• 15.787 nieuwsartikelen
  • 178.147 films
  • 12.220 series
  • 33.993 seizoenen
  • 647.209 acteurs
  • 199.052 gebruikers
  • 9.373.983 stemmen
Avatar
 
banner banner

Fort Apache (1948)

Western | 125 minuten
3,27 190 stemmen

Genre: Western

Speelduur: 125 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: John Ford

Met onder meer: John Wayne, Henry Fonda en Shirley Temple

IMDb beoordeling: 7,4 (21.183)

Gesproken taal: Engels en Spaans

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Fort Apache

"John Ford's Masterpiece of the Frontier!"

De strenge kolonel Thursday wordt overgeplaatst naar Fort Apache, een geïsoleerde buitenpost van het leger. Hij wordt er de meerdere van de populaire kapitein York. Omdat Thursday van mening is dat er niet genoeg discipline in het kamp heerst, stelt hij de jonge luitenant O'Rourke tot ideaal voorbeeld. Wanneer die echter een oogje laat vallen op de dochter van de kolonel heeft hij het al snel verkorven...

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Capt. Kirby York

Lt. Col. Owen Thursday

Philadelphia Thursday

Sgt. Maj. Michael O'Rourke

Capt. Sam Collingwood

Sgt. Festus Mulcahy

Mrs. Emily Collingwood

Mrs. Mary O'Rourke

Sgt. Quincannon

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Middie 7

Middie 7

  • 17 berichten
  • 342 stemmen

mooie film hoor


avatar van Pacino88

Pacino88

  • 608 berichten
  • 1480 stemmen

Inderdaad een mooie film,stukken beter dan het wat tegenvallende She wore a yellow ribbon van dezelfde trilogie.

3,5*


avatar van mariekjuh1982

mariekjuh1982

  • 66 berichten
  • 67 stemmen

vond dit echt een super goeie film. Combinatie Wayne en Temple in één film vond ik vooral grappig. Normaal vond ik Temple altijd beter als klein kind in films, maar deze film is een uitzondering.


avatar van feanaro surion

feanaro surion

  • 5765 berichten
  • 1770 stemmen

Na deze en She Wore a Yellow Ribbon gezien te hebben ben ik het niet eens met Pacino88. Op de sterke rol van Henry Fonda na is deze film in alle opzichten minder. De fotografie is minder mooi dan de prachtige kleurenfotografie in SWaYR, het plot is minder en er zitten minder echt goede scenes in. Vooral de epiloog maakt deze film minder, hij lijkt erbij gegooit om een pro-amerikaanse moraal af te geven aan een film die vrij veel sympathie oproept voor de indianen tijdens de rest van de film. 3.5*


avatar van Vinokourov

Vinokourov

  • 3143 berichten
  • 2909 stemmen

Niet echt een heel uitzonderlijke western met weliswaar de enige echte John Wayne. Die kerel blijft toch gegoten voor films als deze. De scenes met Indianen maken een hoop goed en waren ook redelijk spectaculair, anders was de score wel wat lager uitgevallen.


avatar van Movsin

Movsin

  • 8264 berichten
  • 8427 stemmen

Prettig weerzien met een western uit de oude doos.

Klassieke opbouw. Het eerste gedeelte : onschuldig, rustig inleidend, met komische scènes en ook romance. Het tweede gedeelte, het avontuurlijke waarop heel de cinemazaal destijds zat te hunkeren.

Ook prettig weerzien van de onvermijdelijke John Wayne : gedreven bestweter, koppigaard, veelal in conflict met zijn oversten maar uiteindelijk de rechte weg vindend.

Naast hem klassebak, Henry Fonda en sweetheart Shirly Temple.

Allen kwijten zich uitstekend van hun taak.

Ook een paar acteurs die in de totaliteit van hun carrière meestal hebben uitgeblonken in bijrollen : Victor Mc Laglen en Ward Bond.

