Call Me by Your Name (2017)

Italië / Frankrijk / Verenigde Staten / Brazilië
Drama / Romantiek

geregisseerd door Luca Guadagnino
met Armie Hammer, Timothée Chalamet en Michael Stuhlbarg

De gevoelige en gecultiveerde Elio is enig kind van de Amerikaanse-Italiaanse-Franse Perlman-familie. Hij kijkt uit naar weer een luie zomer in de villa van zijn ouders op het prachtige en rustige Italiaanse platteland. Dan arriveert Oliver, een academicus die zijn vader komt helpen met een onderzoek. Er ontstaat een plotselinge en heftige romance tussen de adolescente jongen en de zomergast aan de Italiaanse Rivièra.

Jaren geleden heb ik het boek gekregen van een Amerikaan op wie ik een zomer hoteldebotel verliefd was en die ik nooit weer heb gezien. Het verhaal heeft dus een enorme lading voor mij en ik heb het boek een aantal keren herlezen. Het blijft prachtig!

Mede daardoor viel de film me erg tegen. De Amerikaan in deze versie vond ik onbeholpen en onbeleefd. Het lukt hem niet om fatsoenlijk een ei te eten, mist zomaar diners en heeft de omgangsmanieren van een boer. Ik vond het heel onaantrekkelijk en het heeft me de hele film gestoord. In het boek is hij een soort onbereikbare halfgod maar in de film is het een kartonnen karikatuur van allerlei Amerikaanse onhebbelijkheden. Aan het boek heb ik altijd het idee overgehouden dat de hoofdpersoon uiteindelijk tevreden is met het feit dat het tussen hen niks is geworden, de halfgod valt namelijk wel van zijn troon als hij als homoseksueel met een vrouw trouwt. Dat laat dit halfopen einde nu in het midden.

Het ziet er allemaal gelikt uit en het gevoel van de lange, lome zomer komt erg goed over. De muziek vorm de perfecte omlijsting, vooral Mystery of Love heeft me geraakt. Kortom, mooie plaatjes maar wat mij betreft helaas een gemiste kans. 2*

avatar van Zeriel
Soms begrijp ik echt totaal een hoge score van een film niet.

Mijn hemel wat duurde het lang voor deze film op gang kwam. Een tergend trage film met nauwelijks enige spanning. Je weet vanaf het begin wat er gaat gebeuren, en dan is het lang wachten tot het gebeurd. In 3 regels samen te vatten het plot.
Ik krijg het gevoel dat het onderwerp gelijk al een ster bonus krijgt onafhankelijk van het resultaat.

Ja ,je krijgt wel het gevoel van een eindeloze zomer. Je kunt ook prima een siësta houden tijdens de film zonder dat je het gevoel hebt dat je iets mist.

avatar van ArnoldusK
Een film die als een bom inslaat. Maar niet nadat je zachtjes door Noord-Italiaanse streken hebt gevoerd, geluisterd hebt naar Bach en ach, hier en daar een plonsje maakt in het immer frisse water. Je ervaart de liefde in al haar, vrijwel nooit waar te maken, proporties. Onverwachts, ongeëvenaard.
En net als je denkt dat je dáár moet zijn, komt de pijn. Voor mij ingeleid door een werkelijk prachtige filosofisch-emotionele scène tussen vader en zoon. Een wijze levensles in een notendop. Niet gekunsteld, maar diep. De eindscène, gecombineerd met Stevens' Vision Of Gideon, doen de rest.

avatar van wwelover
Zeer indrukwekkende film, wist vooraf niet zo heel veel behalve het thema. Maar ben goed verrast door de film. Af en toe wat traag, maar niet storend. Briljant acteerwerk van de gehele cast. Heerlijke sfeer en beelden ook. Kreeg soms een beetje een Before Midnight gevoel, door de beelden en dialogen. Kende Chalamet nog niet echt, maar wat een geweldige rol zet hij neer. En ook Hammer vind ik heel sterk. Heel mooi verhaal en boeiende karakters.

avatar van Biosguru
Die pa legt op een gegeven moment exact uit hoe bijzonder die vriendschap en liefde was. Uhmm, had dat niet in de 2 uur film die vooraf ging duidelijk gemaakt moeten worden? + Zijn we met al die lovende recensies voor de beelden, niet fotogenieke plaatjes aan het verwarren met mooi camerawerk? Want dat laatste miste ik. Ik zag alleen plaatjes bij een verhaal. Geen plaatjes die het verhaal vertelden.

avatar van Drulko Vlaschjan
Wat een oersaai gedrocht, zeg. Zelden zoiets vervelends gezien. Doorgaans begrijp ik waar het aan ligt als ik het niet eens ben met de hoge scores die vele anderen geven, maar hier tast ik totaal in het duister. Mijn gezelschap van vier vond het al net zo vervelend als ik.

