Licence to Kill (1989)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Thriller

geregisseerd door John Glen
met Timothy Dalton, Carey Lowell en Robert Davi

Vlak na een belangrijke drugs-inval trouwt de CIA-agent Felix Leiter. Wanneer de gearresteerde drugsbaron ontsnapt vermoordt hij zijn vrouw en mishandelt hij Leiter. Zijn oude vriend, Brits geheim agent James Bond, is uit op wraak. Wanneer M 007 het bevel geeft om de zaak te laten rusten maakt Bond zich los van de geheime dienst, en gaat op een persoonlijke tocht om wraak te nemen.

Beste bond van dalton, mijn favoriet naast connory met de 2 knapste bondgirls in 1 film.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, ik vond hem iets beter dan de vorige met Dalton Living daylights.

In deze film ook weer een spetterende opening, goede (harde) actie scenes, achtervolgingen, veel spanning en een goede schurk ook, alles wat een Bond film nodig heeft zit hierin, ook een spectaculair laatste half uur in het 'kasteel' en daarna met de tankwagens zeer goed en spannend!

Op naar de films met Pierce Brosnan ook 1 van mijn favorieten!

avatar van Filmkriebel
Slechtste Bondfilm samen met Die Another Day. Dalton als Bond vind ik maar niks en de film zelf doet helemaal niet Bond achtig aan en voelt eerder aan als een ordinaire revenge flick, zelfs al krijgen we twee Bondgirls en de casino scène. Iets minder actiescènes verder en ook het aantal verschillende exotische locaties is heel beperkt. Deze Bondfilm lijkt wel met de helft van het budget van een normale Bondfilm gemaakt.
Dat ik me na een kwart eeuw niks meer van deze film kon herinneren zegt genoeg. Grappig dat Benicio del Toro hier als de rechterhand van de badguy optrad. Gelukkig kwam Pierce Brosnan daarna de franchise redden.

avatar van FillumGek
Na zoveel jaar maar eens herzien en License to Kill blijft toch wel een prima Bond-film. Vond het als kleine jongen een beetje vreemd dat Bond er opeens anders uit zag na kennis te hebben gemaakt met Brosnan, maar Dalton is weliswaar wat serieuzer, maar verder een prima vertolking.

Wat me vroeger vooral fascineerde was de witte haai. Tot tweemaal toe wordt er iemand gegrepen, en ik kon me alleen maar indenken hoe verschrikkelijk het moet zijn om in zo'n basin te pleuren. Ook de sidderaal-kill vond ik indrukwekkend. Toch wel een klein feestje om dit weer terug te zien. Verder springen een aantal moorden er tussenuit zoals de drukcabine. Toch allemaal wat harder dan de doorsnee Bond.

Davi is een goede badguy, leuk dat Toro in één van zijn eerste rolletjes naast hem mag schitteren als sadistische maniak. Ook de Bond-girls zijn meer dan prima, waarbij Bouvier mij het meeste aansprak. Het slot met de tankwagens is één van de vermakelijkste eindes in een Bond-film. Toch een stuk beter vermaakt dan met een aantal '80's-Bondfilms.

avatar van TomPSV
Sterke Bond-film dit hoor. Ondergewaardeerd wat mij betreft. Enorm veel actie, knappe Bond-girls, sterke badguys, prachtige locaties en allemaal vrij rauw in beeld gebracht. Weinig humor in de film, maar het is meer to the point. Timothy Dalton komt ook erg overtuigend over als 007.

Uitstekende film.

Het zet voort waar The living Daylights mee begon, een veel serieuzere Bond maar ook de sfeer is veel serieuzee, grauwer en realistischer. Het sfeertje deed me eigenlijk zelfs wat denken aan Miami Vice.

Prima badguy ook, echt zo'n gast waar je niet mee wilt sollen. Hard qua geweld ook, voor een Bond film, that is. Dalton echt prima als Bond en echt jammer blijf ik het vinden dat hij niet een derde of zelfs vierde film kreeg.

Enige onnodige was die ene griet waar hij dan mee gaat rollebollen terwijl hij al iets "had" met die andere en die andere is wel echt een keeper. Maar ja, voor Bond is geen enkele vrouw een keeper.

