The Disaster Artist (2017)

Komedie / Drama

geregisseerd door James Franco
met James Franco, Dave Franco en Alison Brie

Waargebeurd verhaal over het maken van de film 'The Room', de cultklassieker beschreven als de 'Citizen Kane' van slechte films. Twee buitenstaanders besluiten hun droom na te jagen. Als de wereld hen afwijst, besluiten ze hun eigen film te maken. De film blijkt uiteindelijk verschrikkelijk slecht te zijn als gevolg van onbedoelde hilarische momenten, een onnavolgbaar plot en vreselijk acteerwerk.

avatar van Daan258
The Room heb ik nooit gezien en pas nadat The Disaster Artist uit kwam begon ik er pas veel over te horen.
Nadat de film uitkwam heb ik wel op internet veel gelezen en beelden van The Room gezien.
Na het lezen dat The Room één van de slechtste films ooit gemaakt is en nu een verfilming kwam van de slechtste film was ik zeer benieuwd.
James Franco weet ik fantastisch goed te acteren en Tommy Wiseau echt exact na te doen. Spot-on
De film is bij vlagen erg grappig maar vooral interessant. Wat is die Tommy een vreselijk apart persoon.

Het enige wat ik nog meer kan zeggen is dat het een erg goed werkje is.

Het is dat James Franco c.s. het er met opzet duimendik bovenop legt, anders zou ik mij kunnen voorstellen dat dit de slechtste film aller tijden is. Vooral zijn vette geschmier —hoewel doelbewust— begon mij binnen de kortste keren te irriteren. Het split screen einde vind ik wel aardig. Ik weet nog niet of ik mij ooit aan “The Room” zal wagen.

avatar van the hustler
Zelden zo'n pijnlijk vervelende prent over zo'n pijnlijk vervelende vent gezien.

avatar van FlorisV
Collins schreef:

De zelfoverschatting en eigenwaan van nietskunner Tommy Wiseau zijn in bizarre vorm aanwezig en vormen de spil van het verhaal.

Nietskunner was hij zeker niet, hij is self made miljonair. Of dat nu met criminaliteit verdiend is of niet doet er niet toe. Hiervoor moet je hoe dan ook wel wat kunnen.

Maar juist de kunsten, zoals film, zijn iets waarbij je niet exact en objectief kunt waarnemen hoe goed je bent. Dus in dat opzicht is het ergens heel begrijpelijk dat Wiseau zo'n misbaksel gemaakt heeft. Concessies doe je ook niet graag als maker. Het is vaak ook heel persoonlijk wat bijvoorbeeld gezien wordt als goed of slecht acteerwerk, of goede of slechte dialogen. Sommigen vinden Marilyn Monroe geniaal, anderen zwaar overschat.

Je kunt de film ook als kritiek op het opgeblazen maakbaarheidsdenken zien. Wiseau lijkt daar onbewust slachtoffer van.

avatar van otherfool
Gezien het fantastische bronmateriaal een ronduit mislukte film van de Franco brothers waarvan de eerste als regisseur de tragikomische aspecten er veel te nadrukkelijk bij de kijker in wil stampen en de tweede vooral opvalt door zijn ontzettend slechte nepbaard. Alles wat het publiek moet voelen en vinden wordt uitgespeld en uitgekauwd, tot aan de vreselijke slotgeneriek toe. De échte fans van The Room kunnen die bekende scenes natuurlijk wel dromen, dus waarom nog eens in beeld brengen?

Nee, ik zet liever het origineel nog eens op.

avatar van Mr. Chiel
Erg goede film waarin ik helemaal ingezogen werd. Zeker omdat het verhaal dus echt waar was. Fascinerend!

avatar van Aristocraat
Het gevoel dat er veel meer uit de film gehaald kon worden. De buddy relatie wordt sympathiek vormgegeven maar als je de verhalen zo lees op internet schuilt er toch veel meer diepgang en verhaal achter de enigmatische regisseur van The Room.

