It Happened One Night (1934)

Romantiek / Komedie

geregisseerd door Frank Capra
met Clark Gable, Claudette Colbert en Walter Connolly

Miljonairsdochter Ellie trouwt tegen de wil in van haar vader Alexander Andrews. Als hij dit te weten komt, laat Alexander het huwelijk onmiddellijk ongeldig verklaren en plaatst hij de weerspannige Ellie onder huisarrest op zijn jacht in Miami. Ellie weet aan haar bewakers te ontsnappen en ze vlucht per bus naar New York. Tijdens de lange busrit leert Ellie de ontslagen journalist Peter Warne kennen, die in haar een goed verhaal ziet en haar daarom tegen de op haar afgestuurde privé-detectives en politie beschermt. Ze worden verliefd op elkaar, maar er komt een kink in de kabel wanneer Peter Ellie verlaat om zijn verhaal te verkopen aan de krant. Ellie denkt, dat Peter haar schuilplaats aan haar vader zal verraden om de $ 10.000 aan vindersloon op te strijken. Ellie besluit dan maar naar het ouderlijke huis terug te keren. Maar was dat een goed besluit?

avatar van AGE-411
Geinige film

Eigenlijk een film die gewoon de hele tijd voort kabbelt zonder dat er eigenlijk iets in gebeurt. De plotomschrijving hierboven beschrijft al 4/5 van de film, en het einde kan u ook al raden.
Heb wel zelden zo oude films gezien, dus in dat opzicht is het wel interessant om eens half Amerika af te reizen.

Wat minder interessant is zijn de personages. Een stinkend rijke dame (zonder moeder blijkbaar) loopt weg van huis en wordt verliefd op een nietsnut zonder job.
Voeg daarnaast nog eens een hoop irritante nevenpersonages (hoteleigenaars, detectives, reizigers op de bus, ...) en je hebt de personages in deze film

Waar moet deze film het dan van hebben? Zeker ook niet vallen alle acteurs. Clark Gable speelt zijn rol overtuigend. Ik zag hem eerder al in Gone With The Wind, en hij is echt geboren voor dit soort rollen.
Claudette Colbert is wat anders. Ze lijkt met moment op een flauw afkooksel van een actrice uit een stomme film. Ze huppelt kwa acteerprestaties dan ook wat vrolijk achter Gable aan zonder hem ooit bij te benen. Triest.

De film moet het vooral van zijn charme hebben, en dat houdt hem goed recht. De combinatie van Gable met de dialogen doet wonderen. Niet dat de dialogen echt hoogstaand zijn, ze zijn gewoon 'amusable'. Ze vervelen niet en zijn best wel geinig.

AGE-411 schreef:
Dus geen origineel script? Zeker niet. Niets dat echt vernieuwend of speciaal is. [...]

Ook niet voor een film uit 1934?

Hoeveel films van vóór 1934 heb je gezien, als ik vragen mag?
Ik kan je het antwoord al geven: welgeteld 2 stuks, namelijk Metropolis en Nosferatu.
Lekker vergelijk.

Meer dan 2000 jaar literatuur even buiten beschouwing gelaten neem ik aan?

avatar van AGE-411
tsjidde schreef:

Ook niet voor een film uit 1934?

Hoeveel films van vóór 1934 heb je gezien, als ik vragen mag?
Lekker vergelijk.

Hoe weet je dat?

Claudette Colbert deed me qua uiterlijk enorm aan Carice denken.

avatar van wwelover
brookie schreef:
Claudette Colbert deed me qua uiterlijk enorm aan Carice denken.

Inderdaad, daar dacht ik ook aan tijdens de film!

avatar van wwelover
Ik ben een groot liefhebber van 'oude' romantische komedies, maar dit was mijn eerste film van Frank Capra. Maar weet nu al dat ik zo snel mogelijk meer ga kijken van hem. It Happened one night was echt een hele fijne ervaring om te zien. Een 'klein' verhaal, maar wel heel leuk tot het eind, vooral door de twee karakters en de vibe tussen die twee, zelden heb ik een film gezien waarin ik zo genoot van de chemie tussen twee karakters. En natuurlijk de humor, de stugge Clark Gable en de naïeve Claudette Colbert. Die erg goed acteerde beide, vooral de eerste. Moet wel zeggen dat qua uiterlijk ze me deden denken aan Steve Buscemi en Carice van Houten.

avatar van badfans69
Trivia: Dit was de eerste film die de vijf belangrijkste Oscars in de wacht sleepte.

