The Disaster Artist (2017)

Komedie / Drama

geregisseerd door James Franco
met James Franco, Dave Franco en Alison Brie

Waargebeurd verhaal over het maken van de film 'The Room', de cultklassieker beschreven als de 'Citizen Kane' van slechte films. Twee buitenstaanders besluiten hun droom na te jagen. Als de wereld hen afwijst, besluiten ze hun eigen film te maken. De film blijkt uiteindelijk verschrikkelijk slecht te zijn als gevolg van onbedoelde hilarische momenten, een onnavolgbaar plot en vreselijk acteerwerk.

avatar van Daan258
The Room heb ik nooit gezien en pas nadat The Disaster Artist uit kwam begon ik er pas veel over te horen.
Nadat de film uitkwam heb ik wel op internet veel gelezen en beelden van The Room gezien.
Na het lezen dat The Room één van de slechtste films ooit gemaakt is en nu een verfilming kwam van de slechtste film was ik zeer benieuwd.
James Franco weet ik fantastisch goed te acteren en Tommy Wiseau echt exact na te doen. Spot-on
De film is bij vlagen erg grappig maar vooral interessant. Wat is die Tommy een vreselijk apart persoon.

Het enige wat ik nog meer kan zeggen is dat het een erg goed werkje is.

Het is dat James Franco c.s. het er met opzet duimendik bovenop legt, anders zou ik mij kunnen voorstellen dat dit de slechtste film aller tijden is. Vooral zijn vette geschmier —hoewel doelbewust— begon mij binnen de kortste keren te irriteren. Het split screen einde vind ik wel aardig. Ik weet nog niet of ik mij ooit aan “The Room” zal wagen.

avatar van the hustler
Zelden zo'n pijnlijk vervelende prent over zo'n pijnlijk vervelende vent gezien.

avatar van FlorisV
Collins schreef:

De zelfoverschatting en eigenwaan van nietskunner Tommy Wiseau zijn in bizarre vorm aanwezig en vormen de spil van het verhaal.

Nietskunner was hij zeker niet, hij is self made miljonair. Of dat nu met criminaliteit verdiend is of niet doet er niet toe. Hiervoor moet je hoe dan ook wel wat kunnen.

Maar juist de kunsten, zoals film, zijn iets waarbij je niet exact en objectief kunt waarnemen hoe goed je bent. Dus in dat opzicht is het ergens heel begrijpelijk dat Wiseau zo'n misbaksel gemaakt heeft. Concessies doe je ook niet graag als maker. Het is vaak ook heel persoonlijk wat bijvoorbeeld gezien wordt als goed of slecht acteerwerk, of goede of slechte dialogen. Sommigen vinden Marilyn Monroe geniaal, anderen zwaar overschat.

Je kunt de film ook als kritiek op het opgeblazen maakbaarheidsdenken zien. Wiseau lijkt daar onbewust slachtoffer van.

avatar van otherfool
Gezien het fantastische bronmateriaal een ronduit mislukte film van de Franco brothers waarvan de eerste als regisseur de tragikomische aspecten er veel te nadrukkelijk bij de kijker in wil stampen en de tweede vooral opvalt door zijn ontzettend slechte nepbaard. Alles wat het publiek moet voelen en vinden wordt uitgespeld en uitgekauwd, tot aan de vreselijke slotgeneriek toe. De échte fans van The Room kunnen die bekende scenes natuurlijk wel dromen, dus waarom nog eens in beeld brengen?

Nee, ik zet liever het origineel nog eens op.

avatar van Mr. Chiel
Erg goede film waarin ik helemaal ingezogen werd. Zeker omdat het verhaal dus echt waar was. Fascinerend!