The Misfits (1961)

Alternatieve titel: De Ontwrichten

Drama / Romantiek

geregisseerd door John Huston
met Clark Gable, Marilyn Monroe en Montgomery Clift

De jonge, aantrekkelijke maar naïeve Roslyn Tabor is gedesillusioneerd, gescheiden en afkomstig uit de grote stad. In Nevada raakt ze bevriend met drie 'onaangepasten': de oudere cowboy Gay Langland, de monteur en verdrietige weduwnaar Guido en de afgeleefde rodeorijder Perce Howland. De pluk-de-dag levensstijl van het trio laat Roslyn voor het eerst vrijheid, uitbundigheid en hartstocht beleven. Maar als haar onschuldige idealisme botst met de harde realiteit, moet Roslyn het risico nemen hun vriendschap kwijt te raken... en de enige echte liefde die ze ooit gekend heeft.

avatar van Decec
Ja western komt vrijdag 3 augustus...

avatar van wendyvortex
In de herziening n.a.v. de 50-ste sterfdag van Marilyn Monroe (en een kort eigen John Huston-retrospectiefje).
Laatste voltooide film met Marilyn en tevens haar beste.
Monroe is in Reno, Nevada om te scheiden van haar man, vlak na de scheiding ontmoet ze een drietal van de laatste echte cowboys. Zo'n beetje het meest typische Amerikaanse beroep, maar door de voortgeschreden tijd inmiddels zo goed als overbodig geworden.
Alledrie de heren lonken naar de gunsten van Monroe, maar Clark Gable lijkt de beste kansen te hebben....een gezamenlijk uitje om wilde paarden te vangen loopt uiteindelijk op een drama uit.
Fantastische zwart/wit-beelden en een gedoemde Monroe.
Meesterwerk!

avatar van Dogie_Hogan
@wendyvortex En (eigenwijze) 59+ Gable lijdde zijn hartinfarct in door alle stunts zelf te doen. Hij overleed nog voor de release van deze film.

Meneer Bungel
''You're a real beautiful woman. It's almost kind of an honor sittin' next to ya'. That's my true feelin's Roslyn.''

Weer een bescheiden meesterwerkje van John Huston, met een o zo lekkere Marilyn Monroe (note to self : alles aanschaffen waar zij in meespeelt!) en prima rollen van Gable, Wallach, Clift en Ritter. Al is Gable wel érg smooth (zie topquote), maar ik snap 'm wel...

In eerste instantie wordt met een soort roadmovie(maar dat is het nauwelijks)-gevoel uitgewerkt hoe alle personages in (buiten...) het leven staan en hier tegen elkaar aankijken, enigszins verhuld door hoe de mannen over elkaar heen buitelen om het Marilyn, eh Roslyn, naar de zin te maken; van het ene (bescheiden) avontuur naar het andere, en de enigmatische schoonheid van Monroe is niet te missen - deze gekwetste, maar veerkrachtige natural beauty houdt van konijntjes, pingpongen, schudden met de billen, paarden, een potje zwemmen, dansen en een goed gesprek... what's not to love?

Het tegenwicht van alle wijsheden die de mannen tegen haar aansmijten, is vrij typisch voor een aantal Huston-films (alhoewel ik er nog te weinig ken); films die van hot naar her gaan, gevuld met levensbeschouwelijke dialogen, die een enerzijds een warmte uitstralen, maar met een onmiskenbare donker-realistische/tragische rand - ik denk aan Fat City (1972), Wise Blood (1979) en Under the Volcano (1984).

4,0*.

P.s.: Heeft Marilyn Monroe hier het begrip treehugger geïntroduceerd?

Meneer Bungel
Juist!

avatar van Metalfist
Meneer Bungel schreef:
note to self : alles aanschaffen waar zij in meespeelt!

Goede keus! Films van Marilyn Monroe zijn tegenwoordig vrij gemakkelijk te vinden. Je kunt voor boxsets gaan maar de losse films kosten ook echt peanuts tegenwoordig. Mijn collectie staat op zo'n 19 films geloof ik en die zijn allemaal (met uitzondering van Clash By Night en Seven Year Itch) hier gewoon in de Benelux verkrijgbaar.

