Genre: Drama / Romantiek
Speelduur: 132 minuten
Oorsprong:
Italië / Frankrijk / Verenigde Staten / Brazilië
Geregisseerd door: Luca Guadagnino
Met onder meer: Armie Hammer, Timothée Chalamet en Michael Stuhlbarg
IMDb beoordeling: 7,8 (324.917)
Gesproken taal: Frans, Engels en Italiaans
Releasedatum: 11 januari 2018
On Demand:
- Bekijk via Netflix
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Call Me by Your Name
"Is it better to speak or die?"
De gevoelige en gecultiveerde Elio is enig kind van de Amerikaanse-Italiaanse-Franse Perlman-familie. Hij kijkt uit naar weer een luie zomer in de villa van zijn ouders op het prachtige en rustige Italiaanse platteland. Dan arriveert Oliver, een academicus die zijn vader komt helpen met een onderzoek. Er ontstaat een plotselinge en heftige romance tussen de adolescente jongen en de zomergast aan de Italiaanse Rivièra.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,8 / 324917)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Call Me by Your Name (BoekMeter)
- Call Me by Your Name (MusicMeter)
- Kijk op Netflix
- iTunes: € 7,99 / huur € 3,99
- Pathé Thuis: vanaf € 7,99 / huur € 2,99
Social Media
Acteurs en actrices
Oliver
Elio
Mr. Perlman
Annella
Marzia
Chiara
Mafalda
Anchise
Bambi
Nico
Reviews & comments
Esteban
-
- 3602 berichten
- 1817 stemmen
Wat het vervolg Find Me betreft. Eigenlijk voel ik tot nu toe niet veel voor die eventuele verfilming. Niet gelezen. Wel al eens een relatief spoiler-vrije samenvatting gezien. En er zijn tal van elementen die mij minder bevallen. Daarnaast is er werkelijk niemand in mijn kennissengroep die het boek echt goed vond. Het gaat van "ronduit slecht" naar "het kon er nog mee door." Hoopgevend is dat niet. En wil het verhaal van het boek gevolgd worden, zullen we nog lang moeten wachten. De personages zijn toch behoorlijk ouder. Of er moet sprake zijn van een mid-quel film natuurlijk.
Bxian32
-
- 490 berichten
- 287 stemmen
Prachtige film. Subtiel met schitterende beelden van Italie. Ik heb er echt van genoten. Ik vond het gesprek dat de vader met hem tegen het einde had echt zo ontzettend mooi. Knap van die jonge acteur om dat zo goed neer te kunnen zetten met alle emoties.
Shadowed
-
- 9270 berichten
- 5730 stemmen
Niet zo indrukwekkend.
Destijds volledig de hemel in gehyped, maar erg bijzonder vind ik deze boekverfilming niet. Boek nooit gelezen, maar ik moet zeggen dat ik wel erg benieuwd ben hoe ze deze film in een boek hebben vertaald (ja, ik weet dat het eigenlijk andersom is). Call Me By Your Name is namelijk een film die het voornamelijk van de beelden moet hebben.
Volledige eerste helft wist me eigenlijk beter te charmeren dan de tweede helft. Guadagnino weet een aardige, warme sfeer te creëren die de intrigerende beelden wat weten te versterken. Het is warm, en dat voelt de kijker. Camerawerk had wel iets sterker gemogen, maar de locatie, alhoewel het er overduidelijk meerdere zijn, is goed gekozen.
Verder hangt er wel een aardige flow door de film heen die het als geheel aardig boeiend maakt. Chalamet doet het in een jongere rol erg goed. Mag ook duidelijk zijn waarom hij is doorgebroken. Hammer speelt hij er in ieder geval uit. Niet dat Hammer het verder zo slecht doet, maar Chalamet komt toch het meest naturel over.
Overigens vind ik de casting zelf minder geslaagd, aangezien enkele crewleden toch een stuk ouder zijn dan ze moeten zijn. Enkel Chalamet valt met zijn jongere uiterlijk nog binnen het plaatje, de rest past er totaal niet in. Acteerwerk is wel goed, alleen de verschijning zelf, tja, wat moet ik ervan denken. Het haalt me persoonlijk een beetje uit de film, maar er valt op z'n minst nog een beetje omheen te kijken.
