The Disaster Artist (2017)

Komedie / Drama

geregisseerd door James Franco
met James Franco, Dave Franco en Alison Brie

Waargebeurd verhaal over het maken van de film 'The Room', de cultklassieker beschreven als de 'Citizen Kane' van slechte films. Twee buitenstaanders besluiten hun droom na te jagen. Als de wereld hen afwijst, besluiten ze hun eigen film te maken. De film blijkt uiteindelijk verschrikkelijk slecht te zijn als gevolg van onbedoelde hilarische momenten, een onnavolgbaar plot en vreselijk acteerwerk.

avatar van Biosguru
Het vrijwel onbekende Windy City Heat uit 2003, overtreft wat mij betreft zowel the Room als the disaster Artist. Het gaat over een stel vrienden die een nepfilm maken, enkel en alleen om een niet zo snugger figuur die de hoofdrol speelt compleet in het snotje te nemen. Het lijkt erg op de Disaster Artist qua opbouw. Alleen dan wel leuk.

Windy City Heat (TV Movie 2003) - IMDb

avatar van ILDIB
dikke 3.5 stemmen maar het ongemakkelijke naar het einde en de waardeloze en ongeloofwaardige pruik en baard van gregor en de reactie publiek bij premiere zorgen dat t geen 4 wordt. Ben wel benieuwd naar de film zelf.

avatar van iPim
Toch een matig werkstukje, dit The Disaster Artist; alleen bij vlagen goed omdat The Room zo onbegrijpelijk slecht is.

Haha, aanvankelijk dacht ik bij de eerste 10 minuten van oei, dit wordt echt niks.

James Franco in zn overdreven hoofdrol irriteerde me al meteen zo enorm dat ik me niet kon voorstellen dat ik de film nog zou kunnen waarderen.

Gelukkig verdween dat gevoel geleidelijk waardoor ik een beetje in het verhaal kon komen.
Dan neemt plaatsvervangende schaamte nogal de overhand in het hele productie gedeelte maar uiteindelijk ga je toch voor de bijl als fan van die enorme mafkees.
Een beetje op de manier waarop die gasten van Troll 2 en bvb Anvil: The Story of Anvil (2008) dat ook doen.
Toch wel een vermakelijk filmpje uiteindelijk.

avatar van Pepino
Heb hiervan genoten! Goed geacteerd en grappig! Mij geen minuut verveeld.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Tommy Wiseau is als die zoon van Khadaffi die profvoetballer wilde worden en door zijn vader werd ingekocht in de Serie A: een buitenstaander zonder talent. Aan een beperkte voetballer is maar weinig aan, een beperkte filmmaker daarentegen kan nog wel wat leuks opleveren, zeker als de filmmaker in kwestie zichzelf doodserieus neemt. James Franco geeft Wiseau goed gestalte, wel met een hoop maniertjes (daaraan viel ook niet te ontkomen), maar hij maakt er geen karikatuur van. Zijn Disaster Artist is erg vermakelijk, er zijn nogal wat momenten met plaatsvervangende schaamte, en acteerwerk is prima- leuk die achter de schermen blik, deed me wat denken aan Living in Oblivion (ook een aanrader).

Het blijft fascinerend dat dit soort figuren werkelijk bestaan. Fijn dat niet alles voorspelbaar is, dat er in de krochten van Hollywood nog talentloze dromers bestaan die die dromen nog weten waar te maken ook.

avatar van james_cameron
Erg grappig, deze nagespeelde ontstaansgeschiedenis van de vermeende slechtste film aller tijden: The Room. De hier tevens (en helemaal niet onverdienstelijk) regisserende James Franco is prima in de hoofdrol, al mis je wel een beetje de authentieke maffe capriolen van de echte Tommy Wiseau. Deze komt overigens na de credits nog even opdraven in een heerlijk rare cameo. Voor de juiste beleving van het geheel zou ik wel aanraden om eerst The Room te kijken, dan is alles nog net iets leuker. Sowieso een aanrader van de hoogste soort. Zo slecht zie je ze tenslotte zelden.

avatar van Thomas83
Toch een tikkeltje afleidend dat James Franco uitgerekend zijn eigen broer Dave heeft gecast voor de rol van Greg Sestero. Dat zijn nou net twee acteurs waarbij je heel goed kan zien dat ze familie van elkaar zijn. Vond Dave Franco overigens wel het beste aan de film eigenlijk. Aanvankelijk speelt hij zijn rol nog wat te sullig, maar zodra de vriendschap van Wiseau en Sestero onder druk komt te staan vond ik hem wel echt overtuigen. Meer dan zijn grote broer eigenlijk.

