Ed Wood (1994)

Komedie / Biografie

geregisseerd door Tim Burton
met Johnny Depp, Martin Landau en Patricia Arquette

De film vertelt het leven van de legendarische "slechtste regisseur ooit" - Edward D. Wood Jr. De film concentreert zich op de jaren '50, toen Wood films maakte als "Glen or Glenda", "Bride of the Monster" en "Plan 9 From Outer Space". De film vertelt over zijn travestie, en zijn vriendschap met de oude horrorster Bela Lugosi.

avatar van stefan dias
Number23 schreef:
Minst Burton-achtige?? Misschien wel de meest Burton-achtige. Het zwart/wit, het sfeertje, het begin van de film, de soundtrack, de humor, alles ademt Burton.

Ik ben doorgaans niet zo laaiend over Burtons werk, maar deze vond ik wél een juweeltje.

avatar van wendyvortex
In de herziening!
Prachtige biografie over Edward D. Wood Jr. en spelend rond de opnames van achtereenvolgens "Glen or Glenda", "Bride of the Monster" en "Plan 9 from Outer Space".
Chance meeting met een zwaar verslaafde Bela Lugosi biedt Wood de gelegenheid om een film te regisseren over een geslachtsverandering (Bevare!!! Bevare!!!) resulterend in een film-oeuvre waarvoor Wood postuum de eer krijgt benoemd te worden tot de slechtste regisseur aller tijden.
Beroemde scenes uit z'n films zien we hier de opnames van alsmede de vaste Wood-entourage (Criswell, Vampirella, Tor Johnson...).
Terechte Oscar voor Martin Landau als zeer overtuigende Bela Lugosi.
Johnny Depp als immer positieve Edward D. Wood Jr. (dat positivisme verdween later nogal Wood raakte regelmatig in zware depressies) die postuum in ieder geval een stevige cult-reputatie kreeg...had ie vast geweldig gevonden als hij het had mee mogen maken.
Meesterwerkje!

avatar van mrwhite
Ietwat teleurgesteld in deze film over Edward D. Wood Jr ! De setting was zeer leuk en goed gedaan alleen het ik de indruk dat het meer over Bela Lugosi dan Wood. Heel veel komen we nie echt te weten over de man buiten de dingen die we eigenlijk wel al wisten.

Nog net een 3*

Uitstekende film over de excentrieke regisseur Edward D. Wood Jr. die het predikaat 'slechtste regiseur aller tijden' verdiende. Deze biopic is het soort materiaal dat precies in het straatje ligt van Tim Burton, en je kunt dan ook merken dat deze film met liefde voor film gemaakt is. Grappig, maar met een trieste ondertoon. De casting is uitstekend met Johnny Depp als de altijd optimistische Ed Wood.

Dra. Pouke
Ed wood.

Ik hoor hier constant mensen zeggen dat Ed wood heel erg verschilt met de andere films van Tim Burton, maar dat valt reuze mee. Ik durf zelfs te zeggen dat dit het meest persoonlijke werkje van Burton is: aangezien Wood altijd ook heel erg bizarre (pulp)-films heeft gemaakt. Geweldig acteerwerk van Depp en een mooie rol van Martin Landau. De film over de (waarschijnlijk) slechte regisseur ooit is (misschien) wel een van de mooiste films ooit gemaakt.

avatar van RuudC
Ik zal wel niet de enige zijn die na het zien van Ed Wood oprecht geïnteresseerd is in diens films. Normaliter ben ik niet zo van de biopics (er wordt te vaak gekozen voor oninteressante personen), maar als Ed Wood ook maar een beetje lijkt op de vertolking van Johnny Depp, dan is het toch wel treurig dat zulke nitwits ooit in de regisseursstoel zijn beland. Al kan ik er wel om lachen overigens. De hoofdpersoon wordt als een prettig gestoorde, simpele ziel neergezet. Ongetwijfeld zal de echte Ed Wood behoorlijk charismatisch geweest zijn.