Romance wordt verder erg intiem en intens neergezet. Tweede helft neemt er eigenlijk uitgebreid de tijd voor. Ik vond het alleen niet mijn soort romance, die focus op geluid enzovoort. Ik heb er niet zo veel mee. Bovendien proef ik meer van de seks dan van de band tussen de twee, wat ik wel jammer vind. Geen idee of het boek dit ook zo doet, maar ik vind het maar niks, niet subtiel genoeg.
Duurt verder ook aardig lang, boekverfilmingen kunnen nou eenmaal niet korter zijn dan 130 minuten. Voor een romantische film waarbij de beelden meer spreken dan het verhaal zelf vind ik dat onnodig. Wel is het eerste gedeelte intrigerend en het acteerwerk goed, dus een echte opgave is het nooit. Allerlaatste scene vond ik eigenlijk de sterkste scene verder, maar de film heeft me niet geraakt. Leuk om eens gezien te hebben, maar niet echt het soort film wat me aanspreekt. Hype is wat mij betreft ook een klein beetje overdreven.
hertog83
-
- 3 berichten
- 8 stemmen
Ik heb deze film inmiddels een aantal keer bekeken en inmiddels het boek ook gelezen. Het boek gaat nog een stuk verder dan de film en na het lezen van boek zie je ook ineens dingen in de film die je eerst minder/niet waren opgevallen.
Zowel het boek als de film zijn bij mij behoorlijk lang blijven hangen. Een zeer sterk gebracht verhaal. De film heeft echt prachtige shots, geweldige quotes en perfect bijpassende muziek.
Het trage tempo van de film is mijn inziens juist de kracht van de film. Ik denk wel dat dit soort films bij je moet passen. De film is misschien net een tikkeltje arthouse. Er gebeurt heel veel in de film, maar je moet dit wel opmerkingen. Anders kan ik goed begrijpen dat je deze film wat saai vind.
Het gesprek met de vader en de slotscene bij het haardvuur weten me telkens weer flink te raken. De muziek er bij maakt het helemaal af.
Ik zal deze films zeker nog een aantal keer bekijken en het boek zal ik ook nog wel een paar keer lezen.
charmie
-
- 268 berichten
- 0 stemmen
Het is wel ongelofelijk triest dat deze film het persoonlijke leven van Armie Hammer volledig op zijn kop heeft gezet.
Bubblez
-
- 1938 berichten
- 2301 stemmen
Het is wel ongelofelijk triest dat deze film het persoonlijke leven van Armie Hammer volledig op zijn kop heeft gezet.
Dat heeft toch niets met deze film te maken?!
charmie
-
- 268 berichten
- 0 stemmen
Nee, dat zou er inderdaad helemaal buiten moeten staan, ware het niet dat in dit geval fictie en realiteit hand in hand gingen; precies zoals de slimme regisseur dit voor ogen had in zijn zoektocht naar de geschikte acteurs voor deze rollen. Niet voor niets spreekt Guadagnino dan ook over "A movie and a documentary" It’s a Movie and a Documentary [Luca Guadagnino] - YouTube
Voor Chalamet en Hammer werd het een 'major life event'.
Chalamet overleefde het, de onzekere Hammer niet.
En dat is triest.
sperwer 27
-
- 351 berichten
- 321 stemmen
(Gezien op 21/05/21)
Film met een heerlijke setting. Je kunt niet anders dan daar met volle teugen van genieten.
De Italiaanse sfeer is onweerstaanbaar aantrekkelijk. (Zelf heb ik dat meer dan 2O vakanties mogen meemaken!)
De liefde tussen Elio en Oliver voelt voor een hetero gênant aan, onwennig en zelfs 'onbegrijpelijk'.
De woorden van de vader van Elio aan het einde van de film, komen wel aan. Een grote liefde is uniek...
Maar kan ook een ravage aanrichten. Een film als deze kun je niet zomaar over je heen laten gaan.