Die Amerikaan is de grootste eikel ooit, zodat ik mij totaal niet kon indenken dat iemand ook maar enige liefde voor die gast kon voelen. Bovendien had ik de hele tijd het idee dat hij minstens 35 was, wat de liefdesaffaire onbedoeld een behoorlijk naar randje gaf. Van liefde was volgens mij toch al geen sprake. Dat 17-jarige mannetje was gewoon megageil, zoals iedereen op die leeftijd. Bij het vader-zoongesprek aan het einde van de film kon ik mijn lachen niet inhouden, ook vanwege dat achterlijke pianomuziekje wat ze eronder hadden gemonteerd. Als ze het in tachtig minuten hadden gepropt, wat makkelijk had gekund, was het tot daar aan toe, maar meer dan twee uur lang naar dit soort niksige troep kijken, daar wordt een mens niet vrolijk van. Wat jullie?

avatar van pablo2017
een onuitputtelijke bron van inspiratie de jaren 80 geen smartphone creatief en idialen opvangen vond het een ontroerende film ben er 2 x geweest een behoorlijke inpackt gaf me dat mooie muziek en utopich
en een zeer goeie regiseur moet wel bij komen vond het ook erg triest zeker op het laast the final scene / elio crying in front of the fireplace / call me by your name - YouTube
dat was mijn mening vriendelijke groet pablo.

avatar van Macmanus
Timothée Chalamet

Film die ondanks ik het een hoge scoren geef toch wat op twee gedachtes hinkte bij mij. Het is zo een film waarbij je niet om het acteerwerk van de lead heen kan. Hij is op zijn gemak, hij is naturel, hij is geweldig. Daardoor tilt hij dit liefdesverhaal ook naar een hoger niveau.

Zo heeft de film zeker zijn issues. Visueel is het niet slecht, maar het is niet per se de stijl waar ik van hou. Ben altijd wat huiverig om over visueel te praten, want dan hoor je meteen op deze site bij het groepje style of substance, en daar voel ik mij niet thuis, ik ben niet per se onder de indruk van een montage effectje of een filtertje. En een scenario is wel degelijk een groot onderdeel van mijn kijkervaring. Maar ik moet het toch even hebben over het visuele. Het was mij denk ik iets te statisch wanneer het van mij speelser mocht. Dans scene, als ze fietsen en de camera blijft staan tot ze ver weg zijn. Niet dat het saaie ervan mij tegenstaat maar ik vond het niet zo een mooi shot om zo lang te laten staan.

Wat veel blijft goed maken is de relatie tussen de twee heren. Het blijft een universele liefde waar je ook als hetero je wel in kan herkennen. Je eerste zomerse liefde. Ook sterk blijft dat het niet vervalt in de gay cliches. Geen aids (film die zich in 80s afspeelt toch altijd een valkuil die op de loer ligt) geen "klein dorp moet dat niet hebben" verhaallijntje.

Het begrip is erg aanwezig en dat werkt mee aan de aanspreekbare sfeer. Want hoe zoetsappig de liefde in muziek en film ook aanwezig is. Liefde is godverdomme wel het mooiste wat een mens kan meemaken! Ook al is dat tig keer verteld en gezegd, doe je dat met zo een acteur en zulke humaniteit dan mag er elke week een film over gemaakt worden.

Lange tijd dacht ik overigens aan toch 3.5 sterren. Maar laatste scene is dan wel weer geweldig. Ook als de moeder de tafel gaat dekken. Shot dat mij nog wel even bijblijft.

4 sterren.