Good old western, waarin de onbekwame leiding wordt gehekeld. Was dat in de wereldoorlogen die volgden anders ?


avatar van Co Jackso

Co Jackso

  • 21924 berichten
  • 2791 stemmen

Een typische John Ford film op de automatische piloot. De karakterontwikkeling en emotionele diepgang van de karakters blijft zoals meestal beperkt tot een minimum. Het verhaal is zeer standaard en van de beelden raak ik nog steeds niet onder indruk.

Eigenlijk gaat de meeste waardering uit naar de acteurs in deze film. De wisselwerking tussen John Wayne en Henry Fonda zorgt ervoor dat deze film het waard is om te zien. Hetzelfde geldt een beetje voor Shirley Temple, die het standaard zijverhaaltje nog een beetje boeiend weet te maken.

Tot op dit moment blijft My Darling Clementine de enige John Ford film met een topwaardering. Hoewel The Grapes of Wrath ook niet slecht was. Mijn hoop is nu gevestigd op The Man Who Shot Liberty Valance.


avatar van Paalhaas

Paalhaas

  • 1582 berichten
  • 2569 stemmen

Co Jackso schreef:

Tot op dit moment blijft My Darling Clementine de enige John Ford film met een topwaardering. Hoewel The Grapes of Wrath ook niet slecht was. Mijn hoop is nu gevestigd op The Man Who Shot Liberty Valance.

Dat komt vast helemaal goed. Ik heb twee Fords op 5/5 staan, MDC en TMWSLV. Ik vind de twee heel erg verwant aan elkaar. Het zijn wat mij betreft Fords meest perfect gerealiseerde films. Als het een beetje meezit, vind je Liberty Valance zoals ik zelfs nog beter dan Clementine.


avatar van Barfly

Barfly

  • 1873 berichten
  • 1749 stemmen

Of het geografisch en historisch nou klopt of niet zal Ford een zorg zijn geweest: Monument Valley, daar vindt alles plaats. Volgens Ford dan.
Deze film bestaat uit zang, dans, militair geparadeer, humor waar af en toe flauw om te glimlachen valt en een belachelijke romance die zonder gedegen opbouw uitmondt in huwelijksplannen die letterlijk uit de lucht komen vallen.
Na 1 uur en drie kwartier had ik het helemaal gehad met deze film. Tot, na een redelijke actiescene, de film ijzersterk eindigt.

Ik hoef niet persé een western te zien volgepropt met actie, maar dan wil ik sterke dialogen, mooie buitenopnames, of anderszins iets zien.
Niet dit slappe gezeik met halfwas dialogen over juiste dresscode bij de cavalerie, suf gedans, een lulhannes die een nummertje gaat zingen voor de dochter van de baas. En met de combinatie Ford/Monument Valley ben ik ook wel een keer klaar.
Zonder het echt goede einde was ik echt chagrijnig geworden. Alhoewel, Wayne zet aan het eind zijn mutsje net zo op als Fonda; logischer was toch geweest dat hij hem juist verachtte en zeker hem niet ging eren met dit gebaar.
1*


avatar van Brix

Brix

  • 19677 berichten
  • 5115 stemmen

Vandaag op TV : SWF (Duits) 14:45 uur

(Vannacht volgt herhaling 04:35 uur)


avatar van Jan met de pet

Jan met de pet

  • 998 berichten
  • 1182 stemmen

Deze western is in 1 woord waardeloos: 2,0


avatar van simonvinkie

simonvinkie

  • 2271 berichten
  • 827 stemmen

De tweede (waardeloze) film die ik zie uit de cavelarie trilogie van John Ford. Ik wist eigenlijk al van te voren dat dit niks zou worden, omdat ik ergens had gelezen dat deze film erg veel op Rio Grande leek, die ook al zo slecht was. Ik ben het dan ook eigenlijk helemaal eens met Barfly. De enige reden waarom dit niet de laatstmogelijke score krijgt, is het goeie laatste kwartier.