Die wordt zo geprezen, maar toch niet helemaal terecht. Hij imiteert de manier van praten en bewegen van Wiseau echt heel goed, dat zie je alleen al duidelijk als je nog leuk even op het einde scènes uit The Room naast die gespeeld door de acteurs van The Disaster Artist ziet, maar ergens in het middenstuk verdwijnt dat zware accent (of wat het ook is) regelmatig een beetje, en Franco heeft een nogal herkenbare lach die je ook een paar keer terugziet.

Ik moet ook zeggen dat ik Wiseau als persoon niet leuk genoeg vind om er echt een hele film van te zien. Een sketch of zo zou voor mij wel genoeg zijn geweest. Dan hadden ze er niet zo een film over loyaliteit en het naleven van je dromen van kunnen maken, maar omdat er amper wat bekend is over Wiseau moeten de schrijvers creatief zijn, en dat werkt alleen in een paar scènes die werken als interpretatie van momenten en scènes uit The Room. De rol van Rogen is trouwens ook alleen maar af en toe voor het publiek benoemen wat er allemaal niet aan klopt.

Ook vond de scène met de première op het einde wat te veel aangedikt voor het sentiment. Nadat de film eenmaal een cultstatus had verworven trok de film vast een luidruchtig publiek, maar mij maak je niet wijs dat er tijdens de eerste vertoning al zo op de film werd gereageerd. En ook wel jammer dat Franco van dit project weer zo'n vriendendienst maakt door allerlei vrienden uit de Apatow-stal te casten. Dan bevat een film over het maken van een B-film ineens zo'n misplaatste sterrencast. 3.0*.

avatar van vindorent
Voordat ik aan de film begon had ik best wel hoge verwachtingen; ik had vele interviews gezien omtrent deze film, die mij erg excited hadden gemaakt. Uiteraard had ik The Room al gezien en ik besloot een tijdje geleden het boek, waar deze film op is gebasseerd, ook te lezen. Het boek had ik met een grote glimlach gelezen en was daardoor erg benieuwd naar hoe ze het zouden verfilmen.

Juist doordat ik het boek had gelezen, denk ik, vond ik de film tegenvallen. De film is absoluut niet loyaal aan het boek en vele momenten in deze film zijn gewoon verzonnen en staan niet in het boek. Opzich is dat niet persé heel erg, maar in dit geval vond ik dit toch te vaak gebeuren; de film vertelt en draagt een heel ander verhaal dan het boek. Ook kon ik nooit echt in het 'typetje' van James Franco komen.

Al met al, kon ik wel gewoon genieten van de film en krijgt het van mij nog wel 3*. Maar ik heb het idee dat je meer van deze film kunt genieten als je het boek niet hebt gelezen

avatar van IH88
“I did not hit her. It's not true. It's bullshit! I did not hit her. I did not… Oh, hi Mark.”

De making of van één van de slechtste films ooit geproduceerd. Een meesterzet van de makers is om hier een komedie van te maken, want The Disaster Artist heeft veel momenten waar de tranen gewoon over je wangen rollen van het lachen. James Franco maakt niet de fout om van Tommy Wiseau een karikatuur te maken en geeft hem ook wat menselijks mee. Zonder afbreuk te doen aan het absurde en mysterieuze karakter van de man.

De eerste drie kwartier is vooral opbouw, maar wanneer Wiseau en Greg (Dave Franco) beginnen met het maken van The Room leeft de film op. Schitterende bijrollen ook van Rogen, Scheer, Weaver en Graynor. The Disaster Artist is het grootste gedeelte van de tijd een maffe, energieke en absurde komedie, maar het is ook gewoon een mooie film over twee mannen die hun dromen willen najagen. Zonder talent, maar met genoeg doorzettingsvermogen.

