Trapeze (1956)

geregisseerd door Carol Reed
met Burt Lancaster, Tony Curtis en Gina Lollobrigida

Mike Ribble was ooit een groot trapeze-artiest, en de enige die ooit een driewaartse salto wist te maken, totdat hij een ongeluk kreeg. Tino voegt zich bij het circus, en weet Mike over te halen om hem de driewaartse salto te leren. Lola, een acrobate, hoort dit en wil meedoen met de act.

avatar van Dogie_Hogan
Was vanmiddag op BBC2, 14.u.: aardige film voor een regenachtige middag, om 1x te zien. Veel trapeze-acts, die door stuntdubbels zijn uitgevoerd. De overgangen naar de acteurs "op de grond" valt te veel op.
Heeft Tony Curtiss nog een cameo in die andere film met Burt Lancaster (CRISS CROSS), hier acteert Curtiss volledig mee.
De kleuren zijn nogal vet. ("muddy"). Overall: een 2.5* (IMDB 5*)

staat ook boven de film poster en bij televisie

neo (crew)
Ach goed bedoeld, ook al wat laat.

Aardige film over een driehoeksverhouding in de circus industrie, waar altijd Strauss zijn Blue Danaba schittert als de trapeze-artiesten rondvliegen. Lancaster speelt zijn vorige carriere nu echt opnieuw in een film, waar hij anders tussendoor wat hopt en springt in menig avonturenfilm. Curtis en Lollobrigida hadden wel een stuntdubbel. 3 sterren

avatar van boerenpummel
Een weinig verheffend filmpje van een grote regisseur. Lancaster en Curtis doen het best leuk en Lollo en Katy Jurado zien er zeer mooi uit, dit kan echter niet verhullen dat het verhaaltje wel erg weinig om het lijf heeft en daarbovenop ook nog eens ongeloofwaardig is.

avatar van Brix
Hoe vaak heb ik deze film nu al gezien?
Een voorzichtige schatting...ergens tussen de dertig en veertig keer..., in de bioscoop, op TV, video-en recenter, op dvd.
Door de aankoop van de dvd, in supergoede beeldkwaliteit(mét Nederlandse subs) nóg maar een keer, en dat zal niet de laatste zijn ook.
Wat boeit mij hieraan nu zozeer ?
Op de eerste plaats de sfeer, die is geweldig.
Ik moet erbij vertellen, dat ik het circusgebouw Cirque d'Hiver-Bouglione, in Parijs, diverse keren bezocht en ook een kijkje achter de coulissen en in de artiestencafé's-en pensions genomen heb.
Ook had ik daar interessante gesprekken met de artiesten, medewerkers en directie(Bouglione)
Ik heb dus a.h.w. de sfeer, die daaromheen hangt en goed getroffen is in de film, opgesnoven, waardoor hij een extra dimensie krijgt bij het bekijken.

Bovendien ben ik zelf jarenlang werkzaam geweest in de circuswereld.
En ook dat verleent een meerwaarde aan de film voor mij persoonlijk.
Maar tevens zorgt het voor een 'inside'-kijk op het verhaal.

Zoals in vrijwel alle circus-films die ik ooit zag-(en dat zijn er vele) worden ook hier weer allerlei onwaarschijnlijkheden opgevoerd.
Het wemelt er a.h.w. zelfs van.
Dat doet helaas afbreuk aan het geheel, zeker voor circus-kenners.
Het zou te ver voeren om e.e.a. hier aan te halen.
Laat ik het liever hebben over de pluspunten van deze film, want als die er niet zouden zijn, dan zou ik de film uiteraard niet zo dikwijls bekeken hebben.

Buiten de reeds genoemde sfeer, die een hoofdrol speelt, zijn het Lancaster en Curtis die aan elkaar gewaagd zijn en een zeer sterk team vormen.
Ze komen tot uitstekende acteerprestaties, die nog eens extra geloofwaardigheid krijgen door Lancaster's eigen circus-verleden.
Gina Lollobrigida is niet alleen een lust voor het oog, maar speelt haar rol van (mooie) intrigante perfect.
En Katy Jurado kan bij mij ook nooit kwaad doen.

