Moonraker (1979)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Verenigde Staten
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Lewis Gilbert
met Roger Moore, Lois Chiles en Michael Lonsdale

Een Boeing 747 met aan boord een spaceshuttle stort neer in de Atlantische Oceaan. De Britten ontdekken dat de spaceshuttle is verdwenen en moeten aan de VS hun verontschuldigingen betuigen. Ze laten het er echter niet bij zitten en James Bond wordt op de zaak gezet. Hij begint zijn onderzoek bij Drax Industries die de Moonraker ontwerpt. Al snel blijkt dat hij niet welkom is en Bond moet koste wat het kost ontdekken wat Hugo Drax te maken heeft met een onbekend ruimteproject en een zeer giftige uitgestorven orchidee.

avatar van jono
Wanneer de spaceshuttle Moonraker tijdens een routinevlucht spoorloos verdwijnt, wordt James Bond op de zaak gezet. Het spoor voert hem naar Venetië, Rio de Janeiro en ten slotte naar een geheime lanceerbasis in het tropisch regenwoud van Brazilië. Daar ontdekt hij een samenzwering om de mensheid te vernietigen door middel van een giftig zenuwgas. Een aantal vooraf geselecteerde mensen worden naar een ruimtestation gebracht om van daaruit de aarde opnieuw te bevolken. Uiteraard komt James Bond op tijd achter het plan en weet uiteindelijk de wereld te redden.

De eerste anderhalf uur is deze film erg vermakelijk, met een aantal aardige stunts en actiescènes. Het laatste half uur wordt het echter allemaal bijzonder ongeloofwaardig, bespottelijk zelfs, ondanks de peperdure sets en speciale effecten. James Bond in space is eigenlijk niet zo'n goeie combinatie. Alles opgeteld kom ik net aan op een voldoende, maar veel meer kan er helaas niet van maken. 3*

avatar van Zandadder
Voor mij gaat bij herziening er een halfje af.

Om te beginnen hoort Bond niet in de ruimte, pure onzin al is het James Bond.
Een paar goede scenes (De intro, vechtpartij met de Aziaat, carnaval in Rio, Venetische gondelscene, speedboat-mortieren)
Maar ook mindere zoals het gevecht met de slang (heb een slangenfobie), Jaws en het meisje, en eigenlijk het laatste uur wel. Saai, raar en slechte effects.

Een mindere soundtrack, Goodhead vind ik wel een van de mooiere Bond-girls. Drax een redelijke schurk.

Velen geven bij A View To A Kill aan dat Moore te oud oogt, ik vind dat dit bij Moonraker ook al op gaat.

Wat de Bond films met Moore betreft, komt hierna FYEO en vind ik samen met LALD duidelijk de besten.

avatar van xxERWINxx
Ik heb deze nog eens herbekeken, en haal er toch een half sterretje vanaf, vind James Bond in de ruimte toch wat minder.
Opening-scene viel ook wat tegen, daarna wel mooie scenes zoals de boot achtervolgingen, de kabelbaan en het laatste stuk in de ruimte met wat explosies.
Leuk dat Jaws weer meedoet en hij krijgt in deze film ook een meisje naast hem, ook wel leuk bedacht.

Maar of deze echt beter is dan The spy who loved me en Man with the golden gun vind ik dan net niet.
Op naar het volgende deel!

avatar van martijn011
Na het erg leuke deel 'The Spy Who Loved Me' is dit toch een stuk minder. Niet dat ik deze film zo slecht vind als dat vele anderen dat vinden, maar het is wel allemaal een stuk minder.

Toch kan ik me de eerste anderhalf uur altijd prima vermaken. Een leuke opening, een vermakelijk gedeelte in Venetië en Bond moet zich constant uit de meest benarde posities redden.
Hoogtepunt is natuurlijk wanneer hij op enorm hoge snelheid in een draaiende raket gesaboteerd wordt door Chang, het hulpje van de Bond-schurk Hugo Drax.

Eenmaal in de ruimte wordt het al snel minder. Erg jammer dat ze hier toen voor gekozen hebben, al is het, wanneer je het in de tijdgeest plaatst, wel te begrijpen.
Drax is geen slechte Bond-schurk maar heeft wel een erg maf plan bedacht wat totaal niet uit de verf komt. Jaws komt hier ook weer opdraven, maar is nog niet de helft zo goed als in de voorgaande film.
Verder heeft Moore ook niet al te veel chemie met de Bond-girls die hij onderweg weer van de nodige lichaamsbeweging voorziet.
Voldoende blijft staan.

avatar van Shadowed
Ok.