Knap nagedaan en natuurlijk heel komisch, maar de humor bestond ook wel veel uit open deuren. Lachen om dingen die overduidelijk al belachelijk waren. Het feit dat Wiseau al vanaf het begin een kamer in Los Angeles had, zou je nog kunnen zien als lichte hint dat hij er al eerder heeft gewoond om het te proberen als acteur en nu dus voor de tweede keer aan het mislukken is, maar verder wordt er weinig spannends gedaan om hem uit te diepen.. Leuke film wel verder, maar Ed Wood vond ik veel grappiger.

Wiseau.

Op zich is het wel handig om The Room gezien te hebben vooraleer je aan The Disaster Artist begint, anderzijds is het ook wel intrigerend om te denken hoe het is om deze film te zien zonder die informatie. Het lijkt me weird, random en erg ongeloofwaardig. Des te gekker dan dat het om waarheid steunt.

Wiseau is een dankbaar figuur om een film over te maken natuurlijk. Zonderling, ziet er vreemd uit, gedraagt zich niet conform de verwachtingen en ondanks nogal simpel gedrag, heeft hij toch maar een film gemaakt. Franco doet het in ieder geval goed, na een tijdje verdwijnt hij als acteur en zie je toch vooral Wiseau.

Verloop van de film was best oké, al wordt je niet veel wijser. De twee ontmoeten elkaar, reizen naar LA, raken niet aan werk en gaan zelf maar een film maken. De meeste leuke feitjes had ik al als trivia ergens anders vandaag, wel leuk om zien is hoe ze de bekende scenes van de film nagemaakt hebben.

Met het einde had ik alleen iets meer problemen. De zaal die het eerst slecht vindt maar halverwege als stomme schapen zit te schaterlachen kon ik niet echt plaatsen. Dat het er ondertussen zo aan toe gaat geloof ik wel, ironisch volk genoeg die gezellig met elkaar om het origineel wil komen lachen in een zaaltje, maar bij de eerste vertoning leek het mij een cop-out om er toch maar een happy end aan te breien.

Verder wel een leuke en vlotte film, al zie ik het dan iets minder als comedy. Eerder als een stukje realiteit dat maffer is dan de meeste filmscripts.

avatar van HarmJanStegenga
'The Room' en daarna deze 'Disaster Artist' achter elkaar aan gezien. Heerlijk avondje. Die Wiseau heeft toch gewoon iets aandoenlijks. Een aparte vogel die dankzij z'n mysterieuze bankrekening z'n eigen film kon maken. Een meesterzet van Franco om een film over hem - en de productie ect. van 'The Room' te maken.

Het hoe, waarom en andere vragen worden op een leuke manier beantwoord in deze 'Disaster Artist'. Franco speelt Wiseau geweldig. Een onvoorspelbaar karakter die shit gewoon doet en alles uit het leven lijkt te willen halen. Toch soms ook een moeilijke man om mee om te gaan. Ik heb in ieder geval veel kunnen lachen om deze prent. En nu ook nog meer om 'The Room' zelf. Die film lijkt voller te zitten met legendarische quotes dan een gemiddelde Schwarzenegger of Godfather film. Geweldig. En bloedserieus bedoeld.

'The Disaster Artist' vermaakt, laat je lachen en lijkt heel zo nu en dan zelfs een klein, gevoelig snaartje te raken. Gewoon omdat het eigenlijk toch ook wel een bijzonder mooi verhaal is, ondanks alle hilariteit om Wiseau en z'n verhaal heen. James Franco zorgt voor een fijne balans en levert een puik filmpje af.

Uitstekende film over twee mannen die besluiten een film samen te maken genaamd The Room. Deze film werkt natuurlijk het best als je The Room zelf ook gezien hebt. In dat opzicht zijn de scenes op de set het grappigst en ook de première is erg leuk. James Franco weet zowel als acteur en regisseur het geheel niet belachelijk te maken (en dat is een prestatie op zich met een hoofdpersonage als Tommy Wiseau).

avatar van FlorisV
Echt een leuke film. Dave Franco speelt de mooiste rol wat mij betreft als Greg, maar James is ook goed als de raarste snuiter ooit, Tommy Wiseau. Inmiddels is uitgelekt dat hij een Pool is, maar hoe oud hij is en hoe hij aan die 6 miljoen kwam is nog steeds een mysterie.

