menu

Cat on a Hot Tin Roof (1958)

Alternatieve titel: Kat op een Heet Zinken Dak

mijn stem
3,69 (368)
368 stemmen

Verenigde Staten
Drama
108 minuten

geregisseerd door Richard Brooks
met Elizabeth Taylor, Paul Newman en Burl Ives

Zij is erg kattig en kinderloos en hij is een drinker. Veel geld van Big Daddy's erfenis zullen ze dus wel niet krijgen, hoewel Big Daddy veel om haar geeft en niet om dat andere stel met die monsters van kinderen. Big Daddy probeert de relatie met zijn zoon (haar man) te verbeteren.

TRAILER

https://www.youtube.com/watch?v=rDk0JtQHc0A

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
Driello
Tegen gevallen. Als beginnend liefhebber van 'klassiekers' had ik wellicht te hoge verwachtingen van deze film, verwachtingen die bij lange na niet zijn waar gemaakt.

Het ligt met name aan het theatrale en het acteerwerk. Theatraal, daar heb ik geen moeite mee, kan ik soms zelfs waarderen. Hier wordt het echter tot zo'n punt gevoerd, dat het me allemaal te veel werd. Dan die kinderen en hun moeder. Natuurlijk moeten die een bepaalde irritatiegrens opzoeken, maar die werd wat mij betreft in zo'n hoge mate overschreden, dat het me zelfs de film deed tegenstaan. Hetzelfde geldt voor het overdreven heftige en langdurige vast houden aan de onwaarheid van 'big mama'. Het ging gewoon te ver en werd volstrekt ongeloofwaardig. Ofwel had dat personage drugs genomen ofwel had ze een hersen-afqwijking. Anders kan ik haar extreem los leven van de realiteit niet uitleggen. En dan dat 'big daddy'. Hoe vaak kun je zo'n duffe tekst eruit gooien? Wel, in deze film gebeurt dat in elke scene erg vaak. Wederom akelige irritatie.

Acteerwerk. Newman vond ik hier goed. Redelijk realistisch en geloofwaardig. Voor Ivens geldt hetzelfde. Ook Taylor kwam redelijk goed uit de verf, al vind ik haar als kreng in bijvoorbeeld 'Who's afraid......' veel beter. Ik denk dat ze als koele bitch gewoon beter tot haar recht komt.
Ik miste de sterke chemie tussen Taylor en Newman, die van 'Who's afraid....' zo'n topper maakte. Daar waren elke blik, elke dialoog raak. Hier had ik soms het gevoel dat de beide ongelukkig echtelieden een beetje langs elkaar heen acteerden.

De geloofwaardigheid was nu en dan ver te zoeken. Hoe lang hou je het vol om quasi opgewekt te blijven als je man zo rot tegen je doet? Dat geldt voor zowel maggie als die suffe moeder. Ook acht ik het uitgesloten dat een dokter de waarheid over iemands conditie niet verteld, zeker als die zo kritiek is. De uiteindelijke 'plot' tussen Maggie en Brick vond ik ook wat uit de lucht vallen (opeens is hij wel weer in love)

Wat was dan wel goed? Wel, veel van de dialogen vond ik sterk. Voorbeelden zijn delen van de dialogen tussen Maggie en Brick en die in de kelder. Ook vond ik het verhaal zelf goed. Het is verzorgd opgebouwd en verteld (waarbinnen het acteren dan af en toe werkelijk 'too much' werd).

Nee, een topper is het voor mij niet. Een 2,5*

avatar van BBarbie
4,0
Een echte klassieker van Tennessee Williams over gespannen relaties door achterdocht, koppigheid, hebzucht, leugens, liefde; eigenlijk alle eigenschappen, die mensen mooi en lelijk maken.
Erg fraai verfilmd met prachtige rollen van Burl Ives, Paul Newman en de onweerstaanbare Elizabeth Taylor, die als een magneet alle aandacht moeiteloos naar zich toetrekt. Heel mooi drama, waaraan nauwelijks af te zien is dat de film meer dan een halve eeuw oud is.

4,0
Zo! Wat een sterke acteerprestaties worden hier in deze film neergezet. Het is goed te zien dat deze film gebaseerd is op een toneelstuk, weinig locaties en veel dialogen, maar ik vond nergens dat ik iets mistte.
De eerste film die ik zie met Elizabeth Taylor. Het heeft me altijd weerhouden omdat ze me zo over de top leek. Maar zij zet hier een hele goede prestatie neer, en wat was ze toentertijd een prachtige vrouw. Er komt echt iemand binnen als zij speelt! Paul Newman ken ik van zijn latere films, hier is hij nog een broekie maar hij zet hier een mooie rol neer. Als laatste wil ik Burl Ives nog benoemen die hier zeker niet onder doet voor de twee grote sterren.