Leuke film over het maken van een cultklassieker. He feit dat een waargebeurd verhaal is is een pluspunt, het is een absurd verhaal over 2 gasten die hun droom waar willen maken. James Franco speelt Tommy ontzettend leuk na, en laat op momenten ook zien dat hij tijdens het filmen ook gewoon een ontzettende asshole was. Dave zijn karakter vond ik in het begin wat irritant, met dat nerveuze lachje, later in de film viel dat wel mee. Ook het laatste stukje waar ze de 2 films vergelijken vond ik leuk gedaan, ze zijn bijna identiek, heel nice na gemaakt. Toch jammer dat er niet echt een boodschap achter zit, althans die kon ik er niet echt uit halen. Het verhaal had beter gewerkt als Dave zijn karakter wat meer de hoofdrol had, dat was een karakter waar ik meer sympathie voor had. Tommy deed de vreemdste en meest irritante dingen om het te maken in de filmbusiness. Het is soms lastig om met hem mee te leven, maar hij was wel echt dedicated. Leuk om te weten dat hij al dat geld bij elkaar had gespaar door het handelen in onroerend goed, laat zien dat hij toch een slimme man is.

Uiteindelijk is het een vermakelijke film met een hoop humor en een absurd verhaal, die soms wat ongemakkelijk wegkijkt, 3,5!

avatar van bjerik76
ik herkende de broer van James Franco direct, terwijl het even duurde voordat ik doorhad dat James Franco er zelf ook al lang in beeld was verschenen.

James vind ik over het algemeen een goede acteur, hij zet goede types neer.

De film op zich is volgens mij net zo slecht ( al dan niet slechter) als de originele " THE ROOM"
ik kon er niet om lachen, om huilen. dit zou in het origineel wel zo zijn omdat je daar niet beter zou weten.

het leukste waren de scenes tijdens de aftiteling.

avatar van Capablanca
Uitstekende film over het maken van een baggerfilm. Ik heb me prima vermaakt.

avatar van themanwiththeplan
Het eerste deel was saai en kon mij nauwelijks boeien. Ik had graag meer achtergrond gehad over Tommy's karakter, drijfveren,voorgeschiedenis.... Hij blijft allemaal vaag en oppervlakkig. Het personage Mark liet mij koud en zijn lach werkte vooral irritatie op.
Het tweede deel (de casting, filmopname en première) maakte veel goed. Hillariteit ten top. James Franco zet hier een weergaloze Tommy Wiseau neer. Even dacht ik dat men een aparte studio zou huren om 's mans ego te kunnen herbergen. Wat een schrijnend gebrek aan zelfkennis etaleert deze man toch de hele film door.
Hallucinant is het dat de hele crew snel doorheeft dat dit een flop in wording is maar toch halsstarrig weigert om er de brui aan te geven. Waar geld en Hollywooddromen al niet toe leiden.

avatar van Sergio Leone
Goed.

Ik heb The Room nog niet gezien, maar ken zijn reputatie wel. 'Oh, hi Mark!' of 'You are tearing me apart, Lisa!!' zijn mij welbekend. Deze film portretteert perfect wat een onzin gemaakt is en laat de kijker vaak hinken op 2 gedachten: lachen omdat het zo stuntelig is of ergeren omdat het zo stuntelig is.

Hoe dan ook, James Franco zet een geweldige kopie van Tommy Wiseau neer en regisseert bovendien een film die voor mij doet wat hij moet doen. De enige valse noot is het einde - dat is toch wel spijtig gezien het eerdere verloop. The Room zal zijn cultstatus wel niet op z'n première behaald hebben.

avatar van MindlessAssassin
Vandaag de dag geldt het bizarre drama van Wiseau, dat gepaard ging met slechte belichting, belabberde dialogen en tenenkrommend acteerwerk als een cultklassieker. Maar wie was Wiseau nou eigenlijk en hoe kwam hij aan het geld om zijn speelfilm te financieren? En hoe kwam de zonderlinge kerel, die beweerde uit New Orleans te komen, aan dat rare, haast Oost-Europees aandoende accent?

We weten het tot op de dag vandaag niet en alleskunner Jamer Franco doet met zijn biopic The Disaster Artist ook niet echt zijn best om ons antwoorden te verschaffen. Wel sprak hij op vrijwel dagelijkse basis met de echte Wiseau zodat Franco misschien wel de beste acteerprestatie van zijn carrière kon neerzetten. Voor de rol van Wiseaus beste vriend en mede-acteur Greg Sestero vroeg Franco zijn jongere broer Dave.

Al met al een best vermakelijke film die in ieder geval vele malen beter is dan The Room zelf. James Franco had voor deze wel écht zijn eerste Oscar moeten krijgen. Hij zette hier echt een puike prestatie neer.

