Vera Cruz (1954)

Avontuur / Western

geregisseerd door Robert Aldrich
met Gary Cooper, Burt Lancaster en Ernest Borgnine

Het is 1866. De voormalige militair uit de Amerikaanse Burgeroorlog Benjamin Trane en de outlaw Joe Erin bieden hun diensten aan aan de hoogste bieders. Beiden reizen naar Mexico en krijgen de opdracht van keizer Maximillian de hertogin Marie Duvarre te escorteren door het gebied van de opstandelingen naar de havenstad Vera Cruz. Wanneer Trane en Erin ontdekken dat de hertogin in haar postkoets een lading goudstukken ter waarde van drie miljoen dollar met zich meeneemt, besluiten ze een plan te verzinnen om deze goudlading te stelen. Trane wil het goud aan de opstandelingen overhandigen, Erin wil de buit echter voor zichzelf behouden.

avatar van oemoemenoe
voor 1954 een topper denk ik.
ik vind em goed , meer niet.

Opmerkelijke zomergast-keuze van Verhoeven. Heb eerlijk gezegd zijn motivatie voor de film niet gehoord (wel benieuwd naar), maar Aldrich zelf heeft minimaal al een film of 5,6 gemaakt die veel beter / interessanter zijn dan deze nogal vervelende western. Heb hem afgezet en ben wat anders gaan doen.

Die eerste 2 heb ik nochtans gezien, Sister Sara nog niet zo lang geleden zelfs

avatar van Brix
Voor mij blijft dit toch een westernklassieker, ondanks de historisch incorrecte elementen (meer daarover later)
Alleen al door de invloed die deze film op Leone en andere Italiaanse regisseurs van spaghettiwesterns heeft gehad al van belang.

In feite zitten de hoofdingrediënten van de meeste Italowesterns er al in.
De anti-held, een koelbloedige killer, in een hoofdrol (Lancaster)
Winstbejag als drijfveer, ten koste van vriendschap.
Het goud (in het overgrote deel van de spaghettiwesterns hetgeen waarom alles draait)
Mexicanen etc.
De humor, die ook in de spaghetti's dikwijls rijkelijk aanwezig is.
En zoals Barfly al opmerkte: Charles Bronson mét mondharmonica!
Zelfs de Pruisische militair zien we in Italiaanse westerns later weer terug.

In Vera Cruz vind ik de humor niet overdadig gedoseerd, en stoort het mij geenszins.
Cooper en Lancaster spelen beiden uitstekend, en ook Cesar Romero (ooit nog The Joker in de Batman TV serie!) als de Markies de Labordere, kwijt zich prima van zijn taak.

De bijrollen zijn bezet met een hele rits bekende gezichten, Borgnine, Bronson, Elam, en een aantal die niet eens een vermelding in de cast kregen.
Zo zag ik de kop van Warren Oates zelfs even opduiken.
Sarita Montiel was een goede keuze voor haar rol, en bijzonder mooi op de koop toe.

Wie dit een B-film noemt heeft ergens een schroefje los (excusez le mot)
De opzet is namelijk groots.
Talloze figuranten, indrukwekkende settings en welhaast epische cavalerie scènes.

Dat de gigantische piramides die er te zien zijn niet in dat gedeelte van Mexico staan waarin de film zich afspeelt neem ik voor lief.
Het ziet er in ieder geval prachtig uit, net als het kasteel van Chapultepec.

Historische incorrectheden noemde Dogie Hogan al.
De wapens kloppen niet, vooral de Army Colt Revolvers dan.
De foute Winchester '73 (die ook een '92 model zou kunnen zijn) valt alleen de kenners op.
Uiterlijk verschillen de Winchester modellen van 1866, en 1873 (en sommige latere) nauwelijks (technisch wél)
Alleen is het model 1966 onmiddellijk herkenbaar aan het koperen metaalwerk.
Vandaar de bijnaam 'Yellowboy'.