John Wayne en zélfs Henry Fonda vond ik ook geen goeie rollen spelen. Het verhaal is dan ook echt totaal niet interessant. Wel heeft de film nog aardige zwart/wit fotografie, maar verder echt een vreselijke matige western, die eigenlijk nergens over gaat. 1*


avatar van yeyo

yeyo

  • 6351 berichten
  • 4615 stemmen

Fort Apache is de eerste van de cavalerie-trilogie en wat mij betreft ook meteen de interessantste. Het voornaamste pluspunt van deze prent is de sterkere narrative: veel intrige die uiteindelijk leidt tot een adembenemende climax.

Ook op alle andere vlakken doet de gebruikelijke Ford-charme zijn werk. Wederom is het het individuele dat centraal staat en wordt er gefocust op interpersoonlijke relaties. Anno 2011 zou men de karakteruitwerking basaal en achterhaald noemen, maar Ford heeft een zekere magie om het allemaal bijzonder innemend, overtuigend en vooral oprecht voor te stellen.

De sluimerende botsing tussen de twee protagonisten ontwikkelt zich op een subtiele wijze en ook het respect dat Wayne uiteindelijk voor Fonda krijgt, wordt zeer geloofwaardig voorgesteld. Ford bewijst bovendien opnieuw niet de Indianen-hater te zijn waar men altijd van beticht en last naar het einde toe zelfs een kritische noot in tegen het mythische karakter van het Wilde Westen. Iets wat in zijn latere films prominent zou terugkeren.

Qua cinematografie kiest Ford weerom hoofdzakelijk voor medium -en long shots die het wijde landschap prachtig weergeven. Enkel tijdens de romantische verwikkelingen wordt er dichter gefilmd wat die momenten een warm karakter geeft. Natuurlijk komt het oubollig over, maar tezelfdertijd ook liefelijk en puur.

Kortom, hier erg onderschat, net als de rest van Ford's oeuvre. Gelukkig wordt zijn meesterschap door menig filmhistorici wel erkend.


avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

  • 13381 berichten
  • 788 stemmen

Het is wachten tot 21 febr. 2012 voor de Blu-ray release.


avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

  • 13381 berichten
  • 788 stemmen

Review Blu-ray: zone-vrij.


avatar van madmax1

madmax1

  • 2216 berichten
  • 711 stemmen

Vreselijke film western onwaardig ,vroeger in de cinema uitgekeken ,maar daar ga ik nu niet meer aan beginnen,wel in bezit maar op een plaats waar ik nooit meer kom.


avatar van frolunda

frolunda

  • 1115 berichten
  • 4601 stemmen

Sterke western met prachtige beelden.Hier zijn vakmensen aan het werk geweest.


avatar van RuudC

RuudC

  • 4636 berichten
  • 2529 stemmen

Nogal muf en saai geregisseerde western. Elk gevoel voor avontuur lijkt vakkundig de das omgedaan. John Wayne is nog leuk om te zien als officier van de cavalerie, maar Henry Fonda lijkt er maar geen zin te hebben. Het is gewoon een vrij beroerde acteerprestatie die door deze man wordt neergezet. Daarbij is de uitvoering van dit plot nogal aan de trage kant. Ik moet zeggen dat ik dan ook vrij slecht tegen het overdreven jolige gedrag van de soldaten of de belachelijke muziek onder de charges van de cavalerie kan, een fraai staaltje oubolligheid wat men in de jaren veertig vast nog doodnormaal vond. Wat dat betreft valt het reuze mee dat de indianen niet als beesten worden neergezet. Het was toen nog niet zo heel lang geleden dat men alleen geschminkte blanke acteurs als afro-Amerikanen inzette. Het scheelt dat het verhaal zelf nog wel te doen is, al kan niet gerechtvaardigd worden om twee uur te laten duren. Hier had best een half uur weggeknipt kunnen worden, te beginnen met die lachwekkend slechte dansscène. Helaas voor mij heb ik in Fort Apache meer slechts dan goeds kunnen bespeuren.


avatar van trebremmit

trebremmit

  • 3014 berichten
  • 1465 stemmen

Niet heel erg goed maar ook niet zo slecht als men hier beweerd.