Een mooi, zonnig verhaal in een mooie, zonnige omgeving, maar het komt op mij iets te bedachtzaam, iets te gemaakt, iets te idyllisch over. Ik heb dat wel vaker bij scenario's van James Ivory. Een enkele uitschieter daargelaten mis ik de spontaniteit, die naar mijn mening een liefdesrelatie de broodnodige warmte geeft. Het is allemaal nogal behoedzaam en veilig. De stichtelijke, tamelijk jaloerse monoloog van de vader tegen het einde was er wat mij betreft in ieder geval te veel aan.
De film voldeed over het algemeen genomen niet aan mijn allicht te hoog gespannen verwachtingen.

avatar van John Milton
Kwam op mij geenszins jaloers over hoor, Bbarbie. Juist begaan.

John Milton schreef:
Kwam op mij geenszins jaloers over hoor, Bbarbie. Juist begaan.
Begaan zeker, maar hij had het ook met enige spijt in zijn stem over een door hem gemiste kans in het verleden.

avatar van John Milton
Ah zo.

Ja ok, bij jaloers denk ik alleen toch een beetje aan iemand iets misgunnen, en dat was hier volgens mij allerminst zo.

avatar van hvdriel
Tjonge, tjonge, wat een knullige film waarin alles er wel heel erg dik boven op ligt. Een scenario zoals velen het zouden schrijven - en dan is het geen compliment. Alle cliché's zitten erin, en als je het niet begrijpt dan helpt een herhaling of close up je wel even.

Volstrekt foute casting van Oliver - de Amerikaan. Zeg maar een Robert Redford in zijn jonge dagen die de zelfverzekerde kwal uithangt en als een vooral goed bedoelende mentor waakt over mogelijk jeugdleed.

Moralistisch tot en met het laatste shot. Vriendinnetje dat heus niet boos is, tergend begrijpende ouders, papa die vroeger ook wel zulke gevoelens had, bespottelijke monoloog van papa op de bank aan het slot en - je gelooft het niet - de Amerikaan belt ten slotte op om te zeggen dat hij gaat trouwen ...

Pluspuntje: de songs van Sufjan Stevens

avatar van donnie darko
hvdriel schreef:

Ik vind het grappig hoe je dit allemaal precies als clichés ziet. Deze zaken die je opsomt zijn bovendien toch niet allemaal 'moralistisch'. Zeker het laatste telefoongesprek: wat maakt dit moralistisch?

avatar van Actarus
Een film die traag op gang komt....een sterke Chalamet, dat moet gezegd worden.
Dit lijkt me een beetje de mannelijke versie van La Vie d'Adele, maar deze laats vernoemde blaasde me intertijd wel helemaal weg...én die had geen enkele nominatie, ten spijt!
Gewoon goed geacteerde film, maar helemaal niet buitengewoon zoals de score hier aangeeft.

donnie darko schreef:

Toch wel. De brave papa die zoonlief een lesje geeft over vriendschap, hoe mooi dat is, dat het misschien wel verder ging dan dat, dat je dit moet koesteren - en zo gaat het maar door, terwijl zoonlief wat bête kijkend zwijgt. Anders gezegd, paps verwoordt de boodschap van de film nog maar eens expliciet aan het slot.

Telefoongesprek. Pa, in elk geval ook gay, komt er niet voor uit en trouwt. Oliver, in elk geval ook gay, meldt dat-ie gaat trouwen. In een puriteinse gemeenschap zou je zeggen: ben je homo? Gewoon trouwen, dan gaat het vanzelf wel over = is dan de boodschap. Dit kun je m.i. moralistisch noemen. Of vergis ik me?

avatar van donnie darko
hvdriel schreef:

Ik denk niet dat de regisseur van deze film, die zelf homoseksueel is, trachtte duidelijk te maken dat door te trouwen met een vrouw je homoseksualteit "overgaat". Hij schetst gewoon een andere tijd waar het moeilijker was om als homo door het leven te gaan.
Ik denk dat ik een andere film heb gezien, maar mij lijkt de moraal van het verhaal toch echt wel niet: gewoon met een vrouw trouwen als je homo bent, dan gaat het vanzelf wel over.

avatar van hvdriel
Je hebt volkomen gelijk. Ik vergat even 'de andere tijd', waarin dit wel werd gedacht.

avatar van mjk87
Het nadeel van homoseksuele relaties in films is vaak dat het niet zozeer -of in ieder geval niet alleen- draait om de liefde, maar vaak ook de plaats in de wereld van homoseksualiteit en er hangt altijd een zweem van spanning om gesnapt te worden. En de meeste films doet dat geen goed. Af en toe is er een film als La Vie d'Adèle die dat gevoel niet heeft, maar helaas ontkomt deze Call Me By Your Name er niet aan. Vooral in het tweede uur zakt de film daardoor in, wordt het voorspelbaar, cliché een beetje, ondanks dat de film vrij subtiel blijft rond die thema's.

