Vera Cruz (1954)

Avontuur / Western

geregisseerd door Robert Aldrich
met Gary Cooper, Burt Lancaster en Ernest Borgnine

Het is 1866. De voormalige militair uit de Amerikaanse Burgeroorlog Benjamin Trane en de outlaw Joe Erin bieden hun diensten aan aan de hoogste bieders. Beiden reizen naar Mexico en krijgen de opdracht van keizer Maximillian de hertogin Marie Duvarre te escorteren door het gebied van de opstandelingen naar de havenstad Vera Cruz. Wanneer Trane en Erin ontdekken dat de hertogin in haar postkoets een lading goudstukken ter waarde van drie miljoen dollar met zich meeneemt, besluiten ze een plan te verzinnen om deze goudlading te stelen. Trane wil het goud aan de opstandelingen overhandigen, Erin wil de buit echter voor zichzelf behouden.

avatar van Brix
Hij onderging tussen 1951 en 1953 maar liefst 4 hernia operaties en een maagoperatie, en de kanker was al aanwezig.
Desondanks stond hij er op om zoveel mogelijk actiewerk zelf uit te voeren.

Wat ik eigenlijk, tot voor kort, nooit heb geweten is dat zijn eigenaardige manier van lopen te danken was aan een auto-ongeluk in zijn tienerjaren, waarbij hij een heupbreuk opliep.

Coop had natuurlijk zijn goede en slechte dagen door die gezondheidsproblemen, en dat zal ook wel invloed op zijn acteren hebben gehad.
Bovendien raakte hij gewond tijdens de opnames van Vera Cruz, door een explosie.
Hij werd geraakt door rondvliegende delen van een opgeblazen brug.

Hij maakte ooit de opmerking dat het filmacteur zijn zwaarder werk was dan het ranchwerk dat hij vroeger gedaan had.

Maar er zullen altijd filmliefhebbers zijn die hem een 'houterig' acteur noemen.
Kwestie van smaak, maar ik hou erg van die wat meer ingetogen , zelfs stoïcijnse, stijl, vooral bij western acteurs.
Alleen voor James Stewart ( die overigens Coop's beste vriend was)maak ik een uitzondering, haha.

avatar van Spetie
Thx voor de info Brix.

Enne James Stewart

avatar van Brix
Deze film was vanavond op MGM Channel te zien, in uitstekende beeld en kleurkwaliteit (stukken beter dan op de Nederlandse TV vorig jaar)

Ik heb hem weer met veel genoegen bekeken.

Wie de film nog eens wil zien in deze mooie beeldkwaliteit, kan weer bij MGM TV terecht op maandag 6 juni, om 08:00 uur s'ochtends.

avatar van madmax1
Vanmorgen kwam ik deze weer eens tegen, en kon het niet laten om hem voor de zoveelste keer te bekijken.was gelijk in western sfeer ook heerlijk die sound

madmax1 schreef:

Te laat geplaats 5 jaar geleden kon het nog

madmax1 schreef:
Link niet gezien?

avatar van madmax1
Awel maar in mijn tijd had je Colgate

Bij mijn 70 jaar ook niet meer geholpen

avatar van Dogie_Hogan
Review Blu-ray release: regiovrij.

avatar van Brix
Hm...hier raak ik niet echt enthousiast van moet ik eerlijk zeggen.
Waarschijnlijk is de kopie die MGM Channel in bezit heeft nog beter.
Ik zou beide versies graag eens naast elkaar willen zien.

