Moonraker (1979)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Verenigde Staten
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Lewis Gilbert
met Roger Moore, Lois Chiles en Michael Lonsdale

Een Boeing 747 met aan boord een spaceshuttle stort neer in de Atlantische Oceaan. De Britten ontdekken dat de spaceshuttle is verdwenen en moeten aan de VS hun verontschuldigingen betuigen. Ze laten het er echter niet bij zitten en James Bond wordt op de zaak gezet. Hij begint zijn onderzoek bij Drax Industries die de Moonraker ontwerpt. Al snel blijkt dat hij niet welkom is en Bond moet koste wat het kost ontdekken wat Hugo Drax te maken heeft met een onbekend ruimteproject en een zeer giftige uitgestorven orchidee.

avatar van Duke Nukem
Bond in space!

Een spacesuttle wordt gestolen en Bond gaat de zaak uitzoeken door eerst Drax Industries te bezoeken, de makers van de raket. Als Hugo Drax hem wil laten vermoorden gaat Bond hem natuurlijk verdenken. Dr. Holly Goodhead die daar werkt maar in werkelijkheid een CIA agent is, helpt Bond in zijn missie.

De film begint met een zeer goede intro: Jaws gooit Bond uit een vliegtuigje zonder parachute en springt hem dan achterna, een goede stunt! Dat Jaws zijn parachute dan hapert en hij als een vogel met zijn armen begint te fladderen, is weliswaar kinderachtig maar valt nog te vergeven. Deze goede kwaliteit wordt nog ongeveer anderhalf uur aangehouden, en dit lijkt één van de betere Bondfilms met Roger Moore te worden.

Moore ziet er nog steeds goed uit in deze film, hij is de ultieme gentleman Bond. Michael Lonsdale zet een goede Hugo Drax neer, die heel droogjes enkele grappige oneliners opdreunt. Corinne Cléry als Corinne Dufour en Lois Chiles als Holly Goodhead zijn knappe vrouwen. Lois Chiles zet een sterke Bondgirl neer die lustig met Bond meevecht tegen de bad guys.

De film heeft heel mooie locaties zoals Venetië, Rio de Janeiro, Californië en Guatemala. De muziek van John Barry is weer fantastisch!

Toch gaat het bergafwaarts met de film eens ze de ruimte in gaan. Ik las ergens op het internet een goede beschrijving van Moonraker: 'It's like Star Wars, but without the Force'. En ook zijn er teveel flauwe grappen die het niveau van de film naar beneden halen: de scene met de gondel die op land kan rijden en dan nog die duif die tweemaal omziet, Jaws die verliefd wordt op het meisje met de vlechtjes, het stomme gezicht van Jaws als hij van de waterval naar beneden gaat vallen, James in Clint Eastwood klederdracht te paard op muziek van the Magnificent Seven en last but not least het hele lasergevecht in de ruimte.

Het positieve aan deze film, naast het feit dat het eerste 2/3 deel gewoon goed is, zijn de vele grappige oneliners en dialogen.

Q demonstreert een armband die pijltjes afschiet: "10 darts, 5 blue tipped with armored piercing head, 5 red tips with cyanide coating causing death in 30 minutes."
Bond: "Very novel Q, we must get them in stores for Christmas!"

Bond hangt aan de zijkant van een kabelwagen op grote hoogte...
Goodhead: "Hang on, James!"
Bond: "The thought had occured to me."

Hugo Drax: "Mister Bond, you defy all my attempts to plan an amusing death for you. You are not a sportsman, mister Bond! Why did you break of the encounter with my pet python?"
Bond: "I discovered he had a crush on me."

Als Bond voor de zoveelste keer de plannen van Drax komt verstoren:
Drax: "James Bond, you appear with a tedious inevitability of an unloved season."

Drax houdt Bond onder schot: "At least I shall have the pleasure of putting you out of my misery."

