Wagon Master (1950)

Alternatieve titel: Wagonmaster

Western

geregisseerd door John Ford
met Ben Johnson, Joanne Dru en Harry Carey Jr.

Een Mormoonse groep pioniers is op weg naar Utah met paard en wagen. Onderweg ontmoeten ze onder meer twee paardenhandelaars en een groep Navajo indianen. Maar ook worden ze bedreigd door een groep bandieten, de Clegg Family, die een postkantoor heeft overvallen.

Soms wat saaie maar sfeervol geregisseerde film vol leuke muziek. Jammer dat het een zwart film is, zodoende komt de aardige omgeving niet echt naar voren.
Uncle Shiloh is een leuke baddy.

avatar van Dogie_Hogan
Traag en saai; ver beneden verwachting.

avatar van Brix
Deze film behoort bij mijn favoriete westerns.
Schitterende zwart/wit beelden.
En vooral dé ontdekking van Ben Johnson, een échte cowboy- en rodeokampioen, én een gedegen acteur.
Later zou Johnson een van de weinige western acteurs worden die een Oscar toebedeeld kregen.

John Ford noemde dit een film die ongeveer geworden was wat hij gehoopt had.

waar blijft de Nederlands-ondertitelde DVD?

Vijf dikke sterren voor dit juweeltje!

avatar van mjk87
Geen beste film. De beelden, muziek en het spel houden de aandacht er nog wel bij, maar inhoudelijk stelt het geheel weinig voor. Een soort van western road movie lijkt het nog het meest, maar slecht uitgewerkt. Ja, er zijn problemen onderweg, ja ze komen vreemden tegen, er gebeuren dingen, en eigenlijk gebeurt er niks. De hele plot rond de bende had er net zo goed uitgeknipt kunnen worden. En zo waren er meer zaken die gewoon niet overtuigden. Bij het bereiken van die rivier dat iedereen als gekken erop afrende, je zit als toeschouwer je eerder te verbazen dan mee te leven. Ik had niet het idee gehad dat men echt te lijden had. Dan deed een David Lean dat weleens beter in zijn films, maar hij nam er ook de tijd voor. Dit lijkt me eerder een tussendoortje.
Wel mooie plaatjes en mooie muziek, maar Ford weet wel wat men wil zien bij een western. Soms dan wel weer een shot waarvan ik dacht: waarom? Ook soms wat shots zonder muziek, dan ging men weer rijden en kwam de muziek weer op. Kwam rommelig en weinig vindingrijk over.

avatar van Brix
EINDELIJK de dvd van deze western-klassieker kunnen bemachtigen( Engeland)
Weliswaar niet met Nederlandse subs, maar dat mag de pret niet drukken.

Voor de zoveelste keer bekeken, en het blijft een pracht van een western, behoorlijk realistisch ook, met enkele échte cowboys, met name Ben Johnson.
Die zal altijd een van mijn favoriete western-acteurs blijven.
Wat een relaxte stijl van acteren had die man.
Een westerner ten voeten uit.
Hij had wat mij betreft véél meer hoofdrollen in westerns toebedeeld mogen krijgen.
Bij mij staat hij in de ere-gallerij van western-acteurs als Randolph Scott, Gary Cooper, Robert Taylor, Joel McCrea, Glenn Ford, etc.

Ward Bond is heel sterk in zijn rol van knorrige mormonenleider.
En wat had die James Arness toch een rotkop!

De geschifte outlaw gang maakt ook behoorlijk indruk.

Door rustige opbouw van de eerste helft van de film krijgt de toeschouwer de tijd om zich in te leven in de sfeer van het oude ''wilde westen'.
Taalgebruik, en gewoonten uit die tijd, verhoudingen tussen diverse bevolkingsgroepen, het zit er allemaal in.
De humor in deze film kan ik ook zeer waarderen.
En de schitterende beelden uiteraard.
Het is zeker geen flitsende western, maar wel een behoorlijk realistische, met véél sfeer.
De echte liefhebbers van die periode zullen hier hun hart aan kunnen ophalen.
Degenen die het moeten hebben van flitsende actie en tientallen doden per minuut kunnen de film beter laten voor wat hij is.

De muziek van de legendarische Sons of the pioneers speelt ook een grote rol.

Een Ford western zónder John Wayne..voor mij een verademing!

Vreedzame western met heel mooie (zwart-wit) beelden van Far-Westlandschappen en ook met muziek en dans en een beetje romance.
"Mag eens wat anders zijn", zal John Ford bij zijn zoveelste western hebben gedacht.