Ben ook benieuwd hoe de kopie die VRT Een a.s. zondag op het programma heeft staan er uit ziet.
Dat mag trouwens ook in de krant, die zender doet nog minder aan westerns dan de Nederlandse omroepen.

avatar van madmax1
Ik heb een hd van vera cruz en is perfect van kwaliteit.
Dan op dvd ook heel goed.
En nog een oudere vhs band in perfecte staat
Er zijn vhs rips overgezet op dvd die zijn het aankijken niet waard

avatar van Number23
Lekkere klassieke iedereen wil elkaar een loer draaien-film. Sommige acteurs hebben duidelijk lol in hun rol, al zijn de vrouwen beetje kleurloos. Aantal actiescenes en dan vooral de bestormingsscene zijn heel goed gedaan.

avatar van Justinw
De MGM versie van deze film is uitstekend qua beeldkwaliteit. Vandaag kwam hij weer langs op MGM. Hiervoor heb je zeker geen HD versie nodig deze is meer dan prima te doen.

avatar van Decec
Ben benieuwd, zal opnemen, ondanks goede cijfer..

Goeie film waarin twee Amerikaanse zich laten inhuren door een keizer tijdens de Mexicaanse Burgeroorlog. Een onderhoudend verhaal. Voor een Amerikaanse western uit de jaren '50 is deze film vrij cynisch van toon en heeft zowel een held als een anti-held. Verder genoeg mooie plaatjes van het Mexicaanse landschap en Gary Cooper en Burt Lancaster zijn goed gecast.

avatar van mr rumson
Dit vind ik een fantastische western waar van alles in en voorbij komt.
Zo zien we 2 top acteurs Gary Cooper en Burt Lancaster die in deze western voortreffelijk acteren.
Maar ook zien we acteurs die aan het begin van hun loopbaan staan Ernest Borgnine en Charles Bronson.
Ook zien we 2 knappe dames aan het werk Denise Darcel en Sara Montiel.
Al acteren er dan dames in gelukkig word er aan romantiek waar van die ellenlange dialogen in voorbij komen geen tijd aan besteed waardoor de film niet stil valt.
Des te meer tijd is er voor actie en daar zit het wel goed mee in deze avontuurlijke western .
Zo zien we vuistgevechten tot een massale aanval op een fort.
En van een ontsnapping uit een hinderlaag tot een duel.
Dit alles word heel mooi in beeld gebracht in een prachtige omgeving.
Maar je kunt in een film wel een hoop actie stoppen en topacteurs die omringd zijn door een paar mooie dames .
Daarmee heb je nog geen garantie dat de film goed is want de film heeft ook een verhaal nodig dat interessant is om te volgen .
Ook daar slaagt deze film in het verhaal is aangenaam en boeiend om te volgen .
Dit is voor mij een van mijn lievelingswesterns als kind had ik al iets met deze western en na zoveel kijkbeurten heb ik er nog steeds iets mee.
Overigens had ik dit keer de Blu - Ray versie gezien de dvd heb ik ook in bezit maar volgens mij verschilt het niet zoveel wat kwaliteit betreft .
Maar om dat goed na te gaan zou ik ze een keer een stukje achter elkaar af moeten draaien.

avatar van joolstein
Heerlijke film met top-acteurs Gary Cooper en Burt Lancaster. Waarbij ik Lancaster net iets beter vond. Heerlijk hoe hij die bad/good guy neer zette. De setting was Mexico tijdens de revolutie. Nadat het zuiden van Amerika was overwonnen trokken er cowboys naar Mexico om zich daar te verhuren. En zo maken we dus kennis met de held Benjamin Trane en anti-held Joe Erin. Deze worden ingehuurd door Keizer Maximilian. Hierna vertrekken ze samen met een markiezin en ontvouwt zich een redelijk leuk,vlot en spannend plot met zelfs een paar twists erin. Ook zat er heel wat actie in de film en zien we Ernest Borghine en een nog piepjonge Charles Bronson in bijrollen.

avatar van trebremmit
Zeven jaar geleden voor het laatst gezien, ik vind hem nu beter dan toen. Dat komt vooral door Cooper en Lancaster, wat een leuk soort duo is, alleen Lancaster vond ik net wat te hard. Verder is het een erg leuke en vermakelijke western met veel vaart en avontuur.