• 8.222.771 stemmen

Genre: Drama

Geregisseerd door: Frank Capra

Met onder meer: Barbara Stanwyck, David Manners en Sam Hardy

Over The Miracle Woman

"Romance of a glorious girl who betrayed her faith-but could not deceive her love!"

Nadat de vader van Florence Fallon (Barbara Stanwyck) wordt ontslagen uit dienst van de kerk waar hij vele jaren predikte, geeft zij verbitterd haar geloof op. Zij sluit zich aan bij Bob Hornsby (Sam Hardy), een bedrieger die voor geld mensen geneest door middel van wonderen. Ingehuurde 'zieke' mensen worden zogenaamd genezen, waarmee het geld uit de zakken van de écht zieke toeschouwers wordt geklopt. Door het geloof en vertrouwen van een blinde man die zij leert kennen, herwint zij echter haar geloof in God en medemens.

image

Florence Fallon

John Carson

Bob Hornsby

Mrs. Higgins

Bill Welford

Supportive Parishioner (onvermeld)

Man in Audience (onvermeld)

avatar van serge

serge

interessante/goeie film van capra... niet direct een meesterwerk. de mooie romantische portretfotografie (met de bekende regen op de achtergrond en een beetje wazig) is hier reeds aanwezig.

avatar van Dutchfan

Dutchfan

Aardige Capra-film.David Manners is geweldig als de blinde man.

Maar ik moet zeggen,dat er veel meer van dit verhaal gemaakt had kunnen worden.

"Elmer gantry",een zelfde soort film als deze,die in de jaren 50 werd gemaakt,boeit meer.

Als fan van Barbara Stanwyck ook hier weer niet teleurgesteld, maar het is zeker niet de beste van Capra. Na een intrigerend begin over de rol van religie in de samenleving verwatert de film uiteindelijk toch naar een te melodramatische romance.

Grootste probleem is dat ik David Manners ronduit creepy vindt met zijn buikspreekpop en me geen moment kan voorstellen dat Stanwyck voor zo'n engerd zou vallen.

avatar van FisherKing

FisherKing

Buikspreekpop ??

Laat maar zitten dan

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Sterk eerste deel en slotsequentie, maar het deel met Manners is wat gewoontjes en inderdaad - zoals hier al eerder is opgemerkt - soms niet overtuigend. Stanwyck past geweldig in een dergelijke rol, hoe ze in het begin van leer trekt, dat is echt haar ding en je vraagt je af of je écht naar een Capra kijkt. Maar 't is dan ook nog 1931 - toen je alles nog mocht zeggen.

avatar van Zuster Stein

Zuster Stein

De eerste 30 minuten zijn geweldig, helemaal Capra, daarna wordt het minder met romantische gedoe en tot slot moet er natuurlijk ook nog een eind aan gebreid worden. Van Capra's films vind ik het eerste deel meestal het beste, het neerzetten van een conflict dat de macht van de personages vaak te boven gaat. Het liefst zou ik dan een open einde zien.

avatar van mrklm

mrklm

Scherp geschreven film over de dochter van een evangelist die haar familienaam gebruikt om flink wat centjes te verdienen met spectaculaire religieuze optredens waarbij 'zieke' mensen op wonderbaarlijke wijze genezen. In één van haar eerste hoofdrollen maakt Barbara Stanwyck indruk, zowel tijdens haar vurige preken als in de scènes waarin ze gestalte geeft aan haar groeiende gewetenswroeging. De film is een behoorlijk bittere aanval op de manier waarop religie wordt misbruikt om mensen geld af te troggelen, een thema dat onder Hayes-code nooit behandeld zou kunnen worden. Die kritische ondertoon en het onderliggende cynisme maken deze film ook voor een modern publiek de moeite waard, evenals het feit dat Frank Capra (vlak voor zijn definitieve doorbraak) deze film regisseerde.