avatar van Metalfist
Alles behalve compleet want het gaat hier om nummers uit de films, niet om de films zelf. Wel enorm prijzig trouwens

avatar van Decec
Een goede drama/western/romantiek film...
Prima verhaal, maar wel een langdurige (124 min) verhaal...
Prima oudewetse acteerwerk...
Actrice Marilyn Monroe speelt goed...
(Acteur Eli Wallach leeft nog, 2012: 97e leeftijd)...
Alleen zwart/wit, redelijk kwaliteit breedbeeld, zit soms geruis...
Jammer dat mooi landschap heeft geen kleur beeld...
Laatste stukje vond ik een zielig voor paarden, gelukkige is bevrijd...
Redelijk oudewetse achtergrond muziek/geluid (wel Dolby Digital aanwezig)...

avatar van frolunda
Simpel verhaaltje waar Huston nog redelijk veel van weet te maken.Mooie rol van Gable en het prachtige camerawerk tillen het allemaal naar een ruime voldoende.Goed drama waarbij het laatste half uur het beste is.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Niet meteen de beste Monroefilm, maar wel memorabel. Hoe dit toch nog tot een goed eind is geraakt, blijft toch een raadsel. Regisseur Huston was tijdens die momenten verslaafd aan drank (viel soms in slaap tijdens het filmen) en gokken (de filmmaatschappij moest soms tussenkomen om gokschulden terug te betalen). Marilyn Monroe lag in een scheiding met haar toenmalige man Arthur Miller. En de gezondheid van Clark Gable was ook niet meer wat het moest zijn. Misschien een voorteken, want Gable stierf kort na de opnames, Monroe het jaar daarna, Montgomery Clift (Perce) in 1966 en Thelma Ritter in 1969.

De omstandigheden waren dan wel niet goed, de prestaties des te beter. Het verhaal zelf is immers nogal pover en de film moet het vooral hebben van de acteerprestaties met een voortreffelijke Monroe en Gable in glansrollen. Het eindresultaat van de film is dan ook een aangename klassieker, al is het als film zeker niet de beste die er gemaakt is. Maar vakmanschap werpt evengoed z'n vruchten af en het is uiteindelijk toch genieten.

bertito
Dogie_Hogan schreef:
Na Clash by Night, Niagara m'n derde film met Marylin Monroe in een serieuze rol. En ditmaal zelfs in Blu-ray. Wow! Ze speelt zeker niet slecht en/of ze lijkt zichzelf te spelen in deze aparte, maar zeker boeiende en verfrissende film met een prima speelduur.
Gable in een hoffelijke rol, die hij wel vaker speelt. Eli Wallach kan meer dan dan alleen in Westerns spelen. Clift zit ook in Red River en From Here To Eternity, maar had hem hier eerst niet herkend, ´aged a lot´, maar ook hij acteert goed. Ja, en Thelma Ritter staat als een huis, schittert in elke film waarin ze gecast is. Kortom, prima cast.
Zwart-wit werkt evenals in HUD en The last picture Show erg goed.

The Misfits, boven verwachting en een (ondergewaardeerde) film om zeker vaker te zien. Vind de lage MM rating niet terecht. Voor nu een IMDb #7,5/10.

PS
De zone-vrij Blu-ray heeft NL subs. Extra's: alleen trailer.

Montgomery Clift was niet zozeer verouderd alswel getekend door een auto-ongeluk dat zijn gezicht mismaakte en waarvoor plastisch chirurgie nodig was: Montgomery Clift - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Aardige film waarin een pas gescheiden vrouw bevriend raakt met een paar cowboys. Niet echt een verhaal, maar meer een karakterstudie over de verschoppelingen van de maatschappij. De film komt wat stuurloos over maar heeft een uitstekende cast (triest detail is dat dit de laatste film was voor zowel Clark Gable als Marilyn Monroe). De scenes met de paardenjacht zien er spectaculair uit.

avatar van Spetie
John Huston zijn films liggen me meestal wel. The Misfits is zeker niet onaardig, maar behoort niet tot zijn betere werk. Als ik dan hier en daar lees, wat voor problemen hij allemaal had bij het tot stand komen van deze film, dan valt het eindresultaat helemaal reuze mee.

Ik ben niet zo’n fan van de actrice Marilyn Monroe en ook hier overtuigt ze mij niet helemaal. Qua uiterlijk is ze hier ook al wel wat van haar glans verloren, als je haar vergelijkt met haar rollen in films uit de jaren vijftig. Gelukkig doen de mannen, zoals Clark Gable en Eli Wallach het hier een stukje beter. Monroe is echter wel het centrale personage, die een belangrijke rol vervult voor de andere personages. Ik vond het sfeertje wel mooi en ook hoe iedereen telkens weer bij haar terecht komt. Het sfeertje is aangenaam, een beetje zomers, wat mooi combineert met de zwart-wit beelden en een redelijk goede soundtrack.

