The Three Musketeers (1948)

Alternatieve titel: De Drie Musketiers

Actie / Avontuur

geregisseerd door George Sidney
met Lana Turner, Gene Kelly en June Allyson

Frankrijk, 1625. De jonge en onervaren boerenzoon D'Artagnan trekt naar Parijs om er een opleiding te volgen tot musketier. Door zijn vechtkunst lukt het hem om tot bij Athos, Porthos en Aramis te komen, de musketiers en vertrouwelingen van de koning. Samen nemen ze het op tegen de gehate eerste minister van Frankrijk, kardinaal Richelieu. Die heeft een plan uitgedokterd om een oorlog tegen Engeland te ontketenen.

Voor mijn persoonlijk is van alle Musketiers films deze het beste, met een oogverblindende Lana Turner als Lady de Winter een dikke 8 dus 4*

Was destijds een poging van Gene Kelly om te bewijzen dat hij meer kon dan musicals, maar wie deze film ziet, begrijpt al meteen waarom hij buiten dat genre nooit veel gedaan heeft. Vincent Price als Richelieu is daarentegen wel heel amusant. 2 *

ik weet niet of dit mag graag had ik informatie gehad over de film the three musketeers uit 1948 met gene kelly en lana turner een prachtige en wat mij betrefd de beste ooit gemaakt.
ik weet domweg niet hoe ik inbezit kan komen van deze film weet uberhaupt niet of deze film wel te krijgen is op DVD graag hulp van degene die dit serieus lezen.
had hem heel graag gehad hopelijk kan iemand mij de weg wijzen dank U.
email:m.h.wijnen@home.nl

wie kan mij helpen bij het in bezit komen van deze film had hem graag gehad ik heb al alles zon beetje uitgeprobeerd om wanhopig van te worden er moet toch iemand zijn die me meer kan vertellen hierover

avatar van Scorpio11
Wordt 11 februari 2007 op de digitale snelweg van TCM om 14:00 uur uitgezonden. Mijn dvd recorder is al geprogrameerd.

avatar van Brix
De allerbeste versie ook voor mij, met een glansrol van Gene Kelly als de meest soepele en acrobatische d'Artagnan ooit.

Er zijn méér goede versies van het verhaal, maar deze is niet te overtreffen.
Geweldige rolbezetting!

De dvd van deze film is al een tijdje te koop in Duitsland, mét de originele Engelstalige soundtrack erop.
Onbegrijpelijk dat zo'n klassieker hier nooit is uitgebracht

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een sprookjesachtig verhaal dat wordt verteld zoals Dumas het had bedoeld. Met de nodige snedige humor maar vooral veel avontuur. Gene Kelly brengt het er niet slecht vanaf en ook de andere acteurs acteren vrij goed. Wat zeker opvalt zijn de gevechten en andere actiescènes die voor die tijd zeer vlot waren. Vooral de choreografieën zijn een streling voor het oog. Als je merkt hoe bvb d'Artagnan tijdens een gevecht vlot over een toog springt en dan dan in een wip op het balkon staat. Zonder CGI nochtans. Dit soort degenfilm en klassieker heeft deze stijl zeker nodig.

Af en toe is het wat langdradig en komt het wat houterig over, maar het verhaal staat gelukkig recht en het geheel is zeer mooi verfilmd. Eén van de betere verfilmingen van het bekende verhaal.

avatar van thunderball
Deze gisteren bekeken na hem een jaar of 15, 20 niet meer gezien te hebben.
Dit is een van de leukste degen-/schermfilms die ik ken, vol helden, slechterikken en avontuur.

Deze eind jaren '40 versie, doet nauwelijks verouderd aan en biedt twee uur lang kijkplezier.

Kelly toont dat hij door al het dansen in andere films uiterst lening is en schittert dan ook in de schermscene's. Wel vind ik dat hij iets wat te veel overacteert, doch in de wat meer dramatische scene's weet hij toch de juiste snaar te raken.

Toch zijn het vooral de slechterikken die de show stelen:
Vincent Price als de Kardinaal en Turner (Wow! Wat een mooie vrouw was dat!) als zijn bloedmooie, maar uiterst gevaarlijke handlangster Lady DeWinter zijn hier perfect gecast en weten de spanning nog meer te verhogen.

Een ietwat vergeten juweeltje.

Zeker een acht, ofwel vier sterren waard.

avatar van matthijs_013
Af en toe wat langdradig, maar in het algemeen een vermakelijke avonturenfilm (MGM laat zien dat niet alleen Warner Bros. dit soort films kan leveren). Gene Kelly was naar mijn mening niet geheel op zijn plaats in dit gènre, daarvoor ben ik al te bekend met hem als musicalacteur. Ik had liever Errol Flynn in die rol gezien.

Verder een uitstekende cast. June Allyson hier helaas niet echt bijzonder en ook Lana Turner speelt een weinig belangrijke rol. Maar het is altijd leuk Turner voorbij te zien komen in een film!

Passé.

Een film als deze heeft niet echt veel meer te bieden. Het eerste uur hangt er nog een jolig sfeertje, daar teert de film redelijk goed op, maar eens het serieuze werk begint is het finaal over met deze Three Musketeers.

De choreografie is belabberd. Enkel Kelly springt er nog een beetje bovenuit qua lenigheid, maar maar verder is het stroefheid en saaiheid troef. De degengevechten zijn langdradig en nietszeggend.

De serieuze toon van de tweede helft werkt niet omdat iedereen voor 500% acteert, maar ook omdat het verhaal echt alle kanten uitgaat. Twee uur is te lang voor deze film, tegelijkertijd is twee uur ook veel te kort om alles te vertellen wat men wil. Misschien niet zo'n probleem voor mensen die het verhaal kunnen dromen, het is verder ook wel te volgen allemaal, maar de film lijkt zich soms in fast-forward af te spelen. De hele sequentie met de diamanten had bijvoorbeeld helemaal gecut kunnen worden zonder ook maar iets aan het hoofdverhaal af te doen.

Tweede uur vond ik echt belabberd en saai, eerste uur gelukkig wel vlotjes en kijkbaar. Maar behalve de klassieke sfeer heeft deze film echt bitterweinig te bieden.

avatar van madmax1
Een van de beste 3 musketiers.
Vanmiddag nog eens bekeken,heerlijk ouderwets cinema genot.

avatar van Brix
Vandaag te zien op TV >TCM > 18:50 uur

Dit blijft, ondanks vele andere versies, de allerbeste voor mij.
Geweldige hilarische schermscène van Kelly (duel in het park) die als D'Artagnan al zijn opvolgers in die rol het nakijken geeft.
Zijn acrobatische begaafdheid is alleen enigszins te vergelijken met die van Douglas Fairbanks.

Turner als de ultieme onderkoelde Mylady, en Van Heflin (uiteraard) sterk als haar getormenteerde ex-echtgenoot Athos.

Ondanks sterrenbezetting een enigszins tegenvallende versie van het klassieke verhaal van Alexandre Dumas met als meest opvallend aspect het atletisch vermogen van Gene Kelly. De film blijft qua (ont)spanning achter bij de tweedelige Franse versie uit 1961 van Bernard Borderie met Gérard Barray in de rol van D’Artganan en Mylène Demongeot als de meest verleidelijke Lady de Winter ooit.