Gideon's Day (1958)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Misdaad / Drama

geregisseerd door John Ford
met Jack Hawkins, Dianne Foster en Cyril Cusack

Een typische dag uit het leven van Inspecteur Gideon van Scotland Yard. Hij beschuldigt enkele collega's van corruptie, werkt aan een moord in Manchester en een inbraak in Londen, beide gepleegd door dezelfde crimineel, en raakt betrokken bij een gijzelingsactie. Bovendien moet hij tijd vrijmaken voor zijn gezinsleven dat nog veeleisender is dan zijn baan.

avatar van finitio
Geweldig!

avatar van Flavio
Een Britse politiefilm van de hand van John Ford- een nogal aparte combinatie en het levert een niet helemaal overtuigende film op. Jack Hawkins is wel goed als hoofdinspecteur van Scotland Yard die op één dag de moord op een corrupte collega, een beroving met geweld, een lustmoordenaar on the loose en een overval met dodelijk slachtoffer op z'n bord krijgt- zaken die allemaal diezelfde dag nog worden opgelost- en daarnaast niet mag vergeten een visje te kopen voor moeder de vrouw. Het is allemaal nogal simplistisch en rommelig, maar een zekere charme kan de film niet ontzegd worden.