In elk geval is het leuk om te zien hoe Ed Wood gaandeweg een crew van knuppels en uitgerangeerde sterren om zich heen bouwt. Het mooiste is de relatie met Bela Lugosi. Als horrorliefhebber kan ik er toch flink van genieten van hoe (subliem) hij neergezet wordt. Al is het verder uiteraard een tragisch verhaal dat verteld wordt, maar tegelijkertijd wordt er een leuk kijkje achter de schermen van de pulpafdeling van Hollywood gegeven. Natuurlijk komen de fraaie en minder fraaie zaken aan bod. Soms met een goed gevoel voor humor, terwijl sommige scenes vrij pijnlijk zijn. Het is een leuke film om een cultheld als Edward D. Wood Jr. weer eens onder de aandacht te brengen. Ik ga proberen om Bride Of The Atom en Plan 9 From Outer Space (volledig) te bekijken, maar ik durf eerlijk gezegd niks te beloven.

Een van Burton's beste film omdat het buiten Johnny Depp zo ongelooflijk niet-Burton is. Daar komt sowieso bij kijken dat deze film gemaakt werd op het moment dat Johnny Depp als acteur ook nog daadwerkelijk iets voorstelde en moeite in zijn rollen stak, waar het de laatste jaren vooral met make-up op rondrennen is en zichzelf tot in den treure herhalen. Ik heb nooit van mijn leven een Ed Wood film gezien, maar ben door deze biopic wel geinteresseerd geraakt en heb ik ook het idee gekregen dat Wood een man met een visie was die helaas de kunde miste om er echt iets van te maken. Zoals hij als fan opkijkt naar Bela Lugosi, zo kan ik mijn helemaal voorstellen hoe je als fan naar een idool kijkt. Als Lugosi ook maar iets lijkt op hoe hij hier op voortreffelijke wijze wordt neergezet door Martin Landau, dan moet het een briljant acteur zijn waar ik ook snel eens wat meer films van moet gaan zien.

Waarom ik deze film, gelukkig, vrij on-Burton vind, is het feit dat deze film niet vervalt in de strontvervelende clichés waar hij al jaren mee speelt. De wanstaltige hoempapamuziek van Elfman is hier nergens te vinden, Depp acteert fantastisch en hoeft voor de verandering eens niet de hele tijd met Bonham Carter te communiceren, de film is niet de hele tijd op zoek om quirky personages extra quirky te laten lijken (ja, ze zitten er wel in, maar passen prima in de sfeer van de film in plaats van dat ze extra uitvergroot worden) en de film hanteert niet zo'n wanhopig zwierig gothic/fantasy tintje MAAR komt alsnog wel zwierig over op een goede manier.

Erg fijn geregisseerd, geacteerd, dramatisch en humoristisch op een manier dat het niet botst (ik lach dubbel toen Sarah Jessica Parker 'Do I really look like a horse?' zei) en wel degelijk aangrijpend. Toch maar eens wat Ed Wood films kijken en Burton weer wat uit mijn verdomhoekje van 'meest overschatte regisseurs ooit' halen.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Bijzonder berucht.

Johnny Depp kan zich hier weer naar hartelust uitleven als Ed Wood Jr., de beruchte filmmaker die als een van 's werelds slechtste regisseurs te boek staat. Het rariteiten- alsmede feitjeskabinet, aangevoerd door een afgetakelde Bela lugosi (een puike Martin Landau), doet menig filmliefhebber genieten. Een typisch Burton-werkje dat nogal heen en weer schommelt maar absoluut leuke momenten kent en meelij weet op te wekken voor de filmende travestiet. Je zou bijna 'Plan 9 from Outer Space' nog eens opzetten. Of.. Nee, toch maar niet.

Goed.

avatar van mikey
Zelf vind ik John Derek de slechtste regisseur aller tijden.

avatar van fappie
Zinema schreef:
Bijzonder berucht.

Goed.