In ieder geval verdwijnt mede daardoor de sfeer van daarvoor en dat is spijtig want dat eerste uur is echt een zalige zomerfilm. Heerlijk loom sfeertje, je voelt de hitte gewoon door het scherm en aan alles merk je dat dit op een standaard zonovergoten . Heel fijn dat het afspeelt in een vrij normaal gezin die een gewone normale lange zomer heeft om te genieten van de rust en het nietsdoen met lekkere eten en wijn in overvloed. Daar kan ik uren naar kijken. Een beetje liggen en een boek lezen, genieten van een zwoele zomeravond, wat beachvolleybal verderop. Dat de film een tijd terug speelde helpt mee dat je geen tieners hebt die alleen maar in hun telefoon verdiept zijn. Dat zegt iets over onze tijd en moet je ook dan niet weghalen, maar kan nooit dit gevoel opwekken. Schitterend gespeeld ook, vooral door Chalamet. En leuk dat er minstens 3 talen door elkaar worden gesproken, dat geeft zo'n film net iets meer authenticiteit.

Maar daarna vergallopeert de film zich. Er komt meer plot bij, maar ook ineens een liedje van Sufjan Stevens met beelden van een emotionele hoofdpersoon wat echt vreselijk stroperig geheel is en totaal niet past bij hetgeen daarvoor werd getoond. niet qua inhoud en niet qua toon. Wat meespeelt is dat ik de liefde tussen Hammer en Chamalet niet echt kon geloven. Weinig chemie tussen die twee, en juist in het tweede uur gaat dat belangrijker worden. Juist de kleine momentjes in het begin, een armpje hier, een blik daar, was veel overtuigender. Ook tegen het einde vind ik de film niet overtuigen. Men lijkt niet helemaal te weten wat men nu wil zeggen, maar aan alles merk je dat men juist wel iets wil zeggen en de film wil afronden. Maar dat wordt wel enkel kort aangestipt (Hammer die nog even belt om te zeggen dat hij gaat trouwen) en echt afgeraffeld voor mijn gevoel. Had de film niks gezegd en had die alleen maar luierende mensen laten zien, dan was dit veel hoger geweest. Nu 3,5*.

avatar van katie morosky
Een film die ondergedompeld is in een poëtische sfeer: van de prachtige Italiaanse setting tot de lyrische dialogen en het vurige liefdespel. Poëzie. En dan knalt het einde op je af. Dat ook poëzie is. Een pareltje. Blij hem gezien te hebben.

avatar van voskat
Matys schreef:

Nou, hij was geen homoseksueel. Dat liet de film overduidelijk zien.

Ik denk dat met name het leeftijdsverschil de relatie een vluchtige maakte. Liefde is lang niet altijd praktisch, nee. Maar goed, er valt in elk geval te hopen dat ze elkaar weer vinden in de toekomst.
Ik was bij die bloedneus even bang dat er een tragisch ziektegeval om de hoek loerde... Gelukkig werd ons dat bespaard.

Laat dit in godsnaam die Oscar winnen. Anders is niets heilig.

avatar van PopArtToaster
hvdriel schreef:

Ik denk niet dat het zo simpel is om dit te reduceren tot moralisme van de film. Dit is niet de boodschap van de film, maar een keuze van een personage. De schrijver of filmmaker hoeft het niet altijd met de personages eens te zijn. Waarom Oliver deze keuze maakt, wordt niet duidelijk. Maar de conclusie dat dit de moraal van de film is, vind ik wel een vrij grote sprong.

