Room at the Top (1959)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Jack Clayton
met Simone Signoret, Laurence Harvey en Heather Sears

Het Engelse fabrieksstadje is saai maar Joe Lampton heeft er een goede baan met toekomst. Om 's avonds iets te doen te hebben wordt hij lid van een toneelclub. De dochter van zijn baas Susan speelt ingenieuze rollen zowel op het toneel als in het echte leven. Ze voelt zich aangetrokken tot Joe en Joe denkt dat hij zo wel sneller carrière kan maken als schoonzoon van de baas. Dit plan wordt vermoeilijkt door zijn sterke wens om een oudere andere vrouw van het toneelclubje te versieren. Ze is een Française en ongelukkig getrouwd. Joe denkt dat hij beide dames kan daten.

Is alweer ouder dan ik dacht. Dat boek van John Braine werd destijds zeer geprezen, en de film ook. Terecht, geloof ik. Simone Signoret was prachtig en won een Oscar.

Er zijn twee vervolgen gemaakt, die ik alleen ken van horen zeggen.

avatar van boerenpummel
Die oscar voor Signoret lijkt me meer dan terecht. Deze film is vooral dankzij haar aanwezigheid een pareltje, wellicht ook het beste werk van Clayton.

Pakkend psychologisch drama over een jongeman met een latent minderwaardigheidscomplex, die in zijn ambitieuze streven naar bezit, macht en liefde (in die volgorde) van twee walletjes wil eten en uiteindelijk geconfronteerd wordt met de gevolgen van zijn eigen zwakheid, omdat hij op beslissende momenten geen keuze kan maken.
Simone Signoret is weergaloos in haar rol van enerzijds kordate, anderzijds o zo kwetsbare vrouw van middelbare leeftijd. Laurence Harvey doet nauwelijks voor haar onder. Heather Sears is weliswaar wat minder, maar niettemin opvallend in beeld. Jammer dat zij maar een handvol bioscoopfilms heeft gemaakt. Dat laatste geldt zeker voor debuterend regisseur Jack Clayton.
Opvallend opnieuw hoe weinig belangstelling er binnen dit forum is voor filmklassiekers als deze. Merkwaardig.

Britse klassieker die terecht dik in de prijzenpot viel.
Het is een sociaal drama over scrupuleloze ambitie maar ook over standenonderscheid, kaderend in de "Angry Young Men"-stroming.
Ook de romantiek is belangrijk en misschien wel het belangrijkste en het deed me denken aan een theaterstuk van Alfred Musset : "On ne badine pas avec l'amour". Met de liefde solt men niet...
Keurige opbouw van het verhaal met uitstekende acteerprestaties met de meeste plaats aan de top voor klassemadame Simone Signoret

avatar van Dievegge
Dit was een miskleun om diverse redenen. Laurence Harvey zou iemand van de middenklasse voor moeten stellen. Het is aannemelijk dat hij zich deftig kleedt voor een sollicitatie, maar z'n accent en z'n hele manier van doen zijn van de bovenklasse. Het verhaal is een afkooksel van A Place in the Sun (An American Tragedy). Joe behandelt vrouwen als gebruiksvoorwerpen en wordt daar niet voor gestraft, want er komt een ongepast happy end. De liefdesscènes zijn flauw melodrama.

Dievegge schreef:
en wordt daar niet voor gestraft, want er komt een ongepast happy end.

Ik zou 'm nog een keer kijken.