Ook tof om een jonge Benicio te zien. Ik ben zelf echt wel een voorstander van de serieuzere films. Tuurlijk, de films met Connery en Moore hadden echt wel hun charme, maar het was nooit spannend te noemen, nooit alsof er echt gevaar was en vaak zelfs lichtelijk aan de "goofy" kant.

avatar van filmfan0511
Een erg ondergewaardeerde Bond, zo blijkt. Het is een deel dat niet zozeer de gebruikelijke James Bond-elementen toepast, en dat zal dan ook wel de reden voor de lagere rating zijn. Ik vond het echter enorm verfrissend. Eens een keer niet een over the top bad guy die uit is op werelddominantie/de Sovjets, maar een realistische drugsbaron. Robert Davi zet veruit de leukste villain neer die ik tot nu toe in een Bond-film heb zien rondlopen. De sfeer is ook duisterder, wat hier erg goed werkt, en ik merkte ook vooral dat deze film erg bruut is. Nu ja, in vergelijking met de andere delen natuurlijk. Wat meer gruwelijke kills, wat meer gore. Erg fijn en verfrissend.
Het verhaal was leuk om te volgen, en zat goed in elkaar. Het is een film die losstaand buiten de Bond-reeks ook nog wel werkt, vermoed ik. Ik kan deze meer serieuze/realistische sfeer wel appreciëren. Dalton zet ook opnieuw een goede prestatie neer. Hij zet Bond hier op een harde, soms zelfs bijna duivelse manier neer, maar het werkt. Jammer dat hij niet nog wat meer delen op zijn naam heeft staan. Net zoals deze film, is ook hij ondergewaardeerd binnen het Bond-wereldje.

Kleine 4*.

avatar van david bohm
Deze film is mij bij herziening erg meegevallen. De eerste Bond die ik zag en waarvan ik destijds een VHS exemplaar heb aangeschaft.
Het is een a-typische Bond waarin niet een of andere missie van Secret Service centraal staat, maar een persoonlijke vendetta. De schurk heeft z'n zaakjes goed voor elkaar in de drugshandel en een aantrekkelijke vriendin gespeeld door Talisa Soto.
Ook niet des Bonds is dat het verhaal zich grotendeels in een fictieve republiek afspeelt, die er overigens prima uitziet.
De heer Dalton maakt Bond een meer persoonlijke, menselijke geheim agent die twee dames echt verliefd weet te maken. De actie is goed met een aantal fraaie kills. De finale duurt mij persoonlijk iets te lang.
Al met al leuk om weer gezien te hebben.

avatar van Gastel
Beste Bondfilm in twintig jaar. Dit is de meest harde en rauwe Bond film, met The Living Daylights zagen we al een beetje waar de franchise heenstuurde, maar met License To Kill zijn alle remmen los.
Geen ingewikkeld plot dit keer over koude oorlog complotten, microchips of op wereldheerschappij uit zijnde kwaadaardige organisaties maar een simpel wraak verhaal. This time it's personal.

Nadat een stel goede vrienden van Bond op brute wijze zijn vermoord door een gemene gangster (uitstekende rol van Robert Davi) is Bond uit op vergelding. Een persoonlijke wraakactie past natuurlijk niet bij een MI6 agent, M gooit hem dan ook uit de club waardoor Bond er alleen voor staat. Gelukkig krijgt hij gaandeweg hulp van een leuke CIA agente (tevens beste Bondgirl in jaren). Het leukste is nog dat ook Q op persoonlijke titel James te hulp schiet. Hij levert een koffertje vol handige reisgadgets en gaat zelfs nog even mee op missie (Desmond Llewelyn krijgt meer te doen dan ooit in deze film).

Wat zich vervolgens ontvouwt is een uitstekende actiefilm. Weg zijn nagenoeg alle campy elementen uit voorgaande jaren. Ook de kwinkslagen zijn tot een minimum beperkt. Bond heeft even geen tijd voor onnodig gelanterfant.

Zonde dat dit de laatste keer is dat we Dalton in actie zullen zien als Bond. Hoewel er op zijn performance best het een en ander aan te merken bevalt deze nieuwe richting mij uistekend.
Er zal zes jaar geen nieuwe Bondfilm gemaakt worden, waardoor Dalton zijn rol uiteindelijk moet opgeven. Pierce Brosnan neemt de rol uitstekend over, maar ik had best nog een of twee keer Dalton in actie willen zien.

Tussenstand:

1. Goldfinger (1964) 4*