Dogie noemde ook nog de verkeerde zadels van de 'Franse' lansiers.
Ik kan dat nu niet nagaan, want ik heb de film niet opgenomen gisteravond (wel bekeken)
En wanneer de onverlaat,aan wie ik de dvd uitgeleend heb, hem niet terug brengt, zie ik mij genoodzaakt een nieuw exemplaar te kopen...
McCLellan zadels waren in gebruik bij het Amerikaanse leger.
Er is een gering verschil tussen de eerdere en latere in gebruik zijnde 19e eeuwse types.
Maar dat het koloniale leger van Maximiliaan die gebruikte lijkt mij sterk.
De Fransen droegen andere uniformen.
De Mexicanen waren niet allemaal 'heilig', en goedwillende patrioten.
Hij was een pion van Napoleon III, en erg goedgelovig.
In werkelijkheid werd hij in 1867 gefusilleerd door de Juaristen.
Dat is dus kort na de gebeurtenissen in het filmverhaal.

Wat ik heb gezien is een prettige en onderhoudende western, met mijn favoriete westernacteur Gary Cooper in een hoofdrol.
Voor jongere generaties van filmkijkers werkt het wellicht minder, maar voor mij is het dik in orde zo.

Meer films rond hetzelfde thema zijn: Major Dundee, The Undefeated, Two Mules for Sister Sara, Adios Sabata .
(maar er zijn er nog veel meer)

Wie een hardere, en goede, western van regisseur Aldrich wil zien moet 'Ulzana's Raid' maar eens bekijken.
Eveneens met Burt Lancaster in de hoofdrol (maar wel totaal anders)

Meneer Bungel
Probeer na Brix nog maar eens wat te melden over 'Vera Cruz'...
Leuk om te lezen allemaal!

Ik vond het een vermakelijke film, lange tijd geleden dat ik een western keek. Burt Lancaster is mijn favoriet (zelfs ondanks zijn tandpasta-smile) tussen deze hele rits aan bekende acteurs en de humor vs. de serieuzere kant van het verhaal was niet storend.

Eén van de mooiste scenes had Verhoeven er al uitgepikt, eerder op de Zomergasten-avond, maar bv ook in en bij het kasteel en tijdens de eind battle zag het er bij vlagen schitterend uit.

Heb me goed vermaakt: ik moet eens wat vaker een western proberen en anders zeker iets van Aldrich (al zitten daar wel erg veel westerns tussen, geloof ik).

3,5*.

avatar van stalker
Brix schreef:
Overigens waren de 'Franse lansiers', waarvan sprake was in de film niet Frans, maar eerder de Oostenrijkse en Belgische huurlingen, wellicht met Mexicanen aangevuld, die in dienst van keizer Maximiliaan waren. De Fransen droegen andere uniformen. Historisch incorrect is ook de uitbeelding van beide partijen die een rol speelden in de Mexicaans-Franse oorlog. De Mexicanen waren niet allemaal 'heilig', en goedwillende patrioten. En Maximiliaan (een Oostenrijker, gehuwd met een Belgische)was op zich niet zo'n slechte despoot. Hij was een pion van Napoleon III, en erg goedgelovig. In werkelijkheid werd hij in 1867 gefusilleerd door de Juaristen. Dat is dus kort na de gebeurtenissen in het filmverhaal. Voor de Mexicaanse bevolking veranderde er na Maximiliaans bewind overigens zeer weinig.Maar in feite interesseert mij de hele historische context bijzonder weinig in dit geval.)

Leuke informatie!

Om nog even terug te komen op de geweldige cinematografie van Ernest Laszlo: Vera Cruz schijnt de eerste film te zijn die geschoten is in Superscope. De epische scenes deden mij denken aan Lawerence of Arabia (1962) van David Lean en Waterloo (1970) van Sergei Bondarchuk, maar dat is natuurlijk andersom. Vanwege de primeur van het 2.01:1 formaat die juist de spektakelscenes versterkt, zullen vele spektakelfilms daarna (LoA en Waterloo zijn op 2.20:1) dankbaar gebruik hebben gemaakt van het camerawerk in Vera Cruz. (1953).