Haha. Wat zijn jouw recensies altijd goed geschreven. Respect .

avatar van dreambrotherjb
Geweldig toffe, grappige film. De term 'feel good' trekt op niks, maar van deze film ga ik me toch beter voelen:) Johnny Depp is zéér overtuigend als eeuwig optimistische regisseur die als kind in de ketel met naïviteit viel. Deze ga ik binnenkort nog eens terugzien.

avatar van womanizer
De beste film aller tijden in mijn ogen. Een perfectere film heb ik nog niet gezien, en waarschijnlijk zal ik dat ook nooit zien.

Camera, acteurs, tekst, verhaal, kleur, sfeer etc. etc. alles is gewoon perfect. Alleen Johnny Depp heb ik 1x perfecter zien spelen dan hier in Ed Wood (in Fear and Loathing in Las Vegas).

De chemistry tussen Johnny Depp en Martin Landau is zo goed dat ze elkaar aanvullen. Niemand wilt de show stelen, ze maken samen er een spectaculaire show van.

Was verbaasd dat deze film zulke hoge scores krijgt. Ik vond er weinig aan. De film is traag, saai en het acteerwerk is niets bijzonders. Nee, dan zet ik liever 'Big Fish' op. Dat heeft hij perfect gedaan. Waarschijnlijk had deze film ook een veel lagere recensie gekregen als er geen stickertje van Tim Burton op had gezeten.

avatar van Willy Wartaal
Onzin, genoeg films van Burton die laag scoren. Deze film is enorm kundig gemaakt, Johhny Depp in een van zijn beste rollen. Overigens is een recensie niet hoog of laag maar positief of negatief.

avatar van BlueJudaskiss
shrink schreef:

Nee hoor. Als er iemand géén fan is van Tim Burton dan ben ik het wel, maar deze film vind ik toch echt schitterend, met of zonder Burton!

avatar van stefan dias
BlueJudaskiss schreef:

Bij mij net hetzelfde. Geen fan van Burton, wel van deze film.

avatar van K. V.
Deze dvd onlangs voor een prikje gekocht en eens bekeken, maar het was toch niet helemaal m'n ding. Niet dat het een slechte film is, maar het verhaal vond 'k toch iets minder.
De cast deed het wel prima.
Tja, voor de liefhebbers.

avatar van clubsport
leuke inkijk in de belevingswereld van deze b film regisseur .

avatar van PEN15
Heb als Burton-fan nooit naar deze Ed Wood willen kijken. Enerzijds omdat het ging over een periode uit de jaren vijftig en dat het in zwart wit moest... je kunt toch ook gewoon je teevee z/w zetten, toch?

Daarnaast kon het voor mij niet op met prachtwerkjes als Batman Returns en Beetlejuice, die behoren tot op de dag van vandaag nog tot mijn beste Burton's tezamen met Mars Attacks! Ook verwachtte ik een bloedserieuze biopic, daar waar de voorafgaande films van Burton overliepen van fantasie en avontuur.

Jarenlater werd mij bekend wie Ed Wood precies was toen ik lijstjes las over de slechtste films die er ooit zijn gemaakt. Ik was in het bijzonder geinteresseerd in Plan 9 die ik dolgraag wilde zien of hij echt zo slecht was. Dit liep uit op een fikse desillusie. De film is eerder zo slecht, omdat alles als los zand aan elkaar hangt en de fouten op papier veel leuker lijken dan in de film. Die poster vind ik nog altijd heel erg cool.

Deze film over Ed Wood heb ik enorm onderschat en vond hem zeer aangrijpend. Het helpt allemaal dat ik in het bijzonder Plan 9 heb gezien en weet wat er achter de schermen had afgespeeld. Alle rollen van Bela Lugosi, Vampira, Tor Johnson zijn prima vertolkd en gespeeld door passende acteurs. Ed Wood lijkt echt een achteloos typetje dat belangrijk advies in de wind slaan en veel te hard van stapel gaat. Ik leefde de hele speelduur met de dramatische verwikkelingen van Ed Wood mee en kreeg de indruk dat het echt zich zo heeft afgespeeld. Had de film destijds niet in z/w geweest had ik hem veel eerder gezien... misschien ben ik een van de genen die dat dacht en dat daardoor de film financieel is geflopt. ..ai

It's perfect. yes, this is the one I will be remembered for.

