Fort Apache (1948)

Western

geregisseerd door John Ford
met John Wayne, Henry Fonda en Shirley Temple

De strenge kolonel Thursday wordt overgeplaatst naar Fort Apache, een geïsoleerde buitenpost van het leger. Hij wordt er de meerdere van de populaire kapitein York. Omdat Thursday van mening is dat er niet genoeg discipline in het kamp heerst, stelt hij de jonge luitenant O'Rourke tot ideaal voorbeeld. Wanneer die echter een oogje laat vallen op de dochter van de kolonel heeft hij het al snel verkorven...

avatar van mr rumson
Deze vond ik iets beter dan Rio grande maar nog steeds is het een lange zit .
De film speelt zich driekwart van de film af rond het fort.
Net zoals bij Rio grande komt ook hier de romantiek weer voorbij .
Iets wat voor mij totaal weggelaten had kunnen worden.
Het laatste half uur maakt nog wat goed met degelijke actiescènes .
En wat misschien nog wel belangrijker is de Cavalerie krijgt eens een keer echt tegenstand van de indianen ( Apache )
Meestal zag je in westerns uit de jaren 40 en 50 dat de indianen bij bosjes neergeschoten werden.
De acteurs doen het goed al springt Fonda er voor mij wel boven uit.
Maar alles bij elkaar vond ik aan deze western niet veel aan .

Goeie film over een kolonel die nieuw aankomt bij Fort Apache en het een stuk strenger aanpakt. Van een echt verhaal is hier niet direct sprake, maar meer het reilen en zeilen op een geïsoleerde buitenpost van het leger (met genoeg mooie opnames in Monument Valley). De personages zijn wel goed en ook vermakelijk neer gezet en de cast weet dit prima in te vullen (vooral Henry Fonda als de kolonel).

avatar van Zuster Stein
Een hoop oubollig gedoe, maar ook een paar lichtpuntjes: het verhaal zit goed in elkaar, de indianen worden op een serieuze manier afgebeeld en delven nu eens niet het onderspit, en mooi (opvallend) vond ik ook het praatje na afloop, de geschiedvervalsing uit patriottistische overwegingen die natuurlijk van alle tijden is. De moed van de kolonel (zoals eerder opgemerkt) maar ook het simpele feit dat de kolonel's dochter de vrouw geworden is van zijn adjudant speelt een rol, en vooral dat niemand zit te wachten op iemand die een held door het slijk haalt, bovendien, wie zou hem willen geloven? Het zou zijn eigen carrière alleen maar in gevaar brengen.

Shirley Temple en John Agar waren met elkaar getrouwd van 1945 tot 1949. Hun omhelzingen tijdens de film zien er zo vormelijk en stijf uit dat je vermoed dat het toen al niet meer goed ging tussen beide.

Roger Thornhill

(En drogere humor is er ook – Fonda tot McLaglen: "Sergeant, pour me some scripture." )

"I remember when it used to come in bottles."

avatar van Roger Thornhill
Zuster Stein schreef:
Deed mij denken aan die grap in North by Northwest, uitgesproken door de moeder van jouw username: "I remember when it used to come in bottles."
Blij dat die grap jou kan amuseren – "ik" kon er toen in ieder geval absoluut niet om lachen.

avatar van mjk87
Nogal verouderd. Een film met een lichte toon waarbij zeker de komisch bedoelde elementen nogal qua toon er niet bij lijken te horen en dat stukje romance er überhaupt niets mee vandoen heeft. Verder typisch filmpje op één zo'n locatie met allerlei bekenden van elkaar in dit geval soldaten) waardoor het al snel een gezellig geheel wordt. Dat kijkt het eerste uur ook nog wel redelijk weg, al kon ik daar verder niets bijzonders ontdekken. Daarna begint de film langdradig te worden, mede ook door het wat houterig acteerwerk en de weinig bijzondere beelden (Monument Valley alleen is niet genoeg John Ford!). Het laatste halfuur is dan wel wat beter en met die haast lichtgevende wolken ook visueel wat mooier, maar als geheel is het een wat duf en ingedut geheel. 2,5*.