Overigens: als je echte Franse lansiers wilt zien, kijk dan naar Waterloo (1970). Waarschijnlijk zijn dit voor de film sovjet militairen met Franse uniformen aan.

avatar van MovieMind
Nog steeds minimaal 3.5* waardig...
Een mooie film over list en bedrog in een leuk western jasje.

stalker schreef:

Leuke informatie!

Kijk, dat vind ik dan weer leuke informatie

avatar van The One Ring
Vera Cruz is niet een van de hoogtepunten van het westerngenre, maar toch wel een zeer fijne film. IMDb vermeld bij de trivia dat de film enorm invloedrijk was op de spaghettiwestern, al vind ik het moeilijk te zien waarom, want dit is toch wel echt herkenbaar een Amerikaanse western. Alleen het plot, waarin de personages constant verbonden sluiten, om elkaar daarna weer te verraden, doet ergens denken aan The Good, the Bad and the Ugly. Alleen heeft deze film meer personages die uit zij op de hoofdprijs, wat een erg leuk verhaal oplevert. Daarbij hebben de acteurs zichtbaar plezier in het spelen van onbetrouwbare karakters, Lancaster voorop. Gary Cooper lijkt helaas te merken dat hij als een goede man de saaiste rol heeft en speelt vrij futloos. Het vermakelijke verhaaltje en het prima acteerwerk worden bijgestaan door erg mooie beelden en opvallend goed kleurgebruik. De scène die in Zomergasten te zien was, vormde duidelijk het hoogtepunt. Prachtig gefilmd moment.

The One Ring schreef:
Inderdaad, ook in Vera Cruz weer. Ook geen enkele chemie met Sara Montiel.
Zijn body-talk lijkt hier veel op die in Garden of Evil. Helaas maakt Cooper in veel (Western) films een houterige indruk.
Westernacteurs als Greg Peck, Burt Lancaster, Richard Widmark en Robert Ryan hebben daarentegen vaak veel meer expressie.

Burt Lancaster vandaag gezien in Lawman. Toch wel zijn beste Westernrol.

avatar van Brix
Ja, daar zijn we weer bij het thema leeftijdsverschil tussen de held en zijn love-interest in westerns.
Extreem ook hier bij Coop (53)en Montiel (25)

Wat betreft de zgn. 'houterigheid' van Coop, die wordt normaliter Peck ook nagezegd.
Mij stoort het echter niet, integendeel.
De stoïcijnse types hebben mijn voorkeur, met een laconiek randje graag, dank u.
(Vandaar dat Cooper en Randolph Scott mijn favorieten zijn)
Maar dat is, zoals altijd, weer een kwestie van smaak.

Lancaster was wel een veelzijdig acteur, dat kun je wel stellen.
Hoe veel verschillen bijvoorbeeld zijn rollen in Vera Cruz en die in Lawman, of Ulzana's Raid (of The Birdman of Alcatraz, en IIGattopardo, om even buiten het westerngenre te stappen)
Enorm.

avatar van The One Ring
Brix schreef:

Grappig dat je Peck noemt, want de manier van acteren van Cooper in deze film deed mij denken aan Peck, een acteur waar ik niet bijzonder dol op ben. Van Cooper heb ik hiervoor nog niet veel gezien, maar ik vond hem een stuk levendiger in Mr. Deeds Goes to Town en intenser in High Noon. Dit is de eerste houterige rol die ik van hem zien, al is 'houterig' niet echt het woord dat ik hiervoor zou willen gebruiken. Ik hou het op mijn eerdere 'futloos'.

avatar van Brix
Hey, de goeie man (Ben Trane) was wel uitgeblust na een enerverende verloren oorlog, waarin hij alles kwijt was geraakt (behalve dan de 100 Dollar die Erin hem aftroggelde voor een paard, en de laatste 12 Dollar die een Mexicaanse zakkenrolster nog inpikte)

The One Ring schreef:
Futloos en houterig vind ik Cooper zeker in Vera Cruz, Man of the West en Garden of Evil. Houterig vind ik Cooper zeker naar zijn love-interest (althans van haar kant) in Vera Cruz. Futloos kan ook aan zijn rol liggen, zie opmerking van Brix.
Houterig vind ik Cooper zeker in ook veel van zijn andere films; de Amerikanen gebruiken 'wooden actor', misschien te letterlijk vertaald. Maar ook daar kun je carrière me maten, zie Randolph Scott.