Misschien geen film voor iedereen, dat begrijp ik.
Maar voor mij, door de sfeer en de sterke, uitstekend gekozen acteurs/actrice's, toch vier sterren waard.

Het oorspronkelijke verhaal 'Trapeze,the killing frost', van Max Catto, is overigens héél wat sterker en veelzijdiger dan het filmscenario.

aerts007
Nog steeds de moeite om te bekijken,met de eeuwige sympathieke
Lancaster en bloedmooie Gina Lollobrigida.

avatar van Dogie_Hogan
Brrr... nu komt naast WB MGM ook al met (dure) DVD-R's.

avatar van Brix
Ik vraag mij af waarom ze dat doen trouwens.
Van deze film was er al een uitstekende DVD (met NL subs)

avatar van Betamax
Ik ben gek op dit soort films.
Maar zo gek dat ik hem 30 of 40 keer ga zien nou ook weer niet.
Die Burt Lancaster kan aardig slingeren trouwens.
Prima geacteerd en mooie circus-beelden.

@Betamax:

Haha, kan me indenken dat niet iedereen die film zo vaak wil zien als ikzelf.
Maar ik heb er dan ook iets bijzonders mee.
Gegarandeerd komt de DVD (nu ook hier te koop, voor weinig geld) weer een keer, traditiegetrouw, in mijn speler terecht dit jaar.

En Lancaster, ja...als voormalig circusartiest kon hij er wel wat van.
Het verbaasde mij wel dat zijn ex-circuspartner Nick Cravat geen rol had in de film.
In het circus werkten beiden als trapezewerkers onder de naam 'Lang & Cravat' destijds.

Het circusgebouw waarin de film opgenomen werd staat overigens nog altijd in Parijs, en is ook nog steeds eigendom van de familie Bouglione (zoals ook in de film)
Bouglione was dus geen fictieve naam.

avatar van movie acteurs
Klassieke maar vooral stijlvolle film uit de jaren 50. De film moet het meest hebben van de cast, schitterende kostuums, sets/decors. Het circus en de straten van Paris zien er mooi uit. Gina Lollobrigida is een van mijn favoriete actrices dus haar vond ik sowieso geweldig . Vond de ruzie tussen Mike en Tino toch een klein tikkeltje overdreven naar voren komen. Maar goed, voor de rest is het een zeer goede film en daarnaast een van de klassiekers uit de jaren "50" periode. 4,0.

avatar van Noodless
Prachtige decors en kostuums en natuurlijk de overweldigende looks van Gina Lollobrigida
Daarbij de goede rollen van Lancaster en Curtis. Ook de trapeze-handelingen met de bijhorende muziek zijn mooi om te zien. 7/10

Aardig verhaal over een driehoeksverhouding verpakt als een spectaculair circusact.
Voor Burt Lancaster moet dit vertrouwd terrein geweest zijn, omdat hij in de jaren '30 als acrobaat in een circus gewerkt heeft. De stralende Gina Lollobrigida hoeft het deze keer niet alleen van haar good looks te hebben, want haar acteren in deze film is alleszins acceptabel. Dat geldt trouwens ook voor "der Dritte im Bunde" Tony Curtis.
Al met al geen topfilm, maar best aangenaam om naar te kijken.

Deze enigszins voortslepende soapopera is een mix van kitsch, cliché's, stunts en speelruimte, die het verhaal verteld van een bekende, voorspelbare, romantische driehoeksverhouding, welke interessanter had kunnen zijn als het homoseksuele thema uit het boek gevolgd was en niet compleet was weggemoffeld. De film was een enorm commercieel succes. Opmerkelijk feit: Burt Lancaster was vroeger zelf circusartiest