Brute Force (1947)

Film noir / Drama

geregisseerd door Jules Dassin
met Burt Lancaster, Hume Cronyn en Charles Bickford

In de harde Westgate gevangenis is geweld aan de orde van de dag. De macht ligt in feite in handen van de gemene cipier Munsey. Joe Collins (Lancaster) pikt het niet langer en plant een uitbraak. Hij tracht de hulp te krijgen van een aantal maatjes, maar die zien het gevaarlijke plan niet echt zitten. Wanneer echter Munsey één van hen tot zelfmoord drijft is bij de rest ook de maat vol.

avatar van missl
Goed geacteerd, alleen de flashbacks vond ik overbodig. Al met al een spannende film, zeker voor die tijd.

Wat een goede film. Ontzettende sterke en sfeervolle krachttoer. Een van de betere gevangenisfilms. 4 dikke sterren. Dassin is een held.

Een sfeervolle, claustrofobische overkomende en melodramatische film over gevangenisomstandigheden; er gloorde geen hoop aan de horizon, noch plezier of tederheid. Door middel van flashbacks werd de reden van de gevangenneming getoond maar ze verstoorden het ritme van deze film. Vooral Hume Cronyn overtuigde als de sadistische en genadeloze gevangenisopzichter.

avatar van Insignificance
Een titel die je letterlijk kunt nemen. Voor die tijd komt het in ieder geval over als een noir die bij tijd en wijle flink huishoudt. De eerste uithaal, rondom de collaborateur, is meteen een in het oog springende scène. Hamerend lawaai en een aantal gevangenen die kalm en onderkoeld hun groffe straf uitdelen. Het blijkt een schril contrast te zijn met hoe Dassin zijn bajesklanten vervolgens in de verf zet.

Geen jongens die hier thuishoren, helemaal niet wanneer enkele melodramatische flashbacks aan bod komen. Je kan het afdoen als een fantasietje van mensen die de realiteit graag iets fraaier voorstellen dan die daadwerkelijk is. Lijkt me ook niet een gekke reflex voor hen die vastzitten in een verstikkende gevangenis als deze, maar het voelt vooral aan als een onomwonden plea for sympathy.

Binnen het fatalistische karakter van een noir werkt dat natuurlijk wel. Maakt de film extra bitter, want Munsey's dictatoriale, vileine regime liegt er ook niet om. Niet geheel toevallig een klein onderkruipsel, veronderstel ik. Toch zitten die achtergrondjes niet helemaal lekker. Het is ook een beetje gissen waar Dassin nu precies op mikt. Vaak dat het staatshotel symbool staat voor de samenleving.

Maar een krijgsgevangenkamp of iets dergelijks zou ook kunnen. Voor beide valt wel iets te zeggen. Hoe dan ook, de dokter vormt het geweten van de film en die leeft op wanneer het gajes besluit om een gooi naar vrijheid te doen, Munsey de pijp hanteert en het geweld c.q. verzet begint. Dassin heeft daarmee een bijzonder sterk eindschot in huis. En Lancaster. Imposante verschijning. Zie die close up.

avatar van Metalfist
You know, I was just thinking. An insurance company could go flat broke in this prison

Brute Force was de tweede van drie samenwerkingen tussen Burt Lancaster en Mark Hellinger. Lancaster maakte zijn debuut in The Killers, speelde de hoofdrol in deze Brute Force en aan de samenwerking zou uiteindelijk een einde komen met de dood van Hellinger ten tijde van Criss Cross. The Killers was een aangename film en na een tijd twijfelen dan toch ook maar naar Brute Force gaan kijken.

Getwijfeld omdat ik na The Killers met het idee speelde dat het film noir genre niet helemaal voor mij weggelegd lijkt te zijn. Gevangenisfilms daarentegen liggen me dan weer wel waardoor Brute Force het voordeel van de twijfel kreeg en ik ben er blij om. Zou graag eens een deftige print willen zien (Engels gesproken en Duits/Frans ondertiteld is niet helemaal ideaal voor een film die sowieso al wat te leiden had onder het sleet), maar Jules Dassin maakt er een interessante film van. Een harde film trouwens, de dood van Munsey (Collins heft Munsey boven zijn hoofd en gooit hem van de toren waarna, mocht hij nog niet dood zijn geweest, aangevallen wordt door een horde gevangenen) is één van de heftigste scènes die ik in een film van deze periode heb gezien. Had alleen misschien net iets liever gehad dat de flashbacks achterwege waren gelaten. Ze geven tenslotte niet echt een meerwaarde aan het geheel en het weglaten ervan had de film ook wat compacter gemaakt.

De openingscredits spreken over Men on the Inside en Women on the outside, maar Brute Force is toch vooral een lekker potje testosteron. De vrouwen krijgen niet de beste dialogen voorgeschoteld (een zin als All my life, the one thing I've really wanted is a fur coat wordt dan ook nog eens waanzinnig slecht gebracht door Ella Raines), maar de mannen maken dat met gemak goed. Lancaster is indrukwekkender ten tijde van The Killers, maar het is vooral de combinatie met een wel erg gluiperige Hume Cronyn (Captain Munsey) die het hem echt doet. Voor de rest een aantal rauwe personages, al lijkt niemand echt terecht in de gevangenis te zitten, die door de respectievelijke acteurs mooi tot hun recht komen.

Vooral vanwege het einde eigenlijk dat ik hier nog net iets meer aan wil geven dan aan The Killers. Jules Dassin ligt me als regisseur ook meer dan Robert Siodmak, maar dat terzijde. Moet maar eens op zoek gaan naar Criss Cross precies, lijkt me nog wel een boeiende film.