Movsin schreef:
Nou, zo veel anders vond ik 'm niet...

avatar van Querelle
Weer prachtig geschoten degelijke western van Ford, met een hoofdrol voor een aantal indrukwekkende shots van het landschap en mooie wideshots waarin de karavaan voorbij komt.
Maar Ford weet met name van de dialoogscenes prachtige scenes te maken door 3 handelingen tegelijkertijd of vlak achter elkaar in één shot te laten afspelen, waarin ook nog ernst en humor elkaar afwisselen. Dit is echt Fords kracht en maakt de hele film erg fijn om naar te kijken.
Geen grote sterren ook deze keer maar prima rollen van Ben Johnson en Ward Bond.

avatar van 606
Degelijke western met soms aardige beelden.
Acteurs zijn ook goed, net als het verhaal.
Verders was het niet heel veel en actie was er ook niet bijster veel.

3 sterren

avatar van The One Ring
Het schijnt dat een aantal mormonen die meewerkte aan een van zijn eerdere films een enorme indruk maakte op Ford. Hun bezieling sprak hen aan en hij wilde er een film over maken. Dat is dus Wagon Master geworden, waarin de kracht van de mormonen getoond wordt door ze door een woestijn te laten trekken. Een gevaarlijk gebied, maar de vredelievende mormomen gaan ongewapend. Vandaar dat er dus twee wagenmeesters nodig zijn, die ook nog eens het gebied op hun duimpje kennen.

Het lijkt alsof Ford zo onder de indruk was van de bezieling van de mormonen dat hij dacht dat de kijkers dat ook zouden zijn en dat ze verder niet veel nodig zouden hebben om meegesleept te worden door de film. Wagon Master heeft namelijk geen groot drama en nauwelijks actie, toch uniek voor een western. Er zijn schurken, maar ondanks heerlijk smerig spel van Charles Kemper (die qua uiterlijk, intonatie en acteerstijl beangstigend veel op John Goodman lijkt; is Goodman stiekem de eerste menselijke kloon?) leveren deze bad guys eigenlijk geen serieuze bedreigingen. Ook de indianen zijn zo onder de indruk van de mormonen dat ze vooral een vredelievende rol hebben.

Wat er voornamelijk overblijft is een simpele trektocht door de woestijn. De film steunt dus op drie elementen: de ziel van de mormonen, de beelden van de woestijnen en de liedjes van Sons of the Pioneers. Het is waarschijnlijk de western waarin het minste gebeurt, maar het heeft een poëzie die hem toch vrij aantrekkelijk maakt op zijn eigen manier. Ford is duidelijk betrokken bij zijn onderwerp en de liefde springt er vanaf. Het is een warm, menselijk filmpje. Daarnaast heeft zo'n trektocht door zo'n barre omgeving in films altijd een aantrekkingskracht op mij. Door het gebrek aan serieus conflict wordt het nooit zo goed als Red River (wiens trektocht met vee eerlijk gezegd ook niet iets mooier is om te zien), maar op zichzelf gezien is dit toch zeer aardig. Wel een moeilijke western om aan te raden. Mensen die meer een typische western met avontuur willen zien hebben hier niets te zoeken en voor de diepgang hoef je het ook niet te doen. Toch is kleine poëzie Fords beste eigenschap (zie vooral My Darling Clementine) en Wagon Master bewijst waarom.

Mooie recensie

Brix schreef:
Mooie recensie
Inderdaad. Maar ik kon de film niet uitzitten, zoals bij de meeste 'John Ford Westerns'.

Haha, ik weet het Dogie.
Ford ligt je niet zo(mij ook lang niet altijd)

Maar wanneer ik niet al over de streep was met deze film, dan had de recensie van The One Ring mij wel weten te enthousiasmeren om hem te bekijken

avatar van stalker
Prachtige, schilderachtige western met geweldige sfeer versterkt door de muziek van Jack Jones en de uitvoering door The Sons of the Pioneers

Wagons west are rolling
out where winds are blowing
through rivers and plains
through sand and through rain
rolls a mighty wagon train

Voor de liefhebbers van de muziek van Jack Jones en de uitvoering door The Sons of the Pioneers: In 1996 verscheen de CD-BOX Wagons West met daarop verschillende liedjes van JJ, o.a. Chuckawalla Swing en Wagons West are Rolling.
>>> Discography - bobnolan-sop.net htms/Wagons West.htm

Gelukkig weer eens een film van Ford waarin ruim voldoende te genieten valt.
Vooral de sfeer die zo'n trektocht met zich meebrengt, is al voldoende voor mij. Dan hoeft er in de film helemaal niet heel veel extra's te gebeuren. Gebeurtenissen als een vriendelijke ontmoeting met de Navajo-indianen is dan genieten geblazen. De trektocht, met de omgevingen die dat met zich meebrengt, is dat eveneens.
De pijnpunten die ik bij Ford-westerns vaak heb, blijven hier veelal achterwege. Het lichtelijk overacteren van deze en gene valt reuze mee en de vrouw die op die hoorn staat te toeteren vond ik het meest irritante. Nou, als dat alles is....

