ad
  • 8.082.340 stemmen

Call Me by Your Name (2017)

Drama / Romantiek | 132 minuten

Genre: Drama / Romantiek

Oorsprong: Italië / Frankrijk / Verenigde Staten / Brazilië

Geregisseerd door: Luca Guadagnino

Met onder meer: Armie Hammer, Timothée Chalamet en Michael Stuhlbarg

Releasedatum: 1 september 2017

Over Call Me by Your Name

"Is it better to speak or die?"

De gevoelige en gecultiveerde Elio is enig kind van de Amerikaanse-Italiaanse-Franse Perlman-familie. Hij kijkt uit naar weer een luie zomer in de villa van zijn ouders op het prachtige en rustige Italiaanse platteland. Dan arriveert Oliver, een academicus die zijn vader komt helpen met een onderzoek. Er ontstaat een plotselinge en heftige romance tussen de adolescente jongen en de zomergast aan de Italiaanse Rivièra.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van Esteban

Esteban

Wat het vervolg Find Me betreft. Eigenlijk voel ik tot nu toe niet veel voor die eventuele verfilming. Niet gelezen. Wel al eens een relatief spoiler-vrije samenvatting gezien. En er zijn tal van elementen die mij minder bevallen. Daarnaast is er werkelijk niemand in mijn kennissengroep die het boek echt goed vond. Het gaat van "ronduit slecht" naar "het kon er nog mee door." Hoopgevend is dat niet. En wil het verhaal van het boek gevolgd worden, zullen we nog lang moeten wachten. De personages zijn toch behoorlijk ouder. Of er moet sprake zijn van een mid-quel film natuurlijk.

avatar van Bxian32

Bxian32

Prachtige film. Subtiel met schitterende beelden van Italie. Ik heb er echt van genoten. Ik vond het gesprek dat de vader met hem tegen het einde had echt zo ontzettend mooi. Knap van die jonge acteur om dat zo goed neer te kunnen zetten met alle emoties.

avatar van Shadowed

Shadowed

Niet zo indrukwekkend.

Destijds volledig de hemel in gehyped, maar erg bijzonder vind ik deze boekverfilming niet. Boek nooit gelezen, maar ik moet zeggen dat ik wel erg benieuwd ben hoe ze deze film in een boek hebben vertaald (ja, ik weet dat het eigenlijk andersom is). Call Me By Your Name is namelijk een film die het voornamelijk van de beelden moet hebben.

Volledige eerste helft wist me eigenlijk beter te charmeren dan de tweede helft. Guadagnino weet een aardige, warme sfeer te creëren die de intrigerende beelden wat weten te versterken. Het is warm, en dat voelt de kijker. Camerawerk had wel iets sterker gemogen, maar de locatie, alhoewel het er overduidelijk meerdere zijn, is goed gekozen.

Verder hangt er wel een aardige flow door de film heen die het als geheel aardig boeiend maakt. Chalamet doet het in een jongere rol erg goed. Mag ook duidelijk zijn waarom hij is doorgebroken. Hammer speelt hij er in ieder geval uit. Niet dat Hammer het verder zo slecht doet, maar Chalamet komt toch het meest naturel over.

Overigens vind ik de casting zelf minder geslaagd, aangezien enkele crewleden toch een stuk ouder zijn dan ze moeten zijn. Enkel Chalamet valt met zijn jongere uiterlijk nog binnen het plaatje, de rest past er totaal niet in. Acteerwerk is wel goed, alleen de verschijning zelf, tja, wat moet ik ervan denken. Het haalt me persoonlijk een beetje uit de film, maar er valt op z'n minst nog een beetje omheen te kijken.

Romance wordt verder erg intiem en intens neergezet. Tweede helft neemt er eigenlijk uitgebreid de tijd voor. Ik vond het alleen niet mijn soort romance, die focus op geluid enzovoort. Ik heb er niet zo veel mee. Bovendien proef ik meer van de seks dan van de band tussen de twee, wat ik wel jammer vind. Geen idee of het boek dit ook zo doet, maar ik vind het maar niks, niet subtiel genoeg.

Duurt verder ook aardig lang, boekverfilmingen kunnen nou eenmaal niet korter zijn dan 130 minuten. Voor een romantische film waarbij de beelden meer spreken dan het verhaal zelf vind ik dat onnodig. Wel is het eerste gedeelte intrigerend en het acteerwerk goed, dus een echte opgave is het nooit. Allerlaatste scene vond ik eigenlijk de sterkste scene verder, maar de film heeft me niet geraakt. Leuk om eens gezien te hebben, maar niet echt het soort film wat me aanspreekt. Hype is wat mij betreft ook een klein beetje overdreven.

avatar van karilem

karilem