Nadat de missie volbracht is zien Bond's oversten hem in bed met Goodhead terwijl ze terug naar aarde vliegen.
De minister: "My God, what's Bond doing?"
Q, die niet ziet wat er gebeurt: "I think he's attempting re-entry sir!"

avatar van tbouwh
Jammer van het laatste halfuur in de ruimte. A New Hope was natuurlijk net uit, en dan kon Bond niet achterblijven, zal de achterliggende gedachte wel geweest zijn.
De eerste pakweg 75 minuten zijn erg vermakelijk. Genoeg vaart, de typerende humor, mooie locaties en uitstekende Bondgirls. Daarna gaat Moonraker de mist in wat mij betreft. Tel je plussen en minnen op kom je op een voldoende, maar veel meer kan ik er niet van maken.

avatar van otherfool
Travestie van een Bondfilm, en dat na het toch echt lichtelijk geniale Spy Who Loved Me van dezelfde regisseur. Snap niet dat ik hier eerst nog 3 sterren voor over had, tijd voor een halvering. De film is opvallend saai, kent een belachelijke finale in de ruimte en de romance met Goodhead lukt ook al niet echt.

Maar het ergste is nog wel dat alle in potentie toffe elementen zo knullig worden gebracht dat het gewoon niet leuk meer is. Met name Jaws, de fantastische henchman uit Spy Who Loved Me, wordt volledig misbruikt met een verschrikkelijk romantisch subplotje tot gevolg. Waarom toch?!

Moore zelf lijkt er niet al te veel zin in te hebben en ziet er hier ineens opvallend oud uit, de actie is goeddeels afwezig, de humor poepflauw en Lonsdale is maar een boring villain. Nee, dit was helemaal niks.

Ik snap niet waarom deze film zo onder gewaardeerd wordt.
Dit is een van de leukere en eens een keer wat andere bond film met als onderwerp de ruimte.
Een van de klassiekers met Octopussy en Goldfinger.

Vreselijk lange zit, de eerste die gewoon echt saai is.

Ik las dat ze deze film hebben gemaakt om het succes van star wars te evenaren.

Dit was zeker een succesvolle film maar lang niet zo succesvol als star wars.

MOONRAKER

MENING: Goede Film
MUZIEK: Erg Goed

Weer eens wat anders in deze film ! erg leuk !

Ik vondt deze echt heel goed, verhaal was prachtig, locaties niks op aan te merken,
cast was ook top, en dan natuurlijk het mooiste de terugkeer van Jaws, de reus
met het metalen gebit ! ! !

De ruimte in, veel van de reacties die ik lees zijn niet zo positief, maar ik vint persoonlijk
dat het juist leuk is, even weer wat anders, Bond in de ruimte, en nog mooi gemaakt ook hoor,
kom op filmpje uit 1979 !...vergeet dat niet.

Hugo Drax, heerlijke rol, echt een schurk ! vond alleen handlanger 1 die Chang heel erg irritant.

Het nummer van Shirley Bassey was ook weer goed ! voor de derde keer maarliefst !
(Goldfinger 64 en Diamonds Are Forever 71)

Van de 24 officiele Bond films staat deze in de top 10 op nummer 6 bij mij.

avatar van Ajax&Litmanen1
Opnieuw gezien op bluray.

Moonraker krijgt veel kritieken en de gemiddelde score is ook niet best, maar ik zou het 1 van de beste Bondfilms vinden als ze iets minder overdreven met pogingen tot slapstick humor hadden gedaan. Jaws zijn vriendinnetje (echt zonde hoe ze een iconische henchmen als Jaws in een tweede film de nek om draaien) en die rijdende gondel waren dieptepunten in verder een hele fijne Bond film, met een prima geschifte schurk, een mooie en nuttige Bond girl, veel diversiteit in de locaties en uitstekende actiemomenten, op dat onzinnige slot met het lasergevecht na. In het laatste half uur schoot de film uit de bocht en raakt het de status van topfilm kwijt. Jammer dat ze erg hebben gekeken naar de ruimtevaart-hype in die jaren, want Bond kan het zonder dat ook wel aan. Roger Moore blijft een prima 007, al zit hij wel erg op het randje van flauwe clown. Niet elke kill hoeft hij te ondersteunen met een oneliner. En om te besluiten, deze derde poging van Shirley Bassey om de themesong te zingen is me voor de derde keer goed bevallen, al blijft Goldfinger zonder concurrentie haar beste nummer.