Een van de kroonjuwelen van meester-regisseur Frank Capra. Een geweldige komedie met een op zich simpel verhaaltje, dat aan de hand van Capra meesterlijk in beeld gebracht wordt door de Hollywood-monumenten Clark Gable en de bijzonder getalenteerde en bijzonder lieftallige Claudette Colbert. De scherpe dialogen en de chemie tussen die zijn zonder meer buitengewoon.
Ik heb deze dvd nu zo’n jaar of 5 in mijn bezit en ieder jaar opnieuw tijdens de kerstvakantie trakteer ik mijzelf op een hernieuwde kennismaking met deze film. Ik moet ook wel, want ik geloof niet dat men nog in staat is om een komedie van dit niveau te maken. Geeft niet, want ik geniet hier elke keer weer met volle teugen van.

TMP
Vermakelijke film van Frank Capra. Vooral de busreis van Ellie en Peter Warne is leuk uitgewerkt, met leuke nevenpersonages (waaronder Oscar Shapely, de irritante buspassagier). Het acteerwerk van Gable en Colbert was prima en er was ook duidelijk chemie tussen beide. Naar het einde toe wordt het verhaaltechnisch wel minder interessant en de afloop laat zich wel raden. Toch doet dat niet af aan het feit dat dit een zeer onderhoudende film is.

avatar van mjk87
Leuke film, met een overbekend plot, al kan dat er ook aan liggen dat velen daarna dezelfde bouwstenen zijn gaan gebruiken. Hoe het ook zij, na 80 jaar weet deze dan ook niet te verrassen, al is dat wellicht andermans schuld.

Echt heel grappig wordt deze komedie niet, op één scène na als beide protagonisten echtelieden spelen en hun ruzie spelen voor de rechercheurs, dat was het enige moment dat ik hardop lachen moest. Verder zijn er enkele scènes die iets meer dan een glimlach geven (de liftscène) maar daar blijft het bij. Maar het snel oplepelen alleen van tekst is leuk als gimmick, maar je moet toch wel wat toevoegen als je het zo serieus brengt (zoals Wilder deed in het bijzonder geestige One, Two, Three).

Verder zijn de acteurs prima. Gable is heerlijk met zijn foute snorretje, maar het is vooral Colbert die de show steelt. Haar zie je wel veranderen, en nog geloofwaardig ook. Ze moet dan wel geen huilbuien acteren (dat kan echt niet op die manier), maar verder is ze schattig als ze boos kijkt en teder en oprecht als ze blij wordt. Capra houdt er verder een keurig tempo in met voldoende afwisseling, af en toe mooie plaatjes en een enkele aardige cut. Het is niet heel bijzonder, maar dat zal deels aan de technieken liggen. Overigens viel de lopende band bij autoscènes en in de busscènes me reuze mee, het was niet lelijk onecht maar bewust wat vaag gemaakt waardoor het vaak niet negatief opviel.

Al met al vermakelijk, maar het meesterwerk zie ik er niet in. 4,0*.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Eén van de eerste romantische komedies. Toen was het genre nog leuker dan bij latere films met pakweg Hugh Grant of Julia Roberts. Ik hou wel van het spel van Clark Gable, die mij vooral bijbleef in de film Gone with the wind. En Frank Capra natuurlijk die later nog betere films zou maken als Mr. Smith goes to Washington of It's a wonderful life. It happened one night lijkt op het eerste zicht bandwerk. Een typische Hollywoodfilm uit de jaren '30 met enkele grote sterren, gebaseerd op een boek met de nodige romantiek en humor. Alles werkt en het is vooral een leuke romantische film die boeiend blijft tot het einde. Het mist wel dat uitzonderlijke en epische van andere grote titels uit Hollywood, maar is zeker niet slecht. Terecht ook de grote vijf Oscars gewonnen. Ik wil nog meer zien van Capra.

