Mary of Scotland (1936)

Alternatieve titel: Maria Stuart

geregisseerd door John Ford
met Katharine Hepburn, Fredric March en Florence Eldridge

1561. Mary Stuart komt over uit Frankrijk en het hof van Engeland vreest dat ze haar troon komt opeisen (uit het erfgoed van Henry VII) omdat Elizabeth I als bastaard gezien wordt. Ze landt echter in Schotland en zal van daaruit heersen en veroveren.

Enigszins achterhaalde en gedateerde film. Hoewel de decors fraai zijn, worden de binnenlocaties wat saai. Ford lukt het wel enkele fraaie shots te ensceneren.

Het gekonkel om macht is niet onaardig, al duurt het allemaal wat lang. Vooral tegen het eind zitten er fraaie momenten in. Het theatrale, dat de hele film wel heeft, komt dan het best uit de verf. Opnieuw is het een vrij sentimentele film over (on) rechtvaardigheid. Ford is te bekwaam dit te verknallen, maar uiteindelijk is het een van zijn minst indrukwekkende films. Voorzichtige 3 sterren. De minste van Ford (van de 14 die ik zag).