En ook al was de vader gay, wat volgens mij niet per se zo is, (ook al kan je dat inderdaad wel zo interpreteren) dan nog moedigt hij zijn zoon volgens mij juist aan om zijn hart te volgen. Iets wat Oliver wellicht ook niet deed/durfde? Zoals ik al zei, het is niet duidelijk waarom Oliver besloot te trouwen terwijl hij duidelijk verliefd was op Elio en aangaf hem te missen. Er kunnen meerdere redenen zijn. Leeftijdsverschil, niet durven uitkomen voor homo/biseksualiteit, afstand, misschien paste het niet binnen zijn leven of viel hij bij thuiskomst heel makkelijk weer terug in de meer veilige relatie met die vrouw en koos hij daarom voor de makkelijke weg. Zijn geloof speelde misschien mee, bedacht ik later. Misschien is het een combinatie van allemaal. Ik had persoonlijk graag gezien dat op zijn minst een keer tussen de twee werd uitgesproken waarom het niets tussen hen kon worden, zodat ik het als kijker beter had kunnen afsluiten. Ik bleef vooral achter met de vraag: waarom?

Het is niet de snelste film die ik ooit heb gezien, hij is redelijk traag, maar op een of andere manier stoorde mij dat deze film helemaal niet. Ik werd er heerlijk in meegezogen en de spanning tussen die twee zich langzaam ontpopte, liet mij niet stoppen met kijken. Ik voelde de spanning helemaal in mijn buik en werd bij dit goed geacteerde stuk, dan ook zelf een beetje verliefd!

avatar van PopArtToaster
rowiett schreef:

Precies wat ik ook had!

avatar van Diederik58
Een prachtige film, die gemaakt is naar het boek van André Aciman. Het boek wordt voor een deel gevolgd. Gelukkig is het deel over het bezoek aan de lezing en het feestje van de dichter overgeslagen. Ook gaat het boek na het telefoongesprek tussen Elio en Oliver nog verder.
In de film zou je nog een bevlieging/experiment kunnen spreken. In het boek wordt duidelijk dat het meer is.
Het gesprek met zijn vader vind ik een ontroerend moment in de film. De wijsheid van de vader maakte indruk op mij. Dat zijn moeder niets gemerkt zou hebben, vind ik ongeloofwaardig. De film doet anders vermoeden.
Ook met moment dat ze bekennen verliefd te zijn op elkaar (scene bij het monument) zit subtiel in elkaar.
Er werd geweldig goed geacteerd door Armie Hammer en Timothée Chalamet, die de erotische spanning opbouwden zonder dat het vervelend en clichématig werd. Het tempo van de film is traag, maar dat past bij de zomerse sfeer. Sommige korte scenes vond ik er wat prompt verloren ingesneden. Dat deed het ritme in de film geen goed.
De sfeer en de omgeving waarin de film zich afspeelt, is buitengewoon aangenaam. Het prachtige Noord-Italië, eten en drinken als belangrijke momenten op de dag, het decadente huis, de fruitbomen en de zon.
Tot nu toe voor mij de beste film van 2018. Maar 2018 is nog jong.

avatar van Koerok
Je kunt deze film 20% sneller afspelen zonder het verschil echt te merken.

Drulko Vlaschjan schreef:
Yep, had ik ook. Misschien was het zo bedoeld, maar voor mij verpestte het de film enigszins. En natuurlijk het leeftijdverschil, waar ik ook nooit zo'n fan van ben (in het boek is Elio nog maar 17 en Oliver 24).
De beelden, de omgeving en de sfeer van de film spraken me wel aan. Ik had steeds zoiets van: Ik wil daar ook wonen. Maar uiteindelijk boeide het leven van deze mensen me toch net te weinig en daardoor werd het een lange zit (hoewel ik 'm dus inderdaad 20% sneller heb gezet).

avatar van Cikx
Koerok schreef:
Je kunt deze film 20% sneller afspelen zonder het verschil echt te merken.

Dat je een opname van een college versneld afspeelt kan ik begrijpen maar een film...

Cikx schreef:
Ik doe dat dan ook bijna nooit, maar deze film was zo traag dat ik even met de snelheid begon te spelen. En zoals ik al aangaf, merkte ik het verschil met 20% versnelling amper.

avatar van Gameboy 0000
Deze film pakte mij al van af de eerste seconde. Ik ben zelf ook gay, waardoor de film ook gelijk al aansprak. Het geheel is mooi gefilmd. En het verhaal gaat aan je aangenaam voorbij. Met name de acteer prestaties van de jonge Timothée Chalamet mogen er wezen. Voor mij geen lange zit, en in mijn ogen was de film voorbij voor dat ik er erg in had. Een nieuwe moderne klassieker. Daarom ook de volle mep 5*