Cleopatra (1963)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Zwitserland
Drama / Historisch
192 minuten / 243 minuten (roadshow-versie) / 251 minuten (blu-ray)

geregisseerd door Joseph L. Mankiewicz
met Elizabeth Taylor, Richard Burton en Rex Harrison

De film vertelt het verhaal van koningin Cleopatra VII van Egypte die haar macht wil stabiliseren door gebruik te maken van de spanningen in het Romeinse Rijk. Caesar bezoekt haar in Egypte, heeft een relatie met haar, en keert terug naar Rome. Ze baart zijn kind en bezoekt Rome om haar plaats aan Caesars zijde te claimen. Hij wordt vermoord voor dit gebeurt. Vervolgens keert ze terug naar Egypte, Marcus Antonius volgt haar en wordt verliefd op haar.

Afgeschrikt door de lange speelduur heb ik mijn hele “filmleven” lang met een boogje om deze film heen gelopen. Dat is achteraf gezien niet terecht. Het is best een goede film, zoals je mag verwachten van regisseur Mankiewicz. Veel meer dan de andere epische films uit die tijd is het een acteursfilm, die Shakespeareaans aandoet, al kan dat komen omdat ik bij Richard Burton vrijwel automatisch steeds aan Shakespeare moet denken. Hoe het ook zij, ik ben onder de indruk geraakt van het acteerwerk van Burton, Harrison en Taylor, ondersteund door gedegen camerawerk, fraaie settings en mooie dameskostuums. Het is een lange zit, maar de film is dat best waard.

Hmf. Die bluray versie van 250 min. is wel een ERG langdradige zit.
Op een gegeven moment heb je de zoveelste interne machtsstrijd, verraderlijke intrige en overdreven spectaculaire entree van Cleo inclusief weldadige decolleté wel gezien.

Niettemin kan ik dit soort immense spektakelstukjes uit die decennia wel waarderen. Burton speelt altijd even manisch maar wat een fijne acteur is Rex Harrison toch en ook leuk bijrolletje van een jonge Martin Landau als Rufio.

avatar van james_cameron
Het uitzitten van dit megalomane spektakel, destijds een gigantische flop, is een hele opgave. Met ruim vier uur speeltijd strekt de lengte van de film zich als een niet te nemen hindernis voor je uit. In korte etappes is het echter goed te doen. Op Blu-ray ziet de meesterlijk gerestaureerde film er in ieder geval puntgaaf uit. Production design en decors zijn werkelijk een lust voor het oog. Qua akteerwerk en plot is de boel helaas vaak aan de statische kant. Vooral de eerste helft is een taaie bedoening, met vrijwel geen aktie en een overdaad aan dialogen. De tweede helft verloopt gelukkig wat vlotter. Qua montage worden er soms rare sprongen gemaakt, niet vreemd wanneer je het problematische productieproces van de film kent, maar zoals gezegd ziet alles er zo mooi en overweldigend uit dat de film toch wel enige waarde (en waardigheid) blijft behouden.

avatar van kissyfur
In één woord: pretentieus. Dat werkt positief uit op sommige aspecten. Groots aangepakt, goed gefilmd, goede muziek, goede acteurs... Maar aan de andere kant wordt teveel Shakespeariaans gedaan, met dramatische sterfscènes en diepe dialogen. Ondanks de lange tijdsduur komt dit toch niet goed uit de verf; en soms zijn de motieven simpelweg ongeloofwaardig. Iets waar Shakespeare zelden last van had.

Daarnaast een beetje jammer dat mevrouw Taylor wat teveel als sexsymbool weggezet wordt met tevaak teveel cleavage en een zoon die nauwelijks in beeld komt om haar aantrekkelijkheid niet te verstoren. Elizabeth zelf speelt in een stijl die begin jaren zestig gewaardeerd werd, maar nu nogal melodramatisch overkomt. Het lijkt wel alsof ze twee standen heeft: onnavolgbaar stoïcijns óf geaffecteerd. Burton speelt een stuk beter, naar mijn mening, maar beide zijn een stuk sterker in "Who's afraid of Virginia Woolf?".

Ondanks deze kritiekpunten sluit ik me aan bij de mensen hierboven die erop wijzen dat Cleopatra zonder problemen wint van andere klassieke sandalenfilms uit die tijd als Ben Hur of Spartacus. Kortom, je moet deze film in zijn tijd zien, als een produkt van de tijdgeest. Als je dat lukt, dan kun je een deel van de beperkingen terzijde schuiven, en zie je de film voor wat hij is: pretentieus, in de goede en slechte betekenis van het woord.

avatar van Sisko
4**** sterren voor deze film; alleen al voor de scene van de intocht van Cleopatra in Rome. Heb de film in 2 delen gezien. Had 'm al jaren in bezit maar het was er nooit van gekomen.
Volgens de extra documentaire is men nog altijd bezig om de film in z'n oorspronkelijke staat van 6 uur te restaureren. Weet iemand wat daar de status van is?
Ik heb mij erg vermaakt, hou dus wel van dit genre. Ik zie liever 26.000 echte figuranten dan computer figuranten. Dit soort films vind ik dan nog altijd superieur aan films als 300, met al het computer geweld.
Nog een aardig historisch feitje wat niet algemeen bekend is en correct in de film is weergegeven is dat Octavianus (latere keizer Augustus), geen groot krijgsman of held was. Bij veldslagen was hij vaak ziek, zwak of misselijk of moest net even de hond uitlaten.

MaartenTuinstra
Een grootse film, uitstekend gecast, echter te lang.

De Romeinse geschiedenis heeft mij altijd erg geïnteresseerd, toch heeft de film mij niet altijd kunnen boeien. Niet gek ook, gezien de lange speelduur. De cast speelt wel goed en de decors zijn een genot om te zien. De moeite waard, zeker voor de liefhebber, maar je moet wel even de tijd hebben.