Af en toe echt grappig maar ook ontroerend en zeker als de spanning tussen Tommy en Greg oploopt. Je krijgt ook een goed beeld van wat voor een ramp de opnames af en toe waren. Never a dull moment.

Soundtrack: heerlijk, met name in het begin hoor je veel vroege jaren 90 dance classics, klopt niet helemaal met 1998 volgens mij, maar de makers vonden het gewoon passen bij het gevoel. Ook met het beste nummer ooit *ahum*, Never Gonna Give You Up van Rick Astley, om te gillen als ze het meezingen!
Blijf bij de aftiteling luisteren als Rhythm of the Night op wordt gezet, je hoort op een gegeven moment Franco meezingen, hilarisch.

Na de aftiteling zie je nog een ironische scene tussen James Franco en de echte Wiseau. Alles bij elkaar is de film een feestje, met zichtbaar plezier gemaakt. Quote van een artikel over de film:

James Franco’s The Disaster Artist has earned high marks (and hi, Marks) LOLz!

avatar van MrHorror
iemand enig idee wanneer de dvd uitkomt in nederland?

Een double bill met "the Room" zou wel gaaf zijn op dvd/bluray

avatar van JJ_D
Even if you fail, you’d better do it big – smeult de american dream zeemzoet onder ‘The Disaster Artist’? Eigenlijk niet, want pas bij de aftiteling blijkt dat Tommy Wiseau en Greg Sestero vandaag de vruchten van hun tekort plukken. Dat het duo cultstatus geniet, is gewoonweg onwaarschijnlijk. En tegelijk ook weer niet, want wakkert James Franco het verlangen om de cultfilm te gaan zien niet ongelofelijk aan?

Ondanks het nogal repetitieve karakter van het scenario is ‘The Disaster Artist’ een prettige tragikomedie, waarvan de tragische dimensie uiteindelijk via het komische register gekanaliseerd wordt. Smartelijke feel good: als dat nog geen genre was, dan heeft Franco het bij deze uitgevonden.

Eigenzinnig, pijnlijk en plezierig: een beetje een rollercoaster, ja misschien zelfs een confrontatie met de grenzen van het eigen empathisch vermogen. Waar begint het (uit)lachen, waar eindigt de gêne?

avatar van PEN15
Ha, die zoon van Khadaffi... dan weet ik er ook nog eentje: die zwemmer van Equatoriaal Guinea die niet kon zwemmen, Eric Moussambani. Om je geheugen op te frissen, die mocht alleen maar meedoen omdat er ontwikkelingslanden via open startbewijzen werden toegelaten. Hij had nog nooit een zwembad gezien geloof ik. Net als Wiseau is hij een cultheld geworden en zijn wanprestatie is beloond, zo kon hij zomaar tot coach van het nationale zwemteam van Equatoriaal-Guinea benoemd worden. Probeer dit eens aan iemand te vertellen die dit niks zegt en wacht maar af of je geloofd wordt.

Deze film viel me een beetje tegen. Ze maakten dankbaar gebruik van de beruchtste scenes en belachelijkste quotes. Daarbij verpestte de zware stock footage achtige manier van filmen mijn hele kijkbeurt. Ik snap dat ze het als zijnde waargebeurd willen doen overkomen, maar films blijven altijd films. Spelen zich tussen drie wanden af, blijft altijd een verhaal. Extreem trillend, bevend en zwiepend beeld voegt voor mij nauwelijks wat toe net zoals een certificaat van een stuk Berlijnse muur, want als dat erbij zit is het allemaal ineens veel echter, of niet?

