
The Room (2003)
Verenigde Staten
Drama
99 minuten
geregisseerd door Tommy Wiseau
met Tommy Wiseau, Juliette Danielle en Greg Sestero
Een succesvolle bankier, Johnny, is ontzettend verliefd op zijn verloofde, Lisa, en is van plan volgende maand te trouwen. Zijn plannen nemen een vreselijke wending, wanneer hij de waarheid over Lisa en de mensen om hem heen ontdekt.
- nummer 33 in de flop 100
TRAILER
https://www.youtube.com/watch?v=bf9JMdoGOBw
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Heel deze film zit boordevol onbedoelde genialiteit. De borstkanker en drugsdeal die nadien nooit meer vermeld worden, hoe er in de derde akte plots een nieuwe goede vriend opduikt omdat een andere zijn draaidagen er al op zaten (Peter), de compleet ridicule seksscènes, het onverklaarbare potje football-in-smoking, de volwassene van 26 die een 14-jarige creep moet spelen, hoe de vier vrienden elkaar toevallig één voor één tegenkomen in een verlaten steegje,...
Maar eigenlijk moet je het Tommy Wiseau nageven: een man met geen spatje talent die erin slaagt om een behoorlijk onvergetelijke film te maken. Er zijn duizenden filmmakers die veel getalenteerder zijn dan hij, maar die niemand zich ooit nog zal herinneren. Wiseau is eigenlijk de perfecte verpersoonlijking van the American Dream: als je het maar hard genoeg wil, kan het! Alleen heb je best geen last van schaamtegevoel...
Maar als het aankomt op (onbedoelde) humor en memorabele oneliners scoort deze film de hoofdprijs. Erg vermakelijk allemaal, mits je in staat bent te accepteren dat onbedoelde bagger soms ook gewoon heel genietbaar kan zijn.
“Anyway... how’s your sexlife?”
Ook opvallend is de bizarre seksistische toon met veel softporno-achtige scènes waarin de standaard muziek is vervangen door tweederangs R&B. Hoofdpersoon Johnny is een raar passief figuur, zijn verloofde Lisa vals en onnavolgbaar. Personages maken hilarische clichéromantische gebaren met rode rozen en bonbons. Je krijgt het idee dat Wiseau zelf slechte ervaringen met vrouwen heeft gehad en ze niet begrijpt, menselijk gedrag in zijn algemeen niet begrijpt. Grappig dat er hierboven over aliens wordt gesproken. Daar moest ik tijdens het kijken ook aan denken. Het is alsof Wiseau films en mensen heeft bestudeerd maar er totaal de verkeerde conclusies uit heeft getrokken.
Het is overigens wel iets speciaals om hem te zien spelen. Hij kan duidelijk totaal niet acteren en op basis van de film weet je niet eens zeker of hij überhaupt wel Engels spreekt, maar hij vertolkt zijn rol met een spectaculair ongeremd enthousiasme. En je loopt al te lachen tijdens de openingscredits, als Wiseaus naam al nogal nadrukkelijk in beeld komt, waaronder bij de ongeïnspireerde naam van zijn productiemaatschappij, Wiseau Films. En dan heb ik nog niet eens wat gezegd over het opvallende voorkomen van Wiseau. Alles aan deze film is pure cult. Moeilijk om aan zo'n film een cijfer te geven. Voor mij is het altijd een afweging van kwaliteit en het plezier dat ik aan de film heb beleefd. 2.5* dan maar als compromis. Lang niet zo gelachen.
Wie heeft zowel deze als The Disaster Artist gezien? En wat is dan de beste volgorde?
Eerst deze. Heb ze achter elkaar gezien in Kino. Was topavond!
Deze film alleen gekeken vanwege The Disaster Artist die hierna op het programma staat.
Onwaarschijnlijke film, zelden zoiets gezien. The Room was oorspronkelijk een toneelstuk, en dat zie je aan de ongemakkelijke, onrealistische manier waarop personages plots op de scène verschijnen en opnieuw verdwijnen.
Ja, haha. Er werd in ieder geval vaak aangebeld. In 1 scene zat er letterlijk 1 seconde tussen het aanbellen.
Dankzij The Disaster Artist wordt deze film nu verplichte kost. Geniaal bedacht

Je krijgt het idee dat Wiseau zelf slechte ervaringen met vrouwen heeft gehad en ze niet begrijpt, menselijk gedrag in zijn algemeen niet begrijpt. Grappig dat er hierboven over aliens wordt gesproken. Daar moest ik tijdens het kijken ook aan denken. Het is alsof Wiseau films en mensen heeft bestudeerd maar er totaal de verkeerde conclusies uit heeft getrokken.