Om het zo af te sluiten...touché!

avatar van mrklm
Edward D. Wood jr [Johnny Depp] wil niets liever doen dan films maken en laat zich daarbij niet belemmeren door zijn gebrek aan talent. Zijn toneelstuk ‘The Casual Company’ is een verschrikking en een totale flop, maar mede dankzij de steun van zijn vriendin Dolores [Sarah Jessica Parker] zet Ed door. Wanneer hij hoort dat Screen Classics een biopic wil maken over Christine Jorgensen, de eerste man die door een geslaagde geslachtsoperatie nu als vrouw door het leven gaat, belt Ed met producer George Weiss [Mike Star] die hem aanvankelijk afwijst. Ed geeft echter niet op en maakt Weiss duidelijk dat hij de juiste man is om de film te maken, omdat hij zelf graag in vrouwenkleren rondloopt. Maar Weiss gaat pas overstag nadat Ed bij toeval Bela Lugosi [Martin Landau] heeft ontmoet en hem heeft weten over te halen zich beschikbaar te stellen voor een rol in de film. Vol enthousiasme gaat Wood aan de slag met een zootje ongeregeld als crew en vrienden als acteurs. Het resultaat is “Glen Or Glenda”, een oprecht pleidooi voor tolerantie voor travestieten en een draak van een film, met vurige, maar volstrekt belachelijke monologen van Lugosi. Hij gebruikt de film om de financiering rond te krijgen van zijn volgende project: “Bride of the Atom”. Daarvoor heeft hij ook een rol in gedachten voor Tor Johnson, een worstelaar die indruk maakt in de ring maar geen enkel acteertalent heeft . Criswell [Jeffrey Jones], een TV-waarzegger en Vampira [Lisa Marie], een presentator van horrorfilms laten zich overhalen om mee te doen aan de productie van “Plan 9 From Outer Space”, Lugosi’s laatste film en Ed Woods ‘meesterwerk’ die hem de titel ‘Slechtste Regisseur Aller Tijden” opleverde.

“Ed Wood” is regisseur Tim Burtons liefdevol, volledig in zwart-wit gefilmd eerbetoon aan een doorzetter die ondanks het feit dat hij totaal geen kaas heeft gegeten van het vak van filmregisseur toch 10 speelfilms op zijn naam wist te krijgen en ook nog een handjevol korte films maakte. De ensceneringen van sleutelscènes uit Ed Woods films zijn perfect. Lugosi’s ‘gevecht’ met een rubberen octopus waarbij hij zélf de tentakels heen en weer moet bewegen omdat ze vergeten zijn de motor te stelen; Lugosi’s openingsscène in “Plan 9 From Outer Space” en de erbarmelijke special effects die UFO’s moeten voorstellen.

Hoewel er veel aandacht is voor de perikelen rondom het filmproces, staat toch de vriendschap tussen Wood en Lugosi centraal. Woods nimmer aflatende enthousiasme en optimisme zijn aanstekelijk en Lugosi’s stemmingswisselingen – soms veroorzaakt door het noemen van zijn concurrent Boris Karloff, meestal het gevolg van zijn ernstige morfineverslaving - onvoorspelbaar. Wood is Lugosi’s enige steun tijdens diens zwartste levensdagen, ook wanneer de pers massaal toestroomt voor foto’s wanneer Lugosi zich (als eerste beroemdheid) laat inchecken in een verslavingskliniek. Let vooral op de cameo van Vincent D’Onofrio als Orson Welles, waar hij werkelijk als twee druppels water op lijkt! “Ed Wood” is een luchtige biografie, maar ééntje die miljoenen mensen – waaronder ik – ertoe heeft aangezet om de ‘hoogtepunten’ uit het illustere oeuvre van Edward D Wood Jr aan te schaffen.