Donkerwoud
-
- 8135 berichten
- 3666 stemmen
Nog net kunnen zien voordat de hel losbrak rond Armie Hammer. Maar zelf was ik met 'Call Me by Your Name' (2017) vooral betoverd door de perfecte sfeerschets van een homoseksuele romance in een Italiaans streekdorpje. Zoals dat dan gaat met zowel een landerige zomervakantie als met een coming-out: soms weifelend, ongemakkelijk en aftastend, maar soms slaat het weer plotseling om met de intensiteit van een onaangekondigde regenstorm. Ook erg gaaf hoe regisseur Luca Guadagnino met kadrering speelt om te visualiseren hoe Elio Perlman (Timothèe Chalamet) en Oliver (Armie Hammer) elkaar aantrekken en afstoten. Thematisch verfrissend dat de homoseksuele kalverliefde dan wel gekenmerkt wordt door bitterzoete melancholie, maar voor de omgeving is de aantrekkingskracht tussen deze twee mannen een vanzelfsprekendheid. Alleen al die ontroerend mooie speech wanneer vader Samuel Perlman (Michael Stuhlbarg) zijn zoon bijbrengt dat niet iedereen 'die ene grote liefde' zal ervaren. Een vormende ervaring die je een leven lang bijblijft. Het maakt het ultieme verraad in 'Call Me by Your Name' (2017) des te schrijnender als zelfacceptatie moeilijker is te verwezenlijken voorbij die zomerdroom.
Donkerwoud
-
- 8135 berichten
- 3666 stemmen
Excuus voor de onduidelijkheid, ik hield 't wat vaag omwille van de spoilers. Voor mij gaat 'Call Me by Your Name' (2017) over dat de realiteit van jezelf kunnen accepteren als homoseksueel ver afstaat van de kortstondige romance. Uiteindelijk vindt Elio zichzelf terwijl Oliver eigenlijk nog niet op dat punt is aangekomen, want getrouwd met een vrouw en hij houdt de façade vol. Hun liefde blijft bij iets wat had kunnen zijn en zal (nog) geen verdere vorm krijgen.
ThomasVV
-
- 1108 berichten
- 490 stemmen
Thanks voor je snelle reactie, Donkerwoud, maar ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met "hij houdt de façade vol..." Denk je trouwens niet een beetje te veel in vooringenomen hokjes als je a priori uitgaat van een tweedeling van de mensen in "homo's" en "hetero's"? Volgens mij is de menselijke seksualiteit véél complexer dan dat. In de plaats van jouw woorden "jezelf accepteren als homoseksueel" zou ik dan ook veel liever zeggen: jezelf identificeren als homoseksueel...
Donkerwoud
-
- 8135 berichten
- 3666 stemmen
Thanks voor je snelle reactie, Donkerwoud, maar ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met "hij houdt de façade vol..." Denk je trouwens niet een beetje te veel in vooringenomen hokjes als je a priori uitgaat van een tweedeling van de mensen in "homo's" en "hetero's"? Volgens mij is de menselijke seksualiteit véél complexer dan dat. In de plaats van jouw woorden "jezelf accepteren als homoseksueel" zou ik dan ook veel liever zeggen: jezelf identificeren als homoseksueel...
Hm. Daar heb je eigenlijk wel een goed punt. Het was niet eens in me opgekomen dat het over biseksualiteit kon gaan. Maar ik zou 't in het geval van deze film toch eerder over 'acceptatie' dan over 'identificatie' hebben, omdat de misgelopen liefde vanuit zowel Elio als Oliver wordt gepresenteerd als iets tragisch. Ze willen bij elkaar zijn, maar kunnen dat niet omdat Oliver vasthoudt aan een heteronormatieve relatie.
ThomasVV
-
- 1108 berichten
- 490 stemmen
Oliver identificeert zich dus blijkbaar niet als homo! En van Elio weten we het niet: we maken alleen een efemere "zomerromance"' van een adolescent mee...
Donkerwoud
-
- 8135 berichten
- 3666 stemmen
Oliver identificeert zich dus blijkbaar niet als homo! En van Elio weten we het niet: we maken alleen een efemere "zomerromance"' van een adolescent mee...