3,5* stonden en blijven staan.

avatar van des1
Hier maakt Bond een stap in een nog niet bestaande toekomst, mede vanwege het enorme succes van StarWars en Close Encounters. Volgens mij vloog de eerste space shuttle ergens in 1982. M.a.w. het werd steeds maller met 007. Aan de andere kant heb ik de zgn. realistischer Bond films met Craig nog minder aangevonden. Veel te serieus (humorloos) en ondanks het vaak brute geweld nog minder spannend dan een aflevering van Popeye The Sailorman... Wel één van mijn favoriete Bond deuntjes Moonraker!

FF iets anders... Ik ben een enorme fan van het NatGeo programma Car SOS, met Tim Shaw en Fuzz Townshend. Hebben mensen die aflevering over de Volvo P1800 gezien met Roger Moore erin? Ik vroeg me af of ie het nodig heeft financieel om op toernee te gaan en op te treden in zaaltjes onder de noemer "An Evening With Roger Moore". Tijdje terug viel me al op dat ie z'n Lambo Islero had verkocht en dat ie zich menigmaal had beklaagd dat ie nooit meer een filmrol is aangeboden, zoals z'n makkers Connery en Michael Caine die tot op hoge leeftijd nog wel kregen.

Dick2008
Dick2008 schreef:
Die oude Bondfilms lijken allemaal op elkaar, deze dus ook. Toch bij herkijken blijven een aantal nog goed tot zeer goed, dus er zitten wel degelijk verschillen tussen die films. Deze film doet me op bepaalde momenten denken aan A view to a kill, alleen blijft bij die film het laatste gedeelte juist weer heel sterk.

Mijn herinneringen aan deze film waren zodanig dat ik deze eigenlijk nog één van de minste vond. Maar dat komt zie ik nu door het laatste halfuur wat mij te futuristisch is. Ook heeft de film wat al te fantasierijke gedeelten.

Maar goed, verder vind ik het een erg mooi gemaakte Bondfilm, die ook goed gevuld is. Harde (sadistische/actie)scènes worden afgewisselend door komische. Behoorlijk romantisch hier en daar ook. Met schitterende locaties en veel actie. Een paar leuke vrouwen, Corinne Cléry en Lois Chiles. Roger Moore is hier goed op dreef en Richard Kiel eveneens, wat een aantal mooie duels oplevert. Jammer van het laatste gedeelte, waardoor toch wel weer wat onnodig lange film maar afgezien van dat toch erg vermakelijk. En bij herziening dus, enigszins verrassend, juist toch één van de betere gebleven. 5.0

Dit is weer typisch een film, als je hem lang niet heb gezien, ga je hem erg goed vinden en als je hem niet zo lang geleden hebt gezien valt het weer flink tegen.
Ze lijken toch wel erg op elkaar die Bondfilms. Een gestoord iemand heeft grootse plannen en de actieheld moet dat ongedaan zien te maken. De enige variatie is dat ze er hier een StarWars-achtig verhaal aan toe hebben gevoegd. Op zich is het verder niet zo'n nadeel, omdat actiefilms toch al vaak een flinterdun verhaal hebben waar het dus vooral gaat om actie.
Wat mij bij herziening tegenstaat is dat de film erg sixties aandoet. Ook verloopt het vaak traag. De actiescènes zijn er om Bond uit de weg te ruimen. Verder is het gewoon een mysterieverhaal waarbij moet worden uitgezocht wat de schurk van plan is.
De scène met die honden is een wrede, waarvoor dat nodig is maar verder zien de actiescènes er vaak erg slapstick uit, o.a. Kiel met zijn grijns maar het rijmt niet helemaal met het kwaadaardige verhaal van Drax. De slang is wel erg nep. Aan knappe vrouwen verder geen gebrek. Niet slecht gemaakt maar toch lang niet zo sterk als de vorige keer. 3.0

