Goldfinger (1964)

Verenigd Koninkrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Guy Hamilton
met Sean Connery, Honor Blackman en Gert Fröbe

De Bank van Engeland heeft ontdekt dat iemand grote voorraden goud heeft gestolen en ze verdenken handelaar Auric Goldfinger als betrokkene. De bank neemt James Bond in dienst om het mysterie te ontrafelen.

avatar van Brix

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, deze film is ongeveer even goed als Dr. No
Hier wel een voorstuk voordat de film begint en de snufjes van Q zien we ook, leuke scenes zoals bij het golfveld en de auto scenes , alleen helaas geen echt explosief einde wat we bij de meeste andere Bond films wel zien, de film had beter op kunnen houden bij Fort knox, nu kwam er nog een klein stukje achteraan en hield de film op.
Dat vind ik wel jammer, de actie had ook wel wat meer gemogen.
Daarom ongeveer vergelijkbaar met Dr No
Op naar de volgende film!

avatar van Dievegge
James Bond is een held die altijd wint. Hij houdt het perfecte midden tussen gentleman en actieheld. Vrouwen bezwijken voor hem in een vingerknip. De vroege Bondgirls dragen weinig geëmancipeerde voornamen als Honey en Pussy. Soms zijn ze ingehuurd door de slechterik, maar aan de charme van James kunnen ze niet weerstaan.

Goldfinger is de beste slechterik. Dat hij zonder scrupules vals speelt en niet tegen z'n verlies kan, zegt veel over de persoonlijkheid van deze homo ludens. Z'n plan is gewiekst, omdat hij rekening houdt met de inflatie. Toch maakt hij dezelfde fout als elke slechterik: in plaats van 007 te liquideren wanneer hij de kans heeft, neemt hij de tijd om te praten en uitgebreid uit te leggen hoe hij de wereldhegemonie wil bekomen. Harold Sakata, een professioneel worstelaar, speelt z'n gespierde handlanger Oddjob. Samen vormen ze de klassieke combinatie brein en spieren.

Een vast patroon wordt gevolgd, met actiescènes in het begin en tijdens de climax, afgewisseld met gevatte dialogen, romantische scènes, nuttige gadgets en mooie locaties. Wanneer Bond nog 58 seconden heeft om de bom onschadelijk te maken, doet hij er in werkelijkheid 1 minuut 53 over; die seconden kloppen niet. Het is wel grappig dat iemand anders uiteindelijk dat knopje aan de zijkant uitzet.

Behalve de beste slechterik heeft deze ook het beste liedje. De stem van Shirley Bassey schalt over het chromatische Bondmotief en de tekst vermeldt Midas, wiens aanraking alles in goud veranderde.

avatar van Boneka
Vermakelijke Bond film met alles erop en eraan. Wel vond ik het jammer dat sommige acties zoals zo vaak in de oude Bond films er zo knullig uitzien. Het zenuwgas waarop de soldaten neervielen zag er zeer amateuristisch uit. En sommige details hadden wat beter gekund zoals bij het autokerkhof waar het lichaam helemaal niet is te zien op de achterbank (jammer). Dat 007 in leven wordt gelaten is ook een beetje vreemd. Wat is de meerwaarde van zijn gevangenschap?

Maar verder is Goldfinger wel een van de leukste in de beginperiode . Daarbij die heerlijke soundtrack van Shirley Bassey. Ik denk de beste soundtrack van alle Bond films ooit.

avatar van Phantasm
Leuke James Bond film die lekker wegkijkt.

avatar van Mr_Mephisto
Tja, Bond.

De titelsong is legendarisch, en bij de voorstelling van de typische Bond-gadgets denk je dat het wel goedkomt. Maar daarna volgen knullige dialogen, kolderieke actie en voorspelbare uitkomsten elkaar op. Bovendien ziet een en ander er werkelijk te gedateerd uit en is zo'n boef met een scherpe hoed niet meer zo indrukwekkend. Over het 'meesterplan' van Goldfinger zelf (inclusief vliegtuigen met gasaanval) kunnen we maar beter helemaal zwijgen.

Nee, dit werkt niet meer. Al was de in goud gehulde Jill een knap beeld, en deed Fröbe (alias de creep uit Es geschah am hellichten Tag) het niet eens zo slecht.

avatar van IH88
“Do you expect me to talk?”
“No, Mr. Bond, I expect you to die!”

Sterke Bondfilm die veel klassieke Bondelementen heeft geïntroduceerd. Q, de Aston Martin, de kleurrijke namen (Pussy Galore, Goldfinger, Oddjob), de gadgets etc. Goldfinger zet op verschillende gebieden de toon voor wat we kunnen verwachten in latere Bondfilms. Met natuurlijk ook Shirley Bassey met een iconische titelsong.

Het plot zit goed in elkaar, en vooral de scenes tussen Bond en Goldfinger/Galore springen er in positieve zin uit. Frobe is uitstekend als Goldfinger en weet op een luchtige manier toch een krachtige bad guy neer te zetten. Oddjob is een icoon als side kick van Goldfinger, en zijn hoed zal niet snel vergeten worden. Ook Honor Blackman als Pussy Galore is sterk, en waar haar loyaliteit ligt blijft lang in het midden. De locaties die de film aandoet zijn wat minder gedenkwaardig dan in andere Bondfilms, maar het einde in Fort Knox ziet er wel weer indrukwekkend uit. Minpunt is dat James Bond er wat verloren bijloopt, en van grote invloed op de uitkomst van het verhaal is hij niet. Maar dat mag de pret uiteindelijk niet drukken, en Goldfinger mag met recht een Bondklassieker genoemd worden.