Fair enough. Ik lees nu ook dat de auteur, André Aciman, in het boek zelf nooit heeft gezinspeeld op hun seksualiteit. Zowel Elio als Oliver. Dus het zou goed kunnen dat ik 't erin lees, omdat ik me nu eenmaal identificeer met tragische liefdesgeschiedenissen.
deridder
-
- 251 berichten
- 1455 stemmen
Ik baal zo dat een top 10 maar uit 10 films mag bestaan. Anders had ik deze er zeker bij gezet. Het is al weken een groot gevecht in mijn hoofd tussen nomadland en call me by your name
Donkerwoud
-
- 8135 berichten
- 3666 stemmen
Ik baal zo dat een top 10 maar uit 10 films mag bestaan. Anders had ik deze er zeker bij gezet. Het is al weken een groot gevecht in mijn hoofd tussen nomadland en call me by your name
Mooi toch? Veel om van te genieten.
vinejo
-
- 108 berichten
- 102 stemmen
Mooie film, knappe beelden, soms wat langdradig, goede acteerprestaties. Zou 3.75 willen geven, ik rond dan maar af naar boven voor de muziek van Sufjan.
cinemanukerke
-
- 1264 berichten
- 801 stemmen
Goed. Maar ook niet veel meer. Het is vooral de creatie van een universum die de film redt nl zomers Italie vol onschuld en ongerepte schoonheid in natuur en kunst. Je herkent dus zeker de hand van scenarioschrijver James Ivory (die met de combi A room with a view en Maurice reeds het terrein als regisseur verkende) waarin vooral de sociale code binnen een klasse (opvoeding en waarden bij een intellectueel gezin) primeert. Vreemd genoeg is de fotografie van de Thai Sayombhu Mukdeeprom die voorheen actief was bij de films van Weerasethakul. Internationaal voor en achter het scherm. De mengeling van taaltjes draagt zeker bij tot dit universum van intellectuelen. Maar vertelt het ook iets meer ? Geen drama dus geen conflicten. Inhoudelijk is er extern (buiten het gezin) een wat onhandige maar ook voorspelbare hartenbreker maar het perspectief van het meisje ontbreekt. Intern wordt homoseksualiteit nooit besproken. Is dit aanvaard door cultuur ? door gezin ? sociaal ? Het mag als een vanzelfsprekendheid voorgesteld worden (dat is ook een statement) maar je verliest wel een dramatiek om de film en zijn thema gewicht te geven. De speech van Stuhlbarg aan zijn zoon op het eind is formidabel, emotioneel en zou in feite in elke educatieve handboek opgenomen moeten worden. Maar het is mij te mager om alleen maar de opbouw van een relatie te zien. Het draait dan steeds rond hetzelfde zinnetje (ziet hij me graag ? Ziet hij me niet graag ?) en dat wordt op den duur vervelend. Call me by your name lijkt een beetje op mijn vorige vakanties. Locatie is schitterend, weer is prachtig maar verder is er niet veel te beleven.
Boneka
-
- 2454 berichten
- 1293 stemmen
Deze te lange film viel me toch best wel tegen. De setting is mooi, het beeld over het algemeen goed soms wat korrelig, maar erg veel doet de film niet. Okay jongen komt man tegen die in zijn huis bivakkeert bij zijn ouders en er ontstaat mogelijk een mannelijke liefde. Ik vind het er allemaal niet zo uitspringen. Het is eigenlijk best wel braafjes en misschien te Amerikaans gemaakt. Met name de seks had zeker met Paul Verhoeven een ander soort film geworden. En juist bij dit soort films had er wel meer bloot in gemogen. Daarbij kreeg ik nooit het gevoel dat het wederzijdse liefde was, omdat het geheel vooral kwam uit Elio. En Oliver die deed maar wat mee. En dan moeten we daar nog ruim 2 uur naar kijken. Ook het geheel erom heen vond ik matig uitgewerkt. Juist dat familia gevoel bij de Italianen ontbrak. Jammer!!
Muziek was aardig, maar het gepingel was op ten duur ook wat storend. Zodoende een kleine onvoldoende!!!
Film 2.5
Beeld 4.0
Geluid 4.5
charmie
-
- 268 berichten
- 0 stemmen
Attentie, schrijver van het plot: Lombardije (met Crema en Bergamo) ligt niet aan de Italiaanse Rivièra.
T.O.
-
- 2280 berichten
- 2549 stemmen
Als decadente sfeerschets is deze film bijna onovertroffen, niet normaal hoe goed een luie Italiaanse zomervakantie van begin jaren '80 wordt overgebracht.
