The Flame and the Arrow (1950)

Avontuur

geregisseerd door Jacques Tourneur
met Burt Lancaster, Virginia Mayo en Robert Douglas

Dardo Bartoli (Burt Lancaster) is atletisch in de weer als rebellenleider in het middeleeuwse Italië die tracht zijn volk de victorie te brengen tegen Duitse veroveraars.

neo (crew)
Deze film lijkt op een verdraaing van het heldenverhalen van de Oostenrijker Wilhelm Teill; een perfecte boogschutter, zet gerust een kind ergens neer met een appel op zijn hoofd. Voor wie weleens verhalen over hem heeft gehoord, kan de verbeelding hier misschien wat anders overkomen. Lancaster is geweldig. 3 sterren

lowhusky
man...gemist!

avatar van Brix
Een schitterende Wilhelm Tell-Robin Hood achtige film, met Burt Lancaster in top vorm.
Hij produceerde de film ook zelf.
Virginia Mayo ziet er prachtig uit, en kreeg een prima rol toebedeeld.
Nick Cravatt, Lancaster's partner uit zijn periode als circus trapeze artiest, is ook weer van de partij.

Onbegrijpelijk dat deze film niet op dvd verkrijgbaar is in Nederland.
Het is een echte klassieker

avatar van Jan met de pet
In 1950 zonder meer een topper......nu een aardige film niet meer en niet minder. 3,0

Deze film is tijdloos komt ook omdatb de film zich in een andere tijd afspeelt.

avatar van woeler82
Heb de film vandaag te pakken gekregen , helaas in engels en in duitse taal, geen ned ondertitel
Heb die vroeger als kind gezien, vond hem een prachtige film toen
Ik heb hem nu weer gezien , het was toen een topper, nu vind ik hem iets minder mooi.

Toch hoort deze film bij iedere filmliefhebber in de verzameling thuis
Burt lancanster speelt hier een mooie rol en doofstomme smid een nog betere rol.

avatar van Scorpio11
woeler82 schreef:
Heb die vroeger als kind gezien, vond hem een prachtige film toen

Toch hoort deze film bij iedere filmliefhebber in de verzameling thuis

Ik heb hem ook in mijn verzameling en met NL ondertiteling.
1 van mijn favorieten.

avatar van Betamax
Ik ben gek op oude films dus hier zat ik helemaal goed mee.
Verhaal lekker ouderwets spannend met een echte slechterik en een echte held.
Lekker genieten
Het leek trouwens wel alsof Burt alle stunts zelf deed.

Betamax schreef:
Ik ben gek op oude films dus hier zat ik helemaal goed mee.

Het leek trouwens wel alsof Burt alle stunts zelf deed.

Dat leek niet alleen maar zo.
Lancaster was een ex-circusartiest, net als zijn filmpartner Nick Cravat .
Beiden konden de stunts allemaal zelf aan.
En zeker in deze film, die Lancaster zelf produceerde, maakten ze er een waar stunt-feest van.

avatar van matthijs_013
The Warner Brothers wisten in de klassieke periode veel vermakelijke avonturenfilms uit te brengen, waaronder ook The Flame and the Arrow. Het liefdesverhaal overtuigt niet, maar het tijdloze verhaal maakt inderdaad een hoop goed. De sfeer is aanwezig, maar het was niet altijd even interessant.

avatar van joolstein
Deze heerlijke avonturenfilm is gesitueerd in het middeleeuwse Lombardije, waar Burt Lancaster in de rol van Dardo Bartoli de strijd aanbindt met de Duitse graaf van Hesse Ulrich aka 'The Hawk' (Frank Allenby) Dit doet hij samen met de stomme smid Piccolo. Een rol van Lancasters trapeziumbuddy Nick Cravat. Dardo Bartoli is een soort combinatie tussen Robin Hood en de Zwitserse Willem Tell. Een avonturenfilm zonder dat er een schone jonkvrouwe moet gered worden kan natuurlijk niet en we zien dan ook Virginia Mayo als de schone Anne de Hesse. Origineel is het allemaal niet, Douglas Fairbanks en Errol Flynn hadden natuurlijk al eerder de rol van Robin Hood gespeeld maar de film levert genoeg spektakel om goed te vermaken. Onschuldige actie, mooie (filmstudio) decors, een heel schare aan illustere figuren houden de vaart in de film. Maar de film biedt meer want aangezien Lancaster en Cravat samen een tijdlang een bekende circusact vormden. Zien we dan ook nog wat leuke acrobatische kunsten. Cravat sprak trouwens in de film niet omdat zijn heftige New Yorkse accent nogal misplaatst zou zijn. Zeer degelijk en goed popcornvermaak uit de jaren'50.

avatar van Brix
Vandaag weer eens bekeken (via nieuwe DVD) en wederom met volle teugen genoten van dit vermakelijke, kleurrijke en vlotte spektakel.
Het "dynamische duo" Lancaster en Cravat in hun element.

Deze klassieker zou een Blu-ray release verdienen.

avatar van beavis
zou em graag op bluray willen zien inderdaad... of nog beter, in de bios!
jeugdfavoriet die ik al veel te lang niet meer heb gekeken

beavis

Gelukkig heb ik dat nog mogen meemaken destijds in de bios.
Weliswaar niet in de jaren vijftig, maar in de jaren zestig.
Toentertijd rouleerden films veel langer in de bioscopen, en kwamen er vele vaker dan een keer langs.