Een echte klassieker! In deze frisse, sprankelende, charmante en met het nodige tempo vertelde romantische komedie draaide het niet zo zeer om het overvloedige en grappige verhaal, maar meer om het geweldige samenspel van en de voelbare chemie (the battle of sexes) tussen Clark Gable en Claudette Colbert.

N.B. En dan te bedenken dat er nu, zeventig jaar later, waarschijnlijk niemand die in deze productie speelde, nog in leven is.

avatar van erniesam
Een reactie op Dogie. De Hays Code werd op 1 juli 1934 van kracht. Het is waar dat in beginsel er nog geen strenge naleving was, maar gaandeweg werd de druk steeds hoger op studios, want binnen een jaar werden er wel degelijk boetes uitgedeeld. Er is een duidelijk verschil tussen Amerikaanse films van voor 1934 en daarna. Gekuister, gescheiden bedden, geen drugs, geen risque kleding ed. Films van 1930-1934 zijn werkelijk interessant in hun onbeschaamdheid en vooruitstrevendheid.

avatar van timburton
Ja, de seksuele verhoudingen uit de eerste helft van de twintigste eeuw - vooral die van onze vrienden aan de andere kant van de oceaan - zullen nu voor veel vraagtekens zorgen, en door velen misschien wel als pervers worden bestempeld. Een perfecte vrouw moet vooral een blond, seksueel volgroeid figuur in uiterlijk zijn maar van binnen het karakter hebben van een zesjarig kind. Het is niet zozeer haar domheid en ondoordachte brutaliteit die haar aantrekkelijk moet maken maar vooral haar onaangetaste naïviteit; de pure geest die alleen kan worden bezit door een bloedmooie maagd met het verstand van een dreumes. Een meisje die met naïeve precisie een aandoenlijk muurtje om haar heen heeft gebouwd. Wacht maar, meisje... Want daar komt onze favoriete bullebak aan. Clark Gable weet wel een vrouw uit een peuter te slaan (LETTERLIJK)! Het einde van It Happened One Night is misschien een beetje teleurstellend (lees: anti-climax) maar past achteraf gezien perfect bij Capra's klassieker. Een aanrader voor dom en oud!

avatar van baspls
Staat op Netflix, maar dat wordt om de een of andere reden niet vermeld.

Eerste echt geslaagde Frank Capra-film. Raumantische verwikkelingen en uit de pre-Code periode dus ook nog wat sexueel innuendo hier en daar. En ja, aan het einde krijgen ze elkaar.

Romantische komedie met het charmant en sterk acterende duo Clark Gable en Claudette Colbert.
Stoor me niet aan het voorspelbaar slot en nog minder aan gekende situaties zoals "rijke vrouw met werkende man" want doorheen de film zitten teveel prettige elementen en knappe scènes ("The Man in the flying Trapeze", het afschrikken van de premiejager...).
Grappig dat Claudette mogelijks van een huwelijk met een playboy kan worden gered door ....Clark Gable, zelf de playboy en vrouwencharmeur bij uitstek op het scherm in de jaren 30 en ook daarna.

avatar van Zuster Stein
Heerlijke ouderwetse film, af en toe kan ik de neiging niet onderdrukken om die scene aan het einde nog eens te bekijken waarin Clark Cable uitlegt aan Claudette's vader wat hij van haar vind, voor mij één van de meest humoristische scenes ooit.

