Cash on Demand (1961)

Alternatieve titel: Spel om een Miljoen

Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Drama
66 minuten (UK theatrical cut) / 80 minuten (extended US version)

geregisseerd door Quentin Lawrence
met Peter Cushing, André Morell en Richard Vernon

De ordelijke Harry Fordyce (Peter Cushing) eist dat alles tot in de puntjes klopt, in het bankfiliaal waarvan hij de directeur is. Zijn bazige en pietluttige optreden maakt hem niet geliefd bij zijn personeel. De dag voor kerst krijgt de bank bezoek van verzekeringsinspecteur Colonel Gore Hepburn (Andre Morell). Zodra Fordyce met hem alleen is neemt de werkdag een dramatische wending. De directeur realiseert zich algauw dat 'bank en orde' niet het belangrijkste in zijn leven zijn.

avatar van Mac Hammer Fan
De film duurt 80 minuten op de 6-delige Hammer Collection of Suspense.

avatar van Movie-Addicted
Een lekkere "high society" film-noir, klasse acteerwerk en top in elkaar gezet.

*3.5

Dankzij de drie sterke en geloofwaardige hoofdrolspelers (de aanwezige onderlinge chemie en in het bijzonder het spel van een veelzijdige Peter Cushing), een sympathieke, frisse en amusante (kleine) film, maar echt spannend wilde dit bankroversverhaal (Nederlandse titel: Spel om een miljoen) niet worden. Veel recensenten zagen deze productie destijds als een alternatief voor 'A Christmas Carol' van Dickens.

avatar van Biosguru
Zeker geen actiefilm. Wel een mooie mix van Heist/ kerstfilm/ Scrooge. Een kruiperige bankmanager krijgt een lesje menselijkheid. Altijd leuk.

avatar van Kuck-x
Formidabel, zoals Peter Cushing hier de show steelt als Harry Fordyce. De rol van horkerige, tirannieke bankdirecteur die abrupt op de werkelijke prioriteiten in zijn eigenlijk maar armoedige bestaantje gewezen wordt is hem op het magere lijf geschreven. André Morell is ijzersterk als de schurk. Zijn even gewetenloze als koele en doordachte optreden doet wat het moet doen: als kijker ga ik zowaar medeleven voelen met de man die ik zelf beslist niet als baas zou willen.
Ik vind deze kleine productie - gemaakt op onwaarschijnlijk gering budget, las ik ergens - een regelrecht juweeltje. Ik zat van begin tot eind geboeid te kijken. Een ongewoon kerstverhaal, slim geschreven (het controletelefoontje dat maar uitgesteld en uitgesteld wordt, de glazenwasser...), door iedereen met toewijding gespeeld. Voor een topfilm is niet veel nodig, naast een perfecte cast. Minimale locaties en een heerlijke sneeuwbui. Voilà. Een aanrader voor de donkere dagen.

avatar van Joost1973
Erg genoten van deze Hammer film. Leuk om André Morell een keer een hoofdrol te zien spelen als de schurk. Tot nu toe speelde hij meestal een bijrol in de films die ik van hem zag. Peter Cushing is naar mijn mening echt een ambachtsman als acteur. Geweldige rol van hem. De versie die ik heb gezien duurde 80 minuten en ik was de volledige duur geboeid. Goed voorbeeld van hoe je met weinig budget een goede film kunt maken.

avatar van Mac Hammer Fan
Het mysterie van de tijdsduur is opgelost. Er bestaan twee versies. De UK bioscoopversie duurt 66 minuten, terwijl de US Extended Version 80 minuten duurt. Beide versies staan op de blu-ray die deel uitmaakt van een interessante maar momenteel prijzige box-set.
Hammer Volume Two: Criminal Intent - Limited Edition Blu Ray Blu-ray Region Free: Amazon.co.uk DVD & Blu-ray