Maar ook verhaalinhoudelijk is het heel mooi gedoseerd en de casting plus het acteerwerk zijn top.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor de muziek.
Wat mij dan afhoudt van een nog hogere score is waarschijnlijk dat het mij minder persoonlijk raakt, in zo'n geval ben je dus vooral aan het observeren, maar wie weet kan dat bij een latere herziening veranderen.
T.O.
-
- 2280 berichten
- 2549 stemmen
Weet iemand trouwens waarom Elio met zijn lokale Italiaanse vriendinnetjes drie talen sprak? Dat vond ik iets teveel van het goede haha.
AmazingPP
-
- 2487 berichten
- 1830 stemmen
Ik had al zoveel over deze film gehoord dat je er dan een bepaalde verwachting van krijgt. Aan die verwachting voldeed de film niet. Veel mooie plaatjes rondom een flinterdun verhaal. Sterk geacteerd, dat zeker, maar op den duur vervalt de film in herhaling en wordt langdradig. Had makkelijk een half uurtje uitgeknipt kunnen worden. Desalniettemin een redelijke film. 3,5*
Rotterdam@1
-
- 727 berichten
- 337 stemmen
Prachtige film met mooie beelden van Italië.
Het bestaat, dat sommige mensen biseksueel zijn en daarom niet in slechts één hokje passen...
Het tempo het eerste uur van de film is nogal traag, hoewel het wel weer past bij een warme zomervakantie op het platteland van Italië. De jongens en hun romance worden overtuigend in beeld gebracht.
Het mooie slotakkoord is de visie van de vader, om zijn bedroefde zoon te helpen op het eind. Prachtig.
wezli
-
- 134 berichten
- 982 stemmen
Zomerse sfeer, maar standaard vakantieliefde verhaal. Timothée Chalamet is zoals meestal erg dramatisch, vooral naar het einde toe. Doet ie op zich goed. Maar geen film om wakker van te liggen verder.
pampelonne
-
- 346 berichten
- 145 stemmen
Deze film was destijds toch zo´n hype?
dus mijn verwachtingen waren hoog.
maar ik vind dit echt geen meesterwerk, duurt ook te lang.
Timothée Chalamet is wel overtuigend als een 17 jarige onzekere puber die zijn seksualiteit aan het ontdekken is.
Rotterdam@1
-
- 727 berichten
- 337 stemmen
Inderdaad is deze film vanavond op Canvas, echter niet in 23.00 uur maar om 22.50 uur vgls. andere bronnen.
Het zou jammer zijn om de eerste tien minuten ev. te missen, vandaar.....
Black Math
-
- 5406 berichten
- 1736 stemmen
Fraai verhaal over een jongen die zijn (homo)seksualiteit ontdekt, het voelt allemaal erg oprecht aan, met goed acteerwerk van Chalamet, al is tegenspeler Hammer wat minder. In ieder geval is het plot sterk met interessante interacties tussen de personages. De monoloog van de vader aan het einde is erg indrukwekkend, waarbij hij de juiste dingen zegt zonder te expliciet te worden. Muziek is over het algemeen erg fraai, al is er één gezongen lied dat wat minder was. De film speelt in de jaren 80 en is passend gestileerd. Ook het camerawerk ziet eruit alsof het in de jaren 80 is gefilmd, wat wat minder aan mij besteed is waardoor ik op 3,5* uitkom.
Gerelateerd nieuws
Deze goed beoordeelde films worden op 1 februari toegevoegd aan het Netflix-aanbod
In de ban van 'Saltburn'?: Ook deze vijf dramafilms zijn waarschijnlijk iets voor jou
Onder meer deze ijzersterke films verdwijnen zeer binnenkort van Amazon Prime Video
Geprezen dramafilm 'Call Me by Your Name' morgenavond te zien op televisie
Bekijk ook
Capharnaüm
Drama, 2018
121 reacties
Be Here Now
Documentaire / Drama, 2015
5 reacties
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Misdaad / Drama, 2017
423 reacties
La Vie d'Adèle
Drama / Romantiek, 2013
683 reacties
HyperNormalisation
Documentaire, 2016
6 reacties
Baisers Cachés
Drama, 2016
5 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.