avatar van FunkStarr
Deze vond ik maar minder eerlijk gezegd. Misschien één van de weinige Bond films die ik dan ook geen voldoende geef. Bond in space had van mij niet gehoeven, de flirt met het Science Fiction genre is overbodig. Bovendien is de film traag en saai, en dat is toch niet wat je mag verwachten bij een Bond.

avatar van frolunda
Wordt over het algemeen gezien als één van de mindere Bond films maar ik moet zeggen dat ik me deze week weer prima heb vermaakt met Moonraker.De locaties (Venetië,Rio de Janeiro en het Amazone gebied) zijn prachtig,Michael Lonsdale zet een goede schurk neer en ook Lois Chiles (met haar sappig accent) is een aangename verschijning.
De film gaat af en toe wel iets te veel de slapstick kant op.Met name het echtpaar Jaws en de rijdende gondel was wel iets te veel van het goede.De overige actie scenes zijn over het algemeen wel sterk,zelfs het laatste gedeelte in de ruimte (voor één keer mag dat wel) vond ik erg onderhoudend.
Misschien niet de beste met Moore,die zijn rol weer met de nodige humor neerzet maar bijna veertig jaar na zijn release stelt Moonraker me allerminst teleur.Halfje erbij.

avatar van Roger Thornhill
Roger Moore is goed in vorm, Lois Chiles is niet alleen bijzonder mooi maar heeft ook de uitstraling van iemand die uitstekend voor zichzelf kan zorgen, Michael Lonsdale is gepast hooghartig en blasé (“Mr Bond – you defy all my attempts to plan an amusing death for you”), de actiescènes (de vluchtsimulator, de achtervolging in de kanalen van Venetië, de vechtpartij in het glasmuseum) zijn kort maar krachtig, de effecten zien er nog altijd aardig uit (met enkele uitzonderingen zoals Bond aan de paraglider en het knullige gevecht met laserwapens in de ruimte), de sets zijn zoals gebruikelijk magnifiek, en de film als geheel is één groot pretpakket. Aanzienlijk leuker dan ik me herinnerde.

avatar van thoyouknow1980
Voor mij de beste Bond film samen met Goldeneye.
Actie,spanning,gadgets en mooie locaties.
Roger Moore vind ik persoonlijk de beste bond acteur,met Pierce als 2e beste

avatar van Lkw
Lkw
Wat een draak van een film. Flauw, ergerlijk, overdreven, knullig.

Vandaag 2 bonds gezien. Deze en DAD.
deze kende ik niet of nauwelijks.
Erg aardige bond film, terwijl ik niet zo'n Moore fan ben.
Jaws is geweldig
Leuker dan verwacht.

Vond het zelfs wel grappig dat ze de ruimte ingingen.
Blijft toch leuk tijdsbeeld en Holly Goodhead is een knappe naturelle verschijning.

avatar van Flavio
Moonraker heeft wel een van de spectaculairste openingen van alle Bond-films die ik zag- zonder parachute naar een andere parachutist duiken en diens valscherm ontfutselen, geweldig. Dat houdt de film niet de hele film vol, maar toch was dit een vermakelijke film, wel een van de meest onzinnige misschien. Het eerste uur ontmoet Moore in vrijwel elke scene een knappe meid die in zwijm valt zodra 007 even nonchalant haar kant op kijkt. Zonder probleem verraden ze hun baas en organisatie zodra Moore even haar lippen toucheert. Mijn favoriet werd helaas door honden verscheurd in een wat aparte, harde scene.

