Plan 9 from Outer Space (1959)

Sciencefiction / Horror

geregisseerd door Edward D. Wood Jr.
met Gregory Walcott, Duke Moore en Tor Johnson

Een groep buitenaardse wezen begint een winkel op een begraafplaats in Californië. Hun doel: een leger van doden tot leven wekken, om vervolgens de hoofdsteden van de wereld binnen te lopen.

avatar van bladonis
Inspector Clay is dead, murdered, and somebody's responsible!

Bwahahahaha!

Ondanks zijn dubieuze reputatie is dit toch verre van 'De Slechtste Film Aller Tijden'. Schrijver/regisseur/producer/editor Edward D. Wood Jr. (Ed voor vrienden) had eigenlijk een religieuze film moeten maken voor een groep Baptisten investeerders, maar besloot in plaats daarvan dit lowbudget verhaal op te nemen over een invasie van buitenaardse wezens die de doden opwekken - onder de =mijns inziens betere= titel 'Grave Robbers From Outer Space'.

Er is een tenenkrommende introductie van TV astroloog, en terugkerend fenomeen, Criswell, een houterige performance van vierkante Zweedse profworstelaar Thor Johnson (Johansson) -die spréékt!, en drie korte shots van Bela Lugosi, gefilmd voor het onaffe 'Tomb of the Vampire' voor zijn dood in 1956. Een ongeloofwaardige dubbelganger -Hollywood chiropracticus Dr. Tom Mason- neemt de rol verder 'voor zijn rekening'.

Met zijn papíer maché vliegende schotels, en het slechtste bordkartonnen kerkhof ooit, kan het niet anders dan dat dit een cult favoriet zou worden!

Vergeet overigens niet dat dit een super lowbudget film is! iedereen die met karton, een paar potten verf, zilverpapier en ducktape zo'n film inelkaar kan MacGyveren verdient hulde! Dat Ed Wood, ondanks problemen met geld, decors, props, acteurs, script, camera's, 'speciale' effecten, locaties en talent, tóch nog een 'kijkbaar' produkt weet neer te zetten! Anders dan wat menig pseudo regisseur hedentendage doet, bij elk probleem een bak met geld er tegenaan gooien, en dan denken dat de stank ineens vanzelf weg is... 'Regisseurs' als Uwe Boll harken miljoenen bij elkaar om keer op keer drollen uit te poepen die stinkender hopen achter laten dan dit ruwe juweeltje hier! Travolta's reli-scifi-kroonproject Battlefield Earth kostte milJOEnen, en zeg nou zelf, welke is beter, serieus! Dan liever de van gejat reli-geld geschoten scifi van Edward D. Wood Jr., I salute you Sir! A Salute to Incompetence!

Korte spotlight op de prachtige Vampira (Maila Nurmi). Ze heeft geen tekst (wat jammer is, ze had een mooie übersexy stem, kwam ik in de docu 'Vampira -The Movie' achter...), maar weet met haar zwoele gotische uiterlijk tóch een dreigende vampier neer te zetten, en elke scéne te beheersen waarin ze mag rondwaren!

Voor de MacGyver onder de lowbudget directors, en de enige echte goth vampire chick chique, 3,5 goudgevorven papier maché sterren!

avatar van movie acteurs
Deze film zou zo verschrikkelijk slecht zijn.
Zoals ook de jaren 60 film Manos: The Hands of Fate. Volgens sommigen zijn dit de twee slechtste films ooit. Maar volgens anderen, juist weer de leukste/foute cult klassiekers.
Ik was hier dus erg benieuwd naar en begon met Manos. Die film vond ik best aardig maar natuurlijk kan ik snappen dat die film zo gruwelijk de grond in wordt geboord. Want die film is eigenlijk gewoon slecht. Plan 9 is een stuk beter. Van Ed Wood z'n 7 films heb ik er maar 2 gezien, deze en Bride of the Monster.
Ik moet zeggen dat ik deze film zo slecht nog niet vond. Vooral in het begin had het z'n charme.
Daarna wordt het een stuk minder en saai maar de lol bleef toch in de film. Deze film had gewoon iets wat erg amusant was. Dit is dus gewoon een Science-Fiction die ze op de manier hebben gemaakt zoals ze dat toentertijd deden. Ik vond dit wel leuk 3,5.

avatar van RaoulDuke
Lag al even op de plank, eindelijk gezien en heb me kostelijk vermaakt. Bij de eerste schotel die in beeld komt zie je al meteen duidelijk het touwtje waaraan ie hangt te bungelen. Er zitten veel memorabele scenes in, maar die in het ruimteschip in zo'n klassieke professor Barabas-achtige setting behoren tot mijn favorieten.