Wat mij altijd tegenstaat in Ford films is de flauwe humor, verschrikkelijk vind ik het.

Maar daar tegenover staan de prachtige beelden, ditmaal gefilmd met een infrarood camera als ik de bijgevoegde docu mag geloven. Schitterend hoe de wolken er uit zien.

Ook de acteurs doen het hier uitstekend met Fonda als uitblinker.

Het verhaal zelf vond ik niet zo bijster interessant. Toch zit er wel veel meer diepte in dan in een gemiddelde western.

Grappig detail is dat Ben Johnson hier het stuntwerk voor John Wayne deed.


avatar van LuukRamaker

LuukRamaker

  • 2020 berichten
  • 925 stemmen

Een redelijk goede film, maar niet heel veel meer dan dat. Het is geen onovertroffen meesterwerk, maar is wel van de kwaliteit die we van Ford en Wayne mogen verwachten. De aanstelling van Fonda was daarbij ook zeker geen overbodige luxe.

Jammer dat het allemaal zo saai begint. De wonderschone en (bijna) altijd goedlachse dochter van de kolonel, Philadelphia, is tijdens de eerste anderhalf uur iets te veel in beeld. Dat is op zich allesbehalve erg, ware het niet dat ze deel uit maakt van een erg oninteressant verhaal dat totaal niet weet te boeien; een zogenaamde romance. Ik weet zeker dat er in Fort Apache ondertussen interessantere dingen aan de gang waren die van mijn kant op meer belangstelling hadden kunnen rekenen.

Niet dat deze film niet interessant is, integendeel. Het probleem is echter dat pas het laatste half uur de nodige spanning om de hoek komt kijken. Bij een twee uur durende film is dat wat aan de late kant, als je het mij vraagt. Toch weet Ford hiermee het tegenvallende eerste gedeelte van de film goed te maken. Er wordt maar weer eens duidelijk hoe groot de impact van een (in dit geval onwetend) vooraanstaand persoon kan zijn en dat leidt tot een boeiend einde.


avatar van Metalfist

Metalfist

  • 12407 berichten
  • 3964 stemmen

I can't see him. All I can see is the flags

Het blijft onvoorstelbaar hoeveel films John Wayne eigenlijk heeft gemaakt. Ik zit nu aan zo'n kleine 40 films en nog is het maar een fractie van zijn gehele oeuvre. Een groot deel van dat oeuvre (en zijn status) heeft hij te danken aan de films van John Ford maar voor mij is het altijd even afwachten wat het resultaat zal zijn. De twee hebben een aantal klassiekers gemaakt zoals The Searchers maar slagen ook wel eens af en toe de bal wat mis zoals met They Were Expendable.

Gelukkig behoort Fort Apache tot de eerste categorie, al is dit zeker en vast geen perfecte film. Wat mij echter vooral aansprak was het feit dat Ford hier geen eenzijdig portret van maakt waar één van beide kampen compleet wordt vergruisd en het andere wordt opgehemeld. Zeker de leidinggevende functies in het leger worden bekritiseerd, wat ik op zich wel knap vind voor een film uit 1948, maar jammer genoeg kan Ford het niet laten om in de epiloog toch nog eventjes alles 'recht te zetten'. Ik had het interessanter gevonden mocht York de laatste aanval van Thursday compleet verachten en hem niet zoveel jaren later nog altijd vereren. Toch wel zonde want voor de rest doet Ford hier bitter weinig verkeerd en is Fort Apache een erg aangename zit geworden. In het begin nogal traag, Philadelphia is misschien iets te nadrukkelijk aanwezig, maar het blijft boeien en eenmaal je lucht krijgt van Thursday's plannen om roemrijk de geschiedenisboeken in te gaan schiet de film in een hogere versnelling met de aanval van Cochise als hoogtepunt.