4*

avatar van missl
3,5
Film heeft de tijd nodig om op gang te komen maar is dan een goed drama.

avatar van wendyvortex
5,0
Herziening nummer zoveel (4x? 5x?).
En de eerste keer na het overlijden van zowel Paul Newman en Elizabeth Taylor.
Tennessee Williams-stuk en dat levert geweldige filmstof.
Iedereen haat elkaar zo'n beetje, iedereen liegt en het is een broeierige dag in het zuiden met een flinke kans op stevige onweersbui.
Voorzichtige homo-ondertonen bij Paul Newman en een prachtige rol van Burl Ives als Big Daddy.
En dan nog die gruwelijke nekloze kinderen voortgekomen uit nog afgrijselijker ouders.
Meesterwerk!

avatar van beavis
4,0
Erg aangename film. Wel het type setting en acteren dat je alleen op toneel en in films ziet, maar binnen die kaders is het ongelofelijk sterk geschreven en de acteurs doen het ook stuk voor stuk erg goed. Elizabeth Taylor springt daar zelfs nog bovenuit... maar misschien is haar rol ook de minst eenzijdige van het ensemble De andere schoonzus is ontzettend grappig met haar valse opmerkingen en grappige hoofd. Heerlijk goed getimede donderslagen ook, ik houd wel van dit soort cinema; old school klasse.

avatar van Roger Thornhill
4,5
Naar aanleiding van Elia Kazans verfilming van A streetcar named Desire (beste mannelijke èn vrouwelijke hoofdrollen ooit, vond ik tóén althans) ben ik ooit een groot bewonderaar van Tennessee Williams geworden. Ik heb nog steeds zo'n beetje alles van hem in de kast staan, maar ik lees het eigenlijk nooit meer, want al die sexuele repressie, ghosts in the cupboard en Zuidelijke accenten heb ik onderhand wel een beetje gehad (ook al doordat zoveel moderne horrorfilms daar ook vrijelijk uit putten voor hun gothic horror cast : moordzuchtige kannibalistische redneck hillbillies enz.). Vandaar dat ik het bekijken van deze film lange tijd voor me uit heb geschoven.
        Nu dan toch maar gedaan, en dan zie je opeens wat er gebeurt wanneer de rollen worden ingevuld door goede acteurs zodat toneelpersonages worden vervangen door mensen van vlees en bloed – tja, dat doet me toch wel wat. Indrukwekkend, vooral van Newman en Taylor natuurlijk, maar ook Burl Ives als Big Daddy. Toevallig heb ik een half jaar geleden The big country ontdekt, de film uit hetzelfde jaar waarvoor hij een Oscar voor de beste bijrol kreeg, en dat deed me denken aan Kevin Spacey: toen die in 1995 de Oscar voor The usual suspects kreeg hebben de mensen die op hem stemden misschien ook wel gedacht aan zijn rol als John Doe in Seven uit hetzelfde jaar, hetgeen hem misschien nèt een beetje extra goodwill (en stemmen) voor die Oscar opleverde. Zo ook deze rol van Burl Ives: voor The big country had hij zijn Oscar al meer dan genoeg verdiend, maar deze geweldige rol in Cat on a hot tin roof zal zijn kansen zéker geen kwaad hebben gedaan. En om op de film zelf terug te komen: ijzersterk, met de scènes tussen Brick en Big Daddy in de kelder als hoogtepunten.

avatar van HarmJanStegenga
4,0
'Cat on a Hot Tin Roof' blinkt uit op verschillende vlakken. Ik hou van films die zich op één locatie afspelen en waar het vooral de acteurs zijn die de show moeten stelen. Dat doen ze in deze prent dan ook.

Fantastische rollen van Taylor en Newman, maar vooral van Burl Ives. De mix tussen humor en drama werkt vooral na zijn intrede uitstekend, met z'n knorrige, harde opmerkingen steeds. Verder is dit geheel zeer sterk geschreven. Interessant vanaf het begin, met klasse dialogen en langzaam naar verschillende hoogtepunten toewerkend. Schoonzus Mae doet het op een strontvervelende manier ook goed.