De fouten, 'special effects', slechte montage, dingen die omvallen, dingen die niet zichtbaar horen te zijn, gekke zinnen en dialogen en grappig acteerwerk maken dit een van de slechtste films ooit, maar ik zou niet willen zeggen de allerslechtste, want eigenlijk is het gewoon een groep mensen die met weinig geld, onder een gepassioneerde regisseur, er iets van proberen te maken.

Films als Disaster Movie of Battlestar Earth zijn veel slechter, gezien de middelen die voorhanden zijn. Het verschil: Door Plan 9 moet je je een keer heen worstelen, maar door andere slechte films juist niet!

avatar van Troodon
Heb deze film al een paar keer gezien en vermaak me elke keer weer met de dramatisch slechte effecten en acteurs Vooral de aliens die plan 9 wilden uitvperen zijn geweldig slecht.
En dan te bedenken dat er nog 8 eerdere plannen waren.

avatar van Beertje45
dat ene sterretje is voor Ed Wood die ambitieus te werk ging, maar er helaas niets van terecht bracht. Er leek wel een vloek te rusten op de film, blijkbaar liep er ook veel mis tijdens de opnames en Wood had denkelijk niet het budget en de tijd om nieuwe shots te maken. En dan kwam tussen opnames door ook nog Lugosi om het leven. Er werden wel meer gedrochten gemaakt, zie bv. Reptilicus.

avatar van Metalfist
Terecht één van de slechtste films ooit genoemd

Jaren geleden ooit eens een sci-fi classic box gekocht waarin deze Plan 9 from Outer Space, Missile to the Moon, The Killer Shrews en The Giant Gila Monsters in zaten. Die laatste 3 had ik ooit al eens samen gezien met mijn broer maar gisteravond kwamen we tot de conclusie dat we Ed Wood's deel uit de box nog niet hadden gezien. Ik kon hem overtuigen om de film een kans te geven maar oh, wat had ik daar al snel spijt van.

Want wat is dit enorm slecht! Het begint al met waanzinnig belachelijke special effects en het wordt ook nooit echt beter. De idiote begroeting van de 'aliens', de talloze continuïteitsfouten (in de slaapkamer van de piloot en zijn vrouw hangt op een gegeven moment, wanneer Lugosi de vrouw komt ontvoeren, een spuuglelijk portret boven het bed en de volgende moment is dat weer ineens vervangen door een ander), de stompzinnige acties van de hoofdpersonages, de belachelijke dialogen (volgens één van de personages zijn de flying causers zelf cigar-shaped...) en nog zoveel meer. En dan heb ik het nog niet gehad over het effectieve verhaal dat Wood ons probeert op te dringen. Mij zul je nooit horen zeggen dat ik bijzonder veel afweet van fysica maar de uitleg van de Solarites gaat er toch een serieus pak over. Meestal kan ik dit soort nonsens wel waarderen maar verdomme, Wood begon op den duur echt serieus onder mijn nagels kruipen. Het enige wat ik nog kon waarderen was de rol van de Ghoul Man dat een groot eerbetoon lijkt te zijn aan het Dracula personage dat Bela Lugosi zoveel jaar geleden portretteerde lijkt te zijn.

Op zich is dat dan ook de enige reden waarom de film geen 0.5* krijgt, de aanwezigheid van Bela Lugosi. Hoewel, je kunt je afvragen hoeveel aanwezigheid hij eigenlijk heeft gehad want Lugosi overleed kort na het starten van de opnames waardoor de rol verder werd vertolkt door de chiropractor van Wood zijn vrouw. Toch, het heeft zo een zekere charme om Lugosi in zijn oude kostuum uit Dracula (het was effectief één van zijn capes van vroeger) te zien rondlopen op de typische Dracula stijl. Gregory Walcott las het script en zei tegen Wood dat dit het slechtste script was dat hij ooit had gelezen maar toch besloot hij mee te doen. Waarom? Geen idee maar echt snugger was het niet. Belachelijk slecht geacteerd maar dat geld, gelukkig voor hem, voor iedereen die in de film meespeelt. Mona McKinnon is zowaar nog slechter dan haar film echtgenoot maar de eer van meest hilarische bijrol gaat toch sowieso naar Tor Johnson. De grote kale inspecteur moet volgens mij sowieso spijt hebben gehad van zijn rol (het is ook lekker uitdagend om een gehele dag als een lijk rond te lopen met make-up dat voor huidirritatie zorgt) maar hij heeft er ogenschijnlijk nog wat plezier in. De aliens zijn ook te slecht voor woorden trouwens.