NB Ik dacht dat het een sarcastisch grapje was dat Wiseau die scene op het dak meer dan dertig keer moest overdoen. I did nooot..oh, hi mark!

avatar van schumacher
De eerste 10 minuten had ik echt zoiets van ik ga da spel hier afzetten maar door de goeie reviews hier ben ik blijven verder kijken en ik vond hem beter en beter worden en zelfs heel goed haha.
Tis wel niet ne film die voor iedereen zal geschikt zijn.

avatar van Pazmaster
Er wordt redelijk gespeeld maar James Franco zet hier een vrij irritant typetje neer. En hoewel het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal vond ik het eigenlijk niet zo interessant. Een simpel verhaal over een wannabe actor met te veel geld die besluit z'n eigen film te maken. Een nipte voldoende voor het acteerwerk.

Hilarisch gegeven film welk een dijk van een film had moeten opleveren maar het eindresultaat komt slechtst sporadisch in de buurt daarvan. Ook een film waar je even moet inkomen omdat het maar moeilijk wennen is aan het door Franco gespeelde typetje, zelden zo'n eigenaardige en vervelende kwast op het witte doek gezien de laatste jaren. Is dat gewenningsproces aan dit merkwaardig figuur voorbij dan krijg je ook wat meer oog voor het bijzondere, waargebeurde verhaal en gun je jezelf de ruimte om de gaandeweg weldegelijk grappige momenten te herkennen. Aan de resultaten bij de aftiteling te zien(waarin scenes uit de echte film 1 op 1 naast de momenten uit The Disaster Artist worden getoond) heeft James Franco zowel met zijn regie als zijn portrettering van Wiseau een degelijke job afgeleverd, maar helemaal werken doet dit voor mij niet. Tot dusverre overrated op zowel IMDB als hier, had echt beter gekund, is mijn voorlopige conclusie.

avatar van Donkerwoud
Mooi (maar iets te lang) artikel over mislukkingskunstenaars en de waarde van niet-begrijpen als een bron van inspiratie: Wat de beste kunstwerken met elkaar gemeen hebben: ze zijn mislukt - decorrespondent.nl

avatar van thegoodfella
Heeft iemand enig idee wanneer we deze op dvd kunnen verwachten? En dan bedoel ik een Nederlandse dvd. Veel films die later in de bioscoop te zijn waren, zijn namelijk al op dvd uit.

avatar van aspers
Iets met een kopje thee dat niet voor mij is.

avatar van N00dles
Het moest een keer gemaakt worden natuurlijk, een ode aan één van de beste slechtste films (en regisseurs) ooit. Tommy Wiseau is natuurlijk een markant figuur die een eigen film verdient.

Het is geen komedie die alles rondom The Room ridiculiseert -daarvoor is de werkelijkheid al ridicuul genoeg- maar ook niet echt een dramafilm te noemen, dus ergens vond ik de film een beetje tussen wal en schip vallen. De film focust op de productie en shoot van The Room en gebruikt daarbij Greg Sestero als point of view. Jammer dat hij qua persoonlijkheid weinig interessant is (en minder dapig overkomt dan de real-life Greg), waardoor hij als filmpersonage ook niet zo spannend is. James Franco daarentegen weet Tommy Wiseau wel aardig te imiteren.
Verder heb ik niet echt veel nieuws geleerd over de productie en ook het einde vond ik wat gemakzuchtig. Ik weiger te geloven dat het hele publiek tijdens de première continu in een stuip lach en dat Wiseau een staande ovatie kreeg.

Ik moest af en toe denken aan Tim Burton's Ed Wood -die ándere slechtste regisseur ooit-, die ik qua vorm geslaagder vond dan The Disaster Artist. Een heel ander soort film, veel absurder van opzet, maar misschien daarom wel passender dan deze rechttoe rechtaan vertelling.