Alleen jammer, dat er af en toe niet wat duidelijker naar een einde wordt toegewerkt, waardoor ik het idee kreeg, dat het op een gegeven moment maar wat voortkabbelt en het allemaal een tikkeltje te lang duurt. Huston is echter een regisseur, die veel in zijn mars heeft en zeker nog wel veel beter kan dan dit. The Misfits is al met al een degelijk drama, met lichte western invloeden.

avatar van fun in acapulco
Monroe moet natuurlijk in kleur, al heeft ze in enkele z/w films gespeeld.

avatar van LuukRamaker
Marilyn Monroe is beeldschoon, maar kwam in deze film helaas nogal onnozel en kinderlijk op me over. Dit was pas de tweede film die ik van haar zag en ook Clark Gable had ik nog niet vaak eerder aan het werk gezien. Bij de laatste kan ik me vooralsnog echter wat minder goed voorstellen wat men in hem ziet/zag. Het kan aan zijn rollen liggen maar zowel in Gone with the Wind als hier in The Misfits kwam ie op mij niet bepaald sympathiek over en was ie voor mij niet bepaald de uitblinker. Ik was in elk geval maar wat blij met de rollen van Eli Wallach en Montgomery Clift, want die weten er nog wel wat aardigs van te maken.

avatar van DragQueen
De laatste rolprent met Marilyn Monroe en Clark Gable, die kort na deze film beiden overleden. Het is een meer dan prima film, onderhoudend met een mooi script en zeer degelijk camerawerk. En niet op de laatste plaats zeer goed acteerwerk van Gable en Monroe. Clift en Wallach komen ook prima tot hun recht en acteren ook minstens net zo goed. Het wordt gezegd dat Gable zijn hartaanval, die hem fataal werd, mede veroorzaakt werd door de intensieve opnamen. Die o.a. plaatsvonden in de woestijn met een temperatuur van 42 graden. Ook drong Gable er op aan om de meeste stunts zelf te doen. Hij was toch een man van 59 destijds. 3,5 Ster.

avatar van erniesam
Zoals vele recensies hier al aangeven kleurt de achtergrond van de film zelf de ervaring ervan. Het geeft mij een wat unheimisch gevoel. Gek genoeg komt dit mijn ervaring ervan ten goede. Los van dit vind ik dit gewoon een geweldige film. Aanvankelijk kon ik weinig met dit verhaal dat zo anders is dan alles wat Monroe hiervoor heeft gedaan. Ook vond ik het einde een beetje vreemd en begreep ik het niet zo goed. Na een herziening gisteravond na een hele lange tijd ben ik volledig om. Wat een fantastische film!

Het is een intense karakterstudie die fantastisch wordt neergezet door alle acteurs (hoewel ik Clift een beetje de mindere vind hier). Rosy wordt begeleidt door Ritter en op aanraden van laatstgenoemde gaat zij door met haar echtscheiding. Een eerste indicatie van de naiviteit en hunkering naar gezelschap, liefde, autoriteit van Rosy. De drie mannen die zij ontmoet zijn alle compleet verschillend, hoewel alle drie getekend door het verleden. Wallach lijkt in eerste instantie aardig en liefdevol, maar gaandeweg leren we hem beter kennen en ontdekken we dat hij bezitterig en jaloers is. Rosy prikt hier uiteindelijk doorheen in de prachtige confrontatie in de auto in de woestijn. Clift is gedesillusioneerd door het mislopen van een erfenis doordat zijn moeder is hertrouwd. Hij lijkt gehecht aan zijn moeder en dit maakt hem des te meer bitter. Hij stort zich op rodeo, waar hij te oud voor is en dit illustreert zijn desillusie in het leven. Gable is zeer gesteld op zijn individualiteit ("no wages!") en is een stug karakter dat vast zit in het verleden. Dit is de reden dat zijn gezin hem heeft verlaten (de jongere generatie is hem voorbij gegaan, zijn kinderen) en hij ziet niet in dat het aan hemzelf te wijten is. De twee tegenovergestelden Rosy en Gay (de een afhankelijk en de ander rigide zelfstandig) komen gaandeweg tot elkaar. Gay en de andere twee drijven Rosy tot het uiterste totdat ze niet anders kan dan haar mening en gevoelens uit te schreeuwen, terwijl zij op haar beurt Gay zover krijgt een gewoonte van hem op te geven.

