The Mountain (1956)

geregisseerd door Edward Dmytryk
met Spencer Tracy, Robert Wagner en Claire Trevor

Een vliegtuig vol post stort in de Franse Alpen neer. Meteen komt er een reddingsactie op gang om de post veilig te stellen. De jonge Christopher Teller ruikt geld om zijn dorp te kunnen ontvluchten en om een nieuw leven te beginnen en meldt zich aan bij de reddingsploeg. Hij wordt echter niet toegelaten, hoewel zijn broer Zachary, die tevens leiding geeft aan de ploeg, moeite voor hem doet. Na diverse tegenslagen geeft de reddingsploeg het op, maar Christopher doet op een nacht toch een poging om het wrak te bereiken omdat hij heeft vernomen dat er zich goud aan boord van het vliegtuig bevond. Zachary besluit zijn broer de weg te wijzen, hoewel hij zich bewust is van de gevaren die op de loer liggen.

Heerlijke gouwe ouwe avonturenfilm uit de oude doos met een jonge Robert Wagner die wel een beetje overacteerd maar dat word ruimschoots goedgemaakt door het spel van Spencer Tracey!

avatar van blurp194
Mooie ouwe film.

Prachtige plaatjes van de bergen, en mooie sterke ouwe held in Spencer Tracey. Geloofwaardig als een echte ouwe niet kapot te krijgen bergboer. Zijn broertje Robert Wagner is zijn absolute tegenpool - en da's wel een van de wat minder goede details in het verhaal, hij weet zijn weg niet in de bergen en kan niet klimmen. Niet heel geloofwaardig, als je daar geboren en getogen bent.

In het verhaal worden de karakters op de ouderwetse manier van een western uitgediept - tot zover als nodig is om de goeien en de slechten duidelijk op hun plek te zetten. Hoe dat afloopt is misschien wel wat voorspelbaar, maar voor het zover is is het verhaal toch best bloedstollend. De klimonderdelen zijn bovengemiddeld goed voor een speelfilm, hoewel de technieken natuurlijk volstrekt verouderd zijn - ai, uit de hand zekeren, en we zien ook nog waarom dat tegenwoordig anders gaat.

Da's in een hele serie latere films toch best wat slechter gedaan. Dan houdt dit ouwetje zich goed. Net als de held die de hoofdrol speelt.

Aardige film waarin twee broers een berg beklimmen om een vliegtuig dat is neergestort te plunderen. Een simpel verhaal waarbij het personage van de jongere broer op een gegeven moment nogal ongeloofwaardig wordt. Genoeg mooie plaatjes van de Franse Alpen en de bergbeklimscenes zijn redelijk spannend. Spencer Tracy doet het zoals gebruikelijk prima.