Had gehoopt dat Taylor haar wel even goed raak zou meppen op een gegeven moment. Maar dat gebeurde helaas net niet. Heb me goed vermaakt met dit familiedrama. Intrigerend van begin tot eind.

avatar van thunderbold
4,5
Heerlijke dialoogfilm met prachtige karakters. Newman en Taylor zijn als echtpaar goed opdreef, maar mijns inzien steelt Burl Ives als de zeer rijke bezitter van een enorme katoenplantage de show.
Hij speelt een nononsens type bij uitstek die vooral het vrouwelijk gekakel tacktloos de mond snoert.

avatar van Roger Thornhill
4,5
HarmJanStegenga schreef:
Schoonzus Mae doet het op een strontvervelende manier ook goed.
Dat is inderdaad zo ja, een mooi voorbeeld van hoe ik me niet kan voorstellen dat de actrice zèlf een aardig iemand is als ze zó'n personage zó overtuigend kan neerzetten. (Ja, ik wéét natuurlijk wel dat... maar toch...)

avatar van stefan dias
4,0
Knetterende dialogen met een werkelijk onweerstaanbare Newman. Taylor doet het prima als kat die zich niet van het dak laat verjagen en Ives is goed als altijd. Ben toch een beetje teleurgesteld in het verzoenende einde want in de eerste helft van de film is er toch duidelijk veel meer aan de hand. Ook de broer mag alleen een beetje voor lul staan. Diens vrouw is ook niet de meest genuanceerde rol ooit geschreven. Anderzijds bestaan ze wel degelijk, dit soort hebberige wezens, dus dat was wel eens leuk hoe ze het hier het deksel op haar lelijke neus kreeg… Daarnaast zijn er inderdaad duidelijk homoseksuele verwijzingen naar Skipper, waar toch niet heel veel mee gedaan werd… Fantastische film, die nóg beter had kunnen zijn…

avatar van W.V.
3,0
Een film waarin de dialogen centraal staan en moet gezegd worden dat Newman en Ives hun mannetje staan, Taylor was misschien meer gebaat geweest als Burton haar tegenspeler was geweest want zij sneeuwt een beetje onder in het geweld van Newman en Ives. Heb de film een paar maanden geleden weer eens gezien en betrapte mij er zelf op dat ik niet meer zo geboeid was als bij eerdere kijkbeurten, daarom maar een drie gegeven, misschien moet ik de film nog een keer zien.

avatar van clubsport
3,5
Ik vond de film zeker het kijken waard , ik kan zeker wel genieten van een film met goed uitgewerkte dialogen en prima acteerwerk .
En dat was hier allemaal prima verzorgd .

avatar van John Milton
4,0
Cat on a hot tin roof.

Echt zo'n titel die je als lijstjes lezende filmliefhebber al jaren kent, maar misschien nog niet gezien hebt. Dat gold in ieder geval voor mij, tot vanmorgen. Al die jaren had ik ook geen idee waarover het ging, de titel geeft nauwelijks een indicatie.

Paul Newman speelt de alcoholistische, geblesseerd geraakte ex-footbalheld, die zijn verdriet en verbitterdheid over hoe zijn leven gegaan is probeert te verdrinken, terwijl hij alle toenaderingspogingen van zijn mooie vrouw (Elizabeth Taylor) wegwuift. Het is de dag waarop de pater familias, Big Daddy, 65 wordt na zojuist gezond te zijn verklaard na medisch onderzoek, al blijkt dit al snel niet helemaal te kloppen. De spanningen lopen door dit alles hoog op.

Deze bewerking van Tennesse Williams toneelstuk is niet bang om de vinger op zere plekken te leggen, het gaat er in de felle dialogen soms hard aan toe. Het is jammer dat onder de Hay's Code het randje van de homoseksuele subtext geminimaliseerd is, dat had de film net dat beetje extra gegeven wat de spanningsboog tussen Brick en Maggie betreft. Newman en Taylor zijn voortreffelijk, maar ook Burl Ives maakt (met name in de latere scènes) indruk. Van Taylor moet ik snel A Place in the Sun en Giant maar eens kijken. Ik vond haar in Who's Afraid of Virginia Woolf? ook al erg goed.

Schurkt tegen de 9 aan voor mij... herziening zal de doorslag moeten geven.

4.2*

P.s. wat was Taylor beeldschoon en wat waren die kinderen en hun moeder irritant.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:00 uur

geplaatst: vandaag om 02:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.