Het niet helemaal goed begrijpen van vrouwen kan de gemiddelde man nog wel vergeven worden denk ik? Moet je misschien ook niet altijd willen, alles rationeel benaderen. Een seksist is hij volgens mij niet. Niet alle vrouwen in de film zijn slecht en al zou dat zo zijn, dan nog...ik bedoel, is The Last Seduction seksistisch? Maar waarschijnlijk is Wiseau autistisch. Hij kan duidelijk niet goed aanvoelen (of het iets schelen) wanneer iets sociaal niet geaccepteerd wordt. Hult zich in mysterie en vrienden lijkt hij niet te hebben (lijkt me ook moeilijk wanneer je zo vaag blijft doen). Ook is hij op een bepaalde manier erg slim want anders wordt je geen multimiljonair. Nu zit ik zelf niet (of amper) in het spectrum maar kan ik evengoed begrijpen dat zo iemand moeite heeft met het doorgronden van "neurotypische" (niet-autistische) mensen omdat die op hun manier ook raar en dom kunnen zijn, maar ze vormen de grote meerderheid en bepalen dus wat normaal is. Zelf verwonder ik me altijd om wat als "goed" en "slecht" acteerwerk wordt gezien. De meningen zijn er vaak over verdeeld en het lijkt vooral om een gunfactor te gaan. Natuurlijk zijn er ook houterige (Kristen Stewart) of overdreven performances (Nicolas Cage) te vinden waar het heel duidelijk wordt. Wiseau vind ik hooguit geschikt in een rol als misdadiger vanwege die enge boeventronie van hem. Maar hij snapte dus niet zelf dat hij geen bankierstype is. Wiseau wilde ook teveel zelf doen maar die valkuil herken ik ook wel. Je moet ook nagaan dat bij zo'n film iedereen zijn eigen ideeen wil pushen en naar zich toe wil trekken. Daar zijn wel meer films over gemaakt maar ik kan de titel van de leukste niet vinden. George Lucas heeft ook autistische trekken maar wist precies de juiste mensen te vinden voor Star Wars en had natuurlijk ook zelf veel meer talent voor film.
Het niet helemaal goed begrijpen van vrouwen kan de gemiddelde man nog wel vergeven worden denk ik? Moet je misschien ook niet altijd willen, alles rationeel benaderen. Een seksist is hij volgens mij niet. Niet alle vrouwen in de film zijn slecht en al zou dat zo zijn, dan nog...ik bedoel, is The Last Seduction seksistisch? Maar waarschijnlijk is Wiseau autistisch. Hij kan duidelijk niet goed aanvoelen (of het iets schelen) wanneer iets sociaal niet geaccepteerd wordt. Hult zich in mysterie en vrienden lijkt hij niet te hebben (lijkt me ook moeilijk wanneer je zo vaag blijft doen). Ook is hij op een bepaalde manier erg slim want anders wordt je geen multimiljonair. Nu zit ik zelf niet (of amper) in het spectrum maar kan ik evengoed begrijpen dat zo iemand moeite heeft met het doorgronden van "neurotypische" (niet-autistische) mensen omdat die op hun manier ook raar en dom kunnen zijn, maar ze vormen de grote meerderheid en bepalen dus wat normaal is. Zelf verwonder ik me altijd om wat als "goed" en "slecht" acteerwerk wordt gezien. De meningen zijn er vaak over verdeeld en het lijkt vooral om een gunfactor te gaan. Natuurlijk zijn er ook houterige (Kristen Stewart) of overdreven performances (Nicolas Cage) te vinden waar het heel duidelijk wordt. Wiseau vind ik hooguit geschikt in een rol als misdadiger vanwege die enge boeventronie van hem. Maar hij snapte dus niet zelf dat hij geen bankierstype is. Wiseau wilde ook teveel zelf doen maar die valkuil herken ik ook wel. Je moet ook nagaan dat bij zo'n film iedereen zijn eigen ideeen wil pushen en naar zich toe wil trekken. Daar zijn wel meer films over gemaakt maar ik kan de titel van de leukste niet vinden. George Lucas heeft ook autistische trekken maar wist precies de juiste mensen te vinden voor Star Wars en had natuurlijk ook zelf veel meer talent voor film.
