The Naked Jungle (1954)

Avontuur / Drama

geregisseerd door Byron Haskin
met Charlton Heston, Eleanor Parker en Abraham Sofaer

Het is 1901. De attractieve en ontwikkelde 25-jarige Joanna Selby uit New Orleans arriveert in de Zuid-Amerikaanse jungle om zich bij haar tweede echtgenoot, de fortuinlijke cacaoplantagehouder Christopher Leiningen, te voegen. Met hem is Joanna door bemiddeling van zijn broer bij volmacht getrouwd. Hun beider karakters botsen echter onmiddellijk en wanneer Christopher van haar verneemt dat ze al een keer getrouwd is geweest, wil hij Joanna terugsturen. Maar het bericht van de plaatselijke commissaris dat er allesverwoestende mierenkolonies op komst zijn gooit roet in het eten.

avatar van Mister_Movie
Een film zo oud als de straat, maar el eentje die me na 15 jaar nog bijgebleven is. De colonnes mieren zijn indrukwekkend ! Deze film had ik graag nog eens opnieuw gezien, maar allicht in geen enkele videotheek meer te vinden.

Mister_Movie schreef:

Hij is uitgebracht op dvd en ik ga hem straks even kijken

mooie indrukwekkende film echt de moeite waard om te kijken.

avatar van Dogie_Hogan
Wat meteen opvalt in deze 4:3 Technicolor film is de mooie Eleanor Parker (31). Ze spat van het scherm!
De film lijkt gemaakt om haar te laten stralen en ze acteert weer voortreffelijk. Ze vertokt Joanne Selby, die 25 moet zijn, maar komt wel ouder over.
We zien ook vanaf het begin een hier nog vrij magere William Conrad (33) als de lokale commissaris in een bijrol.
In 1948 was Conrad nog Leiningen in het radio-hoorspel "Leiningen vs. the Ants" van Carl Stephenson trouwens.
Ook Charlton Heston ziet er nog vrij jong uit, hij zal 30 zijn geweest toen deze film gedraaid werd (1953). Hij komt wat onzeker over, maar speelt zijn rol als stugge echtgenoot verder prima.
De rest van de cast, overwegend in kleine bijrollen, zijn onbekende acteurs.

Opnames zijn zowel op locatie als in studio (jammer, waarom?) en die overgangen zijn helaas goed te zien en te horen. Jungle nagebouwd in een studio komt toch raar over, maar helaas toen gebruikelijk in Hollywood. De beelden van de Marabunta mieren zijn echter indrukwekkend, zo niet huiveringwekkend.
IMDb #6,5/10.

avatar van Boneka
Deze film is mij al die jaren ook nog steeds bijgebleven. Maar nergens meer te verkrijgen. Gek dat zo'n film bij blijft hangen. Zo kan ik me nog goed herinneren dat de wachter in slaap sukkelde met alle gevolgen van dien. Helaas niet op dvd of blu ray. Wist trouwens niet dat ie al zo oud was.

De film kwam op tv met de titel Marabunta.

avatar van Dogie_Hogan
Sedert 25 juni 2013 verkrijgbaar op DVD (Warner Archive, regiovrij).

Dick2008
Ik vond hem vroeger al matig en bij herkijken niet veel anders. Hoewel Heston en Parker wel goed spelen is het verhaal maar mager en erg gewichtig neergezet. En het lijkt me een combinatie tussen een romantisch drama dat zich afspeelt in Zuid-Amerika, en van dit soort avonturenfilms zijn er heel wat gemaakt en een sf-film, waar dieren een plaag vormen. Hiervan zijn ook veel gemaakt, en The Birds van Hitchcock is misschien nog wel één van de bekendste.
Wel mooi gemaakt in kleur. Het begin deed me wat aan The African Queen denken. Maar het eerste uur is traag. Het laatste halfuur pas komen de mieren aan bod. Dat is op zich goed gemaakt en er zijn echte beelden gebruikt van mieren, zo staat te lezen bij IMDb.
Alleen wat er in de plotbeschrijving staat dat is het hoofdzakelijk. Er komen nog wat inlandse problemen aan de orde. Maar erg spannend vond ik hem eerlijk gezegd toch niet. 3.0

Dit ouderwetse avonturen (man tegen de natuur) karakter-liefdesmelodrama ( in de jungle) dat zich afspeelde op een Zuid-Amerikaanse plantage, aanvang van de twintigste eeuw. Het vernuft en de wil om te overleven van de mens werden geplaatst tegen de niet te stoppen kracht van de natuur. Er was sprake van enige seksuele symboliek en de productie was gedraaid in weelderige kleuren. Bij de cast was Charlton Heston de absolute uitblinker.