Zoveel valt te vertellen over deze film. Zoveel treffende symboliek. De film begint met een beschadigde auto met een lege accu. Zeer treffend zegt Rosy: "Well, we had it for two weeks, but it doesn't matter" of iets in die strekking. Een treffende indicatie van hoe zij omgaat met nieuwe dingen. Zij is degene die voorstelt om de autoradio te gebruiken. Ook een fantastische illustratie van haar karakter: de accu is net opgeladen en Rosy gebruikt deze hernieuwede energie om plezier te maken. Geen wonder dat zij altijd belandt waar zij aanvankelijk was begonnen!
Ik twijfel er niet over dat dit de beste acteerprestatie van Monroe is in ieder geval op dramatisch vlak. Ook Gable vind ik hier fantastisch. Juist het feit dat hij zo oud lijkt is zo toepasselijk voor deze film. Tja, gewoon en geweldig ontroerende film dat fantastisch is gefotografeerd door Russell Metty, werkelijk een van de grootste camera operators in Hollywood.

Fantastisch.

avatar van Zwolle84
erniesam, misschien kun je beter je hele reactie tussen spoilerhaakjes zetten. Mooi verhaal, maar je verklapt wel veel.

Los van de inhoud een gedenkwaardige productie: het zouden de laatste filmrollen zijn van zowel Clark Gable als Marilyn Monroe (haar echtgenoot Arthur Miller schreef het scenario) en Montgomery Clift zou hierna nog in slechts drie films te zien zijn.

Een enigszins onevenwichtig, maar complex, melancholiek, psychologisch karakter-western-melodrama, over vier verstoten buitenbeentjes, die moesten zien om te gaan met hun illusies. Met name de vier hoofdrolspelers speelden uitstekend. Marilyn Monroe liet in de rol van de kwetsbare, overgevoelige, pas gescheiden vrouw zien over acteerkwaliteiten te beschikken.

avatar van Dievegge
In het begin schuiven er puzzelstukjes over het scherm die nergens in passen. De term misfits wordt gebruikt voor de mustangs, die te groot en te wild zijn voor deze tijd en bijgevolg nog slechts dienen als hondenvoer of voor de rodeo. Dezelfde term is echter van toepassing op de vier hoofdpersonages: buitenbeentjes die niet meer passen in het moderne economische systeem. Via de dialogen wordt duidelijk welke problemen uit hun verleden dit beïnvloed hebben: een afwezige vader, stukgelopen relaties, sterfgevallen... De mannen vergooien zich in alcohol en roekeloos gedrag. Roslyn vormt een contrast met deze macho's: zij is overgevoelig, wil zelfs niet dat een konijntje gedood wordt.

Het goed opgebouwde scenario is van Arthur Miller. Er zijn gelijkenissen met de werkelijkheid, met name zijn echtscheiding van Marilyn Monroe. Net als haar personage had zij soms moeite om haar tekst te onthouden. Regisseur John Huston keek ook al eens te diep in het glas. Er hangt een algemene sfeer van verval, van niet meer in de tijdgeest passen. Er zitten een paar fouten in: Clark Gable spreekt Thelma Ritter één keer met haar echte voornaam aan. Ze kijken naar de sterren terwijl het zwaarbewolkt is.

Hoogtepunten zijn de spectaculaire jacht op de mustangs, waarbij de zestigjarige Gable zich veertig meter voort liet slepen door een hengst. Ook leuk is de scène waarin Marilyn Monroe peddle ball speelt. Van al haar rollen is dit degene met het meeste diepgang, een rol waarvoor ze inspiratie haalde uit haar persoonlijke strubbelingen. Het resultaat is somber maar beklijvend.

Een film die je geneigd bent te onderschatten. Toen ik hem een aantal jaren geleden voor het eerst zag viel hij me enigszins tegen. De roem en de verhalen er omheen waren destijds al bepalend voor de beeldvorming, maar het is de kunst om dat niet mee te nemen in je meningsvorming. En zie, toen ik The Misfits recent een herkansing gaf, blijkt dit gewoon een sterke film. Een karakterstudie, vol met symboliek en prachtig spel. Ogenschijnlijk gebeurd er niet veel bijzonders, maar het broeit onder de oppervlakte en dat komt er tijdens het slotakkoord even genuanceerd als krachtig uit. Monroe heb ik nog nooit zo goed gezien als in deze prent. De rol is dan ook op haar lijf geschreven, en op haar manier maakt ze er echt iets gedenkwaardigs van. Gable en Clift zijn hier goed, maar niet bijzonder. Beide hebben wel eens beter werk afgeleverd, doch doen hun job naar behoren. Wallach is behoorlijk goed en Ritter doet in een bijrol wat ze altijd doet: excelleren. Eentje die je gezien moet hebben.