Uiteraard, maar ik denk dat Wiseau het niet begrijpen van de andere sekse wel naar een ander niveau tilt in deze film. Van wat ik me herinner heeft de film niet echt een sympathiek vrouwelijk personage. Je theorie dat Wiseau in het autistisch spectrum zit lijkt me niet ondenkbaar. Het zou zeker een verklaring zijn voor hoe hij bepaalde zaken totaal niet aanvoelt. Maar goed, dat is lastig te zeggen op basis van een film die je van hem hebt gezien.
Uiteraard, maar ik denk dat Wiseau het niet begrijpen van de andere sekse wel naar een ander niveau tilt in deze film. Van wat ik me herinner heeft de film niet echt een sympathiek vrouwelijk personage.
Die vrouw van de bloemenwinkel vond ik best sympathiek

Maar daar houdt het ook wel mee op. Die Michelle gaat nog wel, maar Lisa en haar moeder zijn onvervalste golddiggers en zijn daar trots op. Nee, vrouwen krijgen weinig sympathie in deze film. Ik heb altijd het idee dat Tommy zijn eigen onbegrip erin verwerkt heeft, dat hij denkt dat alle vrouwen hem manipuleren en gebruiken voor geld. He’s fed up with this world....
Die vrouw van de bloemenwinkel vond ik best sympathiek

Maar daar houdt het ook wel mee op. Die Michelle gaat nog wel, maar Lisa en haar moeder zijn onvervalste golddiggers en zijn daar trots op. Nee, vrouwen krijgen weinig sympathie in deze film. Ik heb altijd het idee dat Tommy zijn eigen onbegrip erin verwerkt heeft, dat hij denkt dat alle vrouwen hem manipuleren en gebruiken voor geld. He’s fed up with this world....
"Alle vrouwen"...is dat niet een verabsolutering die je zelf maakt? Ik verwijs maar naar een film als
The Last Seduction (1994) of Basic Instinct (1992).
Allebei films met 1 duivelse vrouw. En zodra je er 2 in stopt is het vrouwonvriendelijk? Kijk, dat rare lachje over die overspelige vrouw die het ziekenhuis in geslagen werd...maakt wel verdacht. Lijkt me verder ook logisch dat een miljonair als Wiseau de nodige golddiggers (ongewild) aangetrokken heeft.
Amerika is verder een net wat ander land als het gaat om de positie van de man. Kijk naar The Red Pill (2016) en de MGTOW beweging.
“Film”. Wiseau levert op zóveel fronten ondermaats werk af, dat je je steeds meer afvraagt of het nog aan de definitie voldoet. Dat hij niet alleen zowel script, regie, productie als de hoofdrol voor eigen rekening neemt, maar het tevens met bravoure serveert, maakt het tot het meest trieste vehikel dat ik in tijden heb mogen aanschouwen.
Persoonlijk vond ik het totale gebrek aan plotontwikkeling het meest absurd. Vrouw gaat vreemd tot man zelfmoord pleegt. That’s it. (Zelfs spoilertags plaatsen voelt wat onnozel.) Alle overige scenes dienen om of hem op te hemelen of haar slecht af te schilderen. Afgezien van de cringy ongemakkelijke sex-scenes dan, met die onheilspellende fade-in van al even erbarmelijke muziek; wat was daar de bedoeling van. Verbaasde me trouwens dat Wiseau niet ook zelf verantwoordelijk was voor de soundtrack.
Het besef van hóe slecht deze film is, is een opstapelende ervaring van ongeloof die je moet ondergaan. Bij het recenseren wil je eigenlijk een exemplarisch dieptepunt aanstippen maar die is er niet. Of beter: het zijn er teveel.
Van borstkanker tot drugsdealers; personages die we niet kennen die praten over andere personages die we niet kennen; dialoog, dat in real-time een eerder dialoog herhaalt; super doorzichtige plot-ingrepen die het gebrek aan plotontwikkeling alleen maar benadrukken; emoties en gesprekken die niet alleen geschreven aandoen, maar waar ook een echo van het onbegrip van de schrijver doorheen klinkt; een sex-scene die overduidelijk dezelfde beelden als een eerdere sex-scene bevat; totaal gebrek aan timing; crappy delivery; onbegrijpelijke kaderkeuzes - op een gegeven moment wordt het kader zelfs in opzichtige kleine schokjes verschoven als een personage er niet binnen blijkt te vallen.
Het is allemaal even surreëel en laveert constant tussen slecht, grappig slecht en ongemakkelijk slecht. Je gaat op den duur niet anders kunnen dan een mentaal turflijstje van foutheid bijhouden.
