Company Business (1991)

Actie / Thriller

geregisseerd door Nicholas Meyer
met Gene Hackman, Mikhail Baryshnikov en Kurtwood Smith

De koude oorlog is voorbij. Ex-CIA agent Sam Boyd (Hackman) gaat bij een cosmetica-firma werken. Daar legt hij zich - dankzij zijn praktijkkennis - toe op bedrijfsspionage. Hij wordt benaderd door de CIA. Een KGB agent moet worden begeleid. Ook krijgt hij 2 miljoen dollar voor het vrijkopen van een U2-piloot. De twee spionnen vatten sympathie voor elkaar op. Als ze er achter komen dat ze een onderdeel zijn van een dodelijke samenzwering, betekent dat het begin van een moordend kat-en-muis spel.

van deze film had ik meer verwacht, de film blijkt duidelijk lowbudget te zijn en zit vol met scene's opgenomen op weinig interesante lokaties (op de eifeltoren scené na).
in het verhaal hadden ze wat meer spanning, aktie en humor mogen gooien.
Ondanks alles is de film toch best te kijken, mede dankzij Gene Hackman die wederom een uitstekende rol neerzet.
een hele kleine voldoende. 3*

avatar van movie fan
ik vond het wel een redelijk goede film . zoals RODA al zei , zie je dat het een low budget film is . maar dit stoort mij niet echt .verhaal was oke , einde was goed . Gene Hackman speeld natuurlijk weer top hier .4sterren

avatar van Left4Dead
Hackman in een contraspionage film, voor mij een heerlijke combinatie. Dit maal voelt Hackman het scenario wederom prima aan, op het natuurlijke af.

Een simpele uitwisseling van oud spionnen loopt uit op een volledige mislukking. Boyd en Grushenko moeten vrezen voor hun leven. Heerlijk dat men Berlijn als omgeving hebben gekozen, je voelt de koude oorlog weer herleven. Doordat de film snel van start gaat zit je al snel in het simpele maar lekker plotje. De achterdocht viert hoogtij alsof het nog steeds tijdens de koude oorlog zelf is.

Een prima cast met een paar bekende koppen, echter Mikhail Baryshnikov deed het voor mij echt verbazingwekkend goed als Grushenko. De chemie met Hackman is duidelijk daar en maakt er een leuke buddie-prent van. Het verhaal mag dan mager zijn, het script loopt en heeft een aantal vattende oneliners in petto. Erg origineel is het niet, verwacht je niet teveel van de prent dan heb je een prima stuk ontspanning voor een anderhalf uurtje die zo voorbij vliegt.

Meyer kende ik alleen maar van zijn twee redelijke Star Trek werken, maar met deze film verraste hij mij eigenlijk wel een beetje. Het is duidelijk dat de cast het naar zijn zin had, maar alles staat ook netjes op beeld. Ben zelf van fan de jaren 90 actiefilms, deze past keurig in die categorie. Het is wel duidelijk gedateerd maar geeft meteen wel een sfeer van het oude Oost-Berlijn. De paar leuke aanhalingen van films en/of personen maken het wat luchtig, daardoor kijkt de film vlot weg.

Prima stuk ontspanning die soms een glimlach op je gezicht tovert.
3,5** een 7,5/10, goed te pruimen.