Bond-films mogen vaak wel iets meer buiten het boekje gaan, maar dat de reeks dan vervolgens in een sciencefictionfilm verandert na enige tijd vind ik weer iets te overdreven. Laat dan maar de creativiteit zien via coole gadgets, auto's en wapens.

Met weer een verschijning van Kiel was echter het feest compleet. Al is hij hier iets meer een komische noot, maar de verschijning van zijn personage is eigenlijk leuk genoeg. Wat mij betreft tot nu toe het leukste personage in de gehele Bond-reeks.

Moore is ook weer terug en speelt bekend terrein. Alleen het daadwerkelijke terrein is wat minder bekend. Sciencefiction werkt niet zo in een Bond-film, en hier ook niet echt bepaald. Desondanks zorgt het wel voor een aantal redelijke actiescènes.

Maar het is net wat ondermaats aan het vorige deel. De Bond-girl is wel weer wat leuker, maar de omgeving toch weer wat minder. In de slotfase waar Kiel zich bij Bond aansluit is ook een verrassende, maar niet geheel geslaagde uitwerking helaas.

Het vermaakt wel. Maar als Bond-film voelt het niet echt aan. Ik ben er meer een voorstander voor als de sci-fi gewoon in de vorm van gadgets komt. Niet in de vorm van ruimteschepen. Dat gedoe met de "ideale mens" neerzetten is ook een wat vergezocht dingetje. Maar goed, toch maar een voldoende dan.

avatar van stefan dias
Tja, best vermakelijk, maar dan om 'all the wrong reasons'. Ridicuul plot, een jongbejaarde houten klaas als superheld en 'pussy magnet'. Het mag dan allemaal niet serieus bedoeld zijn, hier maken ze het wel héél bont. (pun not intended)
De film lijkt wel geregisseerd door Ed Wood. Met veel enthousiasme gemaakt, maar kant noch wal rakend en wedijverend met Woods Plan 9 from outer space.

avatar van filmfan0511
Zo belachelijk en over the top dat het nog wel vermakelijk en vaak grappig is. Het eerste anderhalf uur was zelfs nog redelijk ok, in de lijn van het vorige deel 'the spy who loved me', maar dat laatste halfuur gaat er wel volledig over, en dan begin je toch wel een beetje op de horloge te kijken hoelang deze onzin nog gaat duren. James Bond in space, welke grapjas heeft dat nu weer beslist. Moore is charismatisch maar houterig, zijn tegenspeelster deed het prima en was een mooi verschijning. De vijand was stom, Jaws was dan wel weer wat leuker dan in the Spy who loved me.

avatar van Gastel
Dit had ik niet meer verwacht. Ik was eerlijk gezegd wel een beetje klaar met de Roger Moore films, maar deze beviel me uitstekend.
Moonraker is weer even cheesy als de voorgangers, maar alles werkt hier wonderwel. Het verhaal was origineel en prima uitgewerkt. De badguy doet het uitstekend en zelfs de meer menselijke Jaws (die ik in The Spy Who Loved Me maar matig vond) kon ik hier prima hebben. Na zij change of heart steelt hij ook het hart van de kijker en ben je toch opgelucht dat hij alles overleeft.
Het samenspel van Bond met zijn vrouwelijke CIA tegenhanger Goodhead (de dubbelzinnigheid in de namen wordt steeds minder verbloemd) is ook uitstekend. Ze zijn aan elkaar gewaagd en dat bevalt me beter dan de meer hulpeloze dames die Bond doorgaans tegenkomt.
De sets waren weer mooi gemaakt (dit zit altijd wel snor) en ook de locaties waren de moeite waard.
Bovendien heeft Moonraker één van de beste openingssequences tot nu toe.

Het hele idee van James Bond in space is natuurlijk vrij ridicuul, ik had er dan ook niet veel verwacht. Maar ik vond de uitwerking prima in orde. Toegegeven, het gevecht in de ruimte met die lasers zag er niet uit. Maar voor de rest kon ik er prima in mee gaan. Zeker niet minder belachelijk of ongeloofwaardig dan de andere situaties waar Bond zich altijd in weet te werken.

Ik zag na The Spy Who Loved Me een beetje op tegen nog eens vier Roger Moore films, ik dacht het trucje nu wel gezien te hebben, maar door Moonraker ben ik toch benieuwd wat de rest zal brengen.

Wat mij betreft de beste Bond film sinds On Her Majesty's Secret Service.

Tussenstand:

1. Goldfinger (1964) 4*