Wiseau lijkt weinig van vrouwen, relaties en de wereld te begrijpen maar heeft nog altijd de waan dat het niet aan hem ligt. Ondertussen wordt de hechtheid van vriendschap uitgebeeld middels stoeipartijen, wordt inhoud die hij niet kan doorgronden afgekapt met “i don’t wanna talk about it” en staat tragiek gelijk aan ongegeneerd uitvergroot en belabberd gebracht melodrama.
Buitencategorisch slecht. Je gaat er bijna al je andere 0,5-films van willen opwaarderen. Fascinerend, als je de plaatsvervangende schaamte ervan kunt dragen: Tommy Wiseau’s Joker Audition Tape (Nerdist Presents) - YouTube - m.youtube.com
Alles is al over deze film gezegd en ik kan daar verder eigenlijk niets aan toevoegen. Ik moet deze kijkervaring ook even laten bezinken voordat ik wat zinnigs kan zeggen. Het ongeloof voert op dit moment nog de boventoon.
Voor wie echter eens "groen" wil lachen kan zich wenden tot zijn persoonlijke webshop. Een foto van zijn tronie siert de openingspagina. De man lijkt zo weggelopen uit Van Halen met zijn 80's hardrock look.
Naast de DVD van The Room kan men ook besluiten om over te gaan tot de aankoop van een Tommy Wisseau boxershort. Ik heb het wijselijk enkel bij de DVD gehouden. Maar let op, die boxershort zal ooit nog een hebbeding worden en het tot collectors item schoppen.
Naast de DVD ontvang je inderdaad ook een gehandtekende foto van het fenomeen zelve. Ook deze ga ik zorgvuldig bewaren tot zijn veilingprijs de pan uitswingt.
De film zelf dan. De slechtheid is hier reeds bezongen via allehande metaforen. Ja, hij is slecht ... maar toch ook ietwat amusant. De irritatiefactor haalt nergens echt de bovenhand dus wil ik hem nog vrij mild beoordelen. Als men de gemiddelde Tarantino ook als amusant bestempeld dat mag dat hier ook wel.
Als uitsmijter nog dit: t-shirts met onvergetelijke oneliners als "you are tearing me apart Lisa" zijn ook te koop in zijn webshop. Dit voor wie zijn familie/vrienden/collega's eens duchtig wil doen schrikken.
Ik keek hem dan alleen voor zijn status. We kunnen natuurlijk allemaal zeggen dat Wiseau de film maakt, maar naast Wiseau blijft het nog steeds een extreem zwakke film. Sterker nog, als Wiseau alleen in de regiestoel bleef, was het cijfer exact hetzelfde geweest.
Zo krijgen we al in de eerste minuten te zien dat deze film als een tak op een varken slaat. Al snel worden we gebombardeerd met zwakke scenes, pijnlijke dialogen en onverzorgde romantiek. Alles is perfect in de eerste scene, en plots komt er al een groot probleem 2 minuten daarna.
Wiseau is bovendien natuurlijk slecht, maar zowat het enige wat de film overeind houdt. Alhoewel ik weinig om hem kon lachen, daarvoor was alles te ongemakkelijk, is hij zo'n bizarre verschijning dat het de film nog een beetje vermakelijk houdt.
De dialogen zijn vaak ook bizar slecht, maar ook van een niveau waarvan ik me afvraag of iemand naast Wiseau macht erover heeft gehad. Hier moet je toch een stokje voor steken als de regisseur zelf te blind is om dit te zien? Zinnen als "Hi, bye" en "You're my favourite customer, thanks, bye" zijn toch wel van een zeer bedenkelijk niveau.
Dan zou je denken dat er naast Wiseau nog een beetje talent is, maar die hoop kan je ook al snel laten varen. Ik kan je verzekeren dat de rest net zou houterig en ongemakkelijk is als Wiseau. Op de drugsdealer na. Maar die verliet het toneel al na enkele minuten.
De film slaat voor de rest eigenlijk ook nergens op en het verhaal, zelfs al zou de opzet beter zijn en de acteurs talentvoller zijn, is nog steeds standaard. Het komt niet verder dan de "I have feelings for someone else" opzet. Het is eigenlijk gewoon gedoemd te mislukken als film.
Ergens even een geinig momentje, meestal afkomstig van Wiseau. Maar als ik als kijker niet meer kan zien wanneer de film grappig moet zijn, of dramatisch moet zijn, scoor je automatisch een slecht cijfer. Deze film heeft dan wel een status opgebouwd vanwege Wiseau, maar alles naast deze kerel is nog steeds abominabel.