Paranoid_Fish
Mijn favoriete bond film.

James Bond wint gelukkig altijd

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken!

Dit is zoals we de James Bond films kennen, een mooie opening scene, snufjes van Q aanwezig, mooie locaties en een film vol avontuur, geen saaie stukken gezien.
Het einde had wel iets beter gekund, maar verder niet verkeerd! Stukje beter als Dr. No.
Op naar Thunderball

avatar van martijn011
Dat dit absoluut een van de beste Bondfilms ooit is, werd gisteravond na herziening maar weer duidelijk.

Deze film heeft alles wat een goede Bondfilm moet hebben en waar het ook zo populair om geworden is.
Allereerst een fantastische titelsong, één van de beste en populairste Bondsongs die er is. Verder is Connery beter dan ooit en heeft hij een geweldige tegenstander tegenover zich in de persoon van Auric Goldfinger. Deze is op zijn beurt ook weer een van de bekendste Bondschurken, voornamelijk door z'n uitspraak 'I expect you to die', wat terecht een klassieker is geworden.

Goldfingers handlanger, Oddjob, is een van de beste en leukste handlangers die ooit in een Bondfilm te zien zijn geweest. Een memorabele tegenstander voor Bond, vooral om z'n bolhoed waarmee hij tot de grootse dingen in staat is.
Verder kent deze film weer een aantal gedenkwaardige momenten: de golfscène, het gedode meisje die helemaal met goud is beschilderd en natuurlijk de kaartscène in het begin van de film. Ook is 'Q' aanwezig die een Aston Martin met een aantal gadgets voor Bond klaar heeft staan.

Enige minpuntje was het einde. Een goed vooropgezet plan van Goldfinger, maar de aanval op Fort Knox vond ik te lang duren, plus de uitwerking daarvan kwam niet helemaal uit de verf.
Toch is dit absoluut top drie materiaal want Goldfinger is een uitstekende mix van alle ingrediënten die een Bondfilm hoort te hebben.
4* stonden en blijven staan.

avatar van Shadowed
Een betere Bond.

En gelijk ook de derde zo. Deze leek veel meer buiten de lijntjes te kleuren, en dat dat eindelijk eens begon te gebeuren na voorgaande twee delen, is er ook meer ruimte voor zo'n film om memorabeler uit de hoek te komen. Deze was ook zeker memorabeler.

Connery blijf ik echter nogal een makke verschijning vinden. Charmant is hij wel, dat kan ik hem niet ontnemen. Maar ik kreeg steeds het gevoel dat hij ouder was dan toen 34. Hij leek bij vlagen wel boven de 40 uit te steken, en dan met zo'n verschijning als Blackman zo makkelijk om kunnen gaan. Ik kan het minder serieus nemen.

Deze Bond-film is in ieder geval luchtiger van toon. Zo leek het in ieder geval, omdat er toch wel een aantal leuke ideetjes. Van de moord in gouden verf, de vlijmscherpe hoed of de laser die iemand doormidden moet laseren. Het toont iets meer creativiteit en dat maakt deze film iets leuker.

Acteerwerk is echter nog niet briljant, alhoewel de schurk Goldfinger wel iets leuker is dan voorgaande twee schurken. Deze is iets grappiger, iets leuker om naar te kijken. Bovendien komt deze ook meet meer leuks in heus en dat maakt Goldfinger iets leuker.

Nog steeds niet perfect. Een beetje knullig. Maar leuke ideetjes maken deze film leuk. Vandaar wellicht ook de hogere score. Maar de karakters blijven buiten Goldfinger en soms Connery om, wat knullig. Zeker Blackman als Galore was niet bepaald bijzonder.

avatar van Beertje45
Een uurtje geleden ook vernomen. 94! Daar wil ik voor tekenen.

avatar van Gastel
Hier is ie dan, de blauwdruk voor alle toekomstige Bond films. Al in deze derde film uit de franchise vallen alle stukjes op z'n plaats. De rol van Bond past Connery inmiddels als een tweede jas, hij zwiert werkelijk door deze film. Hierdoor heeft Goldfinger de perfecte balans tussen humor, actie en spanning te pakken
Daarnaast zijn de badguys top. Goldfinger lijkt aanvankelijk een ordinaire dief en smokkelaar maar blijkt uit uiteindelijk toch de typische megalomane, op wereldheerschappij uit zijnde gek te zijn waar Bond zo graag tegen strijdt. Tevens is Pussy Galore de Bondgirl aller Bondgirls.
Als kers op de taart krijgen we ook nog eens schitterende sets en fraaie beelden van 60s USA en natuurlijk de iconische titelsong.
Dit alles maakt Goldfinger de 'quintessential' Bondfilm, waarschijnlijk de reden waarom er nu überhaupt nog vervolgen gemaakt worden.
Ik ben benieuwd naar het vervolg van mijn marathon, hoe zal de rest zich gaan verhouden met deze.

Tussenstand:
1. Goldfinger 4*
2. From Russia With Love 3.5*
3. Dr. No

avatar van david bohm
Lekker begin van deze filn met de scène bij het zwembad en het korte maar krachtige vervolg hierop met een uiterst originele kill.
De heer Goldfinger is een fijne schurk die opereert vanuit interessante locaties en een goed plan heeft. James Bond zelf heeft zich ontwikkeld tot een charmeur die er niet voor terug deinst om vrouwen seksueel te intimideren en zelfs aan te randen. Gelukkig wint zijn charme ook het hart van Pussy Galore. De Koreaanse handlanger met hoed is ook het vermelden waard, een geduchte tegenstander.
Met recht een klassieker dit die fantastisch begint met de beste Bond song en het slot is helemaal des James.