7.0

avatar van DwarreI
Na het zien van deze film ben ik vooral heel benieuwd geworden naar The Room! Triest dat deze niet ook op Netflix is toegevoegd..

avatar van mjk87
Aardig filmpje wel, vooral de scènes op de set waar iedereen steeds meer beseft waar ze mee bezig zijn, die zijn erg leuk om te zien. James Franco vind ik simpelweg te irritant en ik snap dan ook niet dat Dave Franco, in een verder wel fijne rol, zo achter hem aanloopt. Op dat vlak van intermenselijke drama is de film dan ook mislukt, maar als plezierig vermaak is de film goed te doen. Visueel af en toe wel geinig, sfeervol en het tempo is prima. 3,0*.

avatar van Shadowed
Ok.

Logisch natuurlijk dat een figuur als Tommy Wiseau een film over zichzelf krijgt. Ik had stiekem ook gehoopt dat we hem nog konden aanschouwen als cameo in deze film, want Franco en Wiseau hebben elkaar wel gesproken tijdens het filmen.

In ieder geval is deze film beter dan The Room. (duh). Maar deze film is ook weer niet veel beter dan een ok-filmpje die je nagenoeg 2 uur na het zien ervan weer bent vergeten. De film bevat gewoon te weinig eigenaardigheden om het allemaal memorabel te maken of te houden.

Wel leuk dat de broeders Franco hun handen aaneen sloegen voor deze film. Dat levert wel die extra chemie op tussen de karakters. Al is er geen sprake van briljante chemie. Wel voldoende chemie, en daardoor werkt de film wel wat beter op dat gebied.

Franco doet het goed als Wiseau, maar je blijft hem wel zien als een acteur die Wiseau gewoon nadoet. Ze worden nooit echt 1 samen. Wel doet Franco hem met verve na. De andere Franco doet het ook zeker niet verkeerd, maar zijn rol is wel wat "normaler" uitgewerkt en naast zo'n figuur als Franco/Wiseau verbleekt hij dan ook.

Ook jammer dat de film in de eerste 40 minuten niet veel verder komt dan een standaard ik-wil-beroemd-worden-in-de-showbusiness verhaal. Pas wanneer ze beginnen met het maken van de befaamde film zelf begint de film langzaam op te leven en vindt daar zijn balans. Wel fijn, want dat gebeuren daarvoor wist me nooit te pakken.

Ook een beetje vloekend cameragebruik. Vloekend met de toon van de film dan. In de eerste 3 kwartier is het nog wel passend omdat het allemaal nogal rauw in beeld gebracht is, maar daarna gaat de film langzaam over in komedie en dan werkt die rauwe uitstraling wat minder.

Ook een wat Amerikaanse slotfase tijdens de première, maar dat hoort er een beetje bij. Het is dat de film wel vermakelijk blijft en een leuk kijkje levert in de gebeurtenissen rondom het maken van de film. De drama is wat aan de saaie kant en werkt niet altijd even goed, maar de komedie is dan wel weer wat beter. Uiteindelijk levert het een voldoende resultaat op dat voldoende kijkbaar blijft.

avatar van Kondoro0614
“Why is he having sex with her bellybutton? He knows where her vagina is, right?”

Zelf heb ik nog nooit de film ‘The Room’ gezien, die ook wel neergepend word als ‘aller slechtste film aller tijden’. Maar omdat deze film bijna van ‘Netflix’ verwijderd word heb ik hem toch maar snel aangezet, aangezien ik eerst de originele film wou zien. Toen ik destijds deze film aangekondigd zag worden was ik aardig geïnteresseerd, de ‘Franco’ broertjes deden het beiden erg leuk en er was ook een aardige cast aanwezig die volgens mij allemaal aardig wat plezier beleefden tijdens het maken van de film.

Je moet er echter wel even iets in rollen, de flauwe humor is even iets wat aan moet slaan maar op een gegeven moment zijn er ook in deze film genoeg leuke en vooral droge momenten waar ik erg op heb moeten lachen en dan zeker wel hoe de ‘Tommy Wiseau’ neer werd gezet. En dan wel zeker om de mooie dialogen die ook de ‘The Room’ zijn cult-status wist op te leveren, en natuurlijk het ontmoeten van elkaar was leuk. Waar ik persoonlijk kapot om ging was het stukje waar ‘Wiseau’ moest proberen zonder accent te praten, en dat lukte natuurlijk al helemaal niet meer.

Dus zeker, voor een leuk avondje kun je hem best opzetten maar, de film kun je nergens zo serieus nemen als ‘The Room’ zelf, ook al is hij natuurlijk wel toffer (dat weet ik nu al gewoon), de film is qua verhaal en dan wel naast de echte bedoeling van de film om ook niet zo interessant in zijn verhaal.