Vreemd om Wayne in een ietwat atypische rol te zien. Oké, hij blijft nog altijd zijn goedhartige en rechtvaardige zelve maar het is pas op het einde dat hij wat meer in de spotlight treedt. Wayne doet het voor de rest wel weer erg degelijk trouwens maar de nadruk ligt eigenlijk meer op Henry Fonda en die doet het sterk. De interactie met Wayne is degelijk en Fonda kan dit soort rollen blijkbaar met zijn vingers in de neus. Ik was wat minder gecharmeerd door kindsterretje Shirley Temple die hier nogal overdreven acteert. Het leeftijdsverschil met John Ager is 'maar' 7 jaar maar toch overduidelijk te groot. Het schijnt dat het ook niet echt goed klikte met John Ford en dat deze haar vaak naast de set bekritiseerde voor haar slechte acteren en gebrek aan educatie dus dat zal ook niet geholpen hebben. De gebruikelijke Ford/Wayne bende is hier ook weer van de partij met onder andere bijrollen voor Hank Worden, staat meestal garant voor wat oubollige humor en dat is hier ook het geval, en Ward Bond.

De film wordt in de berichten hier nogal afgekraakt maar een tikkeltje onterecht. Fort Apache is bij vlagen misschien een wat oubollige film maar storen doet het niet. Wayne is zoals gewoonlijk goed op dreef en Fonda is een goede aanvulling maar dat kan jammer genoeg niet gezegd worden van Shirley Temple. Gelukkig blijft die haar rol na een tijd vrij beperkt.

Kleine 4*


avatar van yeyo

yeyo

  • 6351 berichten
  • 4615 stemmen

Metalfist schreef:
Zeker de leidinggevende functies in het leger worden bekritiseerd, wat ik op zich wel knap vind voor een film uit 1948, maar jammer genoeg kan Ford het niet laten om in de epiloog toch nog eventjes alles 'recht te zetten'. Ik had het interessanter gevonden mocht York de laatste aanval van Thursday compleet verachten en hem niet zoveel jaren later nog altijd vereren.

Dat vind ik juist het mooiste aan heel de film. Thursday laat zich de hele film leiden door zijn koppigheid en beseft pas op het einde dat hij een serieuze inschattingsfout gemaakt heeft. Daarom gaat hij ten onder met zijn bemanning zoals het een kapitein betaamt en weigert hij de laffe uitweg te kiezen. York is zo onder de indruk van dit gebaar dat hij meteen alle minachting jegens Thursday opzij kan zetten.

Ford was een groot humanist, en dat blijkt uit het einde. Ik ben blij dat hij Thursday in zijn waarde laat, want het was al te gemakkelijk geweest om zo'n onaangenaam personage nog eens verder te demoniseren. Heel dubbelzinnige manier trouwens van Ford om om te gaan met legende verering.


avatar van Metalfist

Metalfist

  • 12407 berichten
  • 3964 stemmen

Het is vooral de mate waarin York zijn minachting opzij zet dat me eigenlijk tegenstak. Op zich vind ik de dood van Thursday perfect in lijn met wat Ford de gehele film probeert op te zetten maar Thursday maakt York wel belachelijk ten opzichte van de manschappen (hij mag niet mee gaan vechten maar moet de koetsen gaan beschermen) en ik had York op het einde liever wat negatiever gezien. Geen complete verachting maar toch een kanttekening bij de verering.

Juist dat had voor mij Ford gekenmerkt als humanist omdat een mens niet zonder fouten is en nu lijkt het alsof Thursday geen fout heeft gemaakt.


avatar van LuukRamaker

LuukRamaker

  • 2020 berichten
  • 925 stemmen

Wat misschien wel interessant is hierbij te vermelden, is dat het einde ook (gedeeltelijk) is gebaseerd op Custer's welbekende belevenissen.


avatar van Metalfist

Metalfist

  • 12407 berichten
  • 3964 stemmen

Klopt, het schilderij op de poster die hier staat is er één dat de strijd van Custer tegen de indianen verteld.


avatar van Spetie

Spetie

  • 38871 berichten
  • 8153 stemmen

Fort Apache behoort tot de cavalerie-trilogie van John Ford en hiermee ik ze alle drie gezien. Het is een vrij consistentie trilogie valt me op. Vooral erg degelijk en onderhoudend, maar alle drie de film behoren in mijn ogen niet tot Fords betere werk.