Degelijke western van Ford. Niet zo goed qua verhaal als bijvoorbeeld The Man Who Shot Liberty Valance, niet zo belangrijk als Stagecoach, niet zo fraai in beeld gebracht als the Searchers en niet zo gevoelig als My Darling Clementine, maar scoort op al deze punten toch in elk geval wel een dikke voldoende. 3,5 sterren.

avatar van madmax1
Ook nog hier liggen, bij het afspelen te veel gebreken .
Waarschijnlijk had ik hem toch niet helemaal afgekeken, mooie landschappen en prima gefilmd ,het verhaal over een trek naar het westen , dit maal met mormonen .
Niet zo enthousiast als brix redelijk maar ga hem niet meer repareren.

avatar van Spetie
Mormonen zijn een volk, dat ik alleen van naam kenden en verder nog nooit iets van had gezien. Wagon Master gaat over mormonen en zo krijg ik dan eindelijk eens een beeld van wat voor mensen het precies waren.

Ford schetst hier op geheel eigen wijze een beeld van deze mensen. Wagon Master is vooral een verhalende film, waarin het drama centraal staat en er niet of nauwelijks actie plaatsvindt. De reis van de Mormonen door de woestijn is bij vlagen best boeiend, kent ook een paar mindere stukjes, maar is vooral erg degelijk. De cinematografie is in orde, evenals het acteerwerk en zonder echte hoogte of dieptepunten is Wagon Master een aardige film.

Ford heeft zeker betere films gemaakt, maar desondanks is dit geen vervelende film om te zien.

avatar van mr rumson
Van deze western had ik wel meer verwacht maar vond hem iets tegenvallen.
De film laat een hoop mooie beelden zien.
Persoonlijk ben ik dan ook wel een liefhebber van een wagon train die door het typische Amerikaanse landschap rijdt.
Het verhaal daar is niks mis mee alleen weet het mij totaal niet te boeien.
De acteurs doen zonder meer hun best daar ligt het dan ook niet aan .
Maar hoe het op deze manier gedaan is ,is op het saaie af.
Na zo'n lange tocht lijkt het mij toch dat je afziet iets wat ik hier niet echt in terug zie.
Ook het groepje outlaws die als gevaarlijk en moordlustig moet worden beschouwd weet dat totaal niet over te brengen.
Nu komen ze voor mij over als een stelletje achterlijken.
In de western Will Penny zien we ook van dit soort types maar die waren een stuk dreigender .
Wat voor mij ook niet echt mee hielp waren de liedjes die nu toch wel heel oubollig overkomen.
Voor mij zijn het dan ook Harry Carey Jr , Ward Bond en een van Brix favoriete acteurs Ben Johnson die de film nog genietbaar maken.
Plus de mooie plaatjes waar een actrice als Joanne Dru ook bij hoort

avatar van xgogax
Meest vooruitstrevende film van Ford en vandaar filmtechnisch gezien ook zijn minst gedateerd film . Meesterwerk .

***** / *****

avatar van Grindhouse62
Brix schreef:

Voor de zoveelste keer bekeken, en het blijft een pracht van een western

Ward Bond is heel sterk in zijn rol van knorrige mormonenleider.
En wat had die James Arness toch een rotkop!

De geschifte outlaw gang maakt ook behoorlijk indruk.

De humor in deze film kan ik ook zeer waarderen.
En de schitterende beelden uiteraard.
De echte liefhebbers van die periode zullen hier hun hart aan kunnen ophalen.

De muziek van de legendarische Sons of the pioneers speelt ook een grote rol.

Een Ford western zónder John Wayne..voor mij een verademing!
Hier kan ik mij in vinden. Ik heb in de afgelopen 45 jaar heel en dan ook heel veel films gezien. Op tv, bioscoop, videotheek, internet, video on demand en at last but not least, streaming. Ik heb in de afgelopen jaren een aardige collectie verzameld, waaruit ik films voor het eerst nog moet kijken of ook heel veel films na vele jaren herzie. Van de oudere films die ik herzie weet ik veelal niet meer waar ik ze heb gezien. Maar van Wagon Master weet ik zeker dat ik die op op de tv heb gezien en vanavond uit eigen collectie met genoegen heb herzien. Die outlaw gang waarvan James Arness een deel van uitmaakte, 5 jaar later de rol van Matt Dillon begon te vertolken in de legendarische 20 seizoenen duren western serie 'Gunsmoke'. De rol was John Wayne aangeboden, maar die bedankte en droeg zijn beste vriend James Arness voor. Ward Bond begon 7 jaar later aan zijn rol als Major Seth Adams in de prima westen serie Wagon Train. Ik ben naast vele en vele andere series in het bezit van deze beide western series. Wagon Master gaat van 3.0 naar 3.5