avatar van Collins
Het verdient aanbeveling om de "slechtste film aller tijden" The Room (2003) te zien voordat de film over de totstandkoming ervan wordt bekeken. Vooral de scènes die de verfilming van het absurde script laten zien, zijn daardoor een feest van herkenning en bezorgen de kijker heerlijke momenten van tenenkrommend leedvermaak en komische genietbaarheid. De figuur van Tommy Wiseau op wiens capriolen deze film is gebaseerd wordt er eveneens interessanter en amusanter door. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de kijklol even groot zou zijn geweest zonder de voorkennis uit de "slechtste film aller tijden".
Of de film Room uit 2003 echt de slechtste film aller tijden is, is voor discussie vatbaar. Ik heb daar geen eenduidig antwoord op. Ik vind het in ieder geval een hele saaie baggerfilm. Des te verbazingwekkender is het daarom dat het verhaal over de totstandkoming van dat stukje bagger dan toch uitermate intrigeert en zelfs nog een leuke film oplevert ook.
De zelfoverschatting en eigenwaan van nietskunner Tommy Wiseau zijn in bizarre vorm aanwezig en vormen de spil van het verhaal. Een kluchtig verhaal dat bol staat van de absurditeiten. Een verhaal dat volgens mij desondanks behoorlijk nauwkeurig de werkelijkheid volgt, maar bijna de gehele film onwerkelijk aanvoelt. Het is gewoon een wonderlijke vertelling.
Het is genieten om de schmierende James Franco als Tommy Wiseau aan het werk te zien. Als je niet beter wist zou je hem betichten van parodisch handelen en gemakzuchtig acteren. En dat is dus niet zo.
De invulling van de personages houdt ondanks het goede acteerwerk niet over. Aan het eind van de film is Tommy Wiseau nog even onleesbaar en raadselachtig als in het begin van de film en is zijn beste vriend nog even nietszeggend. Dat is een beetje jammer, maar is waarschijnlijk een correcte benadering van de werkelijkheid. Eh, andere personages zijn er ook maar die zijn amper uitgewerkt en als zodanig niet interessant. Prima.
Ik heb me kostelijk vermaakt.

avatar van macrobody
De film The Room nooit gezien en denk ook niet dat ik daar echt op zit te wachten maar deze film die een vrij realistische versie toont van hoe de film tot stand is gekomen was bijzonder te noemen.
Een stukje filmgeschiedenis waar ik nog nooit van gehoord had en alleen daarom vond ik 'm al de moeite waard. Het mysterieuze rondom Tommy Wiseau geeft het allemaal net even een extra interessant tintje.

avatar van Ste*
Regelmatig erg grappig, als je The Room kent dan (anders is dit waarschijnlijk nog vager dan het kijken naar The Room zelf). Maar ik heb er op een of andere manier ook een soort gemiste kans-gevoel bij, omdat het jammer is dat je nog net zo weinig over Tommy Wiseau weet als hiervoor. Op het einde staat er dat er nog steeds niet veel bekend is over hem (maar op IMDB zie ik gewoon geboortejaar en -plaats staan, dus vraag me af of dat wel helemaal zo is), en dat is eigenlijk jammer. Je ziet uiteraard hoe de film tot stand gekomen is, maar voor de rest is het gewoon weer kijken naar The Room zelf, maar dan nagespeeld, zonder dat we ook maar iets extra's te weten komen over het raadsel Wiseau. Snap dat het er de film niet naar is om als een soort documentaire de persoon Wiseau verder uit te diepen, maar dat had de film toch wel een hoop extra's kunnen meegeven.

Daarnaast vond ik het einde met die lachende zaal wat al te ongeloofwaardig en hebben ze een paar belangrijke zaken laten liggen (bijvoorbeeld waarom er halverwege ineens een andere acteur gecast is voor een bepaalde rol).

Maar goed, ik wil verder niet al te negatief zijn, heb me los van de dingen prima vermaakt en het is allemaal heel knap gedaan. James Franco doet het uiteraard top. En ik vond vooral Seth Rogen leuk, die rol was ook wel nodig, een normaal nuchter persoon temidden van alle gekte.

avatar van FlorisV
N00dles schreef:
Ik weiger te geloven dat het hele publiek tijdens de première continu in een stuip lach en dat Wiseau een staande ovatie kreeg. .

Dit lijkt mij een efficiente manier voor de film om een belangrijke boodschap wat sneller door te geven: The Room wordt wel degelijk gewaardeerd, maar totaal niet om de reden waar Wiseau op hoopte. Natuurlijk is dit in de werkelijkheid een geleidelijke ontwikkeling geweest.