Het is anderhalf uur lang ook niet van een al te hoog niveau. Ik geef toe dat het acteerwerk best goed is en dan met name van Fonda, die een uitermate sterke rol speelt als de eigenzinnige kolonel. Maar de humor, die Ford wel vaker gebruikt, vond ik hier niet al te sterk. Wel leuk trouwens, hoe Fonda op een gegeven moment even stilstaat bij een schilderij van Abraham Lincoln, een rol die hij zelf jaren daarvoor ook eens speelde. John Wayne hangt lange tijd wat meer op de achtergrond, tot het verhaal in het laatste half uur uiteindelijk tot volle bloei komt. Dat laatste gedeelte is duidelijk het sterkst en red voor mij de film.

Verder valt de degelijke cinematografie op. Soms lijken er ook wat nietszeggende passages tussen te zitten. Ik moet zeggen dat ik persoonlijk ook niet zoveel heb met dat hele cavaleriegebeuren. Ford kan nog stukken beter, heeft ook missers, maar Fort Apache zwemt daar ergens tussenin. Soms leuk, soms goed, maar vooral onderhoudend, al is het misschien een tikkeltje langdradig.

3,0*


avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

  • 6015 berichten
  • 2447 stemmen

Fraaie Ford, met de nadruk bijna meer op het fort als een sociaal verschijnsel dan op z'n militaire betekenis. Bij de boertige humor moet ik soms ook wel even op m'n tanden bijten, maar die hoort voor mij nu eenmaal bij Fords wereld, en de rollen van Wayne en vooral Fonda zijn ijzersterk en maken van deze film voor mij een enerverende ervaring. (En drogere humor is er ook – Fonda tot McLaglen: "Sergeant, pour me some scripture." )

        Overigens, yeyo (17 april 2011 en 12 december 2013), prima stukken.


avatar van madmax1

madmax1

  • 2216 berichten
  • 711 stemmen

Gezien de hoge cijfers hier nog maals proberen af te kijken , moet zeggen bleef bij een poging, zeer teleurstellende Ford productie geen spanning, en actie al helemaal flets ,overdreven dans en omkleed partijen en wat dames gekibbel nekken deze cavalerie western, waar ik toch al geen liefhebber van ben.


avatar van Tarkus

Tarkus

  • 6409 berichten
  • 5315 stemmen

Klassieke western met de grote namen uit die tijd, net na de oorlog.

Hoewel ik een liefhebber ben van het genre vond ik deze film toch minder geslaagd.

Het ontbreekt aan spanning en sleept allemaal wat lang aan.

Ik ken van deze regisseur en de cast veel beter films.


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 31148 berichten
  • 5448 stemmen

John Ford heeft in de eerste plaats véél westerns gemaakt en daartussen is de kwaliteit nogal gevarieerd. Deze film lijkt alles te hebben met zowel John Wayne, Henry Fonda en Shirley Temple. Wayne is nogal weggecijferd en komt pas in de 2e helft wat uit de verf. Fonda was niet slecht. Ik had eerst niet door wie hij was. Maar stilaan domineert hij toch wel de film. Voor zover dag gaat, want Fort Apache focust zich op verschillende personen en is niet altijd even samenhangend. Shirley Temple was wel leuk. Feit dat ze een relatie moest spelen met acteur John Agar, haar toenmalige man, zal wel meegespeeld hebben. Fort Apache heeft uiteraard de nodig clichés, maar dat was wel met meer Hollywood-westerns. Zeker bij Ford. Ik herkende wel een hoop zaken die je ook terugvindt in de stripreeks de Blauwbloezen. Deze film moet ongetwijfeld een inspiratiebron geweest zijn voor de stripreeks.

Ford had meer animo uit de spelers moeten krijgen en het verhaal misschien wat inkorten. Maar slecht is het niet. Het had alleen wat peper en zout kunnen gebruiken.