Met Peck heb ik dat 'wooden' minder, zie o.a. MacKenna's Gold en The Big Country. Maar in The Stalking Moon is ie weer een Cooper-kloon.

avatar van Metalfist
Zo futloos of houterig kwam Cooper nu precies toch niet op mij over. Heb wel nog maar 2 films met hem gezien (deze en High Noon) maar in beide films vond ik hem wel oké, al ging in High Noon mijn aandacht eerder naar Grace Kelly.

avatar van Brix
Betreffende Cooper wil ik nog toevoegen dat hij in de jaren vijftig al erg ziek was.
Vóór Vera Cruz onderging hij al twee hernia operaties, en woekerde de kanker al in zijn lichaam.
Je ziet aan zijn bewegingen ook dat hij lang niet meer zo soepel is als in eerdere films.
Desondanks stond hij er op om de meeste stunts zelf uit te voeren, zelfs nog in zijn allerlaatste films.
(Hij stierf in 1961)

Misschien nog interessant om te weten dat Coop voor Vera Cruz zijn hoogste gage ooit ontving, namelijk $500.000, plus 10% van de opbrengst van de film.

Metalfist schreef:
Zo futloos of houterig kwam Cooper nu precies toch niet op mij over. Heb wel nog maar 2 films met hem gezien (deze en High Noon) maar in beide films vond ik hem wel oké.
Bepaalde eigenschappen van acteurs en actrices gaan opvallen, als je meerdere films met dezelfde acteurs achter elkaar ziet, ook al worden ze geacht steeds een andere rol te spelen.
Aan te raden 'Cooper-Western-films' zijn o.a. Man of the West en Garden of Evil.
In comedy-Western Along came Jones is Cooper inderdaad totaal anders, meer als in The Westener uit zijn beginperiode.

Metalfist schreef:
al ging in High Noon mijn aandacht eerder naar Grace Kelly.

De aandacht van Coop óók! (ze hadden namelijk een relatie)

avatar van Metalfist
@ Dogie_Hogan: bedankt voor de films, zal ze proberen te onthouden
@ Brix: dat was niet echt zeldzaam bij Kelly maar ik snap Cooper wel

avatar van Brix
Bij Coop ook geen uitzondering, hij was een 'versierder' tot-en mét, haha.

avatar van Gastel
Gary Cooper... The strong, silent type.

Best wel een klasieker. Enige minpuntje wat ik vind is de hagelwitte tanden van burt. Cooper en Lancaster zijn wel aan elkaar gewaagd. Het sfeertje van een italo-western zit er wel in.

avatar van Brix
Die verblindende tanden doen mij steeds weer denken aan spaghettiwestern ster Tomas Milian.

avatar van chevy93
Lekkere film. Kijkt lekker weg. Niet al te ingewikkeld, niet spectaculair, niet hoogstaand, maar wel een degelijke film. Verveelt ook geen moment, waarschijnlijk door de vele actiescènes.Uitstekende keuze van Verhoeven. Ik zie nog wel groeipotentie.

avatar van simonvinkie
Leuk keuze van Verhoeven was dit. Had de film een paar weken geleden opgenomen, maar ik was de film een beetje uit het oog verloren, tot daarnet dus. Vond de film over het algemeen een zeer vermakelijke western, mede dankzij het uitstekende spel van de acteurs. Ik zag Burt Lancaster vanmiddag nog in Sweet Smell of Success waar hij een compleet andere rol neerzette. Daar speelde hij de nette gluiperd, terwijl hij hier erg veel weg heeft van een smerige huurmoordenaar. Onwijs witte tanden had hij trouwens!