avatar van yeyo
Haarscherp beeld is essentieel om deze film op waarde te kunnen schatten. Voor één keer heeft die uitspraak niets te maken met de cinematografie, maar met de mimiek van Gable. Ik zag ooit zo een lelijke, afgewassen versie op de BBC, daar was hij gewoon een soort lumineuze vlek met een brillantine-blinkend hoofddeksel. Maar wat een pracht, wat een weelde om zijn acteerprestatie in volle glorie te kunnen bewonderen! Hij spuwt zijn woorden eruit alsof ze een goed doorkauwd stuk pruimtabak waren. Schokt met de onderste homp van zijn van zijn kin wanneer hij eloquent wil overkomen. Zwaait onbehouwen met zijn kolenschoppen handen om te demonstreren hoe hij ondanks zijn softe journalistieke metier de common touch nog niet verloren heeft (de scène waar hij een soort proleten-ettiquete verkondigt over hoe je donuts in koffie moet soppen, is geniaal). Een van zichzelf bewuste, postmoderne working class hero en het epitoom van de Capra demagoog. Alleen laat deze populist zich niet leiden door onderbuikgevoel, wel door onderkaakgevoel.

avatar van Dutchfan
De verhalen rondom deze film zijn al net zo legendarisch als de film zelf, zo hadden een groot aantal actrices het aanbod afgewezen om in deze film te spelen.
Colbert deed het alleen voor een dubbel salaris en de opnames mochten maar twee weken duren, na de opnames zei ze tegen een vriendin, dat ze vreesde dat dit de slechtste film van haar carriere zou worden.

De film was de eerste weken slechts een middelmatig succes, maar werd een enorme hit toen die in de kleine filmzalen kwam te draaien, het zou de grootste hit ooit worden voor Columbia-pictures.

ik denk dat de actrices die de film afwezen, nog niet wisten dat Clark Gable hun tegenspeler zou worden.
Gable was op dat moment veruit de populairste Mannelijke ster en iedere actrice wilde met hem werken.

Voor de vrouwelijke fans van Gable was deze film natuurlijk een hit, er was een erotische sfeer voelbaar tussen Gable en Colbert en de scenes dat Gable met ontbloot bovenlijf te zien was en dat hij sliep in dezelfde hotelkamer als Colbert (wel met een gordijn tussen de bedden) waren voor zijn vrouwelijke fans een belevenis.

Ik ben niet altijd een fan van Gable, maar in deze film is hij fantastisch en helemaal op zijn plaats, in tegenstelling tot Colbert vond hij de opnames fantastisch.

Colbert is een fantastische actrice.

Gezien de tijdsgeest wellicht de bron van elke romantische langspeelfilm. Het verhaal is eenvoudig, maar toch goed uitgewerkt (vele latere romantische chick flicks ten spijt). Je voelt de personages als het ware naar elkaar toegroeien elke keer ze "ruzie" hebben. Want - zo gaat het cliché - plagen is om liefde vragen. Of het nu op plaats inpikken is, "verwend nest" noemen, 'wall of Jericho', enz. Tegelijkertijd zit de film vol humoristische note: de wortel (achteraf gelezen dat dit de bron is geweest voor bugs bunny en zijn gepraat), het liften, het uitleggen hoe een man zich uitkleedt, ... Het mooiste van deze film is misschien wel dit: naar 't schijnt konden de 2 hoofdrolspelers elkaar niet uitstaan op de set en werd de film met een klein budget gemaakt in een "kleine studio" (Columbia). Maar daar is na 80 jaar (!) helemaal niets van te merken; gezien de continu chemistry hangende in de film.

Wederom, topfilm van Capra!

avatar van stefan dias
IK ben geen überfan van Clark Gable, maar hier is hij perfect gecast als opportunistische journalist zonder al te veel scrupules. Het zwaar aangezette poppengezichtje van Colbert verraadt dat de stomme film nog maar net verleden tijd is. Niet de onweerstaanbaarheid van een Garbo of Bergman, maar ook dat hindert niet. Ook zij is op die mannier perfect gecast als de rijkeluisdochter. Het verhaal is vrij minimalistisch, maar dat stoort nergens, in tegendeel. De dialogen zijn niet te zoeterig en de romantische komedie raast voort zonder te veel het een of het ander te willen zijn, met zelfs nog wat erotische spanning erbovenop. Film kijkt dan ook zeer prettig weg, hoewel alles op het einde wel een beetje gauw-gauw afgeraffeld wordt.