Goldfinger (1964)

Verenigd Koninkrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Guy Hamilton
met Sean Connery, Honor Blackman en Gert Fröbe

De Bank van Engeland heeft ontdekt dat iemand grote voorraden goud heeft gestolen en ze verdenken handelaar Auric Goldfinger als betrokkene. De bank neemt James Bond in dienst om het mysterie te ontrafelen.

avatar van Brix

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, deze film is ongeveer even goed als Dr. No
Hier wel een voorstuk voordat de film begint en de snufjes van Q zien we ook, leuke scenes zoals bij het golfveld en de auto scenes , alleen helaas geen echt explosief einde wat we bij de meeste andere Bond films wel zien, de film had beter op kunnen houden bij Fort knox, nu kwam er nog een klein stukje achteraan en hield de film op.
Dat vind ik wel jammer, de actie had ook wel wat meer gemogen.
Daarom ongeveer vergelijkbaar met Dr No
Op naar de volgende film!

avatar van Dievegge
James Bond is een held die altijd wint. Hij houdt het perfecte midden tussen gentleman en actieheld. Vrouwen bezwijken voor hem in een vingerknip. De vroege Bondgirls dragen weinig geëmancipeerde voornamen als Honey en Pussy. Soms zijn ze ingehuurd door de slechterik, maar aan de charme van James kunnen ze niet weerstaan.

Goldfinger is de beste slechterik. Dat hij zonder scrupules vals speelt en niet tegen z'n verlies kan, zegt veel over de persoonlijkheid van deze homo ludens. Z'n plan is gewiekst, omdat hij rekening houdt met de inflatie. Toch maakt hij dezelfde fout als elke slechterik: in plaats van 007 te liquideren wanneer hij de kans heeft, neemt hij de tijd om te praten en uitgebreid uit te leggen hoe hij de wereldhegemonie wil bekomen. Harold Sakata, een professioneel worstelaar, speelt z'n gespierde handlanger Oddjob. Samen vormen ze de klassieke combinatie brein en spieren.

Een vast patroon wordt gevolgd, met actiescènes in het begin en tijdens de climax, afgewisseld met gevatte dialogen, romantische scènes, nuttige gadgets en mooie locaties. Wanneer Bond nog 58 seconden heeft om de bom onschadelijk te maken, doet hij er in werkelijkheid 1 minuut 53 over; die seconden kloppen niet. Het is wel grappig dat iemand anders uiteindelijk dat knopje aan de zijkant uitzet.

Behalve de beste slechterik heeft deze ook het beste liedje. De stem van Shirley Bassey schalt over het chromatische Bondmotief en de tekst vermeldt Midas, wiens aanraking alles in goud veranderde.

avatar van Boneka
Vermakelijke Bond film met alles erop en eraan. Wel vond ik het jammer dat sommige acties zoals zo vaak in de oude Bond films er zo knullig uitzien. Het zenuwgas waarop de soldaten neervielen zag er zeer amateuristisch uit. En sommige details hadden wat beter gekund zoals bij het autokerkhof waar het lichaam helemaal niet is te zien op de achterbank (jammer). Dat 007 in leven wordt gelaten is ook een beetje vreemd. Wat is de meerwaarde van zijn gevangenschap?

Maar verder is Goldfinger wel een van de leukste in de beginperiode . Daarbij die heerlijke soundtrack van Shirley Bassey. Ik denk de beste soundtrack van alle Bond films ooit.