Dat hele gedoe rond de Mexicaanse revolutie was ook best interresant, al moet je niet al te veel naar het verhaal kijken bij deze film, die overral best een goed niveau kent. Het kent misschien een inzinkingkje in het midden, maar het einde was bijvoorbeeld weer erg sterk. Tijdens de final shout-out stopte mijn opname trouwens, dat heb ik dus op Youtube nog even gekeken. Ook Cooper zette best een goeie rol neer, maar ik ben het wel eens met The One Ring. Cooper was zeker wel een minst interresante personage, al wil dat natuurlijk niet zeggen dat hij slecht acteert.

Leuk om te zien dat de film erg veel bijrolletjes kent. Charles Bronson natuurlijk, maar ook de ''viegenspeler'' uit de beginscene van Once Upon a Time in West had een rolletje, leuk! Schijnt ook dat dat een inspiratie was voor de Spaghetti western. Zaten misschien wel wat overeenkomsten in, maar dit is toch absoluut een Amerikaanse western.

Verder was dit dus best een leuke western. Verhaal was redelijk boeiend, maar dankzij de goeie acteerprestaties en de prettige sfeer, is dit best een leuke film binnen het western genre. Het western genre ga ik trouwens leuker en leuker vinden de laatste tijd.

Dit was in ieder geval een erg leuke film.

avatar van Justinw
Mijn interesse was gewekt door Verhoeven, net als simonvinkie. Film een beetje uit het oog verloren maar nu toch eindelijk gezien. En een erg fijne ervaring. Heerlijk tempo, bad- en goodguy's. Groots opgezet en prachtige locaties. Wat wil je nog meer. Of het allemaal waarheidsgetrouw was? Who cares! Ik heb genoten en daar gaat het bij mij om. Brix en anderen hebben al genoeg vertelt over deze film. Maar de rating mag nog wel iets omhoog.

Komt dat zien! 3½

avatar van madmax1
Cooper speelt in Vera Cruz zijn beste western, en in Men of the West.
Burt Lancaster is de completere acteur,en bijde tillen deze western tot grote hoogte.
Goed vlot verhaal, met gepaste humor,en een klassiek einde puur amerikaans.
Deze western verdient van mij de volle 5, deze western heb ik bijna in gedachten.

avatar van Spetie
Erg vermakelijke western dit.

Het is de eerste film van Robert Aldrich die ik zie, maar het toeval wil dat ik ook twee andere films van hem in bezit heb gekregen. Ik ga dus snel meer van hem zien.
Vera Cruz is een western die van begin tot einde vermakelijk is. Het tempo is redelijk hoog en qua actie heeft de film ook genoeg te bieden. Het plot is simpel, maar doordat er aardig wat mensen achter het goud aan zitten en de kansen continu keren heeft de film ook op dat gebied genoeg te bieden.

Qua acteerwerk is de film meer dan in orde. De bijrolletjes zijn goed verzorgd waarbij vooral Ernest Borghine en ook de piepjonge Charles Bronson in positieve zin opvallen. Gary Cooper speelt inderdaad wat stijfjes, zoals anderen ook al aangeven, maar daarentegen is Burt Lancaster echt geweldig. Heeft geeft zijn rol veel schwung en overtuigd echt als onbetrouwbare cowboy, waarvan het regelmatig onvoorspelbaar is hoe hij op een bepaalde situatie gaat reageren. Verder kent de film af en toe mooie plaatjes en beelden en qua sfeer is het allemaal ook in orde.

De film kent een enkel inzakmoment, maar gelukkig duurt dat nooit lang. Leuk filmpje dus!

avatar van Brix
@ Spetie: (Gary Cooper speelt inderdaad wat stijfjes, zoals anderen ook al aangeven)

Gezien zijn gezondheidstoestand (hernia en kanker) toch een knappe prestatie die hij leverde m.i.

avatar van Spetie
Ha Brix, altijd mooi om nog wat extra info te verkrijgen van jou.

Wanneer liep hij die ziekte dan op? Hij is namelijk in 1961 overleden en in 1952 in High Noon vond ik hem juist wel sterk acteren.

Met stijfjes bedoel ik ook niet dat hij slecht acteert, maar het viel gewoon een paar keer op. Als dat dan door een nare ziekte komt, dan is het zeker een knappe prestatie.