Ik was eerst van plan om hier 1* aan te geven vanwege Lugosi maar na gelezen te hebben dat hij maar amper in de film heeft meegespeeld, besluit ik hier toch het laagste dat mogelijk is te geven. Jammer dat dit Lugosi's laatste rol is maar het zal gelukkig ook de laatste rol van Wood zijn voor mij.

Er staan hier enkele vreemde, positieve reviews bij deze film te vinden die ik onmogelijk kan begrijpen. Naar aanleiding van Tim Burton's Ed Wood wilde ik absoluut kennis maken met een Ed Wood film om te kijken of er misschien toch een klein stukje bezieling te vinden zou zijn, maar dit is absoluut niet het geval: mijnheer is en blijft een absolute prutser die in een film als deze zijn wantalenten als schrijver en regisseur groots ten toon spreidt. En dan is dit wantalent nog geeneens het grootste probleem, Plan 9 From Outer Space is namelijk ongelooflijk saai. Een The Room en zelfs een godsgruwelijk wanstaltig product als Cool As Ice hebben een licht vermakelijkheidsgehalte in de zin dat er nog dingen gebeuren waar je jezelf om kan bekommeren/aan kan ergeren, deze hele film heeft geen enkele scene waar ik ook maar een moment mijn aandacht bij wilde houden.

Tim Burton heeft het goed voor elkaar gekregen dat ik nu interesse ontwikkelde voor een stumper als Wood, ik hoef echter nooit meer een ander product van dit heerschap te zien en ben het er helemaal mee eens dat hij naar de krochten van floplijsten is verbannen. Kijk deze film ook niet in een ironische bui, dit soort films horen gewoon geen aandacht te krijgen en een stille dood te sterven.

avatar van Richard_Voorhees
Misschien komt het omdat ik al flink wat meuk gezien heb, maar ik vond deze nog redelijk meevallen gezien zijn status.
De special effects zijn van lachwekkend niveau en ik moest dan ook regelmatig daadwerkelijk lachen als er weer wat vliegende schotels of papieren planeten voorbij kwamen.
Daarnaast is het acteerwerk van nagenoeg de hele cast erg houterig. Dit komt de geloofwaardigheid niet ten goede, maar een film als deze kan men ook maar het beste niet al te serieus nemen.
Wat me dan wel erg aansprak was het verhaal, want als mens uitziende buitenaardse wezens die doden als slaaf kunnen gebruiken, dat hoor je niet vaak!
Erg leuk om weer wat pre-Romero zombies te zien die eens niet door een sjamaan of voodoo priester tot leven zijn gewekt. De dreiging die er van uit zou moeten gaan komt alleen niet over.
Mede door de korte speelduur heeft de film een vlot karakter en is het een verrassend makkelijke zit.
Door dit laatste en de onbedoeld hilarische stukken geef ik deze relatiefmilde beoordeling.

avatar van alexspyforever
Ik weet niet wat het meest schokkend is, het feit dat een film die zich erg serieus neemt zo vreselijk flauw kan zijn of dat er mensen zijn die deze met 3 of meer sterren waarderen. Op papier klinkt het nochtans interessant buitenaardse wezens die het beu zijn dat de aardbewoners niet met hen willen praten en daarom enkele doden tot leven wekken om hun zo te dwingen naar hen te luisteren. Onder deze ondoden Bela Lugosi die voor de gelegenheid zijn cape van Dracula (maar niet de rol) van onder het stof haalt. Het zou zijn laatste film worden want hij overleed nog voor de film gedaan was en werd vervangen door een stand-in. Jammer dat zo een horroricoon zijn laatste optreden in zo een misbaksel was. Andere 'positieve' punten waren de mooie vampierdame die wel iets weg had van Morticia Addams. De derde ondode was Tor Johnson die 2 jaar later ook in het nog slechtere Beast of Yucca Flats de titelrol zou spelen. Hij ziet er eerder lachwekkend dan eng uit. De man kiest blijkbaar toch niet echt geweldige films uit om in te spelen. Saai, veel gepraat, lelijk uitziende UFO's, flauwe personages en het lijkt veel langer te duren ondanks een speelduur van nog geen 80 minuten. Ok, de scène van de opstanding uit het graf van Tor Johnson was best wel leuk, maar de film neemt zichzelf zo ernstig. Als je een goede met dit thema wil zien, is Earth vs The Flying Saucers veel beter. En wil je een slechte film zien die toch nog entertaining is kies dan voor Attack of the Giant Leeches of the Killer Shrews.