De onzinnigheid gaat voort met de gondelachtervolging door de kanalen van het fotogenieke Venetië- de gondel die dan, volkomen zinloos natuurlijk, het land op rijdt was nog maar een voorproefje van wat komen ging: de komische capriolen van Jaws. Een cultfiguur die weer van stal werd gehaald, in het begin moest ik lachen om zijn onnozele blik- als hij zich schouderophalend laat meevoeren door een groepje carnavalvierders in Rio, die onbeholpen bewegingen als hij dat kleine Braziliaantje vasthoudt, het was puur comic relief. Of als hij van de ene kabelkar naar de andere springt, met afstand de slechtste stuntpoging die ik ooit in een Bond-film zag. Wel onbedoeld (?) grappig. De rol van Jaws wordt allengs minder geslaagd als hij een klein maar fijn blondje leert kennen, en hij opeens de grote vriend van Bond wordt. De scenes met hem waren op het laatst een beetje genant, maar goed, zijn cultstatus heeft hij wel behouden.

Het plan van de schurk die Bond tot 5 keer toe gevangen neemt en steeds weer vervalt in de klassieke fout hem niet meteen door zn hoofd te schieten- was lekker bizar, en eigenlijk best duurzaam: alle mensen op Aarde vermoorden op wat lucky ones na, zonder het dierenleven aan te tasten.

Zoals vrijwel elke Bondfilm eindigt het met twee legertjes die elkaar bevechten, waarbij de laser-gevechten in de ruimte gelukkig niet te lang duren, het was al met al een redelijke finale waarbij Bond en passant nog een slordige 300 miljoen mensen redt- uiteraard zonder een spier te verrekken.

avatar van Black Math
Ook weer eens herzien. Korte samenvatting: in vergelijking met de vorige film, The Spy Who Loved Me, een herhalingsoefening, maar dan nu in de ruimte in plaats van onder water. Het is al eens eerder gezegd: Bond is hier geen trendsetter meer, maar een tredvolger, en de toenmalige trend was Star Wars.

Behalve de setting wat accentverschillen, zoals geen auto vol met snufjes, maar een boot. Ook aardig is de gondel. Verder wederom mooie dames, al heeft de leading Bond girl duidelijk minder bite dan die in de vorige film. Dat Jaws ook in deze film optreedt is natuurlijk een plus, want hij is denk ik één van de meest aansprekende schurken.

Het Star Wars gedeelte is flink over the top en had wat mij betreft achterwege gelaten kunnen worden. 2*.

een van de mindere bondfilms.maar zeker nog steeds prima om te zien.geef de film zeker een voldoende.want dat jaws er weer in speelt is zeker een pluspunt.vind dat hij hier weer een goeie rol neer zet en natuurlijk roger moore speelt er ook weer super in.

Redelijke Bond film.
Leuk dat James een ruimte reis maakt, maar ik zie liever een actie film met Bond dan een science fiction film met Bond. Roger Moore speelt Bond redelijk goed. Voor de rest is de film een beetje traag.

3/5
6/10

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, deze film is ongeveer even goed als Live and let die, Man with the golden gun en The spy who loved me.
We zien ook in deze film weer een aantal goede spannende scenes, ook leuk dat Jaws weer meedoet, het laatste stuk in de ruimte was ook wel vermakelijk.
Verder mooie locaties en een goede boten scene!
Normaal houd ik niet zo van die ruimte films, maar deze was best te doen omdat alleen het laatste stuk in de ruimte was.
Op naar de volgende Bond: For your eyes only!

Geweldige Bond film. Jaws maakt het nog beter!

Heerlijke film. (Had 'm nog nooit gezien, sorry) Zo voorspelbaar als wat, maar dat is juist het leuke. Lekker onderuit gezakt en genieten maar. Roger Moore was een ideale James Bond, met die mengeling van daadkracht en upperclass style. Ook altijd een feest om naar Michael Lonsdale te kijken. Een van mijn favoriete acteurs uit die jaren. Volstrekt origineel. Overigens zaten ze er toen niet zo ver naast met zo'n ruimtestation waar je met een spaceshuttle naar toe kon. Je weet dat alles goeed afloopt. Heerlijk toch?