende outfits en haar bedekte naaktheid (dat ging zeker voor die tijd nog behoorlijk ver) weet ze een prachtige en veelzijdige Cleopatra neer te zetten. Acteur Roddy McDowall is de andere die opvalt in zijn sterke rol als de konkelende Octavianus. Hij redt de tweede helft van de film want die is minder boeiend en maar genietbaar.

De film is met zijn lange speelduur, de grootste opzet, sobere voice-over en muzikale stukken, inclusief tekstkaarten met “ouverture” en “intermission” een film uit een Hollywood wat (helaas) niet meer bestaat. Al zijn er in de film wel klassieke scenes! Zo is de entree van Cleopatra in Rome, die op een rollende sfinx met troon die wordt voortgetrokken door slaven, een klassieker uit de filmgeschiedenis. Een echte klassieker is het niet geworden want daar schiet het als geheel toch wat tekort. Maar desondanks blijft het een prachtig aangeklede film met ras-acteurs